Mag een christen iemand doden uit zelfverdediging?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Mag een christen iemand doden uit zelfverdediging?

Bericht door Van Ewijk »

Laten we eerst de schrift hier op na slaan.
Er is een duidelijk gebod ''Gij zult niet doden.''
Vanuit dit gegeven keuren we dan ook zelfmoord, abortus of euthanasie van zowel onszelf of andere personen af.
Immers, geen mens is baas over eigen leven, dat is de Heere.
Hij , en alleen Hij heeft de beschikking over ons aller levens.
Moord en zelfmoord zouden inbreuk betekenen op deze zeggenschap die alleen de Heere is toebedeeld.
Aan de andere kant hebben we ook het Bijbelse gegeven ''een leven voor een leven''
Hetgeen handhaving van de doodstraf inhoud.

Nu is de vraag: Is het ons dan ook geoorloofd om iemand uit zelfverdediging te doden?
Laten we even een duidelijk voorbeeld nemen van bijvoorbeeld een inbraak, u betrapt een inbreker en deze staat u naar het leven.
U bent bij machte uzelf te verdedigen en brengt deze persoon, bewust of onbewust, door een verdedigende actie (om het even van welke aard) om het leven.

Er zijn tal van voorbeelden te verzinnen, bijvoorbeeld dat een vrouw zich verdedigd tegen een belager die haar wil verkrachten, ze weet niet hoe het afloopt maar heeft toevallig een mesje of navelvijltje op zak, of een juwelier die overvallen word en dan iets wat hij toevallig in de nabijheid heeft gebruikt als slagwapen.
In elk voorbeeld gaan we er in ieder geval van uit dat er sprake van een acute noodsituatie die waarin het slachtoffer ongevraagd terecht komt met het risico het leven te laten.

Telt dit als zonde of is dit op Bijbelse grond toegestaan?
Geld hier beter onrecht lijden dan onrecht doen of een leven tegenover een leven?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Mag een christen iemand doden uit zelfverdediging?

Bericht door emigrant »

volgens het Oude Testament mag het, volgens het Nieuwe niet (keer de andere wang toe).
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Mag een christen iemand doden uit zelfverdediging?

Bericht door Van Ewijk »

emigrant schreef:volgens het Oude Testament mag het, volgens het Nieuwe niet (keer de andere wang toe).
Dat klopt, Maar hier kan tegenover gezet worden Lukas 22: 35-36
''En Hij zeide tot hen: Als Ik u uitzond, zonder buidel, en male, en schoenen, heeft u ook iets ontbroken? En zij zeiden: Niets.
Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard.''


De instructie van de Heere om een zwaard aan te schaffen mogen wij toch zien als een voorzorgsmaatregel en toch niet om die in geval van noodzaak dan ongebruikt te laten?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Mag een christen iemand doden uit zelfverdediging?

Bericht door Wandelende »

Een juiste interpretatie van het begrip 'zelfverdediging' is ook nodig. Mijnwoordenboek.nl geeft een korte, krachtige en duidelijke uitleg, namelijk 'noodweer'. Wanneer zelfverdediging wordt gezien als het verweren in nood is het, denk ik, erg belangrijk dat het om verdediging gaat. En dus zeker niet om een tegenaanval.
De Bijbel spreekt ook over noodweer, in dat geval is vrijheid en dus vrijspraak mogelijk. Wanneer er sprake is van een tegenaanval, dan is er geen sprake meer van pure noodzaak en is het zesde beschermende gebod dat geldt.

Overigens denk ik dat in de topic-vraag het woordje 'christen' weg zou mogen, aangezien dit voor iedereen geldt. De Bijbel maakt hier ook geen onderscheid in.
(~)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Mag een christen iemand doden uit zelfverdediging?

Bericht door Van Ewijk »

Wandelende schreef:Overigens denk ik dat in de topic-vraag het woordje 'christen' weg zou mogen, aangezien dit voor iedereen geldt. De Bijbel maakt hier ook geen onderscheid in.
Goed punt. Dat weet ik maar ik heb er toch bewust voor gekozen om het zo neer te zetten en te laten staan.
Dit om de discussie niet te breed te laten worden en geïnspireerd te blijven op de bijbel en niet de algehele maatschappij.
Ik zoek het antwoord bij diegenen die het woord van de Heere ter harte nemen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Mag een christen iemand doden uit zelfverdediging?

Bericht door Wandelende »

Van Ewijk schreef:
Wandelende schreef:Overigens denk ik dat in de topic-vraag het woordje 'christen' weg zou mogen, aangezien dit voor iedereen geldt. De Bijbel maakt hier ook geen onderscheid in.
Goed punt. Dat weet ik maar ik heb er toch bewust voor gekozen om het zo neer te zetten en te laten staan.
Dit om de discussie niet te breed te laten worden en geïnspireerd te blijven op de bijbel en niet de algehele maatschappij.
Ik zoek het antwoord bij diegenen die het woord van de Heere ter harte nemen.
Begrijpelijk, goed ook.
(~)
Plaats reactie