Het krijgen van Bijbelteksten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Hier hebben we de zaken van vele woorden kort samengevat. De vraag is eigenlijk niet: Begrijpen we dat? Ik dacht dat het uit vrijwel elk topic blijkt hoe we erover denken. Daarom zal iemand die overtuigd is van een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking ook hier nooit geen rust vinden.
Dan komt de overgrote meerderheid wel in actie. Dat kan niet anders dan deze prediking verwerpen. Ik geloof nog altijd dat heel de mens, zoals men wel zei, maar het is waarheid waar alles in de mens zich tegen verzet, er schoontjes buiten moet vallen. En daar komt alles inwendig en uitwendig tegenop. Daar helpt geen discussie aam. Het is dan buigen of barsten.

Dit is tevens het punt (hét punt!) waar alle fricties en prikacties uit ontstaan, de vrijmacht Gods, en het zich stoten als aan een steen des aanstoots. De kraamkamer van het remonstantisme en pelagianisme. Laten we het gewoon eerlijk zeggen. Dat sluit een bevindelijke prediking uit, als men beseft wat dat inhoudt.
Ik geloof dat ik weinig meer te zeggen heb, en ik hoop dat dat nog begrepen wordt, want het is me een innerlijke droefheid. We voelen goed dat hier onze plaats niet is, en we beter kunnen zwijgen.
Nogmaals: Ik heb hier geen ene vijand. Wel velen die niet verstaan waar het over gaat.
Ik wil bovenstaande nog herhalen, citeren: Excuses voor als het te scherp was...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door coco »

Moderamen schreef:
coco schreef:waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Even voor de duidelijk: je geeft zelf al aan in je posting dat er verschillen zijn . Ook is hier aangetoond dat de uitdrukking bedekte/vergeven schuld bevindelijk waar kan wezen, maar dat het Bijbels niet te onderbouwen is. Dat betekent niet dat het daardoor fout is. Dat de uitdrukking alleen voorkomt in bepaalde groeperingen, zoals je zelf in je posting aangeeft (!), betekent dat de uitdrukking bedekte/vergeven schuld onmogelijk tot de oude waarheid kan behoren. Ik vind het jammer dat wanneer we in een goede discussie zijn er beweerd wordt dat de oude waarheid aangevallen wordt. In dit geval is het namelijk een uitdrukking die in bepaalde gevallen best waar kan wezen maar in geen enkel geval als deel van de oude waarheid kan worden beschouwd!
Ook hierin geldt: woorden en zaken scheiden! Probeer eens te kijken naar wat er bedoeld word in plaats van te kijken naar wat er gezegd word.
:hi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Tiberius »

Hier wat off-topic berichten + reacties geknipt.
On-topic en respectvol, a.u.b.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Hier hebben we de zaken van vele woorden kort samengevat. De vraag is eigenlijk niet: Begrijpen we dat? Ik dacht dat het uit vrijwel elk topic blijkt hoe we erover denken. Daarom zal iemand die overtuigd is van een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking ook hier nooit geen rust vinden.
Dan komt de overgrote meerderheid wel in actie. Dat kan niet anders dan deze prediking verwerpen. Ik geloof nog altijd dat heel de mens, zoals men wel zei, maar het is waarheid waar alles in de mens zich tegen verzet, er schoontjes buiten moet vallen. En daar komt alles inwendig en uitwendig tegenop. Daar helpt geen discussie aam. Het is dan buigen of barsten.

Dit is tevens het punt (hét punt!) waar alle fricties en prikacties uit ontstaan, de vrijmacht Gods, en het zich stoten als aan een steen des aanstoots. De kraamkamer van het remonstantisme en pelagianisme. Laten we het gewoon eerlijk zeggen. Dat sluit een bevindelijke prediking uit, als men beseft wat dat inhoudt.
Ik geloof dat ik weinig meer te zeggen heb, en ik hoop dat dat nog begrepen wordt, want het is me een innerlijke droefheid. We voelen goed dat hier onze plaats niet is, en we beter kunnen zwijgen.
Nogmaals: Ik heb hier geen ene vijand. Wel velen die niet verstaan waar het over gaat.
Ik wil bovenstaande nog herhalen, citeren: Excuses voor als het te scherp was...
De HEERE is vrij in al Zijn doen en laten. Moet dan hier op het forum bepaald worden hoe God een mens bekeerd, mag de HEERE hier ook vrij in zijn. Er wordt gesproken over hét punt!, maar dat is niet Gods vrijmacht (een mensenkind moet God God laten), maar of u en ik deel hebben aan Christus. Immers buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Ik begrijp dat u het daar niet mee eens bent. Volgens u gaat het om uw bevindingen. Alles van een mens moet er buiten vallen. Het sluit inderdaad een bevindelijke prediking uit, omdat daar nog steeds de mens centraal wordt gezet. Een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking sluit het niet uit, hier wordt God op het hoogst verhoogd en mens op het diepst vernederd. Inderdaad zijn er mensen die weinig meer te zeggen hebben, want de mens staat steeds centraal. Ik hoop dat er een droefheid naar God gewekt wordt door Gods Geest.
Goed om de zaak om te draaien, verstaat u wel waar het over gaat?

Het is inderdaad scherp. Kunnen wij ons leven overdoen? Neen, daarom is het zo noodzakelijk om aan deze zijde van het graf de Borg tot ons deel te hebben. Onderzoekt de Schriften die zijn het die van Mij getuigen. Verder lezen we die Mij zal belijden voor de mensen zal Ik belijden voor Mijn Vader die in de Hemel is.

Psalm 25 : 4
God is waarachtig en goedig,
Hij is 't en blijft zulks altijd;
Ten wege brengt Hij zachtmoedig,
Den zondaar vervallen wijd.
Den ootmoedigen leert Hij
Zijn godzalige voetpaden;
Hij toont ook Zijn wegen vrij
Den armen mensen beladen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Hier hebben we de zaken van vele woorden kort samengevat. De vraag is eigenlijk niet: Begrijpen we dat? Ik dacht dat het uit vrijwel elk topic blijkt hoe we erover denken. Daarom zal iemand die overtuigd is van een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking ook hier nooit geen rust vinden.
Dan komt de overgrote meerderheid wel in actie. Dat kan niet anders dan deze prediking verwerpen. Ik geloof nog altijd dat heel de mens, zoals men wel zei, maar het is waarheid waar alles in de mens zich tegen verzet, er schoontjes buiten moet vallen. En daar komt alles inwendig en uitwendig tegenop. Daar helpt geen discussie aam. Het is dan buigen of barsten.

Dit is tevens het punt (hét punt!) waar alle fricties en prikacties uit ontstaan, de vrijmacht Gods, en het zich stoten als aan een steen des aanstoots. De kraamkamer van het remonstantisme en pelagianisme. Laten we het gewoon eerlijk zeggen. Dat sluit een bevindelijke prediking uit, als men beseft wat dat inhoudt.
Ik geloof dat ik weinig meer te zeggen heb, en ik hoop dat dat nog begrepen wordt, want het is me een innerlijke droefheid. We voelen goed dat hier onze plaats niet is, en we beter kunnen zwijgen.
Nogmaals: Ik heb hier geen ene vijand. Wel velen die niet verstaan waar het over gaat.
Ik wil bovenstaande nog herhalen, citeren: Excuses voor als het te scherp was...
De HEERE is vrij in al Zijn doen en laten. Moet dan hier op het forum bepaald worden hoe God een mens bekeerd, mag de HEERE hier ook vrij in zijn. Er wordt gesproken over hét punt!, maar dat is niet Gods vrijmacht (een mensenkind moet God God laten), maar of u en ik deel hebben aan Christus. Immers buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Ik begrijp dat u het daar niet mee eens bent. Volgens u gaat het om uw bevindingen. Alles van een mens moet er buiten vallen. Het sluit inderdaad een bevindelijke prediking uit, omdat daar nog steeds de mens centraal wordt gezet. Een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking sluit het niet uit, hier wordt God op het hoogst verhoogd en mens op het diepst vernederd. Inderdaad zijn er mensen die weinig meer te zeggen hebben, want de mens staat steeds centraal. Ik hoop dat er een droefheid naar God gewekt wordt door Gods Geest.
Goed om de zaak om te draaien, verstaat u wel waar het over gaat?

Het is inderdaad scherp. Kunnen wij ons leven overdoen? Neen, daarom is het zo noodzakelijk om aan deze zijde van het graf de Borg tot ons deel te hebben. Onderzoekt de Schriften die zijn het die van Mij getuigen. Verder lezen we die Mij zal belijden voor de mensen zal Ik belijden voor Mijn Vader die in de Hemel is.

Psalm 25 : 4
God is waarachtig en goedig,
Hij is 't en blijft zulks altijd;
Ten wege brengt Hij zachtmoedig,
Den zondaar vervallen wijd.
Den ootmoedigen leert Hij
Zijn godzalige voetpaden;
Hij toont ook Zijn wegen vrij
Den armen mensen beladen.
Ik meen duidelijk te zijn. Als er reden is antwoord ik wel. Maar verder lijkt me nu niet verstandig om er verder op door te gaan.
Paar punten: Het gaat niet om mijn bevinding, of mijn theologie. Laat dat eerst duidelijk zijn. Het heeft nut zaken te insinueren die u niet hard kunt maken. Zeg me vrij wat in strijd is met Schrift en Belijdenis. (en dan vanzelf bezien uit reformatorisch oogpunt).
Ik luisterde gisteravond naar een preek van ds. C. van Krimpen in Rilland. De link heb ik doorgegeven bij Preken luisteren op internet.
Als u daar naar kunt luisteren merkt u de bevinding. Dat zijn geen regeltjes of de meetlat erlangs leggen. Dat kunt u afkeuren, maar ik geloof dat we dan met alle rechtzinnigheid wel verkeerd bezig zijn. De waarheid is niet naar de mens, nee, dat is de steen des aanstoots. Daar valt men over. En nu spreek ik niet over dit forum maar in her algemeen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:On-topic en respectvol, a.u.b.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door eilander »

Weer wat berichten weggehaald. Inhoudelijk en on-topic verder graag.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Isala »

Hendrien schreef:Krijgen Gods kinderen weleens Bijbelteksten? Bijvoorbeeld een tekst over de vergeving der zonden of over een recht op het eeuwige leven?
Ik ken wel mensen die dit meegemaakt hebben en ik vond dat indrukwekkend om te horen.

Nu lees ik in het boek "Religieuze gevoelens" van J. Edwards dat dit ook heel misleidend kan zijn! Vooral als je daar op gaat bouwen. Dan zegt hij: "De enige ware grond waarop iemand mag geloven dat hij is genodigd om te delen in de weldaden van het Evangelie, is dat het Woord van God verklaart dat die mens, zoals hij is, genodigd is. Want de Schriften staan vol uitnodigingen aan zondaars, aan de grootste der zondaren, om te komen en te delen in de weldaden van het Evangelie. Hij heeft niet nodig dat God opnieuw tot hem spreekt. Wat God reeds heeft gesproken, is genoeg voor hem."

Even terug naar de vraag.
Vergeving van zonden is een geloofszaak.
Dat wordt duidelijk in 1 Johannes 1 vers 9 (lees hierbij eens de kanttekeningen).
Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid.
In Hebreeën 11 vers 1 staat duidelijk omschreven wat geloven nu precies inhoud. (Lees ook hierbij eens de kanttekeningen).
HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.

In hetzelfde hoofdstuk roept Paulus veel mensen in herinnering van wie we in zijn/haar leven konden zien dat zij geloofden. Het laat ook zien wat geloven daadwerkelijk is. In dit verband: lees psalm 34 eens! Daar komt zo duidelijk naar voren dat geloven hetzelfde is als jezelf helemaal in vertrouwen aan de Heere overgeven.
Psalm 34 vers 23b
"... en allen die op Hem betrouwen, zullen niet schuldig verklaard worden".

We kunnen het hebben over de oude waarheid, of weer terugkomen bij de discussie over waar het geestelijk leven nu eigenlijk begint. Ik vraag me af: Doet dat er toe? Wat nut het ons dat te weten? Is dat tot eer van God dat we dat weten? Worden we er zalig door? Helpt het ons om bij de Zaligmaker uit te komen? Als je alle vragen met nee kunt beantwoorden, is het verspilde tijd in het licht van de eeuwigheid.

De Heere spreekt door Zijn Woord. En allen die Hem zoeken en Zijn Woord liefhebben, horen Zijn stem daarin. Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Hora est!
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door coco »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
coco schreef:Het komt in mijn ogen telkens weer bij hetzelfde punt terug.. Waar begint het geestelijk leven? Wat is het punt van wedergeboorte?

Als je stelt dat bij de bewuste kennis van Christus het geestelijk leven pas begint, is het logisch dat je ook met een uitdrukking als: "bedekte schuld is nog geen vergeven schuld" niet zoveel kunt. En als je iets niet kunt plaatsen wordt zo'n uitdrukking al snel afgeschreven als onbijbels=verboden.

Als je echter meer in de lijn van Comrie, Kersten, Steenblok enzovoorts zit, past zo'n uitdrukking, hoewel misschien niet een op een terug te voeren op de Bijbel, veel beter. Omdat het ook niet om de uitdrukking op zichzelf gaat, maar om de zaak die ermee wordt bedoeld! Het is juist een uitdrukking om iemand te wijzen op een gemis!
De kern van het probleem is natuurlijk het feit dat het een bevindelijke term is. En het wordt steeds duidelijker in onze dagen dat alles wat naar bevindingen ruikt moet worden uitgebannen!
Dat is nog wel te begrijpen ook, want als je je bekering overeind wilt houden en van geen bevinding spreken kunt, dan moet een van beiden wijken: je bekering, of de bevinding.. Blijkbaar is voor velen die keus snel gemaakt!
Men maakt dan de bevinding verdacht door te stellen dat het onbijbels is, dat het de uitvinding is van een handjevol dominees die toch al niet meer van deze tijd waren enzovoorts. Je leest het allemaal terug in bovenstaande reacties. En een van de weinigen die nog wel die "ouderwetse" waarheid voorstaat moet het weer ontgelden. Zijn opmerkingen worden niet meer begrepen. Hij merkt terecht op: als het op dít forum al meer en meer verfoeid wordt, waar op deze wereld kun je dan nog met de oude waarheid terecht?
Dat is ook mijn toenemende ergernis, en de reden dat ik uiterst zeldzaam iets post.
Excuses voor als het te scherp was..
Hier hebben we de zaken van vele woorden kort samengevat. De vraag is eigenlijk niet: Begrijpen we dat? Ik dacht dat het uit vrijwel elk topic blijkt hoe we erover denken. Daarom zal iemand die overtuigd is van een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking ook hier nooit geen rust vinden.
Dan komt de overgrote meerderheid wel in actie. Dat kan niet anders dan deze prediking verwerpen. Ik geloof nog altijd dat heel de mens, zoals men wel zei, maar het is waarheid waar alles in de mens zich tegen verzet, er schoontjes buiten moet vallen. En daar komt alles inwendig en uitwendig tegenop. Daar helpt geen discussie aam. Het is dan buigen of barsten.

Dit is tevens het punt (hét punt!) waar alle fricties en prikacties uit ontstaan, de vrijmacht Gods, en het zich stoten als aan een steen des aanstoots. De kraamkamer van het remonstantisme en pelagianisme. Laten we het gewoon eerlijk zeggen. Dat sluit een bevindelijke prediking uit, als men beseft wat dat inhoudt.
Ik geloof dat ik weinig meer te zeggen heb, en ik hoop dat dat nog begrepen wordt, want het is me een innerlijke droefheid. We voelen goed dat hier onze plaats niet is, en we beter kunnen zwijgen.
Nogmaals: Ik heb hier geen ene vijand. Wel velen die niet verstaan waar het over gaat.
Ik wil bovenstaande nog herhalen, citeren: Excuses voor als het te scherp was...
De HEERE is vrij in al Zijn doen en laten. Moet dan hier op het forum bepaald worden hoe God een mens bekeerd, mag de HEERE hier ook vrij in zijn. Er wordt gesproken over hét punt!, maar dat is niet Gods vrijmacht (een mensenkind moet God God laten), maar of u en ik deel hebben aan Christus. Immers buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf. Ik begrijp dat u het daar niet mee eens bent. Volgens u gaat het om uw bevindingen. Alles van een mens moet er buiten vallen. Het sluit inderdaad een bevindelijke prediking uit, omdat daar nog steeds de mens centraal wordt gezet. Een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking sluit het niet uit, hier wordt God op het hoogst verhoogd en mens op het diepst vernederd. Inderdaad zijn er mensen die weinig meer te zeggen hebben, want de mens staat steeds centraal. Ik hoop dat er een droefheid naar God gewekt wordt door Gods Geest.
Goed om de zaak om te draaien, verstaat u wel waar het over gaat?

Het is inderdaad scherp. Kunnen wij ons leven overdoen? Neen, daarom is het zo noodzakelijk om aan deze zijde van het graf de Borg tot ons deel te hebben. Onderzoekt de Schriften die zijn het die van Mij getuigen. Verder lezen we die Mij zal belijden voor de mensen zal Ik belijden voor Mijn Vader die in de Hemel is.

Psalm 25 : 4
God is waarachtig en goedig,
Hij is 't en blijft zulks altijd;
Ten wege brengt Hij zachtmoedig,
Den zondaar vervallen wijd.
Den ootmoedigen leert Hij
Zijn godzalige voetpaden;
Hij toont ook Zijn wegen vrij
Den armen mensen beladen.
Dit is nu precies wat ik bedoel.. De beschuldiging dat in een bevindelijke preek de mens centraal zou worden gesteld..! Dan kan ik niet anders meer concluderen dan dat u anderen maar wat nablaat. Ik ken geen enkele bevindelijke prediker die de mens centraal stelt, of die wat menselijke gevoelens centraal stelt. Ik ken wel bevindelijke predikers die het werk Gods in de mens centraal stellen. Ook wel een onderwerpelijke prediking genoemd.
Wat mij zo opvalt aan de vele voorwerpelijke predikers in deze tijd, die zich dan ook zo afzetten tegen de 'bevinding' met dezelfde argumenten als u gebruikt, dat het zo'n kille, dode preek wordt. Veel gepraat over Jezus, maar niet vertellen hoe je aan Jezus komt. Geen afsnijding, geen uiteenzetting over de zaken die gekend moeten worden, geen diepgang, geen separatie.
Dan kom ik buiten, zonder dat ik wat mis. Zonder dat ik jaloers gemaakt ben. Voor mij is zo'n preek leeg.
Dat zeg ik niet uit haat of nijd, of uit verafgoding van bevindelijke predikers, maar eerder uit medelijden. Omdat het steeds meer gemeengoed wordt.
:hi
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door Isala »

coco schreef:Veel gepraat over Jezus, maar niet vertellen hoe je aan Jezus komt. Geen afsnijding, geen uiteenzetting over de zaken die gekend moeten worden, geen diepgang, geen separatie.
Je komt niet 'aan Jezus' door uitvoerig te vertellen wat er gekend moet worden.
Maar je komt aan Jezus door het Woord Zelf te laten spreken, te smeken om de krachtige werking van Zijn Geest. Die zal jou overtuigen van zonde, en je in de waarheid leiden.
Het is aan de predikant om Christus te verkondigen en Dien gekruisigd! Hij moet centraal staan, Zijn zondaarsliefde, Zijn offer, Zijn gewilligheid om alles in je leven af te snijden wat van je zelf is. Hoe de Heere dat doet, zal Hij Zelf wel uitwerken in ieders leven persoonlijk.
Bij de één dieper dan bij de ander, zoals Hij dat nodig acht, en niet zo als wij dat nodig achten.
Het volle licht op Christus alleen, dat is het Evangelie. Die opdracht heeft Christus Zelf gegeven aan Zijn discipelen.
Als er 90% separatie gepreekt wordt en 10% Christus, is dat voor mij een armzalige preek. Ik heb geen separatie nodig, ik heb Christus nodig. In Hem ligt alles wat ik nodig heb, daar moet de preek over gaan!

Daarmee zeg ik niet dat er niet gewaarschuwd moet worden, begrijp me goed, dat moet zeker en mag niet na gelaten worden.
Maar ook die waarschuwing komt voort uit Gods liefde, zoals Jezus naar Jeruzalem keek: Ik wil u onder Mijn vleugels nemen. Ik heb geen lust in uw dood. Bekeer u en leef, het is de welaangename tijd, en er is een Weg ter verlossing gebaand door Mij, aan het kruis!
Hora est!
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Het krijgen van Bijbelteksten

Bericht door coco »

Isala schreef:
coco schreef:Veel gepraat over Jezus, maar niet vertellen hoe je aan Jezus komt. Geen afsnijding, geen uiteenzetting over de zaken die gekend moeten worden, geen diepgang, geen separatie.
Je komt niet 'aan Jezus' door uitvoerig te vertellen wat er gekend moet worden.
Maar je komt aan Jezus door het Woord Zelf te laten spreken, te smeken om de krachtige werking van Zijn Geest. Die zal jou overtuigen van zonde, en je in de waarheid leiden.
Het is aan de predikant om Christus te verkondigen en Dien gekruisigd! Hij moet centraal staan, Zijn zondaarsliefde, Zijn offer, Zijn gewilligheid om alles in je leven af te snijden wat van je zelf is. Hoe de Heere dat doet, zal Hij Zelf wel uitwerken in ieders leven persoonlijk.
Bij de één dieper dan bij de ander, zoals Hij dat nodig acht, en niet zo als wij dat nodig achten.
Het volle licht op Christus alleen, dat is het Evangelie. Die opdracht heeft Christus Zelf gegeven aan Zijn discipelen.
Als er 90% separatie gepreekt wordt en 10% Christus, is dat voor mij een armzalige preek. Ik heb geen separatie nodig, ik heb Christus nodig. In Hem ligt alles wat ik nodig heb, daar moet de preek over gaan!

Daarmee zeg ik niet dat er niet gewaarschuwd moet worden, begrijp me goed, dat moet zeker en mag niet na gelaten worden.
Maar ook die waarschuwing komt voort uit Gods liefde, zoals Jezus naar Jeruzalem keek: Ik wil u onder Mijn vleugels nemen. Ik heb geen lust in uw dood. Bekeer u en leef, het is de welaangename tijd, en er is een Weg ter verlossing gebaand door Mij, aan het kruis!
Om maar in de percentages te blijven: 90 % eens, 10 % oneens. De rijkdom in Christus wordt des te helderder als daartegenover de ellende en armoede van de mens wordt afgeschilderd.
De discipelen kregen niet aleen de opdracht om het evangelie te prediken. Denk maar eens aan de opdracht die Petrus kreeg om de schapen te weiden en te hoeden. Ook in de zendbrieven zie je de specifieke boodschap voor bepaalde groepen en volken. Een prediker die te weinig oog heeft voor de gevaren in zijn tijd, is geen getrouw prediker! Wat betreft het evenwicht ben ik het met je eens. Al weet ik dan weer geen predikers te noemen die het door jou genoemde evenwicht preekt. Andersom helaas wel..
:hi
Plaats reactie