Twee uit een geslacht

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Twee uit een geslacht

Bericht door Mara »

N.a.v. deze tekst:

Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.

Wat betekent dit precies?
Er worden slechts twee mensen uit een geslacht bekeerd en één uit een stad?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door Vorst »

Mara schreef:N.a.v. deze tekst:

Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.

Wat betekent dit precies?
Er worden slechts twee mensen uit een geslacht bekeerd en één uit een stad?
Dat denk ik niet en klopt ook niet bepaald met de werkelijkheid om je heen natuurlijk.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door Vorst »

Het is overigens Jeremia 3:14.
Volgend de HSV studiebijbel gaat het over een kleine minderheid.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door windorgel »

M. Henry zegt van deze tekst:
1. De belofte: God zal in genade aannemen allen die tot Hem wederkeren.
2. Van de velen die zich van God afgekeerd hebben komen er vergelijkenderwijs slechts weinigen tot Hem terug.
3. Van deze weinigen hoe verspreid ook zal geen enkele verloren gaan. Al zou er in een stad maar één zijn, God zal hem vinden en veilig in Sion, het hemelse Jeruzalem, brengen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door samanthi »

@windorgel
daar dacht ik ook meteen aan,

Denk ook eens aan het verloren schaap voor dat ene schaap gaat de herder terug.
Al is het er maar 1.
Hij gaat en zoekt het verlorene.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door Vorst »

Wat is eigenlijk het doel van dit topic? Mara had ook gewoon zelf wat naslagwerk kunnen doen lijkt me?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door -DIA- »

Ik heb er (ik meen) in de jaren '80 een preek over gehoord. Ik weet er niet zo veel meer van maar wel dat de preek destijds wel indruk op me maakte, zodat ik toch altijd als ik deze tekst zie daaraan moet denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17352
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door huisman »

Vorst schreef:Wat is eigenlijk het doel van dit topic? Mara had ook gewoon zelf wat naslagwerk kunnen doen lijkt me?
Dan kunnen wij dit hele forum wel sluiten. Ik vind het juist een mooie vraag en heb( net als DIA) een preek over deze tekst in mijn hoofd die indruk maakte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Ik heb er (ik meen) in de jaren '80 een preek over gehoord. Ik weet er niet zo veel meer van maar wel dat de preek destijds wel indruk op me maakte, zodat ik toch altijd als ik deze tekst zie daaraan moet denken.
Leespreek van ds. L. Rijksen? Uit de Schat des Woords deel 27?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Ik heb er (ik meen) in de jaren '80 een preek over gehoord. Ik weet er niet zo veel meer van maar wel dat de preek destijds wel indruk op me maakte, zodat ik toch altijd als ik deze tekst zie daaraan moet denken.
Leespreek van ds. L. Rijksen? Uit de Schat des Woords deel 27?
Nee, ik denk van wijlen ds. A. Bregman.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17352
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door huisman »

Op deze site http://media.cgkmiddelharnis.nl/index.php staan preken van ds A Versluis, ds H Korving en ds A Egas (allen CGK) over deze tekst.

Zeer aanbevolen is de preek van ds L. Huisman over deze tekst (hier te lezen) http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/17475
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door freek »

Mara schreef:N.a.v. deze tekst:

Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de Heere, want Ik heb u getrouwd, en Ik zal u aannemen, een uit een stad, en twee uit een geslacht, en zal u brengen te Sion.

Wat betekent dit precies?
Er worden slechts twee mensen uit een geslacht bekeerd en één uit een stad?
Zou het niet een bepaalde beeldspraak zijn die in die tijd gebruikelijk was? Wellicht een die duidt op een minderheid, zoals ik al voorbij zag komen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door Luther »

Beluister van de door @huisman genoemde preken m.n. die van ds. Egas. Glashelder! Er is een grondige exegese nodig om deze tekst te verklaren. De suggesties in dit topic zijn soms wat kort door de bocht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:Beluister van de door @huisman genoemde preken m.n. die van ds. Egas. Glashelder! Er is een grondige exegese nodig om deze tekst te verklaren. De suggesties in dit topic zijn soms wat kort door de bocht.
Ik heb die preek net ook beluisterd, maar er kwam net niet uit wat ik in die preek uit de jaren 80 had gehoord. Ik weet ook niet meer wàt het was, alleen dat het destijds een grote indruk op me maakte.
Zoiets is doorgaans toch niet weer opnieuw te voelen. In feite verklaart hij de echte betekenis van de woorden ook niet. Of ik heb het zelf niet begrepen. Verder zeg ik geen kwaad van deze preek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Twee uit een geslacht

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:In feite verklaart hij de echte betekenis van de woorden ook niet. Of ik heb het zelf niet begrepen. Verder zeg ik geen kwaad van deze preek.
Blijkbaar wel.
Plaats reactie