Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Sven »

Dodo schreef:
Mannetje schreef:Mag het weer on-topic?
On topic dan: kan het dat Saul depressief was?
Ik heb weleens een ds horen zeggen dat Paulus een doorn in het vlees had en de moderne theologen er inderdaad van maken: een depressie. en anderen zeggen: omdat hij geen vrouw had.

Maar in ieder geval zeggen oudere theologen en bijv iem als die ds die ik net citeerde (naam van de ds even n.v.t.) een doorn in het vlees wil bij Paulus dit zeggen: als ik het goede doe, ligt het kwade mij bij (staat in de Bijbel). En een andere Bijbel tekst: wie zal mij verlossen, ik ellendig mens?

Dus die doorn in het vlees was zijn ellendig bestaan dat hij opdroeg.
Ik denk dus zelf niet aan een depressie. Heb je meer redenen waarom Paulus een depressie gehad zou hebben; trouwens een interessante vraag! Misschien wel andere redenen in de Bijbel te vinden die hiervoor aanleiding geven.
De waarheid is hard
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door eilander »

De vraag ging over Saul, niet over Saulus/Paulus.
Over Saul ging het overigens al eerder in dit topic, meen ik.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Sven »

eilander schreef:De vraag ging over Saul, niet over Saulus/Paulus.
Over Saul ging het overigens al eerder in dit topic, meen ik.
pardon ik dacht Saulus (Saul Saul wat vervolgt gij mij)
De waarheid is hard
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Mannetje »

In 1 Samuël 16 lees ik:
14 En de Geest des HEEREN week van Saul; en een boze geest van den HEERE verschrikte hem.
Kanttekening hierbij: een boze geest van den HEERE
Dit was een dolheid of beroering van zinnen, welke de Satan in Saul verwekte, door Gods toelating en regering, waarmede Hij Saul rechtvaardiglijk strafte.


Dat maakt dat ik Saul niet meteen depressief zou durven noemen.

Aan de andere kant kan een depressie soms ook wel iets heel duisters in zich hebben, misschien wel iets satanisch.
-
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door -DIA- »

In de topictitel is sprake van een "geestelijke woestijn".

We lezen in HOSEA 2:13
Daarom, zie, Ik zal haar lokken en zal haar voeren in de woestijn, en Ik zal naar haar hart spreken.
Zie verband:
http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=28&hf=2&ind=1
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:In 1 Samuël 16 lees ik:
14 En de Geest des HEEREN week van Saul; en een boze geest van den HEERE verschrikte hem.
Kanttekening hierbij: een boze geest van den HEERE
Dit was een dolheid of beroering van zinnen, welke de Satan in Saul verwekte, door Gods toelating en regering, waarmede Hij Saul rechtvaardiglijk strafte.


Dat maakt dat ik Saul niet meteen depressief zou durven noemen.

Aan de andere kant kan een depressie soms ook wel iets heel duisters in zich hebben, misschien wel iets satanisch.
Ik denk meer dat een depressie als het ware deuren opent in je geest, waardoor je beïnvloedbaarder bent. Waardoor bijvoorbeeld de gedachte dat je niets waard bent postvat, of overwegingen om een eind aan je leven te maken.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door -DIA- »

Waartoe dient de (geestelijke) woestijn?
Ik zal het even met eigen woorden proberen te zeggen.
Ten eerste haar weg met doornen omtuinen.
Dat is een heg, een bepaling, scherp met doornen.
Dat wil zeggen, van alle kanten benauwen, dat zij op de weg blijven.
Daartoe zijn die pijnlijke doornen nodig.
Ze probeert het nog weer te zoeken in de dingen van de tijd en de zonden.
Maar de weg wordt toegemuurd, dat ze niet kan.
Dan komt ze tot de belijdenis: Ik zal heengaan en keren weder tot mijn vorigen Man,
want toen was mij beter dan nu.


Het Goddelijk ongenoegen openbaart zich in vele tegenheden die ze ervaart om eigen schuld:
Ze erkent de weldaden Gods toch niet.
Ze begint gebrek te lijden. God zal haar dwaasheid ontdekken.
Haar feesten worden veranderd in droefheid, kortom wordt ze bezocht
om al haar zonden en overtreden.

Dan komt er een wending: God staat op ter verlossing.
Maar dat ziet de mens in de woestijn niet. Die heeft allen de woestijn in het oog.

Hier voeren in de woestijn is opdat zij (de kerk) niet ten enenmale zou vervallen.
Eens hoorde ik dat op een vraag (ik meen) van ds. Mijnders aan wijlen ds. A.F. Honkoop,
destijds docent aan de theologische school.
De vraag luidde: Hoe lang deze geestelijke woestijn kan duren?
Ds. Honkoop antwoordde met: Dat kan je hele leven duren.
Alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde te zijn,
doch daarna… geeft zij een vreedzame vrucht van voor degenen die daardoor geoefend zijn.


Hebreeën 12:6-11
6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon dien Hij aanneemt.
7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er dien de vader niet kastijdt?)
8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welker allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden en niet zonen.
9 Voorts, wij hebben de vaders onzes vleses wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij dan niet veel meer den Vader der geesten onderworpen zijn, en leven?
10 Want genen hebben ons wel voor een korten tijd, naar dat het hun goeddacht, gekastijd; maar Deze kastijdt ons tot ons nut, opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden.
11 En alle kastijding, als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid dengenen die door dezelve geoefend zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Charles »

Sven schreef: Ik heb weleens een ds horen zeggen dat Paulus een doorn in het vlees had en de moderne theologen er inderdaad van maken: een depressie. en anderen zeggen: omdat hij geen vrouw had.
Of zn geaardheid. Kortom er wordt van alles voor ingevuld. Op grond van de bijbel is het meest voor de hand liggend dat Paulus een (afzichtelijke) oogziekte had. Als gevolg van zijn ommekeer was hij drie dagen blind door het felle licht. Eén van zijn brieven eindigt dat Paulus zelf het slot schrijft met zeer grote letters. Een ander belangrijk argument voor deze verklaring is in Galaten 4 terug te vinden. Daar schrijft Paulus dat de liefde van de gelovigen te Galatië ten aanzien van hem zo groot was, dat zij bij wijze van spreken hun ogen wilden uitrukken om ze aan hem te geven. Een paar verzen voordat hij dit zegt, refereert hij aan het feit dat zijn lichamelijke toestand te wensen over liet. Ook noemt Paulus enkele malen in zijn brieven dat zijn uiterlijk weerstand opriep.

Overigens heb ik de verklaring gelezen dat Paulus een doorn in het vlees had + een engel des satans, om hem met vuisten te slaan. Dus twee verschillende zaken en niet dat de doorn in het vlees ook de engel des satans is die hem met vuisten slaat.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:
Sven schreef: Ik heb weleens een ds horen zeggen dat Paulus een doorn in het vlees had en de moderne theologen er inderdaad van maken: een depressie. en anderen zeggen: omdat hij geen vrouw had.
Of zn geaardheid. Kortom er wordt van alles voor ingevuld. Op grond van de bijbel is het meest voor de hand liggend dat Paulus een (afzichtelijke) oogziekte had. Als gevolg van zijn ommekeer was hij drie dagen blind door het felle licht. Eén van zijn brieven eindigt dat Paulus zelf het slot schrijft met zeer grote letters. Een ander belangrijk argument voor deze verklaring is in Galaten 4 terug te vinden. Daar schrijft Paulus dat de liefde van de gelovigen te Galatië ten aanzien van hem zo groot was, dat zij bij wijze van spreken hun ogen wilden uitrukken om ze aan hem te geven. Een paar verzen voordat hij dit zegt, refereert hij aan het feit dat zijn lichamelijke toestand te wensen over liet. Ook noemt Paulus enkele malen in zijn brieven dat zijn uiterlijk weerstand opriep.

Overigens heb ik de verklaring gelezen dat Paulus een doorn in het vlees had + een engel des satans, om hem met vuisten te slaan. Dus twee verschillende zaken en niet dat de doorn in het vlees ook de engel des satans is die hem met vuisten slaat.
Wat de doorn in het vlees betreft denk ik ook aan 'een ommuring, omheining' zoals in Hosea het voeren in de woestijn, waar een betuining, een scherpe doornheg om stond. Het is om het volk van God te behoeden voor afglijden, en dat ze niet meer kunnen doen wat het vlees wel begeert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Sven »

-DIA- schreef:
Charles schreef:
Sven schreef: Ik heb weleens een ds horen zeggen dat Paulus een doorn in het vlees had en de moderne theologen er inderdaad van maken: een depressie. en anderen zeggen: omdat hij geen vrouw had.
Of zn geaardheid. Kortom er wordt van alles voor ingevuld. Op grond van de bijbel is het meest voor de hand liggend dat Paulus een (afzichtelijke) oogziekte had. Als gevolg van zijn ommekeer was hij drie dagen blind door het felle licht. Eén van zijn brieven eindigt dat Paulus zelf het slot schrijft met zeer grote letters. Een ander belangrijk argument voor deze verklaring is in Galaten 4 terug te vinden. Daar schrijft Paulus dat de liefde van de gelovigen te Galatië ten aanzien van hem zo groot was, dat zij bij wijze van spreken hun ogen wilden uitrukken om ze aan hem te geven. Een paar verzen voordat hij dit zegt, refereert hij aan het feit dat zijn lichamelijke toestand te wensen over liet. Ook noemt Paulus enkele malen in zijn brieven dat zijn uiterlijk weerstand opriep.

Overigens heb ik de verklaring gelezen dat Paulus een doorn in het vlees had + een engel des satans, om hem met vuisten te slaan. Dus twee verschillende zaken en niet dat de doorn in het vlees ook de engel des satans is die hem met vuisten slaat.
Wat de doorn in het vlees betreft denk ik ook aan 'een ommuring, omheining' zoals in Hosea het voeren in de woestijn, waar een betuining, een scherpe doornheg om stond. Het is om het volk van God te behoeden voor afglijden, en dat ze niet meer kunnen doen wat het vlees wel begeert.
ja, want God gebruikt wegen tegen vlees en bloed in hoorde ik eens een prediker opmerken.
dus ook bij Paulus, om hem laag van zichzelf en hoog van God te doen denken.
Misschien een wat ouderwetse woorden bij elkaar genomen, maar wat oud is kan ook nog wel eens goed zijn zie je maar
De waarheid is hard
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Charles schreef:
Sven schreef: Ik heb weleens een ds horen zeggen dat Paulus een doorn in het vlees had en de moderne theologen er inderdaad van maken: een depressie. en anderen zeggen: omdat hij geen vrouw had.
Of zn geaardheid. Kortom er wordt van alles voor ingevuld. Op grond van de bijbel is het meest voor de hand liggend dat Paulus een (afzichtelijke) oogziekte had. Als gevolg van zijn ommekeer was hij drie dagen blind door het felle licht. Eén van zijn brieven eindigt dat Paulus zelf het slot schrijft met zeer grote letters. Een ander belangrijk argument voor deze verklaring is in Galaten 4 terug te vinden. Daar schrijft Paulus dat de liefde van de gelovigen te Galatië ten aanzien van hem zo groot was, dat zij bij wijze van spreken hun ogen wilden uitrukken om ze aan hem te geven. Een paar verzen voordat hij dit zegt, refereert hij aan het feit dat zijn lichamelijke toestand te wensen over liet. Ook noemt Paulus enkele malen in zijn brieven dat zijn uiterlijk weerstand opriep.

Overigens heb ik de verklaring gelezen dat Paulus een doorn in het vlees had + een engel des satans, om hem met vuisten te slaan. Dus twee verschillende zaken en niet dat de doorn in het vlees ook de engel des satans is die hem met vuisten slaat.
Wat de doorn in het vlees betreft denk ik ook aan 'een ommuring, omheining' zoals in Hosea het voeren in de woestijn, waar een betuining, een scherpe doornheg om stond. Het is om het volk van God te behoeden voor afglijden, en dat ze niet meer kunnen doen wat het vlees wel begeert.
Een betuining zou dan tot bescherming zijn. Maar dat staat niet in de tekst.

7. En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.

De engel des satans was dus de doorn in het vlees. Dat kan men niet rijmen met een beschermende haag oid.
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Mannetje »

De doorn in het vlees was wel degelijk een bescherming. 'Opdat ik mij (...) niet zou verheffen.'

De doorn beschermde Paulus tegen Paulus.

Maar het gaat weer off-topic...
-
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Zita »

Dr. P. Eikelboom zou de topictitel naar alle waarschijnlijkheid een geval van annexatie noemen. Bijbelse uitdrukkingen die expliciet het geloofsleven betreffen, worden verbonden met psychologische verschijnselen als depressie. Het streven om Gods Woord te betrekken bij een thema mag volgens hem positief gewaardeerd worden. Tegelijkertijd is het daarbij een risico dat er een te gemakkelijke relatie wordt gelegd tussen Gods geïnspireerde Woord (dat primair een geestelijke strekking heeft) én mentale, cognitieve, psychische, psychiatrische, somatische en psychosomatische verschijnselen.
Hij zei dit jaren geleden tijdens een lezing die het geachte bestuur de titel 'Ik ellendig mens' had gegeven, en die zou handelen over depressiviteit en het gereformeerde mensbeeld, o.a. naar aanleiding van de denkbeelden van Aleid Schilder (die beweert dat het gereformeerde mensbeeld depressiefmakend is). 'Op het gevaar af dat nu de verdenking rijst van splitsen en isoleren (namelijk tussen geloof en het psychisch en/of somatisch functioneren), de uitroep van Paulus: 'Ik ellendig mens' heeft een andere inhoud en functioneert ook in een ander domein dan de schuldgevoelens, depressiviteit en het zogenaamde 'gereformeerde mensbeeld'. Hiermee wordt niet beweer dat geestelijke, relitieuze beleving geïsoleerd functioneert ten opzichte van psychisch, somatisch en relationeel handelen. ook niet dat zij elkaar niet zouden beïnvloeden. Waar het om gaat, is dat er onderscheidend gesproken moet worden, waarbij gewaakt wordt voor te gemakkelijke annexaties.' Aldus Eikelboom.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Geestelijke woestijn en depressie/burn-out

Bericht door Sven »

Een engel satan, die namelijk een instrument is geweest, dat hem deze kwelling tot zijn vernedering aangedaan heeft, gelijk in het voorbeeld van Job te zien is.
Inderdaad, dat zeggen de kanttekeningen van de Statenvertaling. wat je kunt vinden als je deze link aanklikt
http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=47&hf=12
dus Paulus moest vernederd worden en laag aan de grond blijven, net zoals Job. en ik voeg toe: David, Petrus. Elk op zijn/haar eigen weg die de Heere je geeft.
De waarheid is hard
Plaats reactie