Het krijgen van Bijbelteksten

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Ik ( maar wie ben ik Afbeelding ) vind het zeer onbijbels en de duivel vind het wel heel erg fijn dat er door velen zo over word gedacht!
Dit begrijp ik niet. Als we in zo'n uitdrukking uit het gezelschapsleven een aanleiding vinden om buiten de Heere Jezus te kunnen verder leven, is dat vooral onze eigen schuld. Ik zie die aanleiding niet echt eigenlijk.

Afwijzing van een dergelijke zinsnede hoeft toch niet gelijk te betekenen dat we geen respect meer hebben voor de mensen die zo'n uitdrukking bezigden?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

Nu voel ik goed dat ik niets meer kan zeggen.
En ik meende nog wel dat men zich hier mensen, met een reformatorische overtuiging,
als enige plek op het wereldwijde web, een veilige ontmoetingsplek konden hebben.
Ik ondervindt, evenals overal, hier net zoveel tegenstand en onbegrip als bij moderne heidenen.
Daarmee beschuldig ik niemand, maar wel ons als land, volk en kerk.
Dat we zo ver zijn gekomen.

Moderators: Zou dit echt een plek zijn waar je als de "oude waarheid toegedaan" een veilige en
rustige plek vindt? Ik ervaar dat persoonlijk niet, want om netjes met elkaar om te kunnen gaan
is het belang dat we elkaar op de leer (Bijbel en belijdenis) en onze daden (respect en netjes
blijven) kunnen worden aangesproken. Als dat reden tot ergernis geeft mag, nee moet, zo iemand
toch daarop gewezen worden?

Ik zit vol vragen, ik voel ook best wel wat er aan de hand is, maar kan het niet zomaar verwoorden.
Dat gaat niet op een forum met een dergelijke breedte
.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Dodo »

Dia, je verdedigt dingen die buiten de bijbel en de belijdenissen vallen. Ze komen uit de praktijk van (sommige) geloofsgroepen. Dat verschil moet je gewoon maken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

Daarmee beschuldig ik niemand, maar wel ons als land, volk en kerk.

Ik beschuldig mijzelf dat ik met mijn eigen ervaringen belevingen gevoelens meen in de Hemel te komen. Echter het kan alleen door het offer van Christus wat in zondag 7 beschreven staat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Nu voel ik goed dat ik niets meer kan zeggen.
En ik meende nog wel dat men zich hier mensen, met een reformatorische overtuiging,
als enige plek op het wereldwijde web, een veilige ontmoetingsplek konden hebben.
Ik ondervindt, evenals overal, hier net zoveel tegenstand en onbegrip als bij moderne heidenen.
Daarmee beschuldig ik niemand, maar wel ons als land, volk en kerk.
Dat we zo ver zijn gekomen.

Moderators: Zou dit echt een plek zijn waar je als de "oude waarheid toegedaan" een veilige en
rustige plek vindt? Ik ervaar dat persoonlijk niet, want om netjes met elkaar om te kunnen gaan
is het belang dat we elkaar op de leer (Bijbel en belijdenis) en onze daden (respect en netjes
blijven) kunnen worden aangesproken. Als dat reden tot ergernis geeft mag, nee moet, zo iemand
toch daarop gewezen worden?

Ik zit vol vragen, ik voel ook best wel wat er aan de hand is, maar kan het niet zomaar verwoorden.
Dat gaat niet op een forum met een dergelijke breedte
.
Alhoewel het wel breder lijkt te worden, toch zijn hier echt wel mensen die begrijpen wat jij zegt.
Nasrani schreef:Dat noemen ze theologische wiskunde....
Het zorgt er helaas alleen maar voor dat de mensen bij Jezus vandaan gehouden worden.
Nee hoor, ds Pieters legt het toch uit?


We lezen in Job 31 vers 33, dat de oprechten hun zonden niet bedekken. Dat is een duidelijke zaak, want als iemand zijn zonden wel bedekt, heeft hij niet werkelijk een schuldovernemend en schuldvergevend Offerlam nodig. En in Spreuken 28 vers 13 heet het: “Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorìspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.” Dat duidt dus op het door ons bedekken van schuld. In die zin is bedekte schuld geen vergeven schuld. Indien iemand zelf zijn schuld bedekt, is ze niet door God vergeven!

Dit wordt als het goed is in alle reformatorische kerken gepreekt, dan is het toch niet iets uit het gezelschapsleven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Mara schreef:We lezen in Job 31 vers 33, dat de oprechten hun zonden niet bedekken. Dat is een duidelijke zaak, want als iemand zijn zonden wel bedekt, heeft hij niet werkelijk een schuldovernemend en schuldvergevend Offerlam nodig. En in Spreuken 28 vers 13 heet het: “Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorìspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.” Dat duidt dus op het door ons bedekken van schuld. In die zin is bedekte schuld geen vergeven schuld. Indien iemand zelf zijn schuld bedekt, is ze niet door God vergeven!

Dit wordt als het goed is in alle reformatorische kerken gepreekt, dan is het toch niet iets uit het gezelschapsleven?
Zoals het hier staat, is het inderdaad waar. Maar de uitdrukking 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' gaat niet hierover.
Die gaat erover dat een kind van God erachter komt dat zijn zonden wel bedekt zijn, maar nog niet vergeven. En de inhoud van die uitdrukking is in de Bijbel zo niet terug te vinden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:We lezen in Job 31 vers 33, dat de oprechten hun zonden niet bedekken. Dat is een duidelijke zaak, want als iemand zijn zonden wel bedekt, heeft hij niet werkelijk een schuldovernemend en schuldvergevend Offerlam nodig. En in Spreuken 28 vers 13 heet het: “Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorìspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.” Dat duidt dus op het door ons bedekken van schuld. In die zin is bedekte schuld geen vergeven schuld. Indien iemand zelf zijn schuld bedekt, is ze niet door God vergeven!

Dit wordt als het goed is in alle reformatorische kerken gepreekt, dan is het toch niet iets uit het gezelschapsleven?
Zoals het hier staat, is het inderdaad waar. Maar de uitdrukking 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' gaat niet hierover.
Die gaat erover dat een kind van God erachter komt dat zijn zonden wel bedekt zijn, maar nog niet vergeven. En de inhoud van die uitdrukking is in de Bijbel zo niet terug te vinden.
Nee dat legt ds Pieters ook uit, zie zijn gehele antwoord.
Maar ik denk dat jij ook de bezorgdheid van DIA wel begrijpt dat in sommige kringen erg gemakkelijk over vergeven en schuld (schuld? die is toch vergeven?) gesproken wordt.
Jezus wordt aangenomen en Hij is aan het kruis gestorven, zo simpel is het dan.
Onderscheidende prediking is dan: weet de Heere ervan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Zoals het hier staat, is het inderdaad waar. Maar de uitdrukking 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' gaat niet hierover.
Die gaat erover dat een kind van God erachter komt dat zijn zonden wel bedekt zijn, maar nog niet vergeven. En de inhoud van die uitdrukking is in de Bijbel zo niet terug te vinden.
Nee dat legt ds Pieters ook uit, zie zijn gehele antwoord.
Maar ik denk dat jij ook de bezorgdheid van DIA wel begrijpt dat in sommige kringen erg gemakkelijk over vergeven en schuld (schuld? die is toch vergeven?) gesproken wordt.
Jezus wordt aangenomen en Hij is aan het kruis gestorven, zo simpel is het dan.
Onderscheidende prediking is dan: weet de Heere ervan?
Zeker begrijp ik die zorg, en ik deel die zorg ook. Maar da's wel iets anders.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef:is de "oude waarheid toegedaan" een veilige en rustige plek vindt?[/i].
Je doet hier twee aannames die m.i. beiden onjuist zijn, de slachtofferrol vind ik ook niet eerlijk, de discussie hier verloopt erg netjes en ordelijk. Ten eerste zijn er genoeg mensen hier de oude waarheid toegedaan, ook de oude waarheid is bijzonder breed. Ten tweede is het gebruik van bedekte/vergeven schuld helemaal geen oude waarheid(!).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Orchidee »

Het is binnen of buiten, erin of er uit!
Door zulke taal/uitspraken komt men terecht in:
Nee ik durf mezelf geen kind van God te noemen, nee ik ben niet bekeerd hoor, maar ik kan ook niet zeggen dat de Heere niet in mijn leven gewerkt heeft en ik ben ook niet zoals de wereld want ik kan/mag dit en dat niet en dit en dat voelt niet goed enz.
Sorry, maar er is geen middenweg, het is of je onvoorwaardelijk overgeven aan Christus die je zonden wil en zal vergeven of je kiest de duivel!

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;
op de derde dag opgestaan uit de doden;
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving van de zonden;
opstanding van het vlees;
en een eeuwig leven.

AMEN!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door ejvl »

Mara schreef: dat in sommige kringen erg gemakkelijk over vergeven en schuld (schuld? die is toch vergeven?) gesproken wordt.
Jezus wordt aangenomen en Hij is aan het kruis gestorven, zo simpel is het dan.
Onderscheidende prediking is dan: weet de Heere ervan?
Er moet gewaakt worden voor 2 zaken.
1. Een geloof zonder enige inhoud, oppervlakkig, kabbelend, doe allemaal maar goed je best en dan komt het wel goed.
2. Een onmogelijk geloof met mystieke termen uit het gezelschapsleven, en "dat gaat zomaar niet" en "bid er maar veel om", zonder heenwijzing en aanbieding van Jezus Christus, en iedereen direct verdacht houden die spreekt over Jezus en over vergeven schuld.

Een angst voor beiden is terecht. De een zal meer angst voor 1 hebben, de andere meer voor 2, en dat uitspreken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Het is binnen of buiten, erin of er uit!
Door zulke taal/uitspraken komt men terecht in:
Nee ik durf mezelf geen kind van God te noemen, nee ik ben niet bekeerd hoor, maar ik kan ook niet zeggen dat de Heere niet in mijn leven gewerkt heeft en ik ben ook niet zoals de wereld want ik kan/mag dit en dat niet en dit en dat voelt niet goed enz.
Sorry, maar er is geen middenweg, het is of je onvoorwaardelijk overgeven aan Christus die je zonden wil en zal vergeven of je kiest de duivel!
Nu haal je er wat dingen bij... dat maakt het er niet eenvoudiger op.
Maar inderdaad, er is geen middenweg, het Evangelie is radicaal. Ik ben het dus wel met je eens, maar dat heeft met deze uitdrukking niet direct te maken.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Nu voel ik goed dat ik niets meer kan zeggen.
En ik meende nog wel dat men zich hier mensen, met een reformatorische overtuiging,
als enige plek op het wereldwijde web, een veilige ontmoetingsplek konden hebben.
Ik ondervindt, evenals overal, hier net zoveel tegenstand en onbegrip als bij moderne heidenen.
Daarmee beschuldig ik niemand, maar wel ons als land, volk en kerk.
Dat we zo ver zijn gekomen.

Moderators: Zou dit echt een plek zijn waar je als de "oude waarheid toegedaan" een veilige en
rustige plek vindt? Ik ervaar dat persoonlijk niet, want om netjes met elkaar om te kunnen gaan
is het belang dat we elkaar op de leer (Bijbel en belijdenis) en onze daden (respect en netjes
blijven) kunnen worden aangesproken. Als dat reden tot ergernis geeft mag, nee moet, zo iemand
toch daarop gewezen worden?

Ik zit vol vragen, ik voel ook best wel wat er aan de hand is, maar kan het niet zomaar verwoorden.
Dat gaat niet op een forum met een dergelijke breedte
.
De Ger. Gem. is ook breed, maar ik denk dat u niet alle predikanten (van de Ger. Gem.) wil horen.
U voelt ook best wat er aan de hand is. Is daar waar? U verkeerd onder een prediking (ds. v. D.) waar de bevinding/gevoelens de boventoon voeren. Is dat Bijbels? Of mag deze vraag niet gesteld worden. Ik lees bijvoorbeeld 'groot is uw geloof'.
Het moet niet gezien worden als tegenstand en onbegrip, maar een opscherpen in liefde. Elkaars behoud zoeken, welke alleen in Christus gevonden wordt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Nu voel ik goed dat ik niets meer kan zeggen.
En ik meende nog wel dat men zich hier mensen, met een reformatorische overtuiging,
als enige plek op het wereldwijde web, een veilige ontmoetingsplek konden hebben.
Ik ondervindt, evenals overal, hier net zoveel tegenstand en onbegrip als bij moderne heidenen.
Daarmee beschuldig ik niemand, maar wel ons als land, volk en kerk.
Dat we zo ver zijn gekomen.

Moderators: Zou dit echt een plek zijn waar je als de "oude waarheid toegedaan" een veilige en
rustige plek vindt? Ik ervaar dat persoonlijk niet, want om netjes met elkaar om te kunnen gaan
is het belang dat we elkaar op de leer (Bijbel en belijdenis) en onze daden (respect en netjes
blijven) kunnen worden aangesproken. Als dat reden tot ergernis geeft mag, nee moet, zo iemand
toch daarop gewezen worden?

Ik zit vol vragen, ik voel ook best wel wat er aan de hand is, maar kan het niet zomaar verwoorden.
Dat gaat niet op een forum met een dergelijke breedte
.
De Ger. Gem. is ook breed, maar ik denk dat u niet alle predikanten (van de Ger. Gem.) wil horen.
U voelt ook best wat er aan de hand is. Is daar waar? U verkeerd onder een prediking (ds. v. D.) waar de bevinding/gevoelens de boventoon voeren. Is dat Bijbels? Of mag deze vraag niet gesteld worden. Ik lees bijvoorbeeld 'groot is uw geloof'.
Het moet niet gezien worden als tegenstand en onbegrip, maar een opscherpen in liefde. Elkaars behoud zoeken, welke alleen in Christus gevonden wordt.
Er is me hier meer dan eens (al dan niet via pb), al sinds 2008 toegevoegd dat ik in de verkeerde kerk zou zitten. Ik begrijp de achtergrond van dit zeggen wel, maar kan er beslist niet in mee.
Verder heb ik (ik dacht ook al vanaf plusminus 2008), meerdere malen, en in verschillende toonaarden aangegeven hoe bedrieglijk en gevaarlijk ons gevoel is. Ik raad u, en ook iedereen aan, alle (meest heftige) discussies (die ook voor een groot deel zijn verwijderd, of op slot gezet), eens na te lezen. Dan zult u merken dat het in feite maar om één zaak draait.
En ik wil er liever (hopelijk wat begrip?) liever niet weer aan beginnen.

Om verder op uw vraag in te gaan: Ik geloof dat ik vrijwel alle predikanten binnen de Ger. Gem. wel minstens één maal heb gehoord. Het is niet een niet willen luisteren.
Een vraagje: Waarom werd er gezegd "Groot is uw geloof"? Was dat omdat dat geloof groter was dan van anderen? Opscherpen is goed. Dringend gewenst zelfs. We lezen ook in een van de Psalmen: De rechtvaardige sla mij (lees maar na), en dat kan ook lijden, als het recht ligt. En nog verder: Als je later weleens mag opmerken de vrucht: Ik dank U HEERE dat Gij toornig op mij geweest zijt. En: Alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen zaak van vreugde, maar van droefheid te zijn, doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid degenen, die door dezelve geoefend zijn. Maar dat is achteraf. Het is immers een vlees kruisigende weg? Dat begeert niemand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

@DIA: Het draait inderdaad om één zaak. Ben ik het eigendom van Jezus Christus. Zoals ds. Op 't Hof zei: de genade van onze Heere Jezus Christus.... (Openbaring 22)
U hebt het steeds over wat de mens beleefd of gevoeld. De mens staat centraal (bij veel preken in de Ger. Gem. ook). Bij de prediking bij bijv. ds. Op 't Hof staat Christus centraal.
Wanneer we onze naaste voor God(s Woord) willen winnen moeten we niet de mens centraal stellen, maar Christus. 'Opdat Hij een gestalte in u krijge.'
Psalm 123 spreekt er duidelijk over: 'Zie, gelijk de ogen der knechten zijn op de hand hunner heren; gelijk de ogen der dienstmaagd zijn op de hand harer vrouw; alzo zijn onze ogen op den HEERE, onze God, totdat Hij ons genadig zij.'
Plaats reactie