Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Plaats reactie
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door CvdW »

Blij om te lezen dat er richting Rusland, Ghana goede lectuur gaat.

Op de website www.drts.nu staat:

De boeken zijn werken van de Puriteinen, de Nadere Reformatie en over andere rechtzinnige theologen. Werken van o.a. de volgende personen zijn vertaald: Thomas Boston, Thomas Watson, John Bunyan, Jonathan Edwards, Wilhelmus à Brakel, W.A. Pink.

Ik weet dat ik deze boeken ook kan kopen (meeste heb ik in bezit), maar waarom wordt in Nederland niet hier meer aandacht aan besteed. In zekere zin wordt de Nederlandse kerkganger deze preken onthouden? Hebben we in Nederland deze kennis ook niet nodig?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door parsifal »

Veel van de boeken zijn al vertaald. Veel Nederlanders kunnen best een Engels boek lezen etc. (Hoewel dat in Ghana nog minder een probleem is) en als je boeken van Nederlandse oudvaders in het Engels vertaalt bereik je veel meer mensen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door CvdW »

U begrijpt het niet.

Schijnbaar zijn geschriften van Boston enz. nodig in buitenland, maar deze preken worden niet gelezen in de kerk in Nederland.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door GJdeBruijn »

CvdW schreef:U begrijpt het niet.

Schijnbaar zijn geschriften van Boston enz. nodig in buitenland, maar deze preken worden niet gelezen in de kerk in Nederland.
Deze geschriften worden toch niet vertaald voor de de buitenlandse kerken, maar vooral voor persoonlijk gebruik!
Preken kunnen wel als zodanig gebruikt worden in geval van nood als er geen predikant is.

Overigens is het preken uit boekjes iets dat pas sinds de 19e eeuw alleen in Nederland voorkomt. De puriteinen wisten daar niets van. Zo zijn hun geschriften ook nooit bedoeld :)
Anders gezegd, het niet lezen in de kerk in Nederland heeft niets te maken met het beschikbaar maken van deze prachtige geschriften voor andere talen/buitenland.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door CvdW »

Schijnbaar vinden ze het heel belangrijk dat ze in het buitenland in aanraking komen met de puriteinen. Ik wenste dat wij in Nederland daar ook mee in aanraking werden gebracht (vanaf preekstoel e.d.).
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door Curatorium »

CvdW schreef:Schijnbaar vinden ze het heel belangrijk dat ze in het buitenland in aanraking komen met de puriteinen. Ik wenste dat wij in Nederland daar ook mee in aanraking werden gebracht (vanaf preekstoel e.d.).
Ook in het buitenland komen de puriteinen niet vanuit de preekstoel. Er is al behoorlijk wat puriteinse literatuur in het Nederlands vertaald en deze worden ook echt wel gelezen (bij mijn plaatselijke refoboekhandel verkopen puriteinen beter dan de nadere reformatoren, zou goed kunnen dat dit landelijk het geval is). Waarom moet het dan nog van de preekstoel klinken?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door GJdeBruijn »

CvdW schreef:(vanaf preekstoel e.d.).
Waarom zou dat vanaf de preekstoel moeten? Ik snap niet hoe je het verband legt tussen het uitgeven/vertalen van puriteinse geschriften en de preekstoel . :quoi Erg gezocht en principieel vreemd. Daar is de preekstoel helemaal niet voor. Adviezen voor bepaalde lectuur is in eerste instantie iets voor het pastoraat. Dat kan in een preek uiteraard in bepaalde situaties naar voren komen, maar het is geen wezenlijk punt, laat staan een ijkpunt voor wat dan ook.

Ik vind dat het deputaatschap hier prachtig werk verricht. Het suggereren dat " de Nederlandse kerkganger deze preken onthouden wordt" slaat als een tang op een varken.
Ik draai het liever om: Omdat de Nederlandse kerkganger deze lectuur zo waardeert is de wens ontstaan om dit gereformeerde erfgoed te delen buiten onze landsgrenzen. Deze wens is via de deputaten tot concrete uitvoering gekomen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:Overigens is het preken uit boekjes iets dat pas sinds de 19e eeuw alleen in Nederland voorkomt. De puriteinen wisten daar niets van. Zo zijn hun geschriften ook nooit bedoeld :)
Dat klopt niet. Er werden al preken voorgelezen van Augustinus!
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door CvdW »

GJdeBruijn schreef:
CvdW schreef:(vanaf preekstoel e.d.).
Waarom zou dat vanaf de preekstoel moeten? Ik snap niet hoe je het verband legt tussen het uitgeven/vertalen van puriteinse geschriften en de preekstoel . :quoi Erg gezocht en principieel vreemd. Daar is de preekstoel helemaal niet voor. Adviezen voor bepaalde lectuur is in eerste instantie iets voor het pastoraat. Dat kan in een preek uiteraard in bepaalde situaties naar voren komen, maar het is geen wezenlijk punt, laat staan een ijkpunt voor wat dan ook.

Ik vind dat het deputaatschap hier prachtig werk verricht. Het suggereren dat " de Nederlandse kerkganger deze preken onthouden wordt" slaat als een tang op een varken.
Ik draai het liever om: Omdat de Nederlandse kerkganger deze lectuur zo waardeert is de wens ontstaan om dit gereformeerde erfgoed te delen buiten onze landsgrenzen. Deze wens is via de deputaten tot concrete uitvoering gekomen.
Steek een spa dieper. De leer van ds. Boston is een andere leer dan in de GG gehoord wordt. (kan misschien iets per gemeente verschillen, maar kijk ook maar eens naar de artikelen van ds. Schot in de Saambinder).
Daarom vraag ik mij af waarom wel in buitenland ds. Boston enz. en in Nederland niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door DDD »

Dat is nogal wat. De meeste predikanten geven nogal op van Boston.

Hoe kom je erbij dat de leer in de GG anders zou zijn? Ik kan mij daar niets bij voorstellen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door CvdW »

Het gaat mij om de twaalf bijlslagen.
Binnen GG wordt geleerd dat een zondaar al bij de eerste bijlslag wedergeboren is. Ds. Boston leert dat dit pas na de laatste bijlslag is.

Het gaat er mij niet om opnieuw een discussie te hebben over geloof en wedergeboorte, maar waarom worden er richting buitenland wel deze boeken gebruikt en in de kerk in Nederland niet. (uitzonderingen zijn bijvoorbeeld OGG Geldermalsen)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door DDD »

Dat lijkt me een kwestie van definitie en daarom een tamelijk onbelangrijke kwestie. Ik ken Boston niet goed genoeg, maar veel predikanten in de GG bevelen het lezen van zijn boeken aan, dus ik vermoed dat je je vergist.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat lijkt me een kwestie van definitie en daarom een tamelijk onbelangrijke kwestie. Ik ken Boston niet goed genoeg, maar veel predikanten in de GG bevelen het lezen van zijn boeken aan, dus ik vermoed dat je je vergist.
Nee. GG-predikanten gebruiken ook het doopsformulier, terwijl daarin toch echt wat anders staat dan in de GG geleerd wordt. Dit geldt ook voor Boston, met name waar het de plaats van de wedergeboorte en het geloof betreft. Boston maakt een scherp onderscheid tussen een 'geloof van de wet', dat niet zaligmakend is, en het 'geloof van het evangelie', dat wél zaligmakend is. Dat vind je in de GG niet zo terug.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verspreiden goede boeken door Deputaatschap Bijbelverspreiding

Bericht door DDD »

Er zijn predikanten die iets anders leren dan in het doopformulier staat. Dat geldt echter niet voor de meer gereformeerde richting binnen de GG.

En verder vind ik dit echt een onterecht verwijt. Precies zoals andere mensen kunnen vinden dat alleen Van der Groe met al zijn specifieke eigenaardigheden het kenmerk van het ware zouden zijn. Je hoeft niet met zijn allen iedere vondst van een dominee uit het verleden te volgen, om toch in zijn traditie te staan. Maar dat wil nog niet zeggen dat de GG het in hoofdlijnen niet met Boston eens zouden zijn. Daarvoor moet je in ieder geval met sterkere argumenten komen.
Plaats reactie