Genade nooit verspild?

Plaats reactie
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Genade nooit verspild?

Bericht door DDD »

Ik las dit in een ander draadje. Met een verwijzing naar een artikel, met een intrigerende zin, namelijk dat God zijn genade nooit verspilt.

Zou daar een bron voor in de Bijbel zijn? Daar ben ik wel benieuwd naar. De gelijkenis van het zaad wekt niet de indruk dat verspilling van genade een theologisch probleem is. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Jongere schreef:
Mannetje schreef:@Ditbenik:
"Alle den volcke" is letterlijk "allen die van het volk zijn." Enkelvoud, geen meervoud.

Volgens dr. Maljaars, vroeger docent Nederlands, is het blad van de GZB wel degelijk van naam verandert omdat de naamgevers de tekst uit Lukas 2 verkeerd hadden uitgelegd. Mijn schriften van de middelbare school heb ik niet meer, dus een schriftelijke bron kan ik hierbij niet geven.

Wellicht kan iemand het Grieks erbij pakken?
Het woord 'volk' (laos) staat in deze tekst in het enkelvoud. Daarmee is de betekenis van het voorgaande woordje 'panti' -> "geheel". Als er 'volken' (mv) had gestaan, had ditzelfde woord inderdaad 'alle' betekend.
In dit geval moet je dus "heel het volk" vertalen. De kanttekening vermeldt bij deze tekst overigens: "namelijk Gods volk". Daaruit blijkt - wat natuurlijk ook al blijkt als je de naamval/vervoeging goed begrijpt - dat zij met de vertaling inderdaad 'heel het volk' bedoelden.

De opmerking van "Ditbenik" dat hiermee het werk van God wordt "beperkt tot de enkeling", snijdt natuurlijk geen hout. Het is een theologische tegenwerping, tegen iets wat taalkundig noodzakelijk is. We mogen echter nooit uit theologische motieven een vertaling aanpassen.
En dat in het werk van Christus ook de heidenen begrepen zijn - velen uit hen! - wordt duidelijk genoeg uit andere gedeelten. Maar blijkbaar bedoelt de engel in dit vers toch echt iets anders.

In dit artikel worden een paar verklaringen geciteerd: https://www.digibron.nl/search/detail/d ... ezen-zal/6
Uit het artikel blijkt overigens dat Ditbenik zich onterecht beroept op zowel de kanttekeningen als op Calvijn, die beiden iets anders zeggen dan hij beweert. Misschien kan hij toelichten wat hij bedoelde?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Genade nooit verspild?

Bericht door Herman »

Ik denk aan Jesaja 59 vers 20. De Verlosser komt daar niet tot iedereen, maar alleen naar hen die zich bekeren van hun overtreding.
De uitwerking van het Evangelie is in deze tekst dus afhankelijk van de voorwaarde van bekering.

De gedachte dat God dus zijn genade niet verspilt (dus niet ongeconditioneerd weggeeft) heeft dus Bijbelse papieren.

Als je echter het commentaar van Calvijn op Jesaja 59:20 leest, dan kom je op het spoor van de complete bijbelse betekenis van de vraag of genade voorwaardelijk is, of niet.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genade nooit verspild?

Bericht door DDD »

Ik begrijp niet zo goed wat deze onderwerpen met elkaar te maken hebben. Misschien kun je de redenering iets meer uitwerken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Genade nooit verspild?

Bericht door Herman »

Het citaat heeft nog een vervolgzin namelijk "dat de Heere Zijn genade nooit verspilt, maar er altijd plaats voor maakt in de harten".

Naar mijn mening betrekt de schrijver zijn uitspraak op het plaatsmakende werk in de harten. Dus ik lees de uitspraak in het licht van de bekende vragen of er een toeleidende weg is of niet. Met genade wordt dus hier de zaligmakende genade bedoelt, waardoor iemand daadwerkelijk gelooft. En niet de algemene genade van de verkondiging van het Evangelie. Jij dacht gelijk aan de gelijkenis van de zaaier. Ik denk dat je dan de opmerking van de predikant in een verkeerde contekst plaats.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Genade nooit verspild?

Bericht door DDD »

Dat zou heel goed kunnen. Dat is dan ook de link naar de exegese van het kerstevangelie.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Genade nooit verspild?

Bericht door samanthi »

Het is een moeilijk opschrift, als we niet gehoorzaam zijn aan het evangelie verspillen wij Gods genade die naar ons uitgaat, maar God geeft genade Wie Hij wil! Moeilijk net als de uitverkiezing, het is niet bijelkaar te brengen, maar wel dat God het ons moeilijk maakt om verloren te gaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie