Alleenstaand in de gemeente

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Dodo »

Zomaar wat gedachten over alleenstaanden in de gemeente. Vrijgezel, zeiden we vroeger. Single, zeggen we tegenwoordig.
Ik heb drie volwassen zoons die single zijn. En ik merk bij mezelf dat ik eigenlijk een beetje aan het wachten ben tot ze met een meisje thuiskomen. Tegelijk vind ik dat heel raar van mezelf, het is toch niet zo dat ze pas compleet of geslaagd zijn als ze een relatie hebben? Maar op een of andere manier voelt het een klein beetje wel zo.
Ik sprak een poosje geleden de vader van een groot gezin. Hij was weduwnaar,en nu trouwde zijn jongste dochter. Hij zei: ik ben blij dat ze nu haar bestemming gevonden heeft. Ik snap wel waarom hij dat zei, en toch bleef het haken. Was het haar bestemming om te trouwen?
Ik heb niet echt een topicvraag. Misschien hoe we kijken naar alleenstaanden in onze omgeving. Vinden we ze zielig? Nodigen we ze uit, bijvoorbeeld met kerst (als je zelf een gezin hebt), of vind je het fijn om gevraagd te worden als je zelf alleenstaand bent?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Herman »

Ik vind Genesis 2 vers 18-25 normatief als het gaat om de vraag of je met een huwelijk je bestemming bereikt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Delftenaar »

Zelf ben ik alleenstaand, maar ik heb niet het gevoel dat ik in de gemeente als anders of zelfs zielig gezien wordt. Ik heb mijn plek in de gemeente, net zoals als anderen. Iets als bv. een kerstviering met de kinderclub gaat wat aan je voorbij, maar zelf heb ik ook geen behoefte om daarbij aan te schuiven.

Het meest vervelende vind ik nog dat mensen om je heen zich soms gaan afvragen of je geen homo bent.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Orchidee »

Mijn dochter (21) vind het óók heel niet fijn en érg vervelend dat er zielig of meewarig over word gedaan en dat veel predikanten zelfs in het gebed voorbede doen om het kruis te kunnen dragen voor degenen die níet tot een huwelijk zijn gekomen.
Een vriendin van haar (27) ervaart dat óók zo.
Ze zijn niet zielig, genieten van dingen die je als getrouwde niet zo gauw zal doen, hebben meer tijd voor anderen en hebben minder zorgen en missen geen partner.
Ik heb zelf een vriendin die óók blij is dat haar kinderen hun bestemming hebben gevonden en vind het héél erg dat een kind nog "vrijgezel" is.
Óók leeftijdsgenoten doen meewarig hoor als je niet of nooit een relatie hebt of krijgt, sommigen laten de vriendschappen zelfs stranden :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door -DIA- »

Als alleenstaande (en je kunt door ziekte of ouderdom lange tijd niet meer naar de kerk) dan is mijn ervaring dat je sneller vergeten wordt. Dat zal vooral spelen in grote gemeenten.
Terwijl ik dit schrijd ontving ik net een pakketje van de kerk, dat is het jaarlijkse zogenaamde kerstpakket. Ik stel dat wel bijzonder op prijs, je merkt dan dat je toch niet helemaal uit het oog verloren bent...
Het pakket ziet er trouwens lekker uit, maar het is minder gezond voor mij. Er zit ook jaarlijks een boek bij: Dit jaar weer een dagboek "Bij het geopende Woord"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Terri »

Maar als Genesis 2:18 norm is, hoe gaan we dan om met wat Paulus schrijft over het 'alleen' zijn?
Genesis 2:18 is nog voor de zondeval, heeft dat ook wat te zeggen misschien?

Wij hebben ook 3 'vrijgezellige' ;) kinderen, hun 'bestemming' is mij bij 1 in ieder geval nog niet duidelijk, de anderen betekenen veel in Gods koninkrijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Mara »

Hier is er nog maar eentje getrouwd, toen was hij "al" 26. In refoland wordt op jonge leeftijd getrouwd.
Dat is misschien een vertekend beeld enigszins, want er wordt daarbuiten veel samengewoond.
Orchidee schreef:Ze zijn niet zielig, genieten van dingen die je als getrouwde niet zo gauw zal doen, hebben meer tijd voor anderen
Nou Orchidee, tegenwoordig gaan getrouwden ook heel erg hun eigen gang. Weekendjes weg met vrienden of -innen, avondjes op stap, bij een sociaal gebeuren.
Dodo schreef:Hij zei: ik ben blij dat ze nu haar bestemming gevonden heeft. Ik snap wel waarom hij dat zei, en toch bleef het haken. Was het haar bestemming om te trouwen?
Dat was wel altijd zo, want vroeger werd een alleengaande vrouw een "ouwe vrijster" genoemd.
Er werd dan soms gezegd, ze kon geen man vinden.
Maar met deze generatie is dat niet zo. Er zijn er velen die bewust single zijn, soms na een teleurstelling, soms dat niet eens.
Een vriend van mijn zoon vliegt vandaag naar Japan, hij gaat daar voor 2 jaar werken. Denkt niet eens aan relatie, dat vond hij veel te ingewikkeld in deze situatie.
De jeugd denkt veel mondialer dan toen wij jong waren.
Ik kreeg destijds een aanbod om 1 jaar in Madrid gestationeerd te worden, het is mij van alle kanten afgeraden omdat ik verkering had.
Nu vliegen ze elk weekend heen en weer bij wijze van spreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Als alleenstaande (en je kunt door ziekte of ouderdom lange tijd niet meer naar de kerk) dan is mijn ervaring dat je sneller vergeten wordt. Dat zal vooral spelen in grote gemeenten.
Dat is helaas overal het geval DIA. Ik werk bij ouderen, soms alleenstaand geworden en ondanks ze kinderen of kleinkinderen hebben zijn ze eenzaam.
Een enkele ouder heeft geluk, die heeft een smartphone en kan appen of skypen via de computer, want dat willen de kleinkinderen dan nog wel doen met opa of oma.
Maar diegenen die dat niet hebben (en dat zijn er best nog veel hoor) daar rinkelt de vaste huistelefoon niet zo vaak.
De stelling is: bouw in je goede jaren een sociaal netwerk op, dat voorkomt dat je eenzaam wordt.
Maar dat is geen garantie!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Moderamen »

Orchidee schreef:Mijn dochter (21) vind het óók heel niet fijn en érg vervelend dat er zielig of meewarig over word gedaan en dat veel predikanten zelfs in het gebed voorbede doen om het kruis te kunnen dragen voor degenen die níet tot een huwelijk zijn gekomen.
Een vriendin van haar (27) ervaart dat óók zo.
Misschien ligt dat dan nog aan de jonge leeftijd. Veel* singles krijgen later in het leven te maken met eenzaamheid, dat kan heel moeilijk zijn. Mooi dat daarvoor gebeden wordt.
*: ik zeg dus niet allemaal.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:Mijn dochter (21) vind het óók heel niet fijn en érg vervelend dat er zielig of meewarig over word gedaan en dat veel predikanten zelfs in het gebed voorbede doen om het kruis te kunnen dragen voor degenen die níet tot een huwelijk zijn gekomen.
Een vriendin van haar (27) ervaart dat óók zo.
Een dominee doet het niet gauw goed in zijn gebed. Als hij wel bidt voor de moeiten in de gezinnen, maar als hij niet bidt voor de alleenstaanden, die het er moeilijk mee hebben, dan is het ook weer niet goed.
Natuurlijk kan verwoording veel doen, dat is helder. Maar je zult het maar moeten doen, bidden naar ieders zin...
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Dodo »

Als je de dertig nog moet raken, val je toch niet echt in de categorie "niet tot een huwelijk gekomen", dan denk ik toch meer aan veertigers en ouder.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Herman »

Terri schreef:Maar als Genesis 2:18 norm is, hoe gaan we dan om met wat Paulus schrijft over het 'alleen' zijn?
Datgene wat de Heere in een scheppingsordinantie heeft geschreven, weerspreekt Paulus niet. Hij geeft alleen pastorale raad in andere situaties dan het huwelijk.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door merel »

Ik merk wel bij single's boven de 40 en mensen zonder kinderen boven de 40 dat er wel een soort van eenzaamheid rondom de feestdagen is. Mijn zwager en schoonzus hebben ( bewust) geen kinderen en hechten veel waarde aan het familiair doorbrengen van de feestdagen. Terwijl ik/wij het ook wel prettig vinden om deze dagen thuis door te brengen ipv het hele land door te reizen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik merk wel bij single's boven de 40 en mensen zonder kinderen boven de 40 dat er wel een soort van eenzaamheid rondom de feestdagen is. Mijn zwager en schoonzus hebben ( bewust) geen kinderen en hechten veel waarde aan het familiair doorbrengen van de feestdagen. Terwijl ik/wij het ook wel prettig vinden om deze dagen thuis door te brengen ipv het hele land door te reizen.
Wij hebben ook zo'n zwager en schoonzus, ze vertrekken steevast rond de 23e december naar een warm oord en komen pas in januari terug.
Ze hebben niks met kerst en familie bezoeken ze als het hen zo eens uitkomt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alleenstaand in de gemeente

Bericht door refo »

Mara schreef:
merel schreef:Ik merk wel bij single's boven de 40 en mensen zonder kinderen boven de 40 dat er wel een soort van eenzaamheid rondom de feestdagen is. Mijn zwager en schoonzus hebben ( bewust) geen kinderen en hechten veel waarde aan het familiair doorbrengen van de feestdagen. Terwijl ik/wij het ook wel prettig vinden om deze dagen thuis door te brengen ipv het hele land door te reizen.
Wij hebben ook zo'n zwager en schoonzus, ze vertrekken steevast rond de 23e december naar een warm oord en komen pas in januari terug.
Ze hebben niks met kerst en familie bezoeken ze als het hen zo eens uitkomt.
Dat is dan een ander soort z.wager en s.choonzus als van merel. Die komen juist wel.
Plaats reactie