Het krijgen van Bijbelteksten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

In februari 1988 ging wijlen ds. F. Mallan uitvoeriger in op vragen zoals hierboven. Wat ds. Mallan constateert is mij persoonlijk ook niet onbekend: Eenvoudige mensen, die nauwelijks konden lezen en schrijven wisten deze zaken klaar helder: Hoe kon dat? Terwijl geleerde professoren er hun hoofd over breken? Ik dacht dat ook daar de Bijbel ons niet in het ongewisse liet: De Heere Jezus dankte God en zei: Ik dank U, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt ze de kinderkens geopenbaard.

Ik zal de brief die geplaast is in DWS, en na te lezen is via DIGIBRON, hier in zijn geheel plaatsen:

Citaat:
U hebt me gevraagd of ik uw moeder eens zou willen schrijven. Dus u hebt me niet gevraagd of ik de voorletters van uw naam niet zou willen vermelden, maar omdat ik uw vraag nu op deze wijze wil beantwoorden, schrijf ik maar aan mej. N.N.
Er liggen nog een paar vragen, die ik gelijk zal trachten te beantwoorden. Daarom is het ook dat ik nu op deze wijze op uw verzoek aan uw moeder schrijf. Als ik over dit onderwerp aan uw moeder een brief moet schrijven, dan neemt die brief voor mij te veel tijd in beslag. Nog steeds schijnt men maar niet te begrijpen dat ik geen tijd heb om persoonlijke lange brieven te gaan zitten schrijven. Maar het kan daarbij ook nuttig zijn, als ik deze brief ook voor anderen schrijf, te meer daar ik juist nog enkele vragen heb liggen, die ik nu tegelijk kan beantwoorden.
Ik neem het u niet kwalijk dat u me die vraag gedaan hebt om aan uw moeder eens een brief te schrijven, want daaruit spreekt de liefde tot uw moeder en zo ook het meeleven met uw moeder. U hebt me laten weten dat uw moeder het gemis zo gevoelt van de verzoening met God. Verder hebt u mij verschillende dingen uit het leven van uw moeder medegedeeld, wat voor mij het beantwoorden van uw vraag wat gemakkelijker kan maken. Daarbij ken ik ook uw moeder wel, zodat ik niet helemaal in de ruimte zit te schrijven.

Toch is het met schuchterheid dat ik proberen wil, om uw vraag te beantwoorden. De leidingen des Heeren zijn zeer verschillend. Daar ik nu al jarenlang bezig ben met het beantwoorden van vragen op deze wijze, zult u in oude jaargangen als u die nog tot uw beschikking hebt, in bepaalde brieven eigenlijk al wel een antwoord op uw vraag kunnen vinden. Maar daar ik nu op uw verzoek aan uw moeder moet schrijven, moet ik dus nu schrijven alsof ik uw moeder voor me heb. Welnu, geliefde moeder van mej. N.N., ik heb begrepen dat u zeer naar onderwijs verlangt. Maar wie ben ik, dat ik u zou onderwijzen! Ik weet van u, dat u niet durft te ontkennen, van de grote gezalfde Profeet des Vaders weleens onderwijs te hebben gekregen. U zult dan wel hebben ervaren dat Zijn gehemelte enkel zoetigheid is. Als Hij tot uw ziel sprak, dan is dat ook ziel-vervullend geweest. Dat kan niet anders.
Maria had het goede deel uitgekozen, als ze aan Jezus' voeten zat. En Hij heeft gezegd dat dit nooit meer van haar zou worden weggenomen. Maar als die dierbare Persoon niet meer in dat vriendelijke huis in Bethanië kwam en die smartelijke en vernederende weg van dat vreselijke lijden heeft moeten gaan, waar zijn kruisdood aan verbonden was, dan heeft Maria het daar niet meer mee kunnen doen. Maar zo moesten toch die woorden van de Middelaar betekenis voor haar gaan krijgen, dat dat goede deel nooit meer van haar kon worden weggenomen.
Christus moest niet alleen als Profeet Zijn werk doen in het onderwijs dat Hij aan Maria gaf, maar als Priester moest Hij het goede deel met een dure prijs voor haar verdienen. Nu heeft Hij in Zijn profetisch onderwijs haar wel diep doen inblikken in Zijn priesterlijke bediening. Als Profeet heeft Hij altijd over Zijn hogepriesterlijk werk gesproken. Deze Profeet kan zeggen: „Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen bedwing ik niet; Heere, Gij weet het".
Als ik het goed begrepen heb, heeft Hij ook wel dierbare waarheden tot uw ziel gesproken. Welnu, zo heeft Hij ook dierbare waarheden tot Zijn discipelen gesproken. Zo heeft Hij gezegd: „En die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden". Ook heeft Hij gezegd: „En Ik zeg u niet, dat Ik den Vader voor u bidden zal, want de Vader Zelf heeft u lief, dewijl gij Mij liefgehad hebt en hebt geloofd, dat ik van God ben uitgegaan".
Al deze dierbare woorden spreekt Christus ook in de Naam Zijns Vaders tot de ziel. U kunt het daar echter nu niet meer mee doen. En ik weet daarom ook van u, dat als ik u die dierbare waarheden in herinnering breng die er weleens tot uw ziel gesproken zijn, dat ik u daarmee niet op het paard kan zetten. Het zal er toch bij u ook in hoofdzaak niet om gaan, dat u maar volle zekerheid zult mogen ontvangen aangaande de staat uwer ziel voor de eeuwigheid.
Als het daar in hoofdzaak om te doen was, zou ik voorzichtiger zijn in mijn uitspraken. Voor velen is het immers voldoende als ze maar zekerheid hebben van dat het goed met hen staat. Als ze die verzekering krijgen van een mens, in het bijzonder van een kind of een dienstknecht van God, voor wie ze achting mogen hebben, dan is het ze goed.
De dichter van Psalm 35 horen we echter zeggen: „Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil". Dat moest de Heere dus tot hem zeggen. Ik geloof wel dat het bij u ook zo ligt. Al schrijf ik u nu, dat u wel genoeg kunt hebben aan waarheden die tot u gekomen zijn en aan wat u van de liefde van de Tweede Persoon hebt mogen smaken, daar is uw gemis niet mee vervuld. Het blijkt zelfs wel, dat al zou de Tweede Persoon in het Goddelijk Wezen Zelf u hebben laten weten, dat de Vader u liefheeft, dat u daar nu niet mee geholpen bent.
Hellenbroek leert ons in zijn eenvoudig vragenboekje al, dat God de Vader de Persoon van Rechter vertoont. Die ons rechtvaardigt of vrijspreekt. De Zoon is Voorspraak en Middelaar, om Wiens wil wij gerechtvaardigd worden. De Heilige Geest is de Verzegelaar, Die ons kennis geeft en verzekert van de rechtvaardigmaking. Zou de ziel er niet begerig naar moeten zijn, om zo de drie Goddelijke Personen in hun werk in het verlossen en zaligen van de zondaar te mogen leren kennen?
De rechtvaardigmaking geschiedt buiten de mens en is dus een Goddelijk vonnis, buiten de mens over de mens geveld. Maar Hellenbroek vraagt ook: „Kan men dan ook van zijn rechtvaardigmaking verzekerd worden?" En dan is het antwoord op die vraag: Ja. Rom. 5:1. Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus". Vrede bij de Vader dus door onze Heere Jezus Christus. En die vrede mag de ziel vinden, daar de Heilige Geest ze kennis geeft en verzekert van de Goddelijke vrijspraak. Die vrede wordt werkelijk in de ziel gesmaakt. De liefde des Vaders die de ziel mag smaken, doet haar in die vrede delen.
Dat is dus wat anders dan door een oppervlakkige beredenering van dat God voor ons bevredigd is door het werk van Zijn Zoon, zich nu ook in die vrede bij God te beroemen. Zo zijn er heel wat die er niet aan twijfelen dat Jezus hun Zaligmaker is en dat God liefde voor hen is, dus weer in vrede met hen leeft. De grootste zaken eigent men zich zonder enige beschroomdheid toe. Wij hebben voor die mensen maar een ziekelijke godsdienst. En u zult aan die mensen uw hart dan ook zeker niet kwijt kunnen. Maar ja, u zult wellicht onder het bevindelijk Christendom uw hart ook wel niet veel meer kwijt kunnen.

Ik wil deze gelegenheid nu gelijk even waarnemen, zoals ik u al deed weten, om enkele andere vragen te beantwoorden. Mej. A.S. te H., van u heb ik ook nog een vraag te beantwoorden. Een vraag die ik eigenlijk al jaren geleden in ons blad beantwoord heb.
U hebt onlangs ergens gelezen, dat men spreekt over bedekte schuld en over vergeven schuld, maar dat dit een verkeerde uitdrukking is, daar bedekte schuld vergeven schuld is, zoals ook Psalm 32 daarover spreekt. Er is opgemerkt dat men zulke termen dan ook niet vindt in a Brakels Redelijke Godsdienst, zomin als in Calvijns Institutie. Pas in de geschriften na de afscheiding kan men zulke uitdrukkingen vinden.
U hebt mij gevraagd waarom u zulke termen bij de oudvaders niet kunt vinden en hoe het komt dat Gods volk van later tijd, dat toch ook een geoefend volk mocht zijn, aan zulke verkeerde uitdrukkingen is gekomen. U spreekt dus over verkeerde uitdrukkingen, omdat Psalm 32 ons zegt: „Welgelukzalig is hij, wiens overtredingen vergeven, wiens zonde bedekt is". Het is natuurlijk waar, dat als de overtreding vergeven is, dat zij ook bedekt is. Maar ik zou willen opmerken dat als de overtreding bedekt is, dat ze dan nog niet vergeven is.
Het eenvoudige volk van God heeft dat dus wel goed bedoeld. Inderdaad, er zijn veel van zulke uitdrukkingen in gebruik gekomen na de afscheiding en op de gezelschappen. En ik heb er al meer op gewezen, dat ik niet bepaald zulk een voorstander ben van allerlei onderscheidingen die veelal van gezelschappen afkomstig zijn. Maar al te veel is men daardoor ertoe gekomen om van de bekeringsweg een systeem te maken, alsof het werk Gods zich zal laten vormen tot een door ons ontworpen model. Neen, er is van het werk Gods geen modelwerk of stukwerk te maken. Maar opzettelijk heb ik nu toch even aan de hand van het vragenboekje van Hellenbroek aangegeven, hoe de oudvaders toch ook wel onderscheidingen hebben gemaakt in het geestelijke leven.
Hellenbroek vraagt bijvoorbeeld ook in het lesje over de rechtvaardigmaking: „Maar als wij door Christus'' verdiensten zullen gerechtvaardigd worden, moeten die dan ook niet de onze worden?" En het antwoord daarop is: „Gewisselijk ja". En dan volgt daarop de vraag: „Hoe worden die de onze?" En het antwoord daarop is: „Door toerekening en aanneming". De toerekening is van de zijde Gods en de aanneming van de zijde der ziel.
In de gelovige aanneming zijn er echter verschillende trappen. Het lesje van het geloof volgt bij Hellenbroek op het lesje over de rechtvaardigmaking. Toch behandelt Hellenbroek het geloof ook weer in verband met het leerstuk van de rechtvaardigmaking. Daarom zien we dat de vraag in dat lesje van het geloof gedaan wordt: „Welke is de voornaamste en eigenlijke rechtvaardigmakende daad des geloofs? " En daarop is het antwoord: „Het is die daad der ziel, waardoor zij hartelijk wil en wenst, niet alleen dat de beloften des Evangeliums in zichzelve waar mogen zijn, maar waardoor zij ook met overgegeven genegenheid de Heere Jezus als de enige oorzaak van haar zaligheid, met verloochening van zichzelve en alle andere dingen of personen, begeert en dadelijk aangrijpt". En daarop volgt nog de vraag: „Wat is het gevolg van de rechtvaardigmakende daad des geloofs?" En het antwoord daarop is: „De bijzondere en zekere toepassing van de beloften des Evangeliums en de Heere Jezus tot de eigen persoon van elke gelovige. Welke geenszins altijd tegenwoordig is in alle gelovigen, door de aanvechtingen des satans, de beschuldigingen van de wet en de verleiding des vleses, maar naar welke allen moeten staan, die Jezus oprecht aannemen".
En daarop volgt ook nog de vraag: „Kunnen en moeten de gelovigen verzekerd zijn van de oprechtheid huns geloofs? " En dan is het antwoord: „Zij kunnen. 2 Tim. 1:12b. Want ik weet, Wie ik geloofd heb. En moeten daarnaar staan. 2 Cor. 13 : 5. Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven".
U ziet dus wel, dat het eenvoudige volk van God van de vorige eeuw en van het begin van deze eeuw, niet afgeweken is van wat de oudvaders hebben geleerd. Men is er op uit om dit de mensen wijs te maken, maar dan toch wel met een verkeerde bedoeling. Men wil namelijk van geen onderscheiden standen in het genadeleven weten. Het geloof in de beloften Gods is nodig en in die beloften ligt alles vervat wat tot onze zaligheid is. Hellenbroek laat ons echter weten dat men wel het vertrouwen kan hebben dat de beloften des Evangeliums in zichzelf waar mogen zijn, maar dat de ziel toch een meerdere en klaardere toepassing van de evangelische beloften nodig heeft.

Welnu, ik meen het aan te voelen dat de moeder van mej. N.N. hierin haar gemis gevoelt, al zal ze niet kunnen ontkennen dat de Goddelijke beloften wel eens zoveel kracht gedaan hebben in de ziel, dat geen schuld haar meer benauwen kon en de verzoenende kracht van het dierbare bloed van Christus in de ziel werd ervaren. Als de Heere ook maar enigermate het geloof versterkt, waartoe Hij ook middellijk de bediening van het Sacrament van het Heilig Avondmaal gebruiken wil, dan is er een vlakte in de ziel en wordt de Goddelijke liefde in Christus gesmaakt, zodat men ook vrede met God mag vinden. Maar is die oefening van het geloof weer uit de ziel geweken, dan kan men het er toch weer niet meer mee doen.

En laat ik nu maar ineens proberen om eenvoudig tot de zaak te komen waar het om gaat. Christus heeft in Zijn hogepriesterlijk gebed gezegd: „En dit is het eeuwige leven, dat zij u kennen, den enigen waarachtigen God en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt". Dit sprak Hij tot de Vader. En als we nu geheel het hogepriesterlijk gebed van Christus nagaan en ook de troostrede die daaraan vooraf gaat in het evangelie van Johannes, dan kunnen we toch wel weten waar het bij de discipelen nog maar al te zeer aan ontbrak en welk een vermeerdering van de geestelijke kennis hun nog zeer van node was. De Middelaar heeft tot hen over de Vader gesproken en ook over de Persoon des Heiligen Geestes. Ze verstonden daar nog zo weinig van. Maar zouden de lessen van deze hemelse Leraar ze niet veel te zeggen hebben gehad? En zouden ze ons ook niet veel te zeggen hebben?
Daarom wijs ik u naar Zijn onderwijzingen heen. Dat kan mij bewaren van een afbakenen van de weg met allerlei menselijke gezochte vonden waardoor vele zielen in verwarring zijn gebracht en soms in grote duisternissen hebben moeten verkeren. Als het de Heere behaagt om een voorganger te gebruiken tot geestelijk onderricht voor benauwde en bekommerde zielen, dan is dat nog niet klein te achten. Maar een leraar kan pas goed onderricht geven als hij de grote Leraar en Profeet aan het woord laat. En och, dan is er uit de omgang van de Heere Jezus met Zijn jongeren en uit al wat Hij tot hen gezegd heeft, zoveel te leren. Hij heeft de bruiloftskinderen doen weten dat ze niet behoefden te vasten zolang als de Bruidegom nog bij hen was. Maar toen Hij van hen ging scheiden, heeft Hij ze laten weten dat nu de tijd van vasten voor hen gekomen was. Voor de discipelen heeft dit niet zo heel lang geduurd. Maar het kon voor hen ook niet langer duren. Hier moest wat gebeuren. Het ene heilsfeit moest ook op het andere volgen. Die heilsfeiten op zichzelf herhalen zich ook niet, maar ze moeten wel rechte betekenis voor ons krijgen.
Daarom wens ik de moeder van mej. N.N. toe, dat ze maar met gesloten deuren blijft uitzien naar de komst van Hem, Die nu zover uit het gezicht verdwenen is. Hij moet haar ook brengen tot de Vader. Dat heeft Hij Zelf gezegd. Niemand komt tot Hem buiten de trekkende liefde des Vaders, maar ook niemand komt tot de Vader als door Hem. Dat moeten we goed weten.
Daarom moet buiten die Persoon en de weg die in Zijn bloed en borggerechtigheid geopend is, ons alles ontvallen. Als dat gebeuren mag, dan zal men mogen weten dat de Vader door het werk van Zijn geliefde Zoon volkomen bevredigd is. Bij de verbondssluiting Gods met Abraham is er een schrik en grote duisternis op Abraham gevallen. De zon ging onder. Er schoot voor Abraham niets meer over van alles wat er gebeurd was en er schoot van Abraham zelf niets meer over. Maar hij had die driejarige vaars en die driejarige geit en die driejarige ram middendoor moeten delen en de stukken tegenover elkaar moeten leggen. En toen Abraham niet meer mee deed en de zon onderging en het duister werd, ging er een rokende oven en een vurige fakkel tussen die stukken door. God ging tussen die stukken door. Zo sloot God het verbond met Abraham.
Hoe wonderlijk heeft de Heere toch steeds met de Bijbelheiligen gehandeld, niet alleen dus in later tijd met de discipelen, maar reeds veel eerder met de aartsvaders. Die wonderlijke handelingen des Heeren hebben ons steeds nog zeer veel te zeggen, al willen velen dat niet meer zien. We moeten inderdaad schuw zijn van een bepaald methodisme, dat men soms voorstaat in de bekeringsweg. Daardoor komt men tot de vreemdste onderscheidingen, die men in de geschriften der oudvaders niet vindt en waarbij het Godswerk tot mensenwerk, ja, tot kinderspel verlaagd wordt. Maar de leidingen des Heeren met de Bijbelheiligen zouden ons niets meer te zeggen hebben, als we daarin de leidingen des Geestes ook met de kerk van de dag van heden niet konden terugvinden.
Laat ik heel eenvoudig uit al wat we nu overdacht hebben, tot de slotsom mogen komen, dat het de Heere behaagt Zich steeds klaarder aan de ziel te openbaren. God de Vader wil Zich doen kennen als verzoend met de zondaar door het werk Zijns Zoons, ja Hij wil Zich in Zijn Vaderlijke liefde in Christus doen kennen, opdat de ziel zich in Hem en in Zijn eeuwig welbehagen als de diepste Oorsprong van alle heil volkomen zal verliezen.
Als u dit zal mogen gebeuren, krijg ik dan ook weer een briefje van u? Ik had nu gelijk nog een vraag willen beantwoorden, maar hoop dat bij een andere gelegenheid dan wel te doen. Nu moet ik weer besluiten. Hartelijk gegroet en Gode bevolen!
Ds. F. Mallan


Bron: De Wachter Sions, 1988.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Jeremiah »

Isala schreef:
eilander schreef:De tekst uit psalm 32 die je noemt, gaat over de tijd dat David zijn zonde voor God en mensen probeerde te bedekken.
Onlangs hoorde ik in een lezing over het Oude Testament dat het heel gebruikelijk was om in oude Hebreeuwse liederen en poezie belangrijke zaken te benadrukken door ze te herhalen (Parallellisme).
Zo ook de uitspraak van David in psalm 32. Deze bestaat uit twee delen, die over één zaak gaan (nl vergeving van zonden) maar die door herhaling elkaar aanvullen en/of versterken. David wil juist door herhaling van deze zaak, benadrukken hoe ontzettend heerlijk en belangrijk het is als je zonden vergeven zijn.
Het is door David nooit bedoeld om er een dogma of leer aan op te hangen: 'Bedekte schuld is nog geen vergeven schuld'. Juist deze twee zinnen horen als één geheel bij elkaar in de psalm, en het is niet de bedoeling die uit elkaar te halen en er een aparte betekenis aan te geven.

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/ ... ijbel.html
http://www.psalmboek.nl/psalmen_hebreeuwse_bijbel2.php
Mooie bijdrage!
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Hendrien »

Wat zou ds Mallan met deze uitspraak bedoeld hebben? "Het blijkt soms wel, dat al zou de Tweede Persoon in het Goddelijk Wezen Zelf u hebben laten weten dat de Vader u liefhebt, dat u daar nu niet mee geholpen bent." Dit lijkt me niet echt Bijbels!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

Graag laat ik ds. Op 't Hof (oudejaarspreek) nog even aan het woord (dominee spreekt namens zijn Zender).
Al onze belevingen en gevoeligheden moet er tussenuit. We hebben dan nog steeds iets van onszelf.
Aan de hemelpoort zal niet gevraagd worden wat hebt u beleefd of gevoeld (eigen werken zijn geen grond), maar met zondag 7, wat geloofd gij?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.

Als we dan zeggen dat ons schuld bedekt is, maar nog niet vergeven, dan is er geen plaats voor u en voor mij.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Orchidee »

Wat een rare termen!
Wie heeft dat verzonnen?
Bedekte of vergeven schuld???
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Nasrani »

Orchidee schreef:Wat een rare termen!
Wie heeft dat verzonnen?
Bedekte of vergeven schuld???
Dat noemen ze theologische wiskunde.... :nonnon
Het zorgt er helaas alleen maar voor dat de mensen bij Jezus vandaan gehouden worden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
Orchidee schreef:Wat een rare termen!
Wie heeft dat verzonnen?
Bedekte of vergeven schuld???
Dat noemen ze theologische wiskunde.... :nonnon
Het zorgt er helaas alleen maar voor dat de mensen bij Jezus vandaan gehouden worden.
Nee dat is taal die de wereld niet kent, die ook de belijder niet kent.
Daarom is het niet vreemd dat deze taal raar wordt genoemd.
Het is de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid.
Velen zullen zich aan de waarheid stoten. Dat is voorzegt.
Verder zal het, dan kunnen we geloven, alleen maar toenemen naarmate
het einde van de tijd nadert.
Werkelijk mensen, we moeten van de godsdienst maar de hevigste aanvallen
verwachten, want ook dat is nooit anders geweest.
Er zijn mensen die er moedwillig mee spotten, dat zal zwaar worden als God
daar niet tussenbeide komt.
Er zijn er ook die dat in onwetendheid doen. Met name in deze tijd waarin we
wel met de dichter moeten instemmen:
Wij zien onze tekenen niet meer... enz. en meer Schriftplaatsen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

Inderdaad. En de mensen met hun belevingen ook.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Wat een rare termen!
Wie heeft dat verzonnen?
Bedekte of vergeven schuld???
Het zijn termen ontstaan uit het gezelschapsleven.
Ds Pieters heeft er een duidelijk stuk over geschreven: Ik denk dat @DIA het hier ook wel mee eens is.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/454 ... en-schuld/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Orchidee schreef:Wat een rare termen!
Wie heeft dat verzonnen?
Bedekte of vergeven schuld???
Het zijn termen ontstaan uit het gezelschapsleven.
Ds Pieters heeft er een duidelijk stuk over geschreven: Ik denk dat @DIA het hier ook wel mee eens is.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/454 ... en-schuld/
Twee keer geprobeerd een antwoord te schrijven.
Twee keer floepte het weg.
Ik durf het geen derde keer.
Overigens wel dit: Ik ben het er niet mee eens.
Hij zegt wel veel. Er is veel meer te zeggen, en ds. lijkt het recht van God voorbij te gaan,
Verder kan ik het hier niet zeggen, ik weet een beetje wat eruit voort kan komen.

En onder (boven dus) staat een opmerking: En de mensen met hun belevingen ook.
Dat is waar, maar dan kijk ik niet naar anderen, maar moeten we toch eerst naar onszelf kijken.
We bedriegen ons zelf zo makkelijk. En als niet alles uit ons gevoel weggenomen wordt gaan
we er nog wat van maken. Meer kan en wil ik hier niet zeggen.
Ik zou aanraden het boek van Thomas Hooker eens te lezen. Een puritein die leefde in eind 16e,
begin 17e eeuw.
Lees dan ook het voorwoord van Jac. Koelman, dan kunnen we de context van dit schrijven beter
verstaan, want hij bestrijd hier ook de labadisten (volgelingen van Jean de Labadie).

PS ik bedoel het boek De ware zielsvernedering en heilzame wanhoop.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef: Ik kan er zelf daarom niets van zeggen, wel ken ik mensen die dit wel kennen.
-DIA- schreef:Ik ben het er niet mee eens.
Als je er niets van kan zeggen, snap ik niet dat je maar op het onderwerp in blijft gaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:
-DIA- schreef: Ik kan er zelf daarom niets van zeggen, wel ken ik mensen die dit wel kennen.
-DIA- schreef:Ik ben het er niet mee eens.
Als je er niets van kan zeggen, snap ik niet dat je maar op het onderwerp in blijft gaan.
Ik heb niet de gewoonte om iemand niet te antwoorden. Dat vind ik niet passen.
Er zijn hier inderdaad mensen, die als ze niets meer weten (of willen) zeggen geen antwoord meer geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:
Orchidee schreef:Wat een rare termen!
Wie heeft dat verzonnen?
Bedekte of vergeven schuld???
Dat noemen ze theologische wiskunde.... :nonnon
Het zorgt er helaas alleen maar voor dat de mensen bij Jezus vandaan gehouden worden.
Nee dat is taal die de wereld niet kent, die ook de belijder niet kent.
Daarom is het niet vreemd dat deze taal raar wordt genoemd.
Het is de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid.
Velen zullen zich aan de waarheid stoten. Dat is voorzegt.
Verder zal het, dan kunnen we geloven, alleen maar toenemen naarmate
het einde van de tijd nadert.
Werkelijk mensen, we moeten van de godsdienst maar de hevigste aanvallen
verwachten, want ook dat is nooit anders geweest.
Er zijn mensen die er moedwillig mee spotten, dat zal zwaar worden als God
daar niet tussenbeide komt.
Er zijn er ook die dat in onwetendheid doen. Met name in deze tijd waarin we
wel met de dichter moeten instemmen:
Wij zien onze tekenen niet meer... enz. en meer Schriftplaatsen
Als het niet in de bijbel voorkomt, maar uit het gezelschapsleven, hoe kun je dan beweren dat het waarheid is? Dan wordt datgene wat op gezelschappen bedacht is tot norm verheven boven de bijbel. Dat is het probleem in een gedeelte van de kerken. De verzinsels van mensen worden boven de waarheid van de bijbel gezet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Orchidee »

Ik ( maar wie ben ik ) vind het zeer onbijbels en de duivel vind het wel heel erg fijn dat er door velen zo over word gedacht!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Nasrani »

Orchidee schreef:Ik ( maar wie ben ik Afbeelding ) vind het zeer onbijbels en de duivel vind het wel heel erg fijn dat er door velen zo over word gedacht!
Klopt. Het zal hem worst zijn hoe hij mensen bij Jezus vandaan kan houden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie