Het krijgen van Bijbelteksten

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Hendrien »

Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.

Nu lees ik in het boek "Religieuze gevoelens" van J. Edwards dat dit ook heel misleidend kan zijn! Vooral als je daar op gaat bouwen. Dan zegt hij: "De enige ware grond waarop iemand mag geloven dat hij is genodigd om te delen in de weldaden van het Evangelie, is dat het Woord van God verklaart dat die mens, zoals hij is, genodigd is. Want de Schriften staan vol uitnodigingen aan zondaars, aan de grootste der zondaren, om te komen en te delen in de weldaden van het Evangelie. Hij heeft niet nodig dat God opnieuw tot hem spreekt. Wat God reeds heeft gesproken, is genoeg voor hem."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.

Nu lees ik in het boek "Religieuze gevoelens" van J. Edwards dat dit ook heel misleidend kan zijn! Vooral als je daar op gaat bouwen. Dan zegt hij: "De enige ware grond waarop iemand mag geloven dat hij is genodigd om te delen in de weldaden van het Evangelie, is dat het Woord van God verklaart dat die mens, zoals hij is, genodigd is. Want de Schriften staan vol uitnodigingen aan zondaars, aan de grootste der zondaren, om te komen en te delen in de weldaden van het Evangelie. Hij heeft niet nodig dat God opnieuw tot hem spreekt. Wat God reeds heeft gesproken, is genoeg voor hem."
Ja... Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft
Wel is het zo dat veel mensen een voorkomende waarheid niet onderscheiden van een inkomende waarheid.
In het eerste geval trekt men een tekst (meestal een positieve tekst voor de mens zelf) naar zichzelf toe.
Pakt het aan en neemt aan dat het voor hem/haar is.
Het verschil is echter als van dag en nacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.

Nu lees ik in het boek "Religieuze gevoelens" van J. Edwards dat dit ook heel misleidend kan zijn! Vooral als je daar op gaat bouwen. Dan zegt hij: "De enige ware grond waarop iemand mag geloven dat hij is genodigd om te delen in de weldaden van het Evangelie, is dat het Woord van God verklaart dat die mens, zoals hij is, genodigd is. Want de Schriften staan vol uitnodigingen aan zondaars, aan de grootste der zondaren, om te komen en te delen in de weldaden van het Evangelie. Hij heeft niet nodig dat God opnieuw tot hem spreekt. Wat God reeds heeft gesproken, is genoeg voor hem."
Ja... Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft
Wel is het zo dat veel mensen een voorkomende waarheid niet onderscheiden van een inkomende waarheid.
In het eerste geval trekt men een tekst (meestal een positieve tekst voor de mens zelf) naar zichzelf toe.
Pakt het aan en neemt aan dat het voor hem/haar is.
Het verschil is echter als van dag en nacht.
Hoe kun je nu weten dat het echt van God is? En niet opkomt uit je eigen geest of zelfs dat het van de duivel komt? Zelfs de Heere Jezus kreeg een Bijbeltekst van de duivel!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef:Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.

Nu lees ik in het boek "Religieuze gevoelens" van J. Edwards dat dit ook heel misleidend kan zijn! Vooral als je daar op gaat bouwen. Dan zegt hij: "De enige ware grond waarop iemand mag geloven dat hij is genodigd om te delen in de weldaden van het Evangelie, is dat het Woord van God verklaart dat die mens, zoals hij is, genodigd is. Want de Schriften staan vol uitnodigingen aan zondaars, aan de grootste der zondaren, om te komen en te delen in de weldaden van het Evangelie. Hij heeft niet nodig dat God opnieuw tot hem spreekt. Wat God reeds heeft gesproken, is genoeg voor hem."
Ja... Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft
Wel is het zo dat veel mensen een voorkomende waarheid niet onderscheiden van een inkomende waarheid.
In het eerste geval trekt men een tekst (meestal een positieve tekst voor de mens zelf) naar zichzelf toe.
Pakt het aan en neemt aan dat het voor hem/haar is.
Het verschil is echter als van dag en nacht.
Hoe kun je nu weten dat het echt van God is? En niet opkomt uit je eigen geest of zelfs dat het van de duivel komt? Zelfs de Heere Jezus kreeg een Bijbeltekst van de duivel!
Als God tot je spreekt hoef je dat niet te vragen, want dat is zo overduidelijk.
Dan is het geen vraag.
Een voorkomende waarheid is iets wat vager is, en meestal in het voordeel van de mens zelf.
Onderscheid is moeilijk te zeggen: Wie dit persoonlijk niet kent kan er in feite niets van zeggen, zover dat Gods Woord het niet verklaard.
Ik kan er zelf daarom niets van zeggen, wel ken ik mensen die dit wel kennen. En zoals ik zei: Hij spreekt gewis tot ELK die voor Hem leeft.
Een voorbeeld: een mens, onkerkelijk, weet niets van de Bijbel, komt zomaar een kerk binnen, en de dominee zegt: Ik ben God de Almachtige. Dan kan God bijvoorbeeld door die (Zijn) woorden die mens arresteren en stilzetten. Dan valt de prediker weg, die is niet belangrijk meer, die was slechts een middel waardoor God tot die mens sprak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat het niet altijd door een hoorbare stem is.
Gods spreekt op velerlei wijze, als we het opmerken.
Lees b.v. Hebeeën 1 vv
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef:Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.
Wat bedoel je precies met een bijbeltekst "krijgen"?
Ik geloof zeker dat er soms bepaalde teksten in Gods Woord gelezen worden, dat deze diep binnenkomen. Dat het kan lijken of er altijd over de tekst is heen gelezen, maar dat het nu invulling krijgt en dat je mag geloven dat het voor jou is.

Er zullen vast ook bijzondere gevallen zijn waar een stem gehoord wordt, of iets anders bijzonders, neem Paulus bijvoorbeeld.

Maar het gevoel is altijd bedrieglijk, zeker als er op gebouwd kan worden, daarom vind ik de opmerking van Edwards zeker terecht.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Desiree »

citaat uit de Bijbel

Mijn schapen horen Mijn stem... Johannes 10 vers 28
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Hendrien »

ejvl schreef:
Hendrien schreef:Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.
Wat bedoel je precies met een bijbeltekst "krijgen"?
Ik geloof zeker dat er soms bepaalde teksten in Gods Woord gelezen worden, dat deze diep binnenkomen. Dat het kan lijken of er altijd over de tekst is heen gelezen, maar dat het nu invulling krijgt en dat je mag geloven dat het voor jou is.

Er zullen vast ook bijzondere gevallen zijn waar een stem gehoord wordt, of iets anders bijzonders, neem Paulus bijvoorbeeld.

Maar het gevoel is altijd bedrieglijk, zeker als er op gebouwd kan worden, daarom vind ik de opmerking van Edwards zeker terecht.
Eigenlijk weet ik het niet precies hoe. Ik ken het zelf niet uit mijn eigen leven, maar wel dat bepaalde teksten, eigenlijk niet echt zomaar een losse tekst of tekstgedeelte, maar meer een tekst in de context, heel diep binnenkomt. En bijzonder waardevol wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Hendrien schreef:Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.
Wat bedoel je precies met een bijbeltekst "krijgen"?
Ik geloof zeker dat er soms bepaalde teksten in Gods Woord gelezen worden, dat deze diep binnenkomen. Dat het kan lijken of er altijd over de tekst is heen gelezen, maar dat het nu invulling krijgt en dat je mag geloven dat het voor jou is.

Er zullen vast ook bijzondere gevallen zijn waar een stem gehoord wordt, of iets anders bijzonders, neem Paulus bijvoorbeeld.

Maar het gevoel is altijd bedrieglijk, zeker als er op gebouwd kan worden, daarom vind ik de opmerking van Edwards zeker terecht.
Jonathan Edwards (die bedoel je toch?) bedoelt met 'bedrieglijk', denk ik, dat we ons een voorkomende waarheid met wat zielsontroering of emotie gaan toe-eigenen. Dat is inderdaad een punt van zeer groot belang. Er zijn mensen die bij wijze van spreken elke dag een tekst of een psalm 'krijgen'. Dan zet ik 'krijgen' wel tussen aanhalingstekens, want zo is toch de praktijk niet.
Dan is er toch vrijwel zeker sprake, en dat valt ook op te luisteren, sprake van een voorkomende waarheid. Als de verwondering, de ootmoed, de eer van God niet wordt beluisterd, dan klopt er toch iets niet. God, met eerbied gezegd, verspild Zijn woord niet met het zomaar rondstrooien van teksten. Ik weet van heel nabij hoe velen dit voor het "krijgen" van een tekst wordt gehouden.
Ook de duivel gebruikt de Bijbel: Zie de verzoeking in de woestijn van de Heere Jezus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:citaat uit de Bijbel

Mijn schapen horen Mijn stem... Johannes 10 vers 28
Dit is onderscheiden van het persoonlijk spreken van God tot de mens. Het gaat hier om het onderscheiden van de stem Gods.
Een van God geleerde en bekeerde zal er doorheen prikken als op zich een waarheid wordt genoemd, maar waarin de Geest
ontbreekt. Dan horen ze een vreemde stem, en die zullen ze niet (kunnen!) volgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef: Eigenlijk weet ik het niet precies hoe. Ik ken het zelf niet uit mijn eigen leven, maar wel dat bepaalde teksten, eigenlijk niet echt zomaar een losse tekst of tekstgedeelte, maar meer een tekst in de context, heel diep binnenkomt. En bijzonder waardevol wordt.
Ik las hier nog een mooi antwoord:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/154 ... n-teksten/
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door margrietha »

Net zoiets als dat je ziet dat er bij ons ouderlingen zijn die elke dienst zeer geëmotioneerd zijn..Het maakt niet uit waar het over gaat. Ook al zegt de dominee zo vaak : gemeente hier zijn we niet zomaar!
Dan denk je wel eens: wat is dat nou, Krijgen die mensen nou altijd wat, kunnen ze altijd overal mee?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Hendrien schreef: Eigenlijk weet ik het niet precies hoe. Ik ken het zelf niet uit mijn eigen leven, maar wel dat bepaalde teksten, eigenlijk niet echt zomaar een losse tekst of tekstgedeelte, maar meer een tekst in de context, heel diep binnenkomt. En bijzonder waardevol wordt.
Ik las hier nog een mooi antwoord:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/154 ... n-teksten/
Ik geloof dat ik grotendeels met ds. v.d. Ham kan instemmen.
Een paar dingen: Er kan wel een hoorbare stem worden gehoord, althans voor degene die het betreft.
Dan is dit zeker een zeer bijzondere openbaring die we niet als norm moeten hanteren, denk ik.
Verder heb ik nooit gehoord dat er op bepaalde plaatsen nog door dromen wordt gesproken.
Normaal gesproken werkt God door Zijn Woord en Geest, nu de canon voltooid is.
Het extraordinaire als in de eerste tijd van de kerk was meer om het getuigenis van God te bekrachtigen
en de ongelovigen en vijanden van de Kerk alle excuses te ontnemen.

Het genoemde boekje van ds. Kievit lijkt me trouwens goed om te lezen. Helaas ben ik ook niet in
het bezit van dit boek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Wat wordt bedoeld met het 'krijgen' van Bijbelteksten? Die vraag is m.i. relevant voor dit topic.
Je kunt er een bijzondere openbaring mee bedoelen, zoals je wel leest van sommigen van Gods volk, die een stem hoorden - maar we mogen op het bijzondere onze hoop niet gronden, en dus kunnen we ook zonder zo'n openbaring.

Je kunt er ook mee bedoelen dat er ervaren wordt dat de Heere door Zijn Woord met kracht iets spreekt in het hart. Ik geloof dat we die ervaring niet kunnen missen om getroost te kunnen leven en sterven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Wat wordt bedoeld met het 'krijgen' van Bijbelteksten? Die vraag is m.i. relevant voor dit topic.
Je kunt er een bijzondere openbaring mee bedoelen, zoals je wel leest van sommigen van Gods volk, die een stem hoorden - maar we mogen op het bijzondere onze hoop niet gronden, en dus kunnen we ook zonder zo'n openbaring.

Je kunt er ook mee bedoelen dat er ervaren wordt dat de Heere door Zijn Woord met kracht iets spreekt in het hart. Ik geloof dat we die ervaring niet kunnen missen om getroost te kunnen leven en sterven.
Ik denk dat bedoelt wordt het spreken van God tot de mens. Normaal spreekt God door Woord en Geest, en doormiddel van de prediking van dat Woord. Wordt er nooit iemand aangesproken dan betekent dat mijns inziens dat er ook nooit iemand bekeerd
wordt. God stem is dan met macht, kracht en overtuiging. Dan heeft een mens niets meer te zeggen, maar moet onvoorwaardelijk
buigen onder Zijn machtswoord.
Een kernmerk van het spreken Gods is ook dat de mens er nooit wat mee kan 'worden'. De vrucht zal dan altijd ootmoed of beschamend zijn. Het is altijd op Gods eigen eer gericht. God bekeerd de mens ook om Zijns Zelfs wil, omdat hij Zich daardoor wil verheerlijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie