Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Johannes 3:16 »

Wat bedoel je met 'mannen die niet helemaal geschikt zijn'? Toch geen onbekeerde mannen, hoop ik? Dat is m.i. erger dan een bekeerde vrouw in het ambt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Luther »

Johannes 3:16 schreef:Wat bedoel je met 'mannen die niet helemaal geschikt zijn'? Toch geen onbekeerde mannen, hoop ik? Dat is m.i. erger dan een bekeerde vrouw in het ambt.
nee, dat bedoel ik uiteraard niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door rekcor »

Luther schreef:Rekcor heeft nog steeds niet aangegeven dat er alleen maar vrouwelijke belijdende leden die aan het HA deelnemen.
Er zijn inderdaad belijdende mannelijke leden ja.
Luther schreef:Wellicht moet je dan inderdaad terugvallen op mannen die niet helemaal geschikt zijn, maar de route richting de vrouw in het ambt moeten we niet willen opgaan.
Met als gevolg dat het kerkelijk leven inzakt omdat die mannen er niet geschikt voor zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Luther schreef:Rekcor heeft nog steeds niet aangegeven dat er alleen maar vrouwelijke belijdende leden die aan het HA deelnemen.
Er zijn inderdaad belijdende mannelijke leden ja.
Luther schreef:Wellicht moet je dan inderdaad terugvallen op mannen die niet helemaal geschikt zijn, maar de route richting de vrouw in het ambt moeten we niet willen opgaan.
Met als gevolg dat het kerkelijk leven inzakt omdat die mannen er niet geschikt voor zijn?
Wellicht. Maar volgens mij wil de Heere op het gebed wonderen doen. En als het inderdaad zo ernstig gesteld is, dan moet het maar in elkaar zakken. Dan ligt er ook een gezamenlijke schuld. De discipelen waren in zichzelf ook niet bepaald geschikt om apostel te zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door huisman »

rekcor schreef:
Luther schreef:Rekcor heeft nog steeds niet aangegeven dat er alleen maar vrouwelijke belijdende leden die aan het HA deelnemen.
Er zijn inderdaad belijdende mannelijke leden ja.
Luther schreef:Wellicht moet je dan inderdaad terugvallen op mannen die niet helemaal geschikt zijn, maar de route richting de vrouw in het ambt moeten we niet willen opgaan.
Met als gevolg dat het kerkelijk leven inzakt omdat die mannen er niet geschikt voor zijn?
Ik zou als gemeente eerst maar eens stil zijn om te overdenken hoe het komt dat er geen geschikte kandidaten zijn.
Oplossingen om de HEERE te "helpen" zie je in Gods Woord altijd verkeerd gaan. Denk aan Jakobs bedrog, Abrahams en Sara's ongeloof en het inschakelen van Hagar om de HEERE te "helpen" enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Desiree »

rekcor schreef:We kunnen in onze gemeente geen mannelijke ouderlingen vinden. Er zijn echter wel vrouwen die - als je puur naar hun 'competenties' en hun geestelijk leven kijkt - prima ouderling zouden kunnen worden.

We hebben het orthodoxe standpunt over de rolverdeling van man en vrouw in de gemeente, daarover geen discussie. Echter, de nood is hoog en eigenlijk kunnen we niet verder zo.

Wat doe je in zo'n geval? Ikzelf neig er toch naar om die vrouwen aan te stellen ad interum (zie ook Mat. 12:3-4). Je moet toch wat.
Kunnen jullie niet samengaan met een andere gemeente in de buurt? Of samenwerken?

Het 'probleem' is bekend. Je hebt ongeschikte mannen en geschikte vrouwen. Bij ons is het 'probleem' opgelost want er was later toch een man. En ik moet toegeven.. hij is uitermate geschikt. Ik vermoed dat er meer geschikten zijn, maar zij hebben in de gemeente niet openlijk laten blijken dat zij de Heere kennen. Dan wordt het toch lastig praten als je er ineens wel voor uitkomt op een huisbezoek.

Ik denk dat je ook je verstand mag gebruiken. Soms kan iemand geen ouderling zijn, of die persoon gaat er helemaal aan. Wil je dat?
Aan de andere kant, in de Bijbel staan voorbeelden van personen die zichzelf niet geschikt vonden, maar die de Heere in zijn dienst heeft willen gebruiken.

Als je weleens wat naleest in de Bijbel, vraag ik me weleens af of je geen vrouw aan zou mogen stellen. Maar ik ben daar niet echt over uit. Maar net zoals Mara zeg, de weg is dan niet meer terug. En als je nog serieus genomen wilt worden in onze cultuur...

Eigenlijk had er al gebed mogen zijn in de gemeente hè, maar waarschijnlijk doe ik dan verschillende gemeenteleden tekort.

Zelf zou ik het de Heere voorleggen. 'Laat Hem besturen, waken, het is wijsheid wat Hij doet.....'
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Ik zou als gemeente eerst maar eens stil zijn om te overdenken hoe het komt dat er geen geschikte kandidaten zijn.
Oplossingen om de HEERE te "helpen" zie je in Gods Woord altijd verkeerd gaan. Denk aan Jakobs bedrog, Abrahams en Sara's ongeloof en het inschakelen van Hagar om de HEERE te "helpen" enz.
En wanneer weet je dan of het de weg van de Heere is om de gemeente op te heffen, of samengaan met een andere?
Desiree schreef:Kunnen jullie niet samengaan met een andere gemeente in de buurt? Of samenwerken?
Dat klinkt simpeler dan het is Desiree. Iedere gemeente heeft zo zijn eigen "karakter".
De stadse gemeente in B is van een andere ligging dan de dorpse in D.
En dan moet je heel wat hindernissen nemen en beide bereid zijn in te leveren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door helma »

ongeschikte mensen zijn vaak heel bruikbaar in Gods koninkrijk....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:ongeschikte mensen zijn vaak heel bruikbaar in Gods koninkrijk....
:tilt
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Dipper »

De mannen in de gemeente hebben de plicht die taak op zich te nemen. Maar nee, zeggen ze, ik ben niet bekeerd.
Daar ga je zelf niet over, God roept elke man tot het ambt die Hij wil. Neem het op je en zoek geen excuses. Wees er voor je gemeente dan wordt je vanzelf gesterkt in het geloof.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Zita »

Dipper schreef:De mannen in de gemeente hebben de plicht die taak op zich te nemen. Maar nee, zeggen ze, ik ben niet bekeerd.
Daar ga je zelf niet over, God roept elke man tot het ambt die Hij wil. Neem het op je en zoek geen excuses. Wees er voor je gemeente dan wordt je vanzelf gesterkt in het geloof.
Het lijkt me niet de bedoeling om mannen die zelf zeggen God niet te kennen en niet lief te hebben als leiders in de gemeente aan te stellen.
Maar mensen kunnen om andere redenen niet geschikt zijn, en dat kunnen ongeschiktheden zijn die de Heere toch kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Luther schreef:Rekcor heeft nog steeds niet aangegeven dat er alleen maar vrouwelijke belijdende leden die aan het HA deelnemen.
Er zijn inderdaad belijdende mannelijke leden ja.
Luther schreef:Wellicht moet je dan inderdaad terugvallen op mannen die niet helemaal geschikt zijn, maar de route richting de vrouw in het ambt moeten we niet willen opgaan.
Met als gevolg dat het kerkelijk leven inzakt omdat die mannen er niet geschikt voor zijn?
Waarom zouden die niet geschikt zijn?
Samuël dacht ook dat Davids broer het meest geschikt was.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:
rekcor schreef:
Luther schreef:Rekcor heeft nog steeds niet aangegeven dat er alleen maar vrouwelijke belijdende leden die aan het HA deelnemen.
Er zijn inderdaad belijdende mannelijke leden ja.
Luther schreef:Wellicht moet je dan inderdaad terugvallen op mannen die niet helemaal geschikt zijn, maar de route richting de vrouw in het ambt moeten we niet willen opgaan.
Met als gevolg dat het kerkelijk leven inzakt omdat die mannen er niet geschikt voor zijn?
Ik zou als gemeente eerst maar eens stil zijn om te overdenken hoe het komt dat er geen geschikte kandidaten zijn.
Oplossingen om de HEERE te "helpen" zie je in Gods Woord altijd verkeerd gaan. Denk aan Jakobs bedrog, Abrahams en Sara's ongeloof en het inschakelen van Hagar om de HEERE te "helpen" enz.
Hiermee ben ik het van harte eens alsook met de eerdere post van o.a. Huisman.

Denk ook aan Uza, die wel 'uit nood' hielp om de 'ark' te houden toen de runderen struikelden.
Of misschien nog een beter voorbeeld: Saul die 'uit nood' offerde omdat Samuël maar niet kwam. (Zie ook het antwoord van Samuël hierop!)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
Ditbenik schreef:
Posthoorn schreef:
rekcor schreef:Even voor de duidelijkheid, onze gemeente groeit als kool, maar we kunnen echt geen geschikte mannen vinden. En we willen niet een mannelijke equivalent van de 'excuus-Truus' aanstellen.

De vraag is natuurlijk: is het altijd onbijbels om een regel te overtreden? Zie de toonbroden voor David. Zie het oogsten van de discipelen. Het 'vrouwenstandpunt' is zeker bijbels, maar staat m.i. toch op een ander niveau dan bijv. de 10 geboden, waarmee je inderdaad nooit moet schipperen. Of niet?
Volgens de kantt. SV mag het in geval van nood. Maar ja, wat is een noodgeval?
Ik was ruim een jaar geleden in een gemeente waar alleen vrouwen waren. Die vervulden dan ook alle taken die daar te doen waren, maar gaven naar mij toe aan dat ze dat alleen deden omdat er geen mannen waren. Nee, dat was geen smoes. Ze waren er echt niet. Inmiddels is dat veranderd en zijn ook de taken gewijzigd. M.i. is dat voluit Bijbels.
M.i. is dit voluit onzin.
Rekcor heeft nog steeds niet aangegeven dat er alleen maar vrouwelijke belijdende leden die aan het HA deelnemen. Wellicht moet je dan inderdaad terugvallen op mannen die niet helemaal geschikt zijn, maar de route richting de vrouw in het ambt moeten we niet willen opgaan.
Alsof ik het uit mijn duim zit te zuigen. Nee, er waren in die gemeente uitsluitend vrouwen. Blijkbaar is dat voor jou niet duidelijk genoeg maar dat betekent dat er geen mannen waren. Nee, ook niet een paar. Ook niet een. Er waren 0 mannen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrouw in ambt als geen man gevonden wordt

Bericht door eilander »

Dan ben ik wel benieuwd hoe groot deze gemeente dan was.
Plaats reactie