De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Bericht door Van Ewijk »

Davids was Gods keuze en werd door Hem aangesteld als Koning over zijn volk.
Hij heeft vele grootse daden en overwinningen op zijn naam staan, en kreeg de belofte van een eeuwigdurend koningshuis ondanks zijn zonde met Betseba en de volkstelling.

Joab was zijn generaal en uit de schrift op te maken ook een goede.
Vakbekwaam, ambitieus en, toch ook wel trouw.
Dat laatste met een flinke korrel zout omdat hij toch ook ernstige fouten heeft gemaakt, zoals de moorden op Abner, Amasa en Absolom.
Toch heeft hij ook wel blijk van trouw laten zien, zo heeft hij zijn macht als opperbevelhebber nooit gebruikt om zelf een greep naar het koningschap te nemen en heeft hij David, ondanks gevallen van ongehoorzaamheid, altijd erkend als zijn meerdere.
Zo probeerde hij David er van te overtuigen dat de volkstelling niet verstandig was door te vragen naar het hoe en waarom en bij de verovering van een stad van de Moabieten liet hij David komen omdat hij zelf de overwinning niet wilde claimen.

Toch werd hij uiteindelijk vanwege zijn foute daden omgebracht.
Weliswaar op bevel van Salomo en door de hand van Benaja, maar het gebeurde toch duidelijk op instructie van David.

Dit alles werp bij mij toch altijd de vraag op hoe ik me de band tussen deze twee mannen voor moet stellen.
Dit zijn er een paar, namelijk een sterke Joab die de werkelijke machthebber was achter de troon en die David naar zijn hand zette en voor wie David bang was, Hijzelf gaf toe niet sterk genoeg te zijn om op te treden tegen '''de zonen van Suraja.''
Echter, dit strookt dan weer niet helemaal met de manier waarop Joab zich trouw toont door zich duidelijk onderhorig op te stellen onder David door (meestal) te handelen naar zijn bevelen en nooit zelf een machtsgreep te doen.
Hoewel hij er niet vies van is zijn eigen familie (Amasa) te vermoorden om zelf zijn positie als opperbevelhebber te herwinnen en tegen diens uitdrukkelijke bevel de zoon van de koning te vermoorden, evenals Abner.

Dan blijft alleen voor mij dit beeld over, een David die weliswaar Joab respecteert en ook tegelijkertijd vreest.
Maar voor wie ie altijd een stille minachting heeft gekoesterd die pas tot uiting kwam toen ie zijn einde voelde naderen.
Hier tegenover staat een onwetende en (op zijn manier) trouwe Joab die de climax niet aan had zien komen.

Valt hier nog mee rover te zeggen en zijn er meerdere visies mogelijk, zij het aan de hand van de Bijbel of tussen de regels door?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 20 mar 2018, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Bericht door gallio »

Van Ewijk schreef:
..... de moorden op Abner, Abisag en Absolom.

.....

Dan blijft alleen voor mij dit beeld over, een David die weliswaar Joab respecteert en ook tegelijkertijd vreest.
Maar voor wie ie altijd een stille minachting heeft gekoesterd die pas tot uiting kwam toen ie zijn einde voelde naderen.
Hier tegenover staat een onwetende en (op zijn manier) trouwe Joab die de climax niet aan had zien komen.

Valt hier nog mee rover te zeggen en zijn er meerdere visies mogelijk, zij het aan de hand van de Bijbel of tussen de regels door?
Hij heeft niet Abisag gedood maar zijn eigen neef Amasa. Abisag was een jonge dame die in 1 Koningen 1 genoemd wordt.

Ik zie dit als een situatie waar David Joab nodig had en andersom. David had ook geen schone handen en Joab wist precies hoe de moord op Uriah gebeurd was.

David maakte ook fouten door Shimei te laten leven en Ziba te bevoordelen ten koste van Mephibosheth.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Bericht door Jacobse »

Abner was toch niet zo erg integer. Hij had te gaan en te staan voor het huis van Saul. Toen en omdat hij vanwege een affaire met Rispa daarop aangesproken werd door Isboset, is hij feitelijk overgelopen naar het kamp van David, door - 2 Samuel 3, vers 19 - aan David min of meer in het geheim de beraadslagingen en plannen van Isboset te gaan mededelen. Vervolgens heeft Abner de tien stammen zeer aanbevolen, David als koning over alle twaalf stammen te willen hebben. Al met al ook best een situatie, die voor de positie van Joab bedreigend was: de beloning voor alle inzet ten gunste van David door Abner, de legeraanvoerder voor de tien stammen, ligt immers voor de hand: Abner zou wel de generaal van het gehele leger ( kunnen ) gaan worden. In plaats van dat die rang en positie aan Joab zou zijn gegeven. Bovendien en daarnaast had Joab met zijn broer Abisai nog wel wat te wreken aan Abner; immers Abner had - weliswaar in de strijd - hun broeder Asael gedood. Joab heeft dat alles ingezien en hij heeft Abner daarom letterlijk uit de weg geruimd.
Met Amasa lagen de zaken ook niet goed. Hij was de legeraanvoerder voor Absalom geweest. Omdat Joab toen Absalom had gedood, was David wel heel bijzonder en weinig juist en zeer ondankbaar jegens Joab bezig. In 2 Samuel 19 vanaf vers 13 is te lezen dat David toen Amasa - die ten gunste van Absalom de legeraanvoerder was, tegen David - wilde gaan aanstellen als de legeraanvoerder over alle stammen in de plaats van Joab. De generaal Joab, die voor David alle kastenjes uit het vuur heeft gehaald. Dat, gedegradeerd worden, door ondergeschikt te gaan worden aan de door hem in de strijd verslagen Amasa, heeft Joab voorkomen, door ook Amasa te doden.
De houwdegen Joab heeft op die wijze zijn positie als de generaal van en voor geheel Israel, zelf veilig gesteld en doen voortduren.
David heeft ook verder jegens Joab niet zo fair gehandeld, als we 1 Koningen 2 verzen 5 en 6 lezen. Hij verzoekt aan Salomo om een weg te vinden, om Joab te doden: " laat grijze haar niet in vrede in het dodenrijk nederdalen". David had koninklijk behoren te handelen, en ook kunnen handelen, door zelf zijn viersterrengeneraal Joab, om leeftijdsredenen eervol ontslag uit de militaire dienst te verlenen, met wat bij ons bekend staat als: dankbetuiging voor de aan den lande bewezen diensten, een en ander onder toekenning van pensioen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Bericht door Herman »

De relatie Abner - Joab is inderdaad te duiden als twee concurrerende opperbevelhebber. Het lijkt me dat David een voorkeur voor Abner ontwikkelt. En dan slaat Joab toe, door zich vast op de eerwraak oid te beroepen vanwege de dood van zijn broer Asahel.

Joab lijkt overigens eerst Absalom wel te steunen. Zie het verhaal van Absalom's eerste terugkeer. Als het dan misloopt na Absalom's staatsgreep kiest Joab eieren voor zijn geld en laat Absalom doden door zijn 10 wapendragers.

Joab kiest daarna vóór Adonia en tegen David. Daarmee doet hij aan hoogverraad en David -toch vaak een toonbeeld van een eigenaardige oud testamentische barmhartigheid' weigert een doodvonnis te tekenen.

Vooral dit laatste maakt duidelijk dat Joab vooral sluw en berekenend is. En lijkt de bijbel af te sluiten met een negatief oordeel.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Bericht door Van Ewijk »

gallio schreef:
Van Ewijk schreef:
..... de moorden op Abner, Abisag en Absolom.
Hij heeft niet Abisag gedood maar zijn eigen neef Amasa. Abisag was een jonge dame die in 1 Koningen 1 genoemd wordt.
Dank u, Ik heb dit naar aanleiding van uw correctie reeds in de openingspost aangepast.
Ik bevestig dit ook maar hier even omdat anders uw quote van mij niet meer zou kloppen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Bericht door Van Ewijk »

Jacobse schreef:David heeft ook verder jegens Joab niet zo fair gehandeld, als we 1 Koningen 2 verzen 5 en 6 lezen. Hij verzoekt aan Salomo om een weg te vinden, om Joab te doden: " laat grijze haar niet in vrede in het dodenrijk nederdalen". David had koninklijk behoren te handelen, en ook kunnen handelen, door zelf zijn viersterrengeneraal Joab, om leeftijdsredenen eervol ontslag uit de militaire dienst te verlenen, met wat bij ons bekend staat als: dankbetuiging voor de aan den lande bewezen diensten, een en ander onder toekenning van pensioen.
Ik heb dat nu ook.
Gedurende het lezen over het koningschap van David kan ik mij vanuit mijn rechtvaardigheidsgevoel soms echt niet verenigen met sommige van zijn besluiten.
Echter worden deze nergens in de bijbel door God veroordeeld.
Zijn overspel met Betseba en de dood van Uria worden in de bijbel wel duidelijk veroordeeld, de volkstelling ook, (al moet ik hiervan zeggen dat ik me juist afvroeg waarom deze zondig was, maar goed , dat heb ik al eens aangekaart.)

Dat roept bij mij dan weer de vraag op of hij aangaande Joab in de ogen van de Heer dan wel of niet correct heeft gehandeld.
David was namelijk wel Gods gezalfde koning en als hij iemand van zijn tegenstanders vergiffenis schonk en/of bescherming bood was dat gewoon zijn recht.
Om deze mensen dan tegen zijn bevel in op eigen houtje te vermoorden kan dan opgevat worden als ijdelheid en opstandigheid tegen zijn door God geschonken gedrag.
Dat neemt niet weg dat ie zich soms wel ondankbaar gedroeg jegens zijn eigen krijgslieden.
Niet voor niets werd hij door Joab terecht gewezen omdat hij rouwde om Absalom tegenover zijn strijdmacht die alles voor hem over hadden en hun beste inzet hadden gegeven.

Overigens kan ik ook nergens lezen dat God een directe opdracht had gegeven om Joab te straffen met de dood, alleen maar indirect als we het gebod ''oog om oog, tand om tand'' hier op toepassen gezien zijn bloedschuld.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: De (voor mij) onbegrijpelijke band tussen David en Joab

Bericht door Jacobse »

Herman schrijft hierboven, op 20 maart: " Joab kiest daarna voor Adonia en tegen David ".
Dat ligt niet zo eenvoudig als wordt verondersteld.
In 2 Samuel hoofdstuk 3 wordt vermeld, welke zonen aan David geboren werden te Hebron, en in welke volgorde van geboorte:
Amnon, Kileab, Absalom, Adonai. In 2 Samuel 5 worder verder vermeld, welke zonen aan David geboren werden toe hij zeven en een half jaar latervan Hebron naar Jerusalem was gegaan; en in die reeks namen staat de naam Salomo.
Gebruikelijk was en is dat het koningschap gaat naar de oudste zoon, en als die er niet meer is, dan naar na deze geboren zoon(s), in volgorde van geboorte.
Na David is Salomo koning geworden. In 1 Koningen 1 staat dat bescheven, dat David aan Bathseba gezworen zou hebben, vers 17, dat haar zoon Salomo koning zou worden in de plaats van David. Maar hoewel David hoogbejaard was geworden, had hij dat nog niet uitgevoerd. Ook vermeldt de Schrift nergens, dat David bekend gemaakt zou hebben, binnen zijn hofhouding, of daarbuiten, dat het koningschap naar Salomo zou gaan. Het lijkt er alleszins op dat het zo was, dat David ter zake nog geen enkele stap had gezet.
Amnon was de oudste zoon; maar die werd gedood door of namens Absalom, vanwege - 2 Samuel 13 - diens geschiedenis met het onteren van Tamar, zuster van Absalom.
Kileab, daar zegt de Schrift niets meer over; wellicht is die reeds op jonge leeftid overleden.
Dan komt Absalom. Die was toen de oudste levende zoon. David, 2 Samuel 13 vers 39, zo staat er, kwijnde weg van verlangen naar Absolom en diens terugkeer uit Gesur waarheen hij gegaan was na de dood van Amnon. Er staat geschreven, in 2 Samuel 15 en volgende, dat en hoe Absalom daarna zichzelf naar het koningschap wilde toe werken. Maar Absalom werd gedood, in de veldslag van hem tegen David.
En sindsdien was Adonai de oudste levende zoon van David.
In de lijn van de geboorten, was hij dan sindsdien feitelijk de kroonprins. En hij gedroeg zich er ook naar; 1 Koningen 1 verzen 5 en 6 luiden ten deze: " Adonai nu, de zoon van Chaggit, was zo overmoedig te denken: ik zal koning worden; hij schafte zich wagens en ruiters aan, en vijftig mannen die voor hem uitliepen. Nu had zijn vader hem zijn leven lang geen verwijt gemaakt: waarom doet gij zo ? Ook was hij zeer welgevormd van gestalte, en volgde in geboorte op Absalom ".
Het is dan ook al met al niet zo verwonderlijk dat Adonai die door hem gewenste - en kennelijk door David niet weerhouden - weg naar het koningschap verder op ging.
Het was evenwel niet met David besproken, en het had zodoende niet diens instemming verkregen.
Om die reden was het niet juist wat Adonai deed.
Dat hij over het door hem gewenste koningschap besprekingen hield met Joab de legeroverste en met Abjathar de ( hoofd) priester, was zodoende evenzo noch van hem, noch van Joab en van Abjathar juist.
In 1 Koningen hoofdstuk 2 staat verder beschreven, dat Adonai, nadat Salomo koning was geworden, kennelijk, want zo legde Salomo dat uit in vers 22, nog een poging heeft gewaagd om toch nog weer - en nu in plaats van Salomo - koning te worden, via de route om te willen huwen met Abisag de Sunamitische die vrouw van David was geweest. En blijkbaar waren zowel Joab als Abjathar daar ook op enigerlijke wijze en meer dan in de marge bij betrokken; want Salomo beval aan Benaja de zoon van Jojada, om zowel Adonai als Joab te doden, hetgeen ook geschiedde; en Abjathar ontnam hij diens positie als hoofdpriester en verbande hem naar diens landgoed te Anatoth . Het tweede hoofdstuk van 1 Koningen besluit met: En het koningschap was in de hand van Salomo bevestigd.
Plaats reactie