Volg Mij nav Johannes 1

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Volg Mij nav Johannes 1

Bericht door Nasrani »

Naar aanleiding van de preek van afgelopen zondag heb ik een vraag aan mensen die de bijbel in de grondtaal kennen.

In de preek ging het over Johannes 1:44
HSV: De volgende dag wilde Jezus weggaan naar Galilea en Hij vond Filippus en zei tegen hem: Volg Mij.
SV: Des anderen daags wilde Jezus heengaan naar Galilea, en vond Filippus, en zeide tot hem: Volg Mij.

De uitleg in de preek was dat de woorden Volg Mij ook gelezen kunnen worden als Zie op Mij, dit nav Mozes die het volk Israël in de woestijn wijst op de koperen slang en ook als Wendt u naar Mij toe en wordt behouden.

Kan het vanuit de grondtaal zo gelezen worden?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Volg Mij nav Johannes 1

Bericht door Herman »

http://biblehub.com/greek/190.htm

Hier staat gewoon: volgen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Volg Mij nav Johannes 1

Bericht door -DIA- »

Ik ken de grondtalen niet, maar dit lijkt me wel aannemelijk, aangezien dit het Woord zelf zegt:
Toen ging dan ook de andere discipel (volgeling, leerling) er in, die eerst tot het graf gekomen was, en zag het, en geloofde.
Hij kwam en zag, en geloofde.
Ons is altijd geleerd om Schrift met Schrift te vergelijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Volg Mij nav Johannes 1

Bericht door Jeremiah »

Het is idd volgen. Akolouthei Moi = Volg Mij. Net zoals Jezus tegen Levi en nog op veel andere plaatsen zegt.

En net zoals Hij ook tegen Judas Iskariot zal hebben gezegd..
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Volg Mij nav Johannes 1

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:Ik ken de grondtalen niet, maar dit lijkt me wel aannemelijk, aangezien dit het Woord zelf zegt:
Toen ging dan ook de andere discipel (volgeling, leerling) er in, die eerst tot het graf gekomen was, en zag het, en geloofde.
Hij kwam en zag, en geloofde.
Ons is altijd geleerd om Schrift met Schrift te vergelijken.
De vraag ging over een ander gedeelte met daarin de woorden Volg Mij. Dat komt in dit gedeelte niet voor.
De vergelijking gaat daarom niet op lijkt me. Ik denk dat dat ook in de kerk door predikanten veel gedaan wordt, mijns inziens leid dit tot inzichten die niet naar de Bijbel zijn.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Volg Mij nav Johannes 1

Bericht door Nasrani »

Jeremiah schreef:Het is idd volgen. Akolouthei Moi = Volg Mij. Net zoals Jezus tegen Levi en nog op veel andere plaatsen zegt.

En net zoals Hij ook tegen Judas Iskariot zal hebben gezegd..
Bedankt voor de reactie. Ook @ Herman.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie