De ware betekenis van Sola Scriptura

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Van Ewijk »

Discussie met een aantal immigranten van diverse geloven en pluimage tijdens de pauze.
Er werd mij gevraagd naar het verschil tussen de RKK en de Protestantse kerken.
Om een lang verhaal kort te maken kwamen we dus op het begrip Sola Scriptura.
Na mijn verklaring dat wij alleen de bijbel als bron van gezag erkenden werd er aangenomen dat wij dus niet geloven in hedendaagse profetische gaven, uitingen en andere Goddelijke boodschappen.
Mijn uitleg: Dat deden we juist wel! Dat zou immers onbijbels zijn aangezien de Bijbel duidelijk verkondigd dat er ook in de toekomst geprofeteerd zal worden.
Echter, wij verklaren niets of niemand ''heilig'' (zoals in Roomse zin) en toetsen deze gevallen aan de hand van de Bijbel of deze in lijn staan met de schrift en alleen aan de bijbel erkennen wij het ultieme gezag toe.
Het is niet zo dat wij de bijbel beschouwen als het allerlaatste definitieve woord van God zoals de moslims de Koran beschouwen.
Verder dan deze lekentaal ben ik echter niet zo gekomen aangezien we niet echt uitgebreid de tijd hebben en ik twijfel een beetje..is mijn uitleg in deze hoewel simplistisch toch correct? of heb ik bepaalde aspecten fout of buiten beschouwing gelaten?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Henk de Vries
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2017, 20:42

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Henk de Vries »

Dit soort discussies heb ik ook vaak met collega's en het is niet eenvoudig om dan alles wat je wilt zeggen in 1 gesprek te proppen. Vaak vraag je je dan af of er kansen gemist zijn om het geloof goed te presenteren. Het is overigens opvallend dat onder seculiere mense/atheisten geen enkel beeld is van de gereformeerde geloofsbelevenis. Bij mij op het werk denken ze dat ik naar een soort Hour of power diensten ga...

Als het puur gaat om verschil tussen gereformeerd en katholiek probeer ik wel altijd duidelijk te maken wat het onderscheid is als het gaat om de rechtvaardiging door het geloof die gemakkelijk aan de hand van de Bijbel uit te leggen is.

Mooi onderwerp dit.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Van Ewijk »

Henk de Vries schreef: Mooi onderwerp dit.
Loopt ook storm :nonnon
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Herman »

Je zienswijze is correct.

In de gereformeerde schriftuitleg wordt daarnaast ook de zienswijze verkondigd dat met het beschikbaar komen van de Bijbel de profetie niet noodzakelijk is. Profetie, dromen en openbaringen vinden wel in zendings- en vervolgingssituaties plaats, maar binnen het westerse protestantisme mogen we uitgaan van het profetische woord dat zeer vast is (vergelijk de opmerking in de Petrusbrief).
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Je zienswijze is correct.

In de gereformeerde schriftuitleg wordt daarnaast ook de zienswijze verkondigd dat met het beschikbaar komen van de Bijbel de profetie niet noodzakelijk is. Profetie, dromen en openbaringen vinden wel in zendings- en vervolgingssituaties plaats, maar binnen het westerse protestantisme mogen we uitgaan van het profetische woord dat zeer vast is (vergelijk de opmerking in de Petrusbrief).
De westerse wereld is zelf een zendingsgebied geworden. De meerderheid van de bevolking is immers niet langer gelovig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Je zienswijze is correct.

In de gereformeerde schriftuitleg wordt daarnaast ook de zienswijze verkondigd dat met het beschikbaar komen van de Bijbel de profetie niet noodzakelijk is. Profetie, dromen en openbaringen vinden wel in zendings- en vervolgingssituaties plaats, maar binnen het westerse protestantisme mogen we uitgaan van het profetische woord dat zeer vast is (vergelijk de opmerking in de Petrusbrief).
De westerse wereld is zelf een zendingsgebied geworden. De meerderheid van de bevolking is immers niet langer gelovig.
Helaas is de meerderheid van kerkmensen niet gelovig. Dat komt door meerdere generaties. Ouders gingen vanuit RK/heidendom/communisme de Bijbel lezen en geloven hun nageslacht echter had niet, maar krachtens opvoeding de Bijbelse boodschap meegekregen en niet het vuur van de voorouders. God werkt wel door de geslachten. Maar het is niet zo dat kinderen het met het geloof van hun oudets kunnen doen, zo krijg je hele geslachten die door opvoeding naar de kerk gaan en zelf het geloof missen.
Zo zijn onze kerken ook zendingsveld geworden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Helaas is de meerderheid van kerkmensen niet gelovig.
Dat vind ik een boude uitspraak. Waarom zou je naar de kerk gaan als je niet gelooft?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Je zienswijze is correct.

In de gereformeerde schriftuitleg wordt daarnaast ook de zienswijze verkondigd dat met het beschikbaar komen van de Bijbel de profetie niet noodzakelijk is. Profetie, dromen en openbaringen vinden wel in zendings- en vervolgingssituaties plaats, maar binnen het westerse protestantisme mogen we uitgaan van het profetische woord dat zeer vast is (vergelijk de opmerking in de Petrusbrief).
De westerse wereld is zelf een zendingsgebied geworden. De meerderheid van de bevolking is immers niet langer gelovig.
De westerse maatschappij is post-christelijk en dat verhoudt zich heel anders tot het Evangelie dan een zendingsgebied. Actieve verwerping van de prediking zal ook tot een actieve verwerping van dromen en openbaringen leiden.

Alhoewel ik onlangs ook een verhaal hoorde van een 'clubeigenaar' die droomde dat hij in de hel terecht kwam en naar aanleiding daarvan tot bekering en gebondenheid aan de bijbel is gekomen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
De westerse maatschappij is post-christelijk en dat verhoudt zich heel anders tot het Evangelie dan een zendingsgebied. Actieve verwerping van de prediking zal ook tot een actieve verwerping van dromen en openbaringen leiden.

Alhoewel ik onlangs ook een verhaal hoorde van een 'clubeigenaar' die droomde dat hij in de hel terecht kwam en naar aanleiding daarvan tot bekering en gebondenheid aan de bijbel is gekomen.
Je ontkracht dus je eigen stelling.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Herman »

Je zou het ook nuanceren kunnen noemen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Helaas is de meerderheid van kerkmensen niet gelovig.
Dat vind ik een boude uitspraak. Waarom zou je naar de kerk gaan als je niet gelooft?
Het zij zo
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Delftenaar »

Als je als kerkmens niet gelovig bent is er in deze geseculariseerde samenleving geen enkele "meerwaarde" om naar de kerk te gaan. In de Middeleeuwen enzo was er een bepaal de sociale druk om naar de kerk te gaan. Tegenwoordig is het eerder omgekeerd.

Dus waarom zou je als ongelovige naar de kerk gaan? Dan kun je toch beter op een mooie zomerse zondagmiddag naar het strand gaan of zo?
En hoe reeel is het als een voorganger, zeker in de Randstad, ervan uit gaat dat 95% van zijn gehoor (nog) ongelovig is? Dat was vroeger in de volkskerk wellicht zo, maar nu is dat niet vol te houden.

Volgt gij mij, zou Jezus zeggen.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 16 nov 2017, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Vorst »

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Helaas is de meerderheid van kerkmensen niet gelovig.
Dat vind ik een boude uitspraak. Waarom zou je naar de kerk gaan als je niet gelooft?
Ook op de brede weg staan kerken.

Afbeelding
De Heere Jezus schreef:22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De ware betekenis van Sola Scriptura

Bericht door Nasrani »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Helaas is de meerderheid van kerkmensen niet gelovig.
Dat vind ik een boude uitspraak. Waarom zou je naar de kerk gaan als je niet gelooft?
Het is een uitspraak waar een kern van waarheid in zit, zo niet dat hij helemaal waar is.
Mag ik je een voorbeeld geven uit de praktijk? Ik sprak onlangs een evangelist en die vertelde mij over een evangelisatieactie het volgende: bij die actie kwamen ze in een wat kerkelijker dorp terecht. Deze evangelist moest naar toilet en stapt het plaatselijke café binnen. Hij ziet daar een man zitten met een kind op schoot. Knoopt een gesprekje aan met deze man en vraagt wat deze persoon heeft met de Heere Jezus. De man geeft als antwoord: helemaal niets. In het gesprek je daarvoor had hij al aangegeven wel naar de kerk te gaan. De evangelist vraag wat de reden is waarom hij dan wel naar de kerk gaat. De reden van deze man is dat hij geen gezeur wil met zijn familie en dat hij ook geen klanten wil verliezen, maar hij heeft helemaal niets met het geloof.
Ik herken dit voorbeeld zeker ook in mijn omgeving. Helaas wel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie