Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn'

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Mannetje »

Auto schreef:ik denk dat zoiets paarlen voor de zwijnen werpen is. Dit vanwege zijn ontwikkeling in het denken rond het verbond, rond de heiliging. Je hoeft maar zijn boekjes te lezen en je komt er achter dat hij anders denkt.
Ik begrijp je opmerking, toch twee kanttekeningen (die ook breder gaan dan deze opmerking alleen):
1. In eerste instantie ging het hier om een specifieke uitlaten van deze predikant. Die werd besproken, en zeker waar het de uitleg van een Bijbeltekst is, lijkt met dan een goede en nuttige zaak. Maar inmiddels gaat het veel breder over deze predikant. Is dat wat we willen op het forum?
2. Ik weet dat het beeldspraak is, en dat "paarlen voor de zwijnen" een zegswijze is, maar toch... Het zwijn uit de vergelijking is wel een geroepen dienstknecht...
-
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Auto »

Mannetje schreef:
Auto schreef:ik denk dat zoiets paarlen voor de zwijnen werpen is. Dit vanwege zijn ontwikkeling in het denken rond het verbond, rond de heiliging. Je hoeft maar zijn boekjes te lezen en je komt er achter dat hij anders denkt.
Ik begrijp je opmerking, toch twee kanttekeningen (die ook breder gaan dan deze opmerking alleen):
1. In eerste instantie ging het hier om een specifieke uitlaten van deze predikant. Die werd besproken, en zeker waar het de uitleg van een Bijbeltekst is, lijkt met dan een goede en nuttige zaak. Maar inmiddels gaat het veel breder over deze predikant. Is dat wat we willen op het forum?
2. Ik weet dat het beeldspraak is, en dat "paarlen voor de zwijnen" een zegswijze is, maar toch... Het zwijn uit de vergelijking is wel een geroepen dienstknecht...
1. Dit ging om uitlatingen en dat met ingesprek gaan iets zou oplossen. Als ik de kritiek zie die er op zijn geschriften zijn gekomen en er geen verandering is gekomen, dan zegt mij dat genoeg.
2. Ik bedoel het absoluut niet op de persoon gericht. Ik had beter het woordje 'als' moeten toevoegen. Het is een vergelijking met gebruik van een spreekwoord.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Mannetje »

Auto schreef:
Mannetje schreef:
Auto schreef:ik denk dat zoiets paarlen voor de zwijnen werpen is. Dit vanwege zijn ontwikkeling in het denken rond het verbond, rond de heiliging. Je hoeft maar zijn boekjes te lezen en je komt er achter dat hij anders denkt.
Ik begrijp je opmerking, toch twee kanttekeningen (die ook breder gaan dan deze opmerking alleen):
1. In eerste instantie ging het hier om een specifieke uitlaten van deze predikant. Die werd besproken, en zeker waar het de uitleg van een Bijbeltekst is, lijkt met dan een goede en nuttige zaak. Maar inmiddels gaat het veel breder over deze predikant. Is dat wat we willen op het forum?
2. Ik weet dat het beeldspraak is, en dat "paarlen voor de zwijnen" een zegswijze is, maar toch... Het zwijn uit de vergelijking is wel een geroepen dienstknecht...
1. Dit ging om uitlatingen en dat met ingesprek gaan iets zou oplossen. Als ik de kritiek zie die er op zijn geschriften zijn gekomen en er geen verandering is gekomen, dan zegt mij dat genoeg.
Dat is helder, maar ik denk dat je het met me eens bent dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is in dit topic van de ene uitspraak van ds. v. Campen naar een veel breder gesprek over ds. v. Campen. En dat wilde ik opmerken. Vandaar ook mij toevoeging tussen haakjes.
2. Ik bedoel het absoluut niet op de persoon gericht. Ik had beter het woordje 'als' moeten toevoegen. Het is een vergelijking met gebruik van een spreekwoord.
Helder, ik wilde ook niet zeggen dat je hem met een zwijn wilde vergelijken. Soms zijn spreekwoorden echter een beetje gevaarlijk als beeldspraak...
-
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Zonderling »

We hoeven inderdaad hier niet te spreken over de opvattingen van deze predikant in brede zin. Toch is mij inmiddels duidelijk geworden (en ik heb nog maar weinig van hem gelezen) dat een waarschuwing zeker op zijn plaats is en blijft. Want genoemde predikant heeft diverse opvattingen waarmee hij zich verwijdert van onze belijdenis.

- hij wil niet weten van een erfschuld of toerekening van de zonde van Adam, maar alleen van een geërfde natuur van Adam
(mijn wedervraag: maakt deze zondige natuur ons dan niet schuldig en verdoemeljik voor God, ook al zijn er nooit dadelijke zonden geweest?; alsook: als er geen grond is voor enige toerekening van een zonde die niet in eigen persoon begaan is, hoe zou er dan wel een grond zijn voor de toerekening van Christus gerechtigheid?)

- hij neemt expliciet afstand van de leer van een verwerping van eeuwigheid, dus ook niet als keerzijde van een verkiezing van eeuwigheid; hierin neemt hij openlijk afstand van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels.
(mijn wedervraag: hoe kunnen we dan nog van een verkiezing spreken behalve een verkiezing die onzeker is bij God, maar die afhangt van de wil van de mens?)

(bron voor deze twee punten: enkele antwoorden in vragenrubriek ander forum)

- er zal ongetwijfeld meer zijn, maar zoals gezegd heb ik nog weinig gelezen, maar het bovenstaande werd door hem heel expliciet in zijn bijdragen onder woorden gebracht.

Ons past beslist geen oordeel over iemands staat, en in dit opzicht ook niet over deze predikant. Maar wat wel duidelijk is, is dat deze predikant niet behoort tot de "doelgroep" van dit forum vanwege zijn afwijkingen van onze belijdenis (waar hij overigens ook voor uitkomt). M.i. kunnen we daarom beter dit onderwerp hier afsluiten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Orchidee »

En blijkt maar weer eens dat ik geen echte "refo" ben
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Zonderling »

Orchidee schreef:En blijkt maar weer eens dat ik geen echte "refo" benAfbeelding
Ik heb volgens mij niets over jou gezegd... dat zou ik ook niet graag willen. Maar wees wel voorzichtig: de belijdenisgeschriften zijn door onze vaderen onder veel strijd en onder veel gebed en onderzoek tot stand gekomen - de Dordtse leerregels waren de vrucht van een twist van meer dan 10 jaar; meen niet dat onder een schijn van argumenten de weerlegging zo maar even gegeven kan worden, hoe mooi en rechtzinnig en Bijbels het ook mag klinken...; helaas bespeur ik dat wel bij sommigen...
Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door ZWP »

Zonderling schreef: Ons past beslist geen oordeel over iemands staat, en in dit opzicht ook niet over deze predikant. Maar wat wel duidelijk is, is dat deze predikant niet behoort tot de "doelgroep" van dit forum vanwege zijn afwijkingen van onze belijdenis (waar hij overigens ook voor uitkomt).
Is dat inderdaad zo? Dat als je niet alles van de belijdenis onderschrijft niet behoort tot de doelgroep? Is dat niet iets wat de moderators moeten beslissen?
En hoe moet je dan discussiëren over de belijdenis, mag je (hier) wel zaken uit de belijdenis ter discussie stellen?
En als laatste: zijn de drie formulieren zó uitgekristalliseerd dat er werkelijk niet aan te verbeteren, verduidelijken of toe te voegen valt? Het blijft toch mensenwerk?

Zo maar een paar vragen die in me op komen... :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
Zonderling schreef: Ons past beslist geen oordeel over iemands staat, en in dit opzicht ook niet over deze predikant. Maar wat wel duidelijk is, is dat deze predikant niet behoort tot de "doelgroep" van dit forum vanwege zijn afwijkingen van onze belijdenis (waar hij overigens ook voor uitkomt).
Is dat inderdaad zo? Dat als je niet alles van de belijdenis onderschrijft niet behoort tot de doelgroep? Is dat niet iets wat de moderators moeten beslissen?
En hoe moet je dan discussiëren over de belijdenis, mag je (hier) wel zaken uit de belijdenis ter discussie stellen?
En als laatste: zijn de drie formulieren zó uitgekristalliseerd dat er werkelijk niet aan te verbeteren, verduidelijken of toe te voegen valt? Het blijft toch mensenwerk?

Zo maar een paar vragen die in me op komen... :)
Sinds dat de 3 formulieren bestaan heb ik nog nooit gehoord dat de Kerk er iets in heeft gevonden wat strijdt met Gods Woord. Dat het voor de natuurlijke mens een aanstoot is, dat is begrijpelijk. Niet voor niets zeggen verschillende mensen van nu om de 3 formulieren maar af te schaffen, en dan heel vroom zeggen: Het Woord alleen! Ja, ja, wat zou daar nu achter kunnen steken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Orchidee »

De 3 formulieren zijn heel waardevol, maar er word idd te veel van de enige Bron afgeweken.
Je kunt wel zonder de 3 formulieren maar niet zonder Gods Woord!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Jeremiah »

Zonderling schreef:Ik heb volgens mij niets over jou gezegd... dat zou ik ook niet graag willen. Maar wees wel voorzichtig: de belijdenisgeschriften zijn door onze vaderen onder veel strijd en onder veel gebed en onderzoek tot stand gekomen - de Dordtse leerregels waren de vrucht van een twist van meer dan 10 jaar; meen niet dat onder een schijn van argumenten de weerlegging zo maar even gegeven kan worden, hoe mooi en rechtzinnig en Bijbels het ook mag klinken...; helaas bespeur ik dat wel bij sommigen...
-DIA- schreef:Sinds dat de 3 formulieren bestaan heb ik nog nooit gehoord dat de Kerk er iets in heeft gevonden wat strijdt met Gods Woord. Dat het voor de natuurlijke mens een aanstoot is, dat is begrijpelijk. Niet voor niets zeggen verschillende mensen van nu om de 3 formulieren maar af te schaffen, en dan heel vroom zeggen: Het Woord alleen! Ja, ja, wat zou daar nu achter kunnen steken?
Van harte mee eens. Wat gaat er tegenwoordig veel fout onder het mom van "nieuwe inzichten". Vooral de Heidelberger Catechismus prediking is zo belangrijk omdat de predikant dan "gedwongen wordt" om de hele Schrijft te bepreken, ook onderwerpen die ons minder aanspreken.

Ds van Campen heeft mooie prekenseries gehouden over de Heidelberger Catechismus en de NGB, ik zie uit naar zijn prekenserie over de Dordtse leerregels!
Orchidee schreef:De 3 formulieren zijn heel waardevol, maar er word idd te veel van de enige Bron afgeweken.
Je kunt wel zonder de 3 formulieren maar niet zonder Gods Woord!
Eens!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:De 3 formulieren zijn heel waardevol, maar er word idd te veel van de enige Bron afgeweken.
Je kunt wel zonder de 3 formulieren maar niet zonder Gods Woord!
Op zich waar... Maar zonder deze formulieren te handhaven staan we wagenwijd open voor allerlei dwalingen.
Deze formulieren zijn er niet voor niets, want we zijn sneller van het pad, dan er weer op.
En... als er nu één steekhoudend punt te noemen was om ze af te schaffen... Maar ik ken er geen.
Tja, voor de vernieuwers zullen ze zeker een sta-in-de-weg zijn; maar daar gaat dit forum hopelijk toch niet
van uit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:De 3 formulieren zijn heel waardevol, maar er word idd te veel van de enige Bron afgeweken.
Je kunt wel zonder de 3 formulieren maar niet zonder Gods Woord!
Er wordt in de Formulieren van Gods Woord afgeweken? Bedoel je dat nu werkelijk?

De Formulieren zijn geheel en al op Gods Woord gegrond. En er wordt ingegaan op vele dwalingen van toen. Maar diezelfde dwalingen zien we veelal nu ook in een modern jasje terug!
Dus nee, die formulieren zouden misschien zelfs meer bestudeerd moeten worden. Waarom staat het daar zo. Wat staat er in het Woord?
En dan zijn ze verrassend actueel! En dan klinkt daar voluit het Woord in door!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Orchidee »

Nee sorry voor m,n krom taalgebruik soms maar ik bedoel dat de mens teveel van het Woord afwijkt en vaak meer waarde hecht aan de 3 formulieren dan aan de Bijbel.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:Nee sorry voor m,n krom taalgebruik soms maar ik bedoel dat de mens teveel van het Woord afwijkt en vaak meer waarde hecht aan de 3 formulieren dan aan de Bijbel.
Geeft niet... Daarom vroeg ik het.

Maar ik denk dat je moet zeggen.; De mensen wijken teveel van het Woord af. En dus ook de 3 formulieren.
En wat soms de drie formulieren in de "mond" wordt gelegd, niet is wat ze werkelijk zeggen.
Laatst gewijzigd door Sheba op 12 mei 2016, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie