Werkzaamheden

Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Werkzaamheden

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
Hendrien schreef:
Floppy schreef:Dank u, DIA, voor het antwoord. Daar was ik naar op zoek, niet zozeer naar taalkundige barrieres in Z-Afrika ;)

Als ik het dus goed begrijp, moet ik het door ds. Weststrate gezegde zo interpreteren: Hij begroef een mevrouw aan de hand van een tekst die hij niet zelf van te voren had uitgekozen, maar waar hij daar ter plaatse uit moest spreken.
Na die begrafenis waren er mensen in Nederland die door diezelfde tekst, en door het gebed daarover (de 'werkzaamheden') mochten geloven dat die mevrouw - die zij denk ik zelf niet kenden? - gered is. Vat ik het zo goed samen, DIA/anderen?

En aan de hand van wat DIA schreef, komt dit vaker voor, dat na het overlijden van iemand er kinderen Gods zijn die de zekerheid krijgen van de staat van de overledene; zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt?
Ja, ik hoor er regelmatig van en ik heb er grote moeite mee. Mensen die in hun leven geen getuigenis gegeven hebben van het geloof wat in hen was, maar wel ernstig leefden worden op zo'n manier in de hemel gezet.
Ik zou maar voorzichtig zijn. Als God dat getuigenis geeft, lijkt het mij gevaarlijk om dat te benoemen als "iemand in de hemel te zetten".
Daar heb je wel gelijk in, eilander. Maar weet je, het is niet te toetsen voor anderen. Je moet het maar geloven. En mensen die eenvoudig vertellen hoe ze de Heere Jezus hebben leren kennen, worden niet geloofd! Juist in die kringen waar dit veel voorkomt en dat vind ik echt heel moeilijk.
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Werkzaamheden

Bericht door Maatje »

Hendrien schreef:
eilander schreef:
Hendrien schreef:
Floppy schreef:Dank u, DIA, voor het antwoord. Daar was ik naar op zoek, niet zozeer naar taalkundige barrieres in Z-Afrika ;)

Als ik het dus goed begrijp, moet ik het door ds. Weststrate gezegde zo interpreteren: Hij begroef een mevrouw aan de hand van een tekst die hij niet zelf van te voren had uitgekozen, maar waar hij daar ter plaatse uit moest spreken.
Na die begrafenis waren er mensen in Nederland die door diezelfde tekst, en door het gebed daarover (de 'werkzaamheden') mochten geloven dat die mevrouw - die zij denk ik zelf niet kenden? - gered is. Vat ik het zo goed samen, DIA/anderen?

En aan de hand van wat DIA schreef, komt dit vaker voor, dat na het overlijden van iemand er kinderen Gods zijn die de zekerheid krijgen van de staat van de overledene; zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt?
Ja, ik hoor er regelmatig van en ik heb er grote moeite mee. Mensen die in hun leven geen getuigenis gegeven hebben van het geloof wat in hen was, maar wel ernstig leefden worden op zo'n manier in de hemel gezet.
Ik zou maar voorzichtig zijn. Als God dat getuigenis geeft, lijkt het mij gevaarlijk om dat te benoemen als "iemand in de hemel te zetten".
Daar heb je wel gelijk in, eilander. Maar weet je, het is niet te toetsen voor anderen. Je moet het maar geloven. En mensen die eenvoudig vertellen hoe ze de Heere Jezus hebben leren kennen, worden niet geloofd! Juist in die kringen waar dit veel voorkomt en dat vind ik echt heel moeilijk.

Hendrien, ik begrijp wat je bedoelt en deel je gevoel. Maar ik heb al regelmatig meegemaakt dat als iemand stierf die wel een kind van God was, maar dat zich nooit durfde toe-eigenen, juist dan door de Heere rekenschap van Zijn werk werd gegeven. Dit was dan tot troost van de nabestaanden. Het gaat dus niet over mensen die er maar op los geleefd hebben. Maar juist om mensen die van verre stonden. En de Heere geeft dan soms getuigenis door aan anderen inzicht en geloof te geven m.b.t. de staat van hen.

Hoe het komt dat ze van verre stonden en of dat goed (lees: tot Gods eer) is als zoiets een leven lang duurt, dat is een andere discussie.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werkzaamheden

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Werkzaamheden... iets, een zaak of iemand opgebonden krijgen... het was vroeger een veel meer bekende term.
Als Gods volk iets of iemand krijgt opgebonden, dan wordt iets of iemand op zijn ziel gebonden zodat er overdenking en gebed of onderwijs omtrent een (verborgen) zaak. Hier kan hij dan niet meer van los komen.
Het is hier ook gebeurd, om een voorbeeld te noemen: een meisje (ik meen van 7 jaar) was hier voor de ogen van klasgenootjes
door de trein gegrepen. Het was bij meerderen van Gods volk bekend gemaakt dat dit kind boven was.
De dominee die het meisje moest begraven, en die zelf niets van deze dingen wist, moest het toch zeggen. Dat werd van Boven
opgebonden, en hij moest het zeggen dat dit kind alle strijd voor eeuwig te boven was.
En dan is ook zo, dat zoiets bij tenminste twee of drie zielen wordt bekend gemaakt. Gods werk kan niet verborgen blijven en zal ook
bevestigd worden. Was dat niet het geval dan zou Hij hier er de eer niet van ontvangen. En Hij verheerlijkt Zich immers in Zijn
Eigen werk?
Dit voorval blijft me altijd goed bij, want juist in die tijd lag mijn vader op sterven. Het graf van dat meisje is dan ook dicht bij
het graf van mijn ouders.
Ik hoorde dit van mijn moeder ook.
Mijn oma werd krachtdadig bekeerd en heel kort erna kwam de predikant bij haar. Hem was op het hart gebonden deze zuster te bezoeken, daar zij in de ruimte was gesteld.
Kort erna overleed mijn oma plotseling, zoals op de kaart stond "op het alleronverwachts".
Zou het zo kunnen zijn dat wij dit niet meer verstaan of zwijgt de Heere meer?
Want Gods Volk gaat toch soms met gesloten mond over de aarde?
Of heeft dat een andere betekenis?
Helaas is het waar dat God Zich terug trekt, als de zonden aan de hand gehouden worden, en er geen echte bekering gevonden wordt. Dan lijkt het soms, en dat moest ons wel doen vrezen, dat, zoals wel meer uitgedrukt, het volk wordt overgegeven als een op hol geslagen paard, waar geen besturing meer mogelijk is. Men zei dan wel: God werpt dan de teugels op de rug van het op hol geslagen paard, dat zich tenslotte dood zal lopen. Waar de tere Godsvreze meer en meer gaat ontbreken zien we dat God Zich terugtrekt. En het oordeel van verblinding en verharding komt daar ook bij., en is dan geen opmerken meer, en men gaat door, als een onbezuisd paard in de strijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Werkzaamheden

Bericht door mcgk »

Spreek over een teer onderwerp aub met respect voor andersdenkenden
eilander schreef: Ik zou maar voorzichtig zijn. Als God dat getuigenis geeft, lijkt het mij gevaarlijk om dat te benoemen als "iemand in de hemel te zetten".
Dit gebeurt niet alleen in rechtse kerken hoor. In onze gemeente is dit in het verleden ook gebeurd. Ik heb in het verleden in een blad als EO Visie oid. ook welleens gelezen dat dit in evangelische kerken ook voorkomt. Ik denk dat het zeker is dat de Heere dus op die manier werkt. Maar Hij laat ook overlevenden vaak in de onzekerheid zitten, terwijl het zeker zo kan zijn dat de kinderen toch in de hemel zullen zijn. De wegen van de Heere zijn ondoorgrondelijk. Soms zal hij overlevenden verlichting kunnen geven met een boodschap via een ander kind van God (al vraag ik me af waarom die in een Zuidafrikaans geval uit Nederland moeten komen), soms niet. Gelukkig heeft de Heere overal een bedoeling mee. En misschien is het maar gelukkig dat we de redenen daarachter niet weten!
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Werkzaamheden

Bericht door Bruna »

Goedenavond. ik wil me bij Dia (en anderen) aansluiten. Zo moet het opgevat worden.

Wat Hendrien aanhaalt (ik begrijp wat je bedoelt en deel je gevoel. Maar ik heb al regelmatig meegemaakt dat als iemand stierf die wel een kind van God was, maar dat zich nooit durfde toe-eigenen, juist dan door de Heere rekenschap van Zijn werk werd gegeven. Dit was dan tot troost van de nabestaanden. Het gaat dus niet over mensen die er maar op los geleefd hebben. Maar juist om mensen die van verre stonden. En de Heere geeft dan soms getuigenis door aan anderen inzicht en geloof te geven m.b.t. de staat van hen)
daar ben ik het mee eens.

Maar wat ook wordt aangehaald : En mensen die eenvoudig vertellen hoe ze de Heere Jezus hebben leren kennen, worden niet geloofd! Juist in die kringen waar dit veel voorkomt en dat vind ik echt heel moeilijk.
Dit heb ik nog nooit gehoord in die kringen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Werkzaamheden

Bericht door Orchidee »

Spreekt de HEERE dan iemand persoonlijk aan dmv een droom of openbaring?
Hoe denken jullie uberhaupt hoe de HEERE tot een mens spreekt?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Werkzaamheden

Bericht door Maatje »

Orchidee schreef:Spreekt de HEERE dan iemand persoonlijk aan dmv een droom of openbaring?
Hoe denken jullie uberhaupt hoe de HEERE tot een mens spreekt?
Lang geleden had mijn moeder het bij een kind uit de gemeente. Het meisje stierf en mijn moeder (we waren op dat moment op vakantie) werd tijdens het lezen van een psalm door God erop gewezen dat die Psalm over dat meisje ging. Dat dat meisje een goede ruil gedaan had. Ze was jaloers op het kind en wist dat ze later samen voor Gods troon zouden staan. Het was zo krachtig, dat ze dit ook met de ouders van dat meisje heeft gedeeld.

Het gaat volgens mij nooit buiten het woord om. God werkt ook bij zulke tere dingen via Zijn Woord.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Werkzaamheden

Bericht door Orchidee »

Precies, de HEERE spreekt altijd en alleen door het Woord!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werkzaamheden

Bericht door DDD »

Daar geloof ik niets van. God is vrij in hoe Hij spreekt.
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Werkzaamheden

Bericht door Maatje »

DDD schreef:Daar geloof ik niets van. God is vrij in hoe Hij spreekt.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, denk ik. Kan je wat voorbeelden geven van hoe God nog meer spreekt?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werkzaamheden

Bericht door DDD »

Nee. Maar dat kan door gebeurtenissen, dromen, het weer, en feitelijk door alles.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Werkzaamheden

Bericht door Orchidee »

Denk dat je me verkeerd begrijpt @DDD.
Ik snap en weet heus wel dat de HEERE ook spreekt in de natuur, het weer ed. maar als het om "boodschappen" van de HEERE krijgen gaat , laat Hij het Woord spreken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werkzaamheden

Bericht door DDD »

Dat zijn wij dan niet eens.

Overigens vraag ik mij af wat je bedoelt met spreken zonder boodschap.

Maar God is niet gebonden aan het Woord. Wij wel. Dat is wat anders.
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Werkzaamheden

Bericht door Hendrien »

Bruna schreef:Goedenavond. ik wil me bij Dia (en anderen) aansluiten. Zo moet het opgevat worden.

Wat Hendrien aanhaalt (ik begrijp wat je bedoelt en deel je gevoel. Maar ik heb al regelmatig meegemaakt dat als iemand stierf die wel een kind van God was, maar dat zich nooit durfde toe-eigenen, juist dan door de Heere rekenschap van Zijn werk werd gegeven. Dit was dan tot troost van de nabestaanden. Het gaat dus niet over mensen die er maar op los geleefd hebben. Maar juist om mensen die van verre stonden. En de Heere geeft dan soms getuigenis door aan anderen inzicht en geloof te geven m.b.t. de staat van hen)
daar ben ik het mee eens.

Maar wat ook wordt aangehaald : En mensen die eenvoudig vertellen hoe ze de Heere Jezus hebben leren kennen, worden niet geloofd! Juist in die kringen waar dit veel voorkomt en dat vind ik echt heel moeilijk.
Dit heb ik nog nooit gehoord in die kringen.
Hier wil ik nog even op reageren! Dit is wel echt mijn ervaring; als er nl. geen intens diepe weg, tot aan zelfmoordgedachten toe, aan vooraf is gegaan, dan word je echt niet geloofd. Ook al getuigt je hele leven ervan dat je dicht bij de Heere Jezus leeft.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Werkzaamheden

Bericht door Bruna »

Hendrien schreef:
Bruna schreef:Goedenavond. ik wil me bij Dia (en anderen) aansluiten. Zo moet het opgevat worden.

Wat Hendrien aanhaalt (ik begrijp wat je bedoelt en deel je gevoel. Maar ik heb al regelmatig meegemaakt dat als iemand stierf die wel een kind van God was, maar dat zich nooit durfde toe-eigenen, juist dan door de Heere rekenschap van Zijn werk werd gegeven. Dit was dan tot troost van de nabestaanden. Het gaat dus niet over mensen die er maar op los geleefd hebben. Maar juist om mensen die van verre stonden. En de Heere geeft dan soms getuigenis door aan anderen inzicht en geloof te geven m.b.t. de staat van hen)
daar ben ik het mee eens.

Maar wat ook wordt aangehaald : En mensen die eenvoudig vertellen hoe ze de Heere Jezus hebben leren kennen, worden niet geloofd! Juist in die kringen waar dit veel voorkomt en dat vind ik echt heel moeilijk.
Dit heb ik nog nooit gehoord in die kringen.
Hier wil ik nog even op reageren! Dit is wel echt mijn ervaring; als er nl. geen intens diepe weg, tot aan zelfmoordgedachten toe, aan vooraf is gegaan, dan word je echt niet geloofd. Ook al getuigt je hele leven ervan dat je dicht bij de Heere Jezus leeft.
Hendrien, dit komt me totaal onbekend voor. Ik heb er ook nog nooit iets van gelezen of gehoord in 'die' kringen. Kun je aangeven waar en hoe ik daar iets van kan vinden? Anders kunnen we dit niet staven.
Plaats reactie