Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef: nee toetsen aan de Bijbel
Toetsen aan onze interpretatie van de Bijbel.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef: nee toetsen aan de Bijbel
Toetsen aan onze interpretatie van de Bijbel.
Onze interpretatie doet niet mee. Laten we alstublieft gereformeerd blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door DDD »

Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Je moet dit wel in zijn eigen verband lezen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Je moet dit wel in zijn eigen verband lezen.
Kerkverband of context?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door DDD »

Nee.

Als iemand zegt dat hij voor zichzelf soms wel eens een hele preek een bepaald accent zou willen horen, kun je daaruit niet zonder meer afleiden dat hij ook vindt dat de preek voor anderen ook zo in elkaar zou moeten zitten.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door albion »

Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Ik heb eens aan een ds gevraagd, toen ik bij hem op bezoek was, hoe een mens bekeerd kan worden (ik weet niet meer precies hoe ik het formuleerde ). Zijn antwoord kwam hier op neer: 'het is onmogelijk voor de mens om bekeerd te worden, maar dat het voor God zó mogelijk is om een mens te bekeren, dat het nog makkelijker is dan om een zakdoek op te lichten van de leuning van deze stoel'. Dus ik begrijp de uitspraak van dhr Florijn wel. Het is een onmogelijkheid van onze kant, kijk maar de jongeling die al van jongsaf alle geboden onderhield...
Dhr Florijn heeft zo zijn eigen trant, (net zoals W.G. van der Hulst ook een eigen trant van schrijven had). Maar vertellen kon hij.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door refo »

Die zogenaamde onmogelijkheid is in onze gezindte langzamerhand een kunstvorm geworden. Het wordt hoe langer hoe moeilijker en nu zelfs al onmogelijk. Geen wonder dat zeggen dat het niet meer gebeurt ook al vernomen wordt. Want dat is het ultieme gevolg van zo'n 'leer'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Jantje »

refo schreef:Die zogenaamde onmogelijkheid is in onze gezindte langzamerhand een kunstvorm geworden. Het wordt hoe langer hoe moeilijker en nu zelfs al onmogelijk. Geen wonder dat zeggen dat het niet meer gebeurt ook al vernomen wordt. Want dat is het ultieme gevolg van zo'n 'leer'.
Overdrijven is ook een kunstvorm.

Ik ben het verder met @DDD ook wel eens. Zo had ik er nog niet naar gekeken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Mara »

John Bunyan zei het zo:

Raakt Gods Woord u nog wel eens verlokkend aan? Is er, bij wijze van spreken, weleens een woord dat u even aankijkt, tegen u glimlacht, of één geurige druppel in uw ziel laat vallen, ook al blijft het maar een ogenblik? Dan is de dag der genade nog niet voorbij! Dan is de hemelpoort nog niet gesloten! En dan heeft Gods liefdevolle ontferming zich nog niet van u afgewend. Het is de rijkdom van genade en wijsheid dat de genade tot ons komt, niet slechts langs de weg van barmhartigheid en ontferming, maar tegelijk langs de weg van recht en gerechtigheid. En dit kon op geen andere wijze geschieden dan door Jezus' zoenbloed. Dit zoenbloed kwam niet van onze zijde, evenmin zelfs door onze bemiddeling of op onze aanwijzing of gebed; en daarom bestaat aan onze kant niet de geringste verdienste, maar genade alleen, door dat bloed voor ons verworven. Ja, de genade is des te groter, des te uitnemender, des te rijker, naarmate het de Vader en het Lam meer heeft gekost om ze ons te verwerven. Wanneer iemand mij niet alleen een beurs vol goud als geschenk geeft, maar zelfs zijn leven waagt om ze tot mij te brengen, dan noem ik dat inderdaad grote genade. Maar ach, wat betekenen duizend van zulke vergelijkingen bij de ondoorgrondelijke liefde van Christus?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door GGotK »

Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Zo vreemd is die uitspraak toch niet gezien het eenzijdig Godswerk en het totaal ontgronden van alles wat buiten het fundament van Christus is. Gezien o.a. zijn voorkeuren van oudvaders moet je deze uitspraak wel als een deeluitspraak zien. Het is geen ontkenning van de mogelijkheid van zalig worden of aanbod van genade.
Wie ziet er trouwens wel meer dan 7000 mensen die niet voor Baal buigen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:
Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Zo vreemd is die uitspraak toch niet gezien het eenzijdig Godswerk en het totaal ontgronden van alles wat buiten het fundament van Christus is. Gezien o.a. zijn voorkeuren van oudvaders moet je deze uitspraak wel als een deeluitspraak zien. Het is geen ontkenning van de mogelijkheid van zalig worden of aanbod van genade.
Wie ziet er trouwens wel meer dan 7000 mensen die niet voor Baal buigen?
Niemand, dan de Heere alleen, en daarom past ons geen oordeel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door GGotK »

samanthi schreef:
GGotK schreef:
Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef: Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Zo vreemd is die uitspraak toch niet gezien het eenzijdig Godswerk en het totaal ontgronden van alles wat buiten het fundament van Christus is. Gezien o.a. zijn voorkeuren van oudvaders moet je deze uitspraak wel als een deeluitspraak zien. Het is geen ontkenning van de mogelijkheid van zalig worden of aanbod van genade.
Wie ziet er trouwens wel meer dan 7000 mensen die niet voor Baal buigen?
Niemand, dan de Heere alleen, en daarom past ons geen oordeel.
Het gaat natuurlijk niet om het aantal 7000 maar om de discussie, die bijv Dia ook in een ander topic voerde, dat er nog maar weinig volk van God (zichtbaar) is in vergelijking met vroegere jaren.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door ejvl »

Toch gaat Gods werk door, speciaal in zendingsgebieden, lees de website van dhr van Dooijeweerd bijvoorbeeld maar.
Het is ook waar dat het aantal christenen, niet eens specifiek de zogenoemde leesbare brieven, in Nederland steeds minder wordt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Delftenaar »

En dus zijn we geroepen om ook in Nederland zendingswerk te verrichten.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Nasrani »

Delftenaar schreef:En dus zijn we geroepen om ook in Nederland zendingswerk te verrichten.
Ons land is inderdaad ook zendingsland geworden. Onbegrijpelijk dat er nog zo weinig aan evangelisatie wordt gedaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie