Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Jeremiah »

Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Wat een schokkend interview.
Wat is dat toch in die extreem bevindelijke hoek. Zelf nooit uit de volle zekerheid durven spreken, maar wel keihard oordelen over anderen, en tot in details weten hoe God werkt. Met een ieder weer zijn eigen accenten.
Ten diepste is er in die hoek een verzet tegen de ruimte van het evangelie en spreekt men maar van een karig God.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ambtenaar »

Jeremiah schreef: Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Dat lijkt mij ook niet conform de Bijbel. Wat een naargeestige kerkdiensten zouden dat zijn.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Ik denk eerder dat hij zich destijds niet zo goed uitdrukte. De echte B. Florijn is heel anders. Zeer beminnelijk, blijmoedig en mild; tenminste in de paar ontmoetingen die ik met hem gehad heb. Ik meen dat hij nog leeft?!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het een bijzonder interview, wat veel sympathie bij mij opgewekt voor deze man. Hij is puur en echt, en kan daarom niet tegen de onechtheid en onoprechtheid die er in onze gezindte is.

Wat niet wegneemt dat ik op bepaalde onderdelen een andere theologische visie heb, en bepaalde uitspraken niet voor mijn rekening zou nemen.

Heel bijzonder ook hoe hij de ervaring beschrijft dat Christus aan hem geopenbaard is. Als dat waar is, is hij rijker als hij zelf denkt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het een bijzonder interview, wat veel sympathie bij mij opgewekt voor deze man. Hij is puur en echt, en kan daarom niet tegen de onechtheid en onoprechtheid die er in onze gezindte is.

Wat niet wegneemt dat ik op bepaalde onderdelen een andere theologische visie heb, en bepaalde uitspraken niet voor mijn rekening zou nemen.

Heel bijzonder ook hoe hij de ervaring beschrijft dat Christus aan hem geopenbaard is. Als dat waar is, is hij rijker als hij zelf denkt.
Ik lees veel uit zijn boeken. Zijn verhalen uit Schotland. Over de verdrukking en vervolging daar. Als je dat leest kan hij de verwondering overbrengen. Dat raakt mij altijd wel. Ik vertel zijn verhalen door. Daar geniet ik van. Er zit een diepere laag in. Zaterdagavond vertel ik er één in onze kerk. Je bent welkom. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8934
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:Ik lees veel uit zijn boeken. Zijn verhalen uit Schotland. Over de verdrukking en vervolging daar. Als je dat leest kan hij de verwondering overbrengen. Dat raakt mij altijd wel. Ik vertel zijn verhalen door. Daar geniet ik van. Er zit een diepere laag in. Zaterdagavond vertel ik er één in onze kerk. Je bent welkom. :)
Misschien kun je op de volgende Refoforum meeting 1 van deze verhalen voordragen. Ik verheug me er nu al op ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Amstelodamense »

Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Ik zou dat enigszins maar weglaten. Wat ik niet begrijp, is dat hij hele radicale uitspraken doet (ze vallen een gat in hun knie, doen een gebedje en klaar is Kees) en dan even later peinzend verzucht dat hij dit soort dingen eigenlijk niet mag zeggen omdat hij God hiermee te kort doet. :bobo
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Die zag Elia ook niet, dus dat zegt gelukkig niet zoveel.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: Die zag Elia ook niet, dus dat zegt gelukkig niet zoveel.
Dat is niet het punt natuurlijk. Het gaat er met name om dat iemand die dergelijke extreme uitspraken doet op waardering en zelfs instemming kan rekenen.

Als in andere topics wordt gesproken over kerkgang, en er mensen zijn die opmerken wel eens over te slaan in de eigen gemeente, dan krijgen ze de wind van voren. Deze man komt blijkbaar nooit meer in de kerk, en bijna de hele goegemeente zit vol bewondering te luisteren. Ik kan dat niet met elkaar rijmen, vind het zelfs enigszins schizofreen. En zo zijn er wel meer punten van kritiek te benoemen op dit interview, maar dat is dan toch lastig bespreekbaar in refoland, want het klinkt allemaal zo vroom. Vroom genoeg kennelijk om voor te dragen in de kerk. Het blijkbaar is makkelijker om kritiek te uiten op de charismatische medemens, de homohuwelijken-bevestigende medemens, de voorstander-van-vrouwelijke-ambtsdragers medemens en de Weerklank-zingende medemens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
refo schreef: Die zag Elia ook niet, dus dat zegt gelukkig niet zoveel.
Dat is niet het punt natuurlijk. Het gaat er met name om dat iemand die dergelijke extreme uitspraken doet op waardering en zelfs instemming kan rekenen.

Als in andere topics wordt gesproken over kerkgang, en er mensen zijn die opmerken wel eens over te slaan in de eigen gemeente, dan krijgen ze de wind van voren.
In andere topics is grondige kritiek geleverd op de praktijk van thuislezers. Dit treft ook hem.

Het enig verschil wat ik dan nog zie is de toonzetting. Tja, dat heeft er juist mee te maken of een bepaalde levensinstelling precies binnen of juist buiten de gereformeerde groep valt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef: Vroom genoeg kennelijk om voor te dragen in de kerk. Het blijkbaar is makkelijker om kritiek te uiten op de charismatische medemens, de homohuwelijken-bevestigende medemens, de voorstander-van-vrouwelijke-ambtsdragers medemens en de Weerklank-zingende medemens.
Als je hiermee mijn post op het oog hebt, heb je op z'n minst iets niet goed begrepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind het een bijzonder interview, wat veel sympathie bij mij opgewekt voor deze man. Hij is puur en echt, en kan daarom niet tegen de onechtheid en onoprechtheid die er in onze gezindte is.

Wat niet wegneemt dat ik op bepaalde onderdelen een andere theologische visie heb, en bepaalde uitspraken niet voor mijn rekening zou nemen.

Heel bijzonder ook hoe hij de ervaring beschrijft dat Christus aan hem geopenbaard is. Als dat waar is, is hij rijker als hij zelf denkt.
Ik lees veel uit zijn boeken. Zijn verhalen uit Schotland. Over de verdrukking en vervolging daar. Als je dat leest kan hij de verwondering overbrengen. Dat raakt mij altijd wel. Ik vertel zijn verhalen door. Daar geniet ik van. Er zit een diepere laag in. Zaterdagavond vertel ik er één in onze kerk. Je bent welkom. :)
Is dat ook terug te luisteren? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Ik vind dat ook wel een beetje. Paulus zegt: Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer (2 Timothéüs 4: 2).
En kanttekening 8 zegt dan bij ...het Woord...: namelijk des Evangelies.
Laatst gewijzigd door Jantje op 11 dec 2019, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Jeremiah schreef:
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Deze man doet ook dit soort uitspraken: „Het liefst zou ik mij onder het gehoor zetten van een dominee die zou preken: „Het is onmogelijk, het is onmogelijk, het is onmogelijk.” Iemand die dat anderhalf uur lang volhield. Begrijpt u dat?”

Enigzins doorgeslagen in de rechtzinningheid.
Ik vind dat ook wel een beetje. Paulus zegt: Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer (2 Timothéüs 4: 2).
Die tekst las ik gisteren in mijn dagboekje
Plaats reactie