Oogsten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Oogsten

Bericht door Terri »

Ik heb een vraag n.a.v. de tekst uit Matth. 9:38.
Bidt dan de Heere des oogstes, of Hij enz...Deze wordt meestal aangehaald om de Heere te vragen om meer arbeiders in zijn wijngaard.
Maar klopt dat? Er staat echt oogst.
Neem ik nu b.v. Matth. 13:30, daar is het binnenhalen van de oogst aan de orde, maar zijn de maaiers engelen.
Werkers in de wijngaard lijken me meer het zaaien tot taak hebben en het binnenhalen van de oogst duidt meer op het einde van de wereld en dat doen engelen.
Als je uitgaat om het Evangelie te prediken, verwacht je dat het zaad vrucht voortbrengt.
Bij het werken in de oogst is er al vrucht.
Oogst= binnenhalen van vrucht.
Het lijkt me iets heel anders.
Ik heb hier en daar er wat op na geslagen, maar deze begrippen worden volgens mij door elkaar gebruikt.
Wie geeft wat verheldering?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Oogsten

Bericht door Van Ewijk »

Ikzelf denk dat je de tekst persoonlijk te letterlijk neemt.
Deze is geschreven door twee verschillende evangelisten en elk hanteren een eigen vorm van beeldspraak terwijl het voor iedereen duidelijk is wat er bedoeld word.
Het gaat om de essentie, niet om dezelfde hantering.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Oogsten

Bericht door Jeremiah »

Mooie vraag, waar ik pasgeleden ook over nadacht. Het gaat om de prediking van het evangelie. Daar wijst ook de verwijstekst naar
2 Thessalonicenzen 3:1
VOORTS, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;
Ook Johannes 4 vanaf vers 35 is van toepassing, en daar ligt het antwoord.
Johannes 4:35-38
35 Zegt gijlieden niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.
36 En die maait, ontvangt loon, en vergadert vrucht ten eeuwigen leven; opdat zich te zamen verblijde, beide, die zaait en die maait.
37 Want hierin is die spreuk waarachtig: Een ander is het, die zaait, en een ander, die maait.
38 Ik heb u uitgezonden, om te maaien, hetgeen gij niet bearbeid hebt; [39] anderen hebben het bearbeid, en gij zijt tot hun arbeid ingegaan.
Je hebt dus degenen die zaaien en degenen die maaien (oogsten). Kanttekening 39 geeft duidelijkheid:
39 Namelijk de voorgaande profeten en Johannes de Doper, welke Christus hiervoor bij zaaiers vergelijkt, gelijk de apostelen bij maaiers.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Oogsten

Bericht door Terri »

Jeremiah schreef:Mooie vraag, waar ik pasgeleden ook over nadacht. Het gaat om de prediking van het evangelie. Daar wijst ook de verwijstekst naar
2 Thessalonicenzen 3:1
VOORTS, broeders, bidt voor ons, opdat het Woord des Heeren zijn loop hebbe, en verheerlijkt worde, gelijk ook bij u;
Ook Johannes 4 vanaf vers 35 is van toepassing, en daar ligt het antwoord.
Johannes 4:35-38
35 Zegt gijlieden niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alrede wit om te oogsten.
36 En die maait, ontvangt loon, en vergadert vrucht ten eeuwigen leven; opdat zich te zamen verblijde, beide, die zaait en die maait.
37 Want hierin is die spreuk waarachtig: Een ander is het, die zaait, en een ander, die maait.
38 Ik heb u uitgezonden, om te maaien, hetgeen gij niet bearbeid hebt; [39] anderen hebben het bearbeid, en gij zijt tot hun arbeid ingegaan.
Je hebt dus degenen die zaaien en degenen die maaien (oogsten). Kanttekening 39 geeft duidelijkheid:
39 Namelijk de voorgaande profeten en Johannes de Doper, welke Christus hiervoor bij zaaiers vergelijkt, gelijk de apostelen bij maaiers.
Dank je, ik ga hier nog verder op studeren.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Oogsten

Bericht door Harry65 »

Terri schreef:Ik heb een vraag n.a.v. de tekst uit Matth. 9:38.
Bidt dan de Heere des oogstes, of Hij enz...Deze wordt meestal aangehaald om de Heere te vragen om meer arbeiders in zijn wijngaard.
Maar klopt dat? Er staat echt oogst.
Neem ik nu b.v. Matth. 13:30, daar is het binnenhalen van de oogst aan de orde, maar zijn de maaiers engelen.
Werkers in de wijngaard lijken me meer het zaaien tot taak hebben en het binnenhalen van de oogst duidt meer op het einde van de wereld en dat doen engelen.
Als je uitgaat om het Evangelie te prediken, verwacht je dat het zaad vrucht voortbrengt.
Bij het werken in de oogst is er al vrucht.
Oogst= binnenhalen van vrucht.
Het lijkt me iets heel anders.
Ik heb hier en daar er wat op na geslagen, maar deze begrippen worden volgens mij door elkaar gebruikt.
Wie geeft wat verheldering?
Terri, een kleine tip bij het verder studeren:
Bij "oogsten" kan het gaan om de activiteit van het verzamelen van de vruchten (werkwoord),
en het kan gaan om het resultaat van die activiteit (zelfstandig naamwoord), de opbrengst/het resultaat van dat verzamelen.

Voordat er geoogst wordt, moeten er mensen zijn die (goed) zaad zaaien (matt. 13:24). Tarwe. (matt.13:25,29,30)
Maar er zullen ook mensen (vijanden) zijn die onkruid zaaien (matt. 13:25,28).
Die groeien samen op, en worden samen geoogst/geplukt (door de maaiers - matt. 13:30).
En dan wordt het onkruid gescheiden van het tarwe.

Tijdens het opgroeien van het zaad zal er werk aan de winkel zijn op zo'n akker.
En het zaad moet ook gezaaid worden.
Daarover gaat het volgens mij in de oproep in Matt. 9:38.
En Jezus maakt in Matt. 9 daartoe ook de vergelijking met schapen en een herder.
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Oogsten

Bericht door kasparov »

Pas gehoord dat een gemeente onder de ene predikant werd wakker geschud. De zonde werd aangewezen en ingeleefd. Na vertrek van deze predikant en de komst van een andere predikant, werd meer de weg naar Christus ontsloten. Zo kunnen predikanten door God met een speciale opdracht naar een gemeente worden geleid, ook weet die predikant dat zelf niet precies.
Plaats reactie