Een eeuwige verordening

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Een eeuwige verordening

Bericht door Wandelende »

De afgelopen weken zijn wij aan het lezen in het Bijbelboek Leviticus. Het lezen van alle inzettingen, verordeningen en wetten kost tijd, maar ik vind het wel waardevol. We proberen met elkaar de wetten te lezen en te volgen. Ik doel dan op de wetten over de offerdienst, voor het voedsel, over omgang met de naaste, enz.

Na verschillende (zo niet; vele) verordeningen staat in de Bijbel geschreven dat het een eeuwige inzetting is. Of een zin met dezelfde betekenis in iets andere bewoordingen. Ik geef een drietal willekeurige voorbeelden uit de SV uit het boek Leviticus.

1. Levitivus 10:9 - Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten.

2. Leviticus 17:7 - En zij zullen ook niet meer hun slachtofferen den duivelen, welke zij nahoereren, offeren; dat zal hun een eeuwige inzetting zijn voor hun geslachten.

3. Leviticus 24:2,3 - Gebied den kinderen Israëls, dat zij tot u brengen zuivere gestoten olijfolie, voor den luchter, om de lampen gedurig aan te steken. Aäron zal die voor het aangezicht des HEEREN gedurig toerichten, van den avond tot den morgen, buiten den voorhang van de getuigenis, in de tent der samenkomst; het is een eeuwige inzetting voor uw geslachten.

Vanuit mijn opvoeding thuis en vanuit de preken die ik hierover altijd (voor zover ik mij kan herinneren) gehoord heb, is mij bekend dat de wetten uit het OT zijn vervuld door de HEERE Jezus. Zijn lijden, Zijn sterven en Zijn opstaan hebben de toepassing van de wetten uit o.a. Leviticus vervuld. Hoewel de wetten nog wel een betekenis kunnen hebben, hoeven wij ze niet meer toe te passen.
Zelf heb ik geen enkele reden om aan die uitleg te twijfelen of te willen twijfelen. Hoewel ik weet dat er o.a. in enkele Messiaanse gemeenten andere gedachten over zijn.

Alleen komt dan bij mij wel de vraag op in welk licht ik de vetgedrukte zinnen moet lezen. Wat betekenen de woorden eeuwige inzetting in het licht van de vervulling van de wet door Jezus Christus? Op welke wijze kan ik deze woorden Bijbels interpreteren? Zijn er vanuit de grondtaal nog waardevolle betekenissen die uit de Nederlandse taal niet blijken?

Ik hoop dat iemand hier waardevolle gedachten over kan en wil delen.
(~)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Een eeuwige verordening

Bericht door Zonderling »

Wandelende, ik neem aan dat je de kanttekeningen al geraadpleegd hebt? Want er is zeker een en ander over in de kanttekeningen te vinden. Daarmee zeg ik niet dat de kanttekenaars het altijd bij het rechte einde hebben, maar het is zeker goed om er kennis te nemen. Of heb je dat gedaan, maar vind je deze verklaringen niet voldoende?

Zie bv. Gen. 13:15, kt. 26.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Een eeuwige verordening

Bericht door Wandelende »

Zonderling schreef:Wandelende, ik neem aan dat je de kanttekeningen al geraadpleegd hebt? Want er is zeker een en ander over in de kanttekeningen te vinden. Daarmee zeg ik niet dat de kanttekenaars het altijd bij het rechte einde hebben, maar het is zeker goed om er kennis te nemen. Of heb je dat gedaan, maar vind je deze verklaringen niet voldoende?

Zie bv. Gen. 13:15, kt. 26.
Ja, daar heb ik naar gekeken. Weliswaar niet van alle teksten in heel Leviticus waarin een dergelijke zinsnede wordt gebruikt.
In Leviticus 3:17 (kant. 20) wordt verwezen naar Genesis 3:15 (kant. 26) waar wordt gesproken over totdat de Messias het werk der verlossing op aarde zal volbracht hebben. Die zin lijkt mij helder, ware het niet dat er daarna verwezen wordt naar Gen. 17:7 en 13 waarin het volgende staat geschreven; Eeuwig voor alle gelovigen in Christus, ten aanzien van het lichamelijke, mitsgaders de gevolgen daarvan, en in het bijzonder dit sacrament der besnijdenis. In meerdere teksten lijkt er voor mij ook nog een geestelijke betekenis gegeven te worden. Want er staat in diezelfde kant. 26 ook geschreven; Of, eigenlijk in eeuwigheid, ten aanzien van het geestelijke Kanaän en het geestelijke zaad..

Wellicht schrijf ik het wat warrig, maar het is voor mij niet helder in welk licht het woordje eeuwig werkelijk staat, aangezien er ook een geestelijke betekenis aan verbonden lijkt te zijn. Kan ik het als volgt uitleggen. Het woordje 'eeuwig' is voor de aardse inzettingen totdat Christus de wet heeft vervuld (Golgotha), maar heeft tegelijkertijd een eeuwige geestelijke betekenis als het gaat om de vervulling van de wet (toepassing van het werk op Golgotha)?
(~)
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Een eeuwige verordening

Bericht door Roos2017 »

Wandelende schreef:
Wellicht schrijf ik het wat warrig, maar het is voor mij niet helder in welk licht het woordje eeuwig werkelijk staat, aangezien er ook een geestelijke betekenis aan verbonden lijkt te zijn. Kan ik het als volgt uitleggen. Het woordje 'eeuwig' is voor de aardse inzettingen totdat Christus de wet heeft vervuld (Golgotha), maar heeft tegelijkertijd een eeuwige geestelijke betekenis als het gaat om de vervulling van de wet (toepassing van het werk op Golgotha)?
Ik zou je vraag graag onderbouwd willen beantwoorden, maar heb nog ff geduld. Over een paar dagen heb ik tijd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Een eeuwige verordening

Bericht door Wandelende »

Roos2017 schreef:
Wandelende schreef:
Wellicht schrijf ik het wat warrig, maar het is voor mij niet helder in welk licht het woordje eeuwig werkelijk staat, aangezien er ook een geestelijke betekenis aan verbonden lijkt te zijn. Kan ik het als volgt uitleggen. Het woordje 'eeuwig' is voor de aardse inzettingen totdat Christus de wet heeft vervuld (Golgotha), maar heeft tegelijkertijd een eeuwige geestelijke betekenis als het gaat om de vervulling van de wet (toepassing van het werk op Golgotha)?
Ik zou je vraag graag onderbouwd willen beantwoorden, maar heb nog ff geduld. Over een paar dagen heb ik tijd.
:livre :super
(~)
Plaats reactie