Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Hendrien »

Op de studiekring is dit al een paar keer ter sprake gekomen. De meeste mensen op mijn kring geloven niet dat dit zo is en vinden ook niet dat je hier over na mag denken. Hoe wordt er hier op het forum over gedacht? Denken jullie dat we dan nog zullen eten?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Jongere »

Misschien mag ik Brakel en mezelf citeren uit een oud topic:
Jongere schreef:Een antwoord op refoweb zegt (onder andere) over deze vraag:
Met het oog op de vraag of er herkenning is in de hemel, geef ik graag weer wat Wilhelmus à Brakel hierover schrijft in zijn bekende geschrift: “Redelijke Godsdienst”, dl. II, blz. 776. Onder het kopje “Ook zal er kennis zijn van elkander: schrijft hij daar:

“Nog is er een bedenking: Of men in de hemel elkander zal kennen? Antw.: Alhoewel de kennis niet zal zijn als hier, en met lichamelijke betrekking en genegenheden vergezelschapt, zoo achten wij, dat de leeraars de lidmaten, de lidmaten de leeraars, de man de vrouw, de vrouw de man, de ouders de kinderen, de kinderen de ouders, de bloedverwanten en hier bekenden elkander zullen kennen; dat allen die in den Bijbel geroemden, en allen die in heerlijkheid uitmunten, van allen gekend zullen worden, en verder, dat allen in den hemel van allen en een ieder gekend zullen worden, en door openbaring Gods, en door den eeuwigen omgang met elkander, daar zal niemand vreemdeling zijn, of als zoodanig van iemand aangezien worden, want men zal het geheugen niet verloren hebben; onkunde is zwakheid, en daar zal geene onvolmaaktheid zijn; de gemeenschap zal daar volmaakt met elkander zijn, en dies niet blindelings, maar met kennis; ik acht dat men de wegen, die de Heere een ieder geleid heeft, elkander zal verhalen, en de volmaaktheden van God, die zich in iederen stap opdeden, met elkander zal roemen en prijzen, zoodat men niet zonder op elkander te denken, ieder voor zich zelven alleen zal bezig zijn in de onmiddellijke beschouwing van God; maar dat men als menschen doch verheerlijkten, met elkander verkeeren, en met elkander God verheerlijken. De discipelen kenden Mozes en Elia op den heiligen berg, Matth. 17:3. De armen kennen hunne weldoeners, als zij ze in de eeuwige tabernakelen zullen ontvangen, Luk 16:9. Het missen van de zijnen zal daar geene droefheid baren, omdat alle lichamlijke betrekking en genegenheden daar ophouden, en de rechtvaardigheid van God al zoowel de stof van blijdschap en verheerlijking van God zal zijn, als zijne goedheid'.
huisman schreef:Vond ik ook de mooiste zin uit dit interview. Ik geloof ook dat er herkenning zal zijn maar is dit ook Bijbels te funderen ?
Ik zou de vraag andersom willen stellen: is het Bijbels te funderen dat we elkaar niet zullen herkennen? Waar komt de gedachte eigenlijk vandaan dat er géén herkenning zal zijn? De hele wereld is toch geschapen in (h)erkenning van elkaar (God én de naaste liefhebben). Ik vind het heel ver gaan dat juist zo iets essentieels als (her)kennen er niet zou zijn in de hemel.

Het enige argument dat ik zelf kan bedenken (maar misschien zijn er anderen) waarom er geen herkenning zou zijn, is iets in de lijn van: het gaat in de hemel (beter: op de nieuwe aarde) niet om elkaar, maar om Christus. Maar volgens mij zal een deel van de vreugde juist zijn dat er gekend wordt. Christus in de eerste plaats, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad.

Ik zie vooralsnog geen enkele reden in de Bijbel waarom er géén herkenning zou zijn. En ik ben benieuwd wie ooit op die gedachte is gekomen.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door helma »

De eeuwigheid zullen Gods kinderen niet in 'de hemel' doorbrengen, maar op de nieuwe aarde. En ik denk wel dat er daar gegeten zal worden en ook dat er herkenning zal zijn. Waarom zou je daar niet over mogen nadenken???
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Hendrien »

helma schreef:De eeuwigheid zullen Gods kinderen niet in 'de hemel' doorbrengen, maar op de nieuwe aarde. En ik denk wel dat er daar gegeten zal worden en ook dat er herkenning zal zijn. Waarom zou je daar niet over mogen nadenken???
Er wordt gezegd dat het dingen zijn die ons niet geopenbaard zijn. Dus verborgen dingen. Ook dat Paulus niet sprak over wat hij in de hemel zag.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herkenning door de discipelen van Elia en Mozes wordt vaak aangedragen.
Ook Christus heeft het over: Maar Ik zeg u dat er velen zullen komen van oost en west en zij zullen aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen Mattheüs 8v11.

Maar het belangrijkste is dat we bij Christus zullen zijn en God van aangezicht tot aangezicht zien gelijk Hij is.
Denk dat er wel een soort herkenning is maar niet in zin van emotioneel weerzien.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Martijn »

Ik moet denken aan wat de Heere Jezus zegt in Lukas 16 over de rijke man en Lazarus. Daarin staat dat de rijke man zijn ogen in de hel opsloeg en Abraham van ver zag en Lazarus in zijn schoot. Dan zullen we elkaar in de hemel toch zeker herkennen?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Martijn schreef:Ik moet denken aan wat de Heere Jezus zegt in Lukas 16 over de rijke man en Lazarus. Daarin staat dat de rijke man zijn ogen in de hel opsloeg en Abraham van ver zag en Lazarus in zijn schoot. Dan zullen we elkaar in de hemel toch zeker herkennen?
Daarin zie ik geen grond. Communicatie vanuit de hel naar de hemel en omgekeerd zal er niet zijn, daar is geen grond voor in de Bijbel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door -DIA- »

Er is wel vorm een herkennen, maar niet zoals we dit hier voorstellen. Er zal een volmaakte gemeenschap der heiligen zijn met één doel: De verheerlijking van de Schepper en hun Herschepper.
De vraag werd ook wel eens gesteld of de mensen in de hemel nog terug zullen denken aan hun eertijds op aarde. Dan zou het volmaakt toch ergens toch overschaduwd kunnen worden door de vorige dingen. En we lezen ook dat de vorigen dingen niet meer gedacht zullen worden. (Jes. 65). Verder kunnen wij dit volgens mij niet ergens met zekerheid weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Er is wel vorm een herkennen, maar niet zoals we dit hier voorstellen. Er zal een volmaakte gemeenschap der heiligen zijn met één doel: De verheerlijking van de Schepper en hun Herschepper.
De vraag werd ook wel eens gesteld of de mensen in de hemel nog terug zullen denken aan hun eertijds op aarde. Dan zou het volmaakt toch ergens toch overschaduwd kunnen worden door de vorige dingen. En we lezen ook dat de vorigen dingen niet meer gedacht zullen worden. (Jes. 65). Verder kunnen wij dit volgens mij niet ergens met zekerheid weten.
Toen de opa van mijn man overleden was, zie iemand tegen oma: verlang je ook zo naar de hemel? Dan zie je je man terug. Zij wees naar boven en zei: Nee dan zie ik Hem, dat is mijn grootte wens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Er is wel vorm een herkennen, maar niet zoals we dit hier voorstellen. Er zal een volmaakte gemeenschap der heiligen zijn met één doel: De verheerlijking van de Schepper en hun Herschepper.
De vraag werd ook wel eens gesteld of de mensen in de hemel nog terug zullen denken aan hun eertijds op aarde. Dan zou het volmaakt toch ergens toch overschaduwd kunnen worden door de vorige dingen. En we lezen ook dat de vorigen dingen niet meer gedacht zullen worden. (Jes. 65). Verder kunnen wij dit volgens mij niet ergens met zekerheid weten.
Toen de opa van mijn man overleden was, zie iemand tegen oma: verlang je ook zo naar de hemel? Dan zie je je man terug. Zij wees naar boven en zei: Nee dan zie ik Hem, dat is mijn grootte wens.
Toen de (elders genoemde) Cornelis Baljon ons voor het laatst bezocht, was er ook een bekende van Gods volk, en ouderling in onze gemeente. Er wordt veel over hem geschreven in het jubileumboek 175 jaar afscheiding in Rijssen.
Bij het afscheid zei deze ouderling tegen dhr. Baljon: Als we elkaar hier op aarde niet terugzien, dan zullen we elkaar straks boven ontmoeten. Voorwaar een ontroerend en indrukwekkend afscheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door eilander »

In de Bijbel wordt gesproken over het aanzitten met Abraham, Izak en Jakob. Zouden we die dan niet herkennen?
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door Martijn »

Johann Gottfried Walther schreef:
Martijn schreef:Ik moet denken aan wat de Heere Jezus zegt in Lukas 16 over de rijke man en Lazarus. Daarin staat dat de rijke man zijn ogen in de hel opsloeg en Abraham van ver zag en Lazarus in zijn schoot. Dan zullen we elkaar in de hemel toch zeker herkennen?
Daarin zie ik geen grond. Communicatie vanuit de hel naar de hemel en omgekeerd zal er niet zijn, daar is geen grond voor in de Bijbel.
Volgens mij begrijp of lees je mijn post verkeerd. De Heere Jezus heeft het over het zien door de rijke man vanuit de hel. Hij herkent daar Lazarus en blijkbaar is ook dan bekend wie Abraham is. Ik weet wel dat het een gelijkenis van de Heere Jezus is, dus het is moeilijk om te zeggen of het echt zo zal gaan/zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:De eeuwigheid zullen Gods kinderen niet in 'de hemel' doorbrengen, maar op de nieuwe aarde. En ik denk wel dat er daar gegeten zal worden en ook dat er herkenning zal zijn. Waarom zou je daar niet over mogen nadenken???
Gegeten? Een gedachte die niet echt in me op is gekomen. Ik denk toch dat een verheerlijkt lichaam geen eten meer nodig heeft? De Heere Jezus heeft wel wat gegeten na Zijn opstanding maar dat was ter versterking van de discipelen.
Een verheerlijkt lichaam is volmaakt, en behoeft geen spijze en drank dacht ik. Ook de zon zoals wij die nu zien zal daar niet van node zijn, want het Goddelijk licht gaat boven het licht der natuur zoals wij dat nu kennen. Of denk ik verkeerd?

Verder denk ik niet dat we ons een voorstelling kunnen maken van wat het is na dit leven. En dat hoeven we, dacht ik,
ook niet, want dat ontrafelen wij met ons menselijke weten nooit. De eerste vraag zal wel niet zijn: Hoe zal het in de hemel zijn? maar ik denk toch allereerst: Zal ik daarbij zijn? Ben ik op de weg?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door helma »

De Heere heeft het over aanliggen met Abraham Isaac en Jacob. Dat lijkt toch op een maaltijd? Het gaat ook over de bruiloft des Lams. Het grote Avondmaal. De Heere Jezus zegt dat hij pas weer wijn zal drinken in Zijn koninkrijk : Voorwaar, Ik zeg u, dat Ik geenszins meer zal drinken van de vrucht van de wijnstok tot op die dag wanneer Ik die nieuw zal drinken in het koninkrijk van God". Er zijn bomen die iedere maand vruchten voortbrengen, er zal overvloed zijn. Adam en Eva hadden ook eten nodig in de staat der rechtheid, waarom zou dat op de nieuwe aarde anders zijn!? Jesaja zegt dat er wijngaarden geplant worden waarvan de vrucht gegeten zal worden. En dit zijn gewoon dingen die de Heere ons openbaart in Zijn Woord. Dat heeft niets met uitrafelen te maken. De Heilige Geest vond het belangrijk genoeg om te vermelden
En nog over herkennen...Johannes zag de mensen uit allerlei stammen en talen, dat betekent dat ze in elk geval herkenbaar waren qua afkomst.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zullen we elkaar in de hemel (her)kennen?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:De Heere heeft het over aanliggen met Abraham Isaac en Jacob. Dat lijkt toch op een maaltijd? Het gaat ook over de bruiloft des Lams. Het grote Avondmaal. De Heere Jezus zegt dat hij pas weer wijn zal drinken in Zijn koninkrijk : Voorwaar, Ik zeg u, dat Ik geenszins meer zal drinken van de vrucht van de wijnstok tot op die dag wanneer Ik die nieuw zal drinken in het koninkrijk van God". Er zijn bomen die iedere maand vruchten voortbrengen, er zal overvloed zijn. Adam en Eva hadden ook eten nodig in de staat der rechtheid, waarom zou dat op de nieuwe aarde anders zijn!? Jesaja zegt dat er wijngaarden geplant worden waarvan de vrucht gegeten zal worden. En dit zijn gewoon dingen die de Heere ons openbaart in Zijn Woord. Dat heeft niets met uitrafelen te maken. De Heilige Geest vond het belangrijk genoeg om te vermelden
En nog over herkennen...Johannes zag de mensen uit allerlei stammen en talen, dat betekent dat ze in elk geval herkenbaar waren qua afkomst.
Toch, ik kan het niet helpen, eten en drinken lijkt me niet echt reëel. Ik zit er ook niet zo mee, want in feite vind ik dit ook niet echt nodig om te weten. Er zijn denk ik belangrijkere zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie