Roeping van predikant

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Roeping van predikant

Bericht door ejvl »

Inderdaad. Opleiding predikanten, sacramenten, allemaal zaken die nu zonder problemen totaal anders verlopen als de DKO.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Roeping van predikant

Bericht door Mara »

In het oerwoud is geen curatorium, noch een Theologische Hogeschool.

Emiliano Calongos (72) groeide op in de oerwouden van Peru. Zijn ouders waren niet gelovig. Eigenlijk was
niemand dat in het dorp waar hij woonde. Twee zendingswerkers kwamen het Evangelie vertellen. Tijdens een
bijeenkomst kwam Emiliano tot geloof. Hij wilde het direct ook met anderen delen en besloot predikant te
worden. Hij was nog geen drie maanden christen toen hij zijn eerste preek al hield. Emiliano wist nog niet zo
veel, maar hij had een goede tip gekregen: “Vertel wat je weet en wat je niet weet, zoek je op in de Bijbel.”
Vanaf het moment dat Emiliano christen werd, leest hij dagelijks in de Bijbel. En nog elke dag ontdekt hij
nieuwe dingen.
bron: vakantiebijbelstudieboekje van de GZB
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roeping van predikant

Bericht door merel »

Ik geloof niet zo in een roeping. De predikant in mijn vorige gemeente lag behoorlijk onder vuur over de keuzes in het pastoraat die hij maakte en zijn prediking en hij ging adhoc preken bij gemeentes die vacant waren in de hoop op een beroep. Bij het eerste beroep van zo'n gemeente is hij vertrokken, de gemeente in puin achterlatend.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Roeping van predikant

Bericht door helma »

merel schreef:Ik geloof niet zo in een roeping. De predikant in mijn vorige gemeente lag behoorlijk onder vuur over de keuzes in het pastoraat die hij maakte en zijn prediking en hij ging adhoc preken bij gemeentes die vacant waren in de hoop op een beroep. Bij het eerste beroep van zo'n gemeente is hij vertrokken, de gemeente in puin achterlatend.
Hier zijn ze wel blij met hem hoor ik. Ook de behoudende kant.
Er zit altijd wel een menselijke kant aan...maar ik hoop dat het voor de predikanten die wij beroepen en voor de gemeente echt een gebedszaak is. Al merk ik bij mezelf ook wel dat je heel gauw zo menselijk ermee bezig bent.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roeping van predikant

Bericht door merel »

zie pb ;)
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roeping van predikant

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik geloof niet zo in een roeping. De predikant in mijn vorige gemeente lag behoorlijk onder vuur over de keuzes in het pastoraat die hij maakte en zijn prediking en hij ging adhoc preken bij gemeentes die vacant waren in de hoop op een beroep. Bij het eerste beroep van zo'n gemeente is hij vertrokken, de gemeente in puin achterlatend.
Vanwege dit voorbeeld geloof je in algemene zin niet in roeping?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roeping van predikant

Bericht door merel »

Ik geloof best dat er dominees zijn die dit heel serieus nemen, maar denk dat bij heel veel dominees vooral andere factoren meespelen bij roeping en beroepskeuze.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Roeping van predikant

Bericht door refo »

merel schreef:zie pb ;)
Ik zie niets.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roeping van predikant

Bericht door merel »

:haha

Lijkt mij niet kies om daar op een openbaar forum over uit te wijden ;)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Roeping van predikant

Bericht door Piet Puk »

refo schreef:
merel schreef:zie pb ;)
Ik zie niets.
Even een bril kopen, Refo :nananere
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roeping van predikant

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:Ik geloof best dat er dominees zijn die dit heel serieus nemen, maar denk dat bij heel veel dominees vooral andere factoren meespelen bij roeping en beroepskeuze.
Zoals? Ik ken best wat dominees waarvan ik echt geloof dat deze door de Heere getrokken zijn. Maar daarmee zijn het niet ineens perfecte mensen geworden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roeping van predikant

Bericht door merel »

Zoals waar de kinderen wonen, de roeping lag toch vooral in de buurt van de kinderen, aanzien dat je in de biblebelt meer hebt dan bijvoorbeeld in een stadsgemeente, bij een gemeente waar je onder vuur ligt, de problemen laten liggen en aangezien er geen beroepen volgen 'ineens' de roeping voor het dovenpastoraat krijgt.

Dit zijn natuurlijk voorbeelden uit mijn eigen omgeving, dingen die ik predikanten, of hun vrouwen, heb horen zeggen. Dat wil niet zeggen dat elke predikant het zo doet/voelt. Het heeft wel gemaakt dat ik wel kritisch ben over het aspect 'roeping'.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Roeping van predikant

Bericht door Delftenaar »

Roeping gaat door dat soort elementen heen. Anders gezegd: roeping kan via de middellijke weg geschieden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Roeping van predikant

Bericht door eilander »

merel schreef:Zoals waar de kinderen wonen, de roeping lag toch vooral in de buurt van de kinderen, aanzien dat je in de biblebelt meer hebt dan bijvoorbeeld in een stadsgemeente, bij een gemeente waar je onder vuur ligt, de problemen laten liggen en aangezien er geen beroepen volgen 'ineens' de roeping voor het dovenpastoraat krijgt.

Dit zijn natuurlijk voorbeelden uit mijn eigen omgeving, dingen die ik predikanten, of hun vrouwen, heb horen zeggen. Dat wil niet zeggen dat elke predikant het zo doet/voelt. Het heeft wel gemaakt dat ik wel kritisch ben over het aspect 'roeping'.
Volgens mij is er een soort misverstand nu. Als we het over 'roeping' hebben, bedoelen we meestal of iemand een roeping voelt tot het ambt. Jij bedoelt kennelijk of hij een roeping tot een bepaalde gemeente voelt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roeping van predikant

Bericht door merel »

Dat klopt!

Ik vraag mij bij een roeping tot het ambt wel af in hoeverre het verschilt met een roeping tot een andere beroepsgroep bv iemand die heel graag arts wil worden. en dat is niet negatief bedoeld ;)
Plaats reactie