Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door huisman »

cpt schreef:
Luther schreef:Daarin sluit ik me aan bij wat @huisman zei, namelijk in zo'n geval kun je nooit kiezen voor een onbijbelse weg. Als er mensen zijn in de gemeente die ziek of eenzaam zijn, is het wel mogelijk om als (kleine) kerkenraad het verzoek te doen aan bijv. de vrouwenvereniging, om ouderen te gaan bezoeken bij verjaardagen, of bij eenzaamheid. Maar vrouwen kunnen geen ambtsdrager worden.
Luther schreef:Je stelt nu een nieuw vraagstuk aan de orde. Wat mij betreft is de Bijbel helder over het feit dat een vrouw in de eredienst een hoofddeksel dient te dragen (en geen vlaggeschip of halve fazant). Zonder hoed in de eredienst... dat zou ik aan het geweten van de betreffende dame overlaten. Een goede koster heeft voor zo'n kwestie wat spijt-hoeden liggen; ik ken ook dames die in dat geval in een zaal de dienst meebeluisterden.
Ik weet niet of Luthers Bijbel dikker is dan de mijne, maar in mijn Bijbel staat niets over geen vrouwen in het ambt of hoeden dragen.
Het staat er wel in maar je leest waarschijnlijk door je tijdgeest-bril...en daar kun je niet helder mee zien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door cpt »

Waar staat dat dan?
(En wie zegt dat jij het niet door je tijdgeestbril ziet?)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door huisman »

cpt schreef:Waar staat dat dan?
(En wie zegt dat jij het niet door je tijdgeestbril ziet?)
Denk je nu echt dat ik op een reformatorisch forum deze discussie weer ga voeren ?

Lees maar deze post van mij over de hoofdbedekking . Hoed in eredienst? (uit: Geloofsdoop of kinderdoop?)BerichtGeplaatst: di okt 14, 2014 11:07 pm

Over de vrouw in het ambt is een heel CGK rapport verschenen met veel bewijsplaatsen uit de Bijbel die laten zien dat de vrouw in het ambt on- Bijbels is.


Verder wens ik aan deze discussie niet verder bij te dragen. Deze zaken(net zoals de kinderdoop) zouden op het RF niet ter discussie moeten staan
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door rekcor »

Luther schreef:Dat God Zijn Kerk (hoofdletter!) in stand houdt is iets anders dan de eredienst. Dat kan Christus zeker in het midden zijn, maar is er geen ambtelijke dienst.
Dit klinkt mij als een woordenspel.

Zo was ik ooit lid van een gemeente waar één gezang gezongen werd, maar dan wel vóór het votum, want dan was de dienst nog niet begonnen (en gezangen tijdens de dienst mochten niet). M.i. is getuigt dit van een Westerse, juridische spitsvondigheid die de bijbel vreemd is.

Overigens vind ik dat Huisman een valide argument heeft, bedankt!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Mara »

rekcor schreef: Zo was ik ooit lid van een gemeente waar één gezang gezongen werd, maar dan wel vóór het votum, want dan was de dienst nog niet begonnen (en gezangen tijdens de dienst mochten niet).
Nee hoor, dat is om de gemeente er langzaam aan te laten wennen, zo is het ook met ritmisch zingen en opwekkingsliederen begonnen nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Luther »

cpt schreef:
Luther schreef:Daarin sluit ik me aan bij wat @huisman zei, namelijk in zo'n geval kun je nooit kiezen voor een onbijbelse weg. Als er mensen zijn in de gemeente die ziek of eenzaam zijn, is het wel mogelijk om als (kleine) kerkenraad het verzoek te doen aan bijv. de vrouwenvereniging, om ouderen te gaan bezoeken bij verjaardagen, of bij eenzaamheid. Maar vrouwen kunnen geen ambtsdrager worden.
Luther schreef:Je stelt nu een nieuw vraagstuk aan de orde. Wat mij betreft is de Bijbel helder over het feit dat een vrouw in de eredienst een hoofddeksel dient te dragen (en geen vlaggeschip of halve fazant). Zonder hoed in de eredienst... dat zou ik aan het geweten van de betreffende dame overlaten. Een goede koster heeft voor zo'n kwestie wat spijt-hoeden liggen; ik ken ook dames die in dat geval in een zaal de dienst meebeluisterden.
Ik weet niet of Luthers Bijbel dikker is dan de mijne, maar in mijn Bijbel staat niets over geen vrouwen in het ambt of hoeden dragen.
Dan heb ik inderdaad een dikere Bijbel dan jij. Wat heb je eruit gescheurd?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door rekcor »

Mara schreef:
rekcor schreef: Zo was ik ooit lid van een gemeente waar één gezang gezongen werd, maar dan wel vóór het votum, want dan was de dienst nog niet begonnen (en gezangen tijdens de dienst mochten niet).
Nee hoor, dat is om de gemeente er langzaam aan te laten wennen, zo is het ook met ritmisch zingen en opwekkingsliederen begonnen nl.
Het spijt me, maar je weet volgens mij niet waarover je praat...
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
rekcor schreef: Zo was ik ooit lid van een gemeente waar één gezang gezongen werd, maar dan wel vóór het votum, want dan was de dienst nog niet begonnen (en gezangen tijdens de dienst mochten niet).
Nee hoor, dat is om de gemeente er langzaam aan te laten wennen, zo is het ook met ritmisch zingen en opwekkingsliederen begonnen nl.
Laten we alsjeblieft het calvinistisch ritmisch zingen niet wederom als een verlichting bestempelen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Mara »

rekcor schreef:
Mara schreef:
rekcor schreef: Zo was ik ooit lid van een gemeente waar één gezang gezongen werd, maar dan wel vóór het votum, want dan was de dienst nog niet begonnen (en gezangen tijdens de dienst mochten niet).
Nee hoor, dat is om de gemeente er langzaam aan te laten wennen, zo is het ook met ritmisch zingen en opwekkingsliederen begonnen nl.
Het spijt me, maar je weet volgens mij niet waarover je praat...
Helaas wel, anders had ik niet hierop gereageerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Per definitie van het kerkrecht. En daarin lees ik niets over wel of niet vrouwen.
nee, volgens de Scrift, waar we lezen dat Paulus overal ouderlingen over de gemeenten stelde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door cpt »

Luther schreef:
cpt schreef:
Luther schreef:Daarin sluit ik me aan bij wat @huisman zei, namelijk in zo'n geval kun je nooit kiezen voor een onbijbelse weg. Als er mensen zijn in de gemeente die ziek of eenzaam zijn, is het wel mogelijk om als (kleine) kerkenraad het verzoek te doen aan bijv. de vrouwenvereniging, om ouderen te gaan bezoeken bij verjaardagen, of bij eenzaamheid. Maar vrouwen kunnen geen ambtsdrager worden.
Luther schreef:Je stelt nu een nieuw vraagstuk aan de orde. Wat mij betreft is de Bijbel helder over het feit dat een vrouw in de eredienst een hoofddeksel dient te dragen (en geen vlaggeschip of halve fazant). Zonder hoed in de eredienst... dat zou ik aan het geweten van de betreffende dame overlaten. Een goede koster heeft voor zo'n kwestie wat spijt-hoeden liggen; ik ken ook dames die in dat geval in een zaal de dienst meebeluisterden.
Ik weet niet of Luthers Bijbel dikker is dan de mijne, maar in mijn Bijbel staat niets over geen vrouwen in het ambt of hoeden dragen.
Dan heb ik inderdaad een dikere Bijbel dan jij. Wat heb je eruit gescheurd?
Misschien kun jij dan, in tegenstelling tot huisman, met bijbelteksten aantonen dat vrouwen in de kerk een hoed moeten dragen en geen dominee mogen worden?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Luther »

cpt schreef:Misschien kun jij dan, in tegenstelling tot huisman, met bijbelteksten aantonen dat vrouwen in de kerk een hoed moeten dragen en geen dominee mogen worden?
Over de hoed: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 16#p675816
Over de vrouw in het ambt: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 64#p675764
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door cpt »

Ik heb geen tijd om heel het artikel te lezen, maar als het goed is gaat het over 1 Kor. 11:5, waar staat dat de vrouwen hun hoofd moeten bedekken. Alleen bedek je met een hoed maar vrij weinig van je hoofd. Waarschijnlijk bedoelde Paulus een soort sluier, zoals deze in de eerste eeuwen van de kerk wel gedragen werd.
Luther schreef:Over de vrouw in het ambt: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 64#p675764
Zie jij hier staan dat vrouwen niet in het ambt mogen?

Plinius de Jongere schrijft in 112 n. Chr. over christenen:
Dit deed mij besluiten, dat het eens
te meer noodzakelijk was door marteling de waarheid uit twee slavinnen te trekken, die zij
diaconessen noemden. Ik vond niets behalve een soort gedegenereerd, sektarisch geloof dat
tot in het extreme werd doorgevoerd.

Plinius, brief 10:97
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door huisman »

cpt schreef:
Luther schreef:
cpt schreef:
Luther schreef:Daarin sluit ik me aan bij wat @huisman zei, namelijk in zo'n geval kun je nooit kiezen voor een onbijbelse weg. Als er mensen zijn in de gemeente die ziek of eenzaam zijn, is het wel mogelijk om als (kleine) kerkenraad het verzoek te doen aan bijv. de vrouwenvereniging, om ouderen te gaan bezoeken bij verjaardagen, of bij eenzaamheid. Maar vrouwen kunnen geen ambtsdrager worden.
Luther schreef:Je stelt nu een nieuw vraagstuk aan de orde. Wat mij betreft is de Bijbel helder over het feit dat een vrouw in de eredienst een hoofddeksel dient te dragen (en geen vlaggeschip of halve fazant). Zonder hoed in de eredienst... dat zou ik aan het geweten van de betreffende dame overlaten. Een goede koster heeft voor zo'n kwestie wat spijt-hoeden liggen; ik ken ook dames die in dat geval in een zaal de dienst meebeluisterden.
Ik weet niet of Luthers Bijbel dikker is dan de mijne, maar in mijn Bijbel staat niets over geen vrouwen in het ambt of hoeden dragen.
Dan heb ik inderdaad een dikere Bijbel dan jij. Wat heb je eruit gescheurd?
Misschien kun jij dan, in tegenstelling tot huisman, met bijbelteksten aantonen dat vrouwen in de kerk een hoed moeten dragen en geen dominee mogen worden?
1. Jij vind artikel 30 NGB met tekstverwijzingen niet genoeg bewijs ?

2. Over de hoofdbedekking: Alle christenen van alle tijden en plaatsen hebben om dit Schriftgedeelte te gehoorzamen het standpunt gehad dat de vrouw een hoofdbedekking moest dragen in de eredienst.....maar toen kwam de verlichte mens van de 20e en 21e eeuw die het beter wist. Jammer dat deze ongehoorzaamheid nu ook in onze gezindte is doorgedrongen.
1 Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.
2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
17 Dit nu, hetgeen ik u aanzegge, prijs ik niet, namelijk dat gij niet tot beter, maar tot erger samenkomt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door cpt »

huisman schreef:
cpt schreef:
Luther schreef:Dan heb ik inderdaad een dikere Bijbel dan jij. Wat heb je eruit gescheurd?
Misschien kun jij dan, in tegenstelling tot huisman, met bijbelteksten aantonen dat vrouwen in de kerk een hoed moeten dragen en geen dominee mogen worden?
1. Jij vind artikel 30 NGB met tekstverwijzingen niet genoeg bewijs ?

2. Over de hoofdbedekking: Alle christenen van alle tijden en plaatsen hebben om dit Schriftgedeelte te gehoorzamen het standpunt gehad dat de vrouw een hoofdbedekking moest dragen in de eredienst.....maar toen kwam de verlichte mens van de 20e en 21e eeuw die het beter wist. Jammer dat deze ongehoorzaamheid nu ook in onze gezindte is doorgedrongen.
1 Weest mijn navolgers, gelijkerwijs ook ik van Christus.
2 En ik prijs u, broeders, dat gij in alles mijner gedachtig zijt, en de inzettingen behoudt, gelijk ik die u overgegeven heb.
3 Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?
16 Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
17 Dit nu, hetgeen ik u aanzegge, prijs ik niet, namelijk dat gij niet tot beter, maar tot erger samenkomt.
Heb je überhaupt mijn post wel gelezen?
Plaats reactie