de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door huisman »

Bona Fide schreef:
huisman schreef:Leestip: Roemt Zijn deugden door A.W. Pink Hoofdstuk 15 De liefde van God.
Volgens Pink worden er drie zaken verteld over Gods natuur 1. God is Geest 2. God is Licht 3. God is liefde. Dan zegt hij: Het is niet alleen zo dat God liefheeft, maar Hij is de Liefde Zelf. Liefde is niet slechts een van Zijn deugden, maar het is Zijn natuur.
Rechtvaardigheid is ook Zijn natuur. Dat geldt van al Zijn deugden.
Wat is jouw antwoord op de openingsvraag van dit topic en/of wat zou het antwoord van A.W. Pink dan zijn?
Nee rechtvaardigheid is één van Gods deugden daar maakt A.W. Pink een verschil.

Een paar dingen uit het betreffende hoofdstuk:
1. Gods liefde is geen menselijke liefde, geen soort van vriendelijke zwakheid of een soort van toegeeflijkheid.
2. Gods liefde wordt niet van buitenaf beïnvloed, er was niets in de voorwerpen van Zijn liefde wat Hem ertoe bewoog hen lief te hebben. Gods liefde is vrij en heeft als enige reden Zijn eigen soevereine wil.
3. Gods liefde is eeuwig. Zijn liefde heeft geen begin en geen einde.
4.Gods liefde is soeverein. Hij heeft lief wie het Hem behaagt lief te hebben. Denk hier aan Jakob en Ezau. In Jakob was geen reden om voorwerp te zijn van Gods liefde.
5.Gods liefde is onveranderlijk.
6.Gods liefde is heilig
7.Gods liefde is genadig. Deze genadige liefde was de stuwende kracht achter Christus vleeswording.Christus is niet gestorven om onze liefde tot God op te wekken. Integendeel omdat Hij Zijn volk liefhad, zien wij op Golgotha de heerlijkste vertoning van Gods liefde.

Tot zover A.W. Pink misschien helpt het de discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Mara »

Dit is typisch zo'n topic waarin iedereen eigenlijk hetzelfde gelooft en belijdt, maar toch zo duidelijk het verschil in ligging merkbaar is.
Juist die nuanceverschillen, maakt het zo lastig om hier uit te komen. Dat gaat (wederom) niet lukken.
Het is jammer dat niet iedereen aanvoelt wat je beter niet kunt plaatsen op dit forum. Alle goede bedoelingen ten spijt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Fjodor »

Jongere schreef:
Fjodor schreef:
Jongere schreef: Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Daarom heb ik niet zoveel bij 'geestelijke liedjes' die erop zijn gericht om mensen duidelijk te maken hoe waardevol ze zijn. Ik denk dat we het geestelijke lied zouden moeten benutten om te zingen over hoe waardevol deze zoekende God is.
Ik twijfel of je dat écht niet kan zeggen. Ook in de reformatie was men van overtuiging dat de mens ook na de zondeval nog Gods beeld in zich droeg. Dat moet het ook wel omdat het anders geen object van opzoekende liefde kan zijn. Dus in die zin zou je misschien tóch van een parel kunnen spreken.
Dat neemt niet wat dat de mens op het gebied van de gerechtigheid alles verbeurd heeft.
Dat vind ik een moeilijke vraag. Je derde zin (die ik heb dikgedrukt) impliceert dan eigenlijk dat Gods liefde iets zoekt waarom Hij lief heeft. Maar is uiteindelijk het wonder van de liefde, zoals bijv. Romeinen 5 dat beschrijft, niet juist het ondanks?
Maar ik deel wel de gedachte dat ieder schepsel voor God bijzonder waardevol is - ondanks de zonde. Psalm 8 moeten we ook denk ik lezen over de mens ná de zondeval. Maar ik twijfel wel of het liedje dat ik noemde (dat was in reactie op een discussie uit een ander topic trouwens) ons de juiste richting wijst.

Ik vind overigens deze uitspraak van Luther altijd erg treffend en diep als het gaat over de liefde van God:
The love of God does not find, but creates, that which is pleasing to it.
Ja, dat is ook niet zo, dat Gods liefde een waarom nodig moet hebben. Tenminste, Gods liefde is zonder voorwaarde, we kunnen Hem er niets voor geven.
En inderdaad, met dat soort liedjes heb ik al tijd zoiets van, ik moet het maar interpreteren zodat het klopt, maar of het helemaal zo bedoeld is, dat is dan maar de vraag..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Bona Fide »

huisman schreef:
Bona Fide schreef:
huisman schreef:Leestip: Roemt Zijn deugden door A.W. Pink Hoofdstuk 15 De liefde van God.
Volgens Pink worden er drie zaken verteld over Gods natuur 1. God is Geest 2. God is Licht 3. God is liefde. Dan zegt hij: Het is niet alleen zo dat God liefheeft, maar Hij is de Liefde Zelf. Liefde is niet slechts een van Zijn deugden, maar het is Zijn natuur.
Rechtvaardigheid is ook Zijn natuur. Dat geldt van al Zijn deugden.
Wat is jouw antwoord op de openingsvraag van dit topic en/of wat zou het antwoord van A.W. Pink dan zijn?
Nee rechtvaardigheid is één van Gods deugden daar maakt A.W. Pink een verschil.

Een paar dingen uit het betreffende hoofdstuk:
1. Gods liefde is geen menselijke liefde, geen soort van vriendelijke zwakheid of een soort van toegeeflijkheid.
2. Gods liefde wordt niet van buitenaf beïnvloed, er was niets in de voorwerpen van Zijn liefde wat Hem ertoe bewoog hen lief te hebben. Gods liefde is vrij en heeft als enige reden Zijn eigen soevereine wil.
3. Gods liefde is eeuwig. Zijn liefde heeft geen begin en geen einde.
4.Gods liefde is soeverein. Hij heeft lief wie het Hem behaagt lief te hebben. Denk hier aan Jakob en Ezau. In Jakob was geen reden om voorwerp te zijn van Gods liefde.
5.Gods liefde is onveranderlijk.
6.Gods liefde is heilig
7.Gods liefde is genadig. Deze genadige liefde was de stuwende kracht achter Christus vleeswording.Christus is niet gestorven om onze liefde tot God op te wekken. Integendeel omdat Hij Zijn volk liefhad, zien wij op Golgotha de heerlijkste vertoning van Gods liefde.

Tot zover A.W. Pink misschien helpt het de discussie.
Bedankt voor verduidelijking. Laten we maar niet twisten of de liefde wél en de rechtvaardigheid níet Gods natuur is of dat het (slechts) één van Zijn eigenschappen is.
Maar in de 7 punten die je noemt kun je voor “liefde” evengoed “rechtvaardigheid” invullen.
Verder zijn we het meer eens dan oneens met elkaar.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Bona Fide schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Je valt hier van de ene verbazing in de andere...
300 a 400 is niet zo veel als je hert afzet tegen 2000...
Wat heeft een 'hert afzetten' nu weer met deze constatering te maken? Ik snap sowieso niets van de strekking van je reactie.
hert = het.
m.i. is Dia's weergave ontstaan in de 17e eeuw. Dus modern.
De SV bedoel je?
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Eppo Gremdaat »

De liefde van God de Heer is voor alle mensen.
Maar de mensen willen Zijn liefde niet.
Daarom zond Hij Zijn Eniggeboren Zoon.
Maar Die wordt ook niet geaccepteerd en geloofd.
En die menen in Hem te geloven die discussieren op een forum tot in het eindige over van alles en nog wat waarvan zij denken dat het ontzettend belangrijk is.
---knip---
discussies over het modereerbeleid alleen per pb met het modteam.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door SecorDabar »

MoesTuin schreef:
Bona Fide schreef:
MoesTuin schreef:Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?
Wat vind je zelf?

Hoe lees jij bijv. Rom. 9 : 13: "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."?
Idem Maleachi 1 : 2-3: "Ik heb ulieden liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad, En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn."

Deze vraag stel ik aanvullend ook @refo na zijn post hiervoor, waar ik al een vraag over heb gesteld.

Als je deze teksten leest, kun je toch alleen maar zeggen dat je kunt geloven in de onvoorwaardelijke liefde van God tot Zijn uitverkorenen?

Allereerst geloof ik zeker in Gods onvaarwaardelijke Liefde voor iedereen, niemand uitgezonderd.

Dat begint al vanaf geboorte babytijd

God sloot hiervoor een Verbond.

De mens heeft een vrije wil gekregen (soms lijkt het erop van niet in streng reformatorische kringen, maar dat is wel degelijk zo en een belangrijk gegeven)

Ieder mens kan / moet (wat is het?) een eigen persoonlijke keus maken (niet met het verstand alleen) vanuit het eigen Hart voor de Heere God.

Dit kan niemand vanwege de grote schuld en zonde die wij hebben (bewust en/of onbewust) tegen over de Heere God

Maar uit Zijn grote Liefde voor ons kleine schuldige mensen kunnen wij door het Grote Verlossingswerk van Zijn Zoon, de Heere Jezus, aanspraak maken uit oneindige Genade als we Oprecht vanuit ons eigen Hart dit belijden (dat is niet goedkoop, maar duur betaald, als je dit even goed op je laat inwerken)

Deze Genade is voor iedereen, zoals boven omschreven.

Dat behoort niet gemakkelijk te zijn van , ik doe een zonde, vraag vergeving en het zit weer snor.... Zo werkt dat in mijn ogen niet, want dat is niet oprecht.

Vanuit het Hart, van uit je diepste Ik en Binnenste komt dit, dat kan moeilijk zijn , een worsteling, maar uiteindelijk kan en mag je inzien dat je aanspraak mag maken op deze oneindige Genade. Je Oude Ik wordt afgebroken en je mag vanuit de Genade geheel schoon gewassen en opnieuw niet meer vanuit je eigen Ik, maar samen met de Heer verder gaan.
Dit is geen eenmalig proces, want we vervallen zo gemakkelijk weer in onze tekorten of beperkingen, onze zonden en eigen bedachte leefregels, het is een vallen en opstaan, vanuit het Hart iedere keer weer mag je je beroepen op de oneindige Genade

Doe je dit niet, dan doe je het Grote Verlossings werk zo ontzettend tekort.....

Als samenvatting Johannes 3 vers 16


[youtube]hN-d8EscUz4[/youtube]



Genade, zo oneindig groot.
Dat ik, die 't niet verdien
het Leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan 'k zien.

Genade die mij heeft geleerd
te vrezen voor het kwaad.
Maar ook - als ik mij tot Hem keer
dat God mij nooit verlaat.

Want Jezus droeg mijn zondelast
en tranen aan het kruis.
Hij houdt mij door genade vast
en brengt mij veilig Thuis.

Als ik Daar in zijn Heerlijkheid
mag stralen als de zon,
dan prijs ik Hem in Eeuwigheid
dat ik genade vond.




MoesTuin
Wat doet de Heilige Geest dan?
Ik lees in uw posting voortdurend: ik moet.., kunnen wij..., vanuit ons eigen hart..., vanuit het diepste ik komt dit..., doe je dit niet, dan..
Ik lees niet één keer over de werking van de Heilige Geest in uw posting.
Misschien alleen één keer: dat God een verbond sloot.
De Heilige Geest is echter Die dit genadeverbond toepast in de harten van de gelovige.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door MoesTuin »

SecorDabar schreef:
MoesTuin schreef:
Bona Fide schreef:
MoesTuin schreef:Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?
Wat vind je zelf?

Hoe lees jij bijv. Rom. 9 : 13: "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."?
Idem Maleachi 1 : 2-3: "Ik heb ulieden liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad, En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn."

Deze vraag stel ik aanvullend ook @refo na zijn post hiervoor, waar ik al een vraag over heb gesteld.

Als je deze teksten leest, kun je toch alleen maar zeggen dat je kunt geloven in de onvoorwaardelijke liefde van God tot Zijn uitverkorenen?

Allereerst geloof ik zeker in Gods onvaarwaardelijke Liefde voor iedereen, niemand uitgezonderd.

Dat begint al vanaf geboorte babytijd

God sloot hiervoor een Verbond.

De mens heeft een vrije wil gekregen (soms lijkt het erop van niet in streng reformatorische kringen, maar dat is wel degelijk zo en een belangrijk gegeven)

Ieder mens kan / moet (wat is het?) een eigen persoonlijke keus maken (niet met het verstand alleen) vanuit het eigen Hart voor de Heere God.

Dit kan niemand vanwege de grote schuld en zonde die wij hebben (bewust en/of onbewust) tegen over de Heere God

Maar uit Zijn grote Liefde voor ons kleine schuldige mensen kunnen wij door het Grote Verlossingswerk van Zijn Zoon, de Heere Jezus, aanspraak maken uit oneindige Genade als we Oprecht vanuit ons eigen Hart dit belijden (dat is niet goedkoop, maar duur betaald, als je dit even goed op je laat inwerken)

Deze Genade is voor iedereen, zoals boven omschreven.

Dat behoort niet gemakkelijk te zijn van , ik doe een zonde, vraag vergeving en het zit weer snor.... Zo werkt dat in mijn ogen niet, want dat is niet oprecht.

Vanuit het Hart, van uit je diepste Ik en Binnenste komt dit, dat kan moeilijk zijn , een worsteling, maar uiteindelijk kan en mag je inzien dat je aanspraak mag maken op deze oneindige Genade. Je Oude Ik wordt afgebroken en je mag vanuit de Genade geheel schoon gewassen en opnieuw niet meer vanuit je eigen Ik, maar samen met de Heer verder gaan.
Dit is geen eenmalig proces, want we vervallen zo gemakkelijk weer in onze tekorten of beperkingen, onze zonden en eigen bedachte leefregels, het is een vallen en opstaan, vanuit het Hart iedere keer weer mag je je beroepen op de oneindige Genade

Doe je dit niet, dan doe je het Grote Verlossings werk zo ontzettend tekort.....

Als samenvatting Johannes 3 vers 16


[youtube]hN-d8EscUz4[/youtube]



Genade, zo oneindig groot.
Dat ik, die 't niet verdien
het Leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan 'k zien.

Genade die mij heeft geleerd
te vrezen voor het kwaad.
Maar ook - als ik mij tot Hem keer
dat God mij nooit verlaat.

Want Jezus droeg mijn zondelast
en tranen aan het kruis.
Hij houdt mij door genade vast
en brengt mij veilig Thuis.

Als ik Daar in zijn Heerlijkheid
mag stralen als de zon,
dan prijs ik Hem in Eeuwigheid
dat ik genade vond.




MoesTuin
Wat doet de Heilige Geest dan?
Ik lees in uw posting voortdurend: ik moet.., kunnen wij..., vanuit ons eigen hart..., vanuit het diepste ik komt dit..., doe je dit niet, dan..
Ik lees niet één keer over de werking van de Heilige Geest in uw posting.
Misschien alleen één keer: dat God een verbond sloot.
De Heilige Geest is echter Die dit genadeverbond toepast in de harten van de gelovige.

Dat is een mooi aanvulling Secor Dabar :super
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door SecorDabar »

Beste Moestuin,

Wanneer we dit in ons eigen leven kennen, dan is er vooraf:
Werkt uws zelfs zaligheid, met vreze en beven! (Filippensen 2:12)
Om dan als een uitgewerkte doodgewerkte vermoeide zondaar met de apostel Paulus te verwonderen:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Filippensen 2:13)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Beste Moestuin,

Wanneer we dit in ons eigen leven kennen, dan is er vooraf:
Werkt uws zelfs zaligheid, met vreze en beven! (Filippensen 2:12)
Om dan als een uitgewerkte doodgewerkte vermoeide zondaar met de apostel Paulus te verwonderen:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Filippensen 2:13)
Niet alleen vooraf toch?
Dit blijft toch aan de gang?
'Werken' betekend hier ook 'Uitwerken', werk je zaligheid uit, breidt het uit, goede werken, etc.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Beste Moestuin,

Wanneer we dit in ons eigen leven kennen, dan is er vooraf:
Werkt uws zelfs zaligheid, met vreze en beven! (Filippensen 2:12)
Om dan als een uitgewerkte doodgewerkte vermoeide zondaar met de apostel Paulus te verwonderen:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Filippensen 2:13)
Niet alleen vooraf toch?
Dit blijft toch aan de gang?
'Werken' betekend hier ook 'Uitwerken', werk je zaligheid uit, breidt het uit, goede werken, etc.
Ja maar dat is de vrucht van het levende geloof, door God in de mens gewerkt,
en dat gaat inderdaad door. Maar daar gaat vanzelf wel eerst de levendmaking aan
vooraf.
Kan een mens zijn zelfs zaligheid dan werken? Dat zal hij niet kunnen en niet willen.
Tenzij! dat God hem overwint, overtuigd en overbuigt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Beste Moestuin,

Wanneer we dit in ons eigen leven kennen, dan is er vooraf:
Werkt uws zelfs zaligheid, met vreze en beven! (Filippensen 2:12)
Om dan als een uitgewerkte doodgewerkte vermoeide zondaar met de apostel Paulus te verwonderen:
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Filippensen 2:13)
Niet alleen vooraf toch?
Dit blijft toch aan de gang?
'Werken' betekend hier ook 'Uitwerken', werk je zaligheid uit, breidt het uit, goede werken, etc.
Bij jou misschien wel, vriend.
Maar bij mij niet...
Met al mijn werken, werken en werken maak ik de schuld alleen maar groter....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door jan34willem »

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:Niet alleen vooraf toch?
Dit blijft toch aan de gang?
'Werken' betekend hier ook 'Uitwerken', werk je zaligheid uit, breidt het uit, goede werken, etc.
Bij jou misschien wel, vriend.
Maar bij mij niet...
Met al mijn werken, werken en werken maak ik de schuld alleen maar groter....
Het is zeker zo dat we met onze goede werken ons eeuwige behoud niet kunnen bewerkstelligen, maar volgens de Bijbel zal God wel acht slaan op de werken van hen die behouden zijn, en hen ook daarnaar belonen.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wat zijn goede werken:
100.000 Euro die Mr X aan de kerkgemeenschap overmaakt
of
de zware tas met boodschappen die hij voor zijn oude buurvrouw van 3hoog de trappen opzeult.

Het is maar hoe je het bekijkt.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Wat zijn goede werken:
100.000 Euro die Mr X aan de kerkgemeenschap overmaakt
of
de zware tas met boodschappen die hij voor zijn oude buurvrouw van 3hoog de trappen opzeult.

Het is maar hoe je het bekijkt.
Woonde die Mr X maar hier... Men leeft hier hoe langer hoe meer langs elkaar heen.
Toen ik dit appartement huurde, rond 1995 zeiden toenmalige bewoners: 'De mensen
zijn zo goed voor ons. Als mijn man met een zware tas boodschappen aankomt helpen
ze hem meteen.'

Nu zit ik in dit situatie, en geen mens die er op let dat ik de tas bijna niet boven kan
krijgen.
Zo zie je een evolutie, het gebeurt soms sluipend, soms met grotere sprongen maar als
je een aantal jaren kan terugblikken zie je dat het wel degelijk evolueert in één bepaalde
richting: Ik in mezelf, en de andere is er voor zichzelf. Men noemt dat ook wel met een
duur woord Egoïsme. Wij zijn immers niet onzes naasten hoeder? Of zou zich dit toch
niet eens wreken? Men ziet het ook in de mantelzorg: Is die er niet, wel dan moet je je
maar zien te redden... Barmhartig? Of misschien ook een teken des tijds?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie