DDD schreef:@Lien75:
Ik probeer op alles in te gaan, maar goed, in dit soort discussies is het altijd zo dat iedereen het erg vanuit zijn eigen perspectief bekijkt, natuurlijk. Dus als je aangeeft waarop ik niet gereageerd heb zal ik dat zo goed mogelijk proberen.
Maar mijn hoofdvraag is vrijwel zeker nog niet beantwoord: waar in de bijbel (in het OT) worden nog meer gelovigen aangeduid met hetzelfde woord voor zonen Gods. Want Adam wordt ook de zoon van God genoemd, en Gods volk ook, maar ik heb toch het idee dat daar iets heel anders staat dan in deze tekst. Ik ben helaas geen theoloog.
Overigens: er wordt al eeuwen over deze tekst gedisputeerd, dus wat dat betreft denk ik dat beide standpunten vast een ratio hebben, hoewel ik de logica van wat Calvijn zegt echt niet kan volgen.
@DDD
Ik kan je nu niet gelijk zeggen waar dat nog meer gebeurt. Misschien dat het met de strong-noteringen lukt? Maar dat vergt mij nu even te veel tijd. Heb nl nog een paar kinderen rond lopen...
Verder heb ik gezegd dat er in de grondtekst een woord staat wat op verschillende wijze vertaalt kan worden. En als je naar de context kijkt waar het in staat. Moet het in Genesis 6 wel over mensen gaan. En in bijvoorbeeld Job over engelen. Zie eerdere posts.
En mijn andere argument dat het wel over mensen moet gaan is: Wanneer het engelen geweest zouden zijn dan is dat in tegenspraak met: dat engelen er van eeuwigheid af zijn geweest, vast in aantal (heb even niet paraat de tekst waar staat hoeveel) en dat engelen een geestelijk lichaam hebben die niet vleselijk is, wel een gedaante als van het vlees aan kan nemen. Zodra je gemeenschap plaats laat vinden tussen engelen en mensen ben je in het zeer onwaarschijnlijke bezig. En kom je bijvoorbeeld ook in de knoei met de door iemand anders genoemde erfzonde...
Ook dat heb ik al eerder gezegd. En laat niet mijn idee erin wegen. Maar wat ik lees in de Bijbel. Wat de Bijbel openbaart. En binnen dat kader wil ik blijven.
Verder gaat het niet om wat mijn ratio ervan vindt. Niet de ratio van Doedens. Niet de ratio van Calvijn. Maar wat het woord zelf zegt... En het Woord is nooit in tegenspraak met zichzelf!
En wij/ik heb nog steeds geen idee of jij het een bespottelijk idee vindt dat engelen met mensen gemeenschap hebben. En dan zou het aardig zijn als je dat onderbouwt met teksten uit de Bijbel. Ook ik ben geen theoloog. dus in die zin staan we op gelijke voet!
En waarom kan je de logica van Calvijn niet volgen?