Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Luther »

Ditbenik schreef:Alsof ik het uit mijn duim zit te zuigen. Nee, er waren in die gemeente uitsluitend vrouwen. Blijkbaar is dat voor jou niet duidelijk genoeg maar dat betekent dat er geen mannen waren. Nee, ook niet een paar. Ook niet een. Er waren 0 mannen.
Dan is er Bijbels gezien geen sprake van een gemeente.
Dat wil niet zeggen dat men niet rond de Bijbel kan samenkomen, maar er is dan geen openbare eredienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Dan ben ik wel benieuwd hoe groot deze gemeente dan was.
Een stuk of 18, 19.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
Ditbenik schreef:Alsof ik het uit mijn duim zit te zuigen. Nee, er waren in die gemeente uitsluitend vrouwen. Blijkbaar is dat voor jou niet duidelijk genoeg maar dat betekent dat er geen mannen waren. Nee, ook niet een paar. Ook niet een. Er waren 0 mannen.
Dan is er Bijbels gezien geen sprake van een gemeente.
Dat wil niet zeggen dat men niet rond de Bijbel kan samenkomen, maar er is dan geen openbare eredienst.
In jouw optie zou dat betekenen wanneer je alle mannen weghaalt, het gebeurt is met de kerk. Gelukkig is dat niet het geval maar houdt God Zijn kerk in stand. Zelfs als geen mannen meer zijn.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Ditbenik schreef:Alsof ik het uit mijn duim zit te zuigen. Nee, er waren in die gemeente uitsluitend vrouwen. Blijkbaar is dat voor jou niet duidelijk genoeg maar dat betekent dat er geen mannen waren. Nee, ook niet een paar. Ook niet een. Er waren 0 mannen.
Dan is er Bijbels gezien geen sprake van een gemeente.
Dat wil niet zeggen dat men niet rond de Bijbel kan samenkomen, maar er is dan geen openbare eredienst.
Is daarvoor ook een bijbelse grondslag? Ik vind het nogal een boude stelling. Hij lijkt in strijd met de belofte van Jezus dat Hij in het midden zal zijn daar waar er twee of drie in zijn Naam vergaderd zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Luther »

Ditbenik schreef:
Luther schreef:
Ditbenik schreef:Alsof ik het uit mijn duim zit te zuigen. Nee, er waren in die gemeente uitsluitend vrouwen. Blijkbaar is dat voor jou niet duidelijk genoeg maar dat betekent dat er geen mannen waren. Nee, ook niet een paar. Ook niet een. Er waren 0 mannen.
Dan is er Bijbels gezien geen sprake van een gemeente.
Dat wil niet zeggen dat men niet rond de Bijbel kan samenkomen, maar er is dan geen openbare eredienst.
In jouw optie zou dat betekenen wanneer je alle mannen weghaalt, het gebeurt is met de kerk. Gelukkig is dat niet het geval maar houdt God Zijn kerk in stand. Zelfs als geen mannen meer zijn.
Dat God Zijn Kerk (hoofdletter!) in stand houdt is iets anders dan de eredienst. Dat kan Christus zeker in het midden zijn, maar is er geen ambtelijke dienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door refo »

Kom nou! Dat er dan geen gemeente zou zijn is alleen de consequentie van je opvatting.
En jede Konzequenz führt zum Teufel. Dat is hier wel een bewijs.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Zeemeeuw »

In Handelingen 16 lees ik van een kerk aan de rivier waar vrouwen samenkwamen om te bidden; ik lees niets van vrouwelijke ambtsdragers, maar de Heere wist er vanaf en zond een ambtsdrager.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Luther »

Zeemeeuw schreef:In Handelingen 16 lees ik van een kerk aan de rivier waar vrouwen samenkwamen om te bidden; ik lees niets van vrouwelijke ambtsdragers, maar de Heere wist er vanaf en zond een ambtsdrager.
Helaas, dat was geen kerk....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door DDD »

Dat is goed en best, maar zonder nader bewijs is het een cirkelredenering. En het is nogal wat om van een vergadering van ware christgelovigen te beweren dat het geen kerk is.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Bert Mulder »

DDD schreef:Dat is goed en best, maar zonder nader bewijs is het een cirkelredenering. En het is nogal wat om van een vergadering van ware christgelovigen te beweren dat het geen kerk is.
per definitie staat een gemeente altijd onder toezicht van ambtsdragers...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door refo »

Per definitie van het kerkrecht. En daarin lees ik niets over wel of niet vrouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Ditbenik »

Bert Mulder schreef:
DDD schreef:Dat is goed en best, maar zonder nader bewijs is het een cirkelredenering. En het is nogal wat om van een vergadering van ware christgelovigen te beweren dat het geen kerk is.
per definitie staat een gemeente altijd onder toezicht van ambtsdragers...
En als vrouwen tot bekering komen in een omgeving waar geen kerk of gemeente is, of wanneer er een gemeente is en de mannen vertrekken, dan hebben de vrouwen lekker pech. Zoek het verder lekker uit. Althans, in de redenering van een aantal mensen hier. Gelukkig gaat de Heere hier anders mee om.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Luther schreef:
Ditbenik schreef:Alsof ik het uit mijn duim zit te zuigen. Nee, er waren in die gemeente uitsluitend vrouwen. Blijkbaar is dat voor jou niet duidelijk genoeg maar dat betekent dat er geen mannen waren. Nee, ook niet een paar. Ook niet een. Er waren 0 mannen.
Dan is er Bijbels gezien geen sprake van een gemeente.
Dat wil niet zeggen dat men niet rond de Bijbel kan samenkomen, maar er is dan geen openbare eredienst.
Is daarvoor ook een bijbelse grondslag? Ik vind het nogal een boude stelling. Hij lijkt in strijd met de belofte van Jezus dat Hij in het midden zal zijn daar waar er twee of drie in zijn Naam vergaderd zijn.
Dat is het argument van allerlei sektarische groepjes. Een leider en enkele volgelingen, ik krijg er rillingen van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door huisman »

refo schreef:Per definitie van het kerkrecht. En daarin lees ik niets over wel of niet vrouwen.
Lees dan maar in de Bijbel daar lees je over diakenen,opzieners,apostelen die het Woord bedienden. In de eerste gemeenten in Openbaring 2 en 3 lees je ook van een voorganger schrijf aan de engel=boodschapper/voorganger van de gemeente.

Hier artikel 30 van onze NGB met verwijsteksten. Dit zou op dit forum het laatste woord moeten hebben.
ARTIKEL 30 De regering van de Kerk Wij geloven dat deze ware Kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke politie*, die ons onze Heere heeft geleerd in Zijn Woord1; namelijk dat er dienaars of herders moeten zijn, om Gods Woord te prediken en de Sacramenten te bedienen2; dat er ook opzieners3 en diakenen4 zijn, om met de herders te zijn als de raad der Kerk5, en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken, dat de ware leer haar loop hebbe, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in den toom gehouden; opdat ook de armen en bedrukten geholpen en getroost worden, naar dat zij van node hebben6.
Door dit middel zullen alle dingen in de Kerk wel en ordelijk toegaan, wanneer zulke personen verkoren worden, die getrouw zijn7, en naar den regel, dien de heilige Paulus daarvan geeft in den brief aan Timotheüs8
.

* politie betekent hier regering

1 Hand. 20:28 28 Zo hebt dan acht op uzelven en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed. Ef. 4:11,12 11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars; 12 tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus; 1 Tim. 3:15 15 Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en vastigheid der waarheid. Hebr. 13:20,21 20 De God nu des vredes, Die den grote Herder der schapen, door het bloed des eeuwigen testaments, uit de doden heeft wedergebracht, namelijk onze Heere Jezus Christus, 21 die volmake u in alle goed werk, opdat gij Zijn wil moogt doen; werkende in u, hetgeen voor Hem welbehagelijk is, door Jezus Christus; Denwelken zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen. 2 Luc. 1:2 2 Gelijk ons overgeleverd hebben, die van den beginne zelven aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn; Luc. 10:16 16 Wie u hoort, die hoort Mij; en wie u verwerpt, die verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, die verwerpt Dengene, Die Mij gezonden heeft. Joh. 20:23 23 Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden. Rom. 10:14 14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? 1 Kor. 4:1 1 Alzo houde ons een ieder mens, als dienaars van Christus, en uitdelers der verborgenheden Gods. 2 Kor. 5:19,20 19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. 20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. 2 Tim. 4:2 2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. 3 Hand. 14:23 23 En als zij in elke Gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden. Tit. 1:5 5 Om die oorzaak heb ik u te Kreta gelaten, opdat gij, hetgeen nog ontbrak, voorts zoudt te recht brengen, en dat gij van stad tot stad zoudt ouderlingen stellen, gelijk ik u bevolen heb: 4 1 Tim. 3:8-10 8 De diakenen insgelijks moeten eerbaar zijn, niet tweetongig, niet die zich tot veel wijns begeven, geen vuil-gewinzoekers; 9 houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten. 10 En dat deze ook eerst beproefd worden, en dat zij daarna dienen, zo zij onbestraffelijk zijn. 5 Fil. 1:1 1 Paulus en Timotheus, dienstknechten van Jezus Christus, al den heiligen in Christus Jezus, die te Filippi zijn, met de opzieners en diakenen: 1 Tim. 4:14 14 Verzuim de gave niet, die in u is, die u gegeven is door de profetie, met oplegging der handen des ouderlingschaps. 6 Hand. 6:1-4 1 En in dezelfde dagen, als de discipelen vermenigvuldigden, ontstond een murmurering der Grieksen tegen de Hebreen, omdat hun weduwen in de dagelijkse bediening verzuimd werden. 2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk, dat wij het Woord Gods nalaten, en de tafelen dienen. 3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak. 4 Maar wij zullen volharden in het gebed, en in de bediening des Woords. Tit. 1:7-9 7 Want een opziener moet onberispelijk zijn, als een huisverzorger Gods, niet eigenzinnig, niet genegen tot toornigheid, niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; 8 maar die gaarne herbergt, die de goeden liefheeft, matig, rechtvaardig, heilig, kuis; 9 die vasthoudt aan het getrouwe woord, dat naar de leer is, opdat hij machtig zij, beide om te vermanen door de gezonde leer, en om de tegensprekers te wederleggen. 7 1 Kor. 4:2 2 En voorts wordt in de uitdelers vereist, dat elk getrouw bevonden worde.
8 1 Tim. 3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door cpt »

Luther schreef:Daarin sluit ik me aan bij wat @huisman zei, namelijk in zo'n geval kun je nooit kiezen voor een onbijbelse weg. Als er mensen zijn in de gemeente die ziek of eenzaam zijn, is het wel mogelijk om als (kleine) kerkenraad het verzoek te doen aan bijv. de vrouwenvereniging, om ouderen te gaan bezoeken bij verjaardagen, of bij eenzaamheid. Maar vrouwen kunnen geen ambtsdrager worden.
Luther schreef:Je stelt nu een nieuw vraagstuk aan de orde. Wat mij betreft is de Bijbel helder over het feit dat een vrouw in de eredienst een hoofddeksel dient te dragen (en geen vlaggeschip of halve fazant). Zonder hoed in de eredienst... dat zou ik aan het geweten van de betreffende dame overlaten. Een goede koster heeft voor zo'n kwestie wat spijt-hoeden liggen; ik ken ook dames die in dat geval in een zaal de dienst meebeluisterden.
Ik weet niet of Luthers Bijbel dikker is dan de mijne, maar in mijn Bijbel staat niets over geen vrouwen in het ambt of hoeden dragen.
Plaats reactie