De Apocriefe bijbelboeken

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In de synode van 1618-19 was er discussie om ze wel of niet op te nemen, in de Statenvertaling, de boeken zijn wel opgenomen met een waarschuwing.
Opvallend is dat de Roomsen de apocriefe boeken als canoniek zien, en onder andere de leer van het vagevuur, en het bidden voor doden ook.

Er staan vreemde zaken in de Apocriefe bijbelboeken, maar ook wel mooie dingen zoals
Het gebed van Manasse:

1 Here, almachtige God, gij God onzer vaderen van Abraham, Izaäk, en Jakob, en van hun zaad.
2 Die de hemel en de aarde gemaakt hebt met al hun sieraad.
3 Die de zee verzegeld hebt met uw gebiedend woord, en de afgrond besloten en verzegeld hebt door uw schrikkelijke en heerlijke naam.
4 Voor welke alle dingen schrikken, en sidderen voor uw machtig aangezicht.
5 Want de majesteit uwer heerlijkheid is onverdragelijk, en het dreigen van uw toorn tegen de zonde is onduldbaar.
6 Maar de barmhartigheid uwer beloften is onmetelijk, en ondoorgrondelijk; want gij, Here, zijt de Allerhoogste, gij zijt lankmoedig, van grote goedheid, en zeer genadig, en het berouwt u over de kinderen der mensen.
7 Gij, Here, die naar de grootte uwer goedheid hebt beloofd, dat het u berouwen zal, en dat gij vergeven zult degenen die tegen u hebben gezondigd, en door de menigte van uw ontfermingen, naar uw besluit, geeft gij de zondaren boetvaardigheid tot zaligheid.
8 Gij, Here, die een God zijt der rechtvaardigen, hebt de boetvaardigheid niet opgelegd aan de rechtvaardige Abraham, Izaäk en Jakob, welke tegen u niet hebben gezondigd; maar gij hebt mij boetvaardigheid opgelegd, die een zondaar ben.
9 Want mijn zonden zijn niet meer dan het zand aan de zee; mijn ongerechtigheden, Here, zijn zeer vele; mijn ongerechtigheden zijn zeer vele; en ik ben niet waardig dat ik de hoge hemel met mijn ogen aanzie, vanwege de menigte mijner overtredingen.
10 Ik ben gekromd in zware ijzeren banden, en ik kan mijn hoofd niet opheffen, en heb geen rust, omdat ik uw toorn verwekt, en kwaad voor uw ogen gedaan heb; dewijl ik uw wil niet heb gedaan, en uw geboden niet heb gehouden, maar heb gruwelen opgericht, en vele ergernissen begaan.
11 Nu buig ik dan de knieën mijns harten, en bid u om genade; ik heb gezondigd, Here, ik heb gezondigd, en beken mijn misdaden.
12 Daarom bid en smeek ik u, vergeef het mij, Here, vergeef het mij, en verderf mij niet in mijn zonden, en toorn niet eeuwig over mij, en behoud het kwade niet tegen mij, en verdoem mij niet in de onderste delen der aarde, want gij zijt God, een God der boetvaardigen.
13 Maar bewijs mij al uw goedheid, en behoud mij onwaardige, naar uw grote barmhartigheid.
14 En ik zal u loven al de dagen mijns levens, want u looft ook al de kracht der hemelen, en u komt toe de heerlijkheid in alle eeuwigheid.
Bekend is ook dat Bunyan erg vertroost is geweest door een tekst uit de Apocriefe boeken. Niet dat het daarom canonieke bijbelboeken zouden zijn, zeker niet, maar niet alles wat erin staat is rijp voor de vuilbak.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

Je kunt de Apocriefe boeken wel lezen, en het is ook niet verkeerd, zover ze niet in strijd zijn met de canonieke boeken.
Ook de kanttekeningen verwijzen nogal eens naar de Apocriefe boeken. Daarom ook denk ik dat het goed is om ze in ieder geval in de boekenkast te hebben.

Maar we weten ook uit onze Belijdenis, dat ze niet de kracht hebben enige zaak te bekrachtigen
of daarop te gronden, maar zover is het vandaar dat ze zelfs afbreuk kunnen doen aan was God ons leert in de Canonieke boeken.
(Ik zeg het even met eigen woorden, ik heb de tekst zo niet bij de hand.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door eilander »

Waarom is er eigenlijk voor gekozen om de apocriefe boeken niet meer op te nemen in de Bijbel? Ik bedoel: in een oude Statenbijbel die ik thuis heb, staan ze wel. Met vooraf dan de waarschuwing. Blijkbaar wilde men oorspronkelijk de tekst toch opnemen. Waarom nu niet meer?
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door astroguy »

eilander schreef:Waarom is er eigenlijk voor gekozen om de apocriefe boeken niet meer op te nemen in de Bijbel? Ik bedoel: in een oude Statenbijbel die ik thuis heb, staan ze wel. Met vooraf dan de waarschuwing. Blijkbaar wilde men oorspronkelijk de tekst toch opnemen. Waarom nu niet meer?
Ik denk dat het een drukkers issue was. Met die waarschuwing lazen de mensen het niet meer en de drukkers vonden het allemaal te duur en teveel werk (ander font, kleinere letter, enz.) en dus begon na verloop van tijd de boeken te verdwijnen uit de bijbels.
Atze
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

astroguy schreef:
eilander schreef:Waarom is er eigenlijk voor gekozen om de apocriefe boeken niet meer op te nemen in de Bijbel? Ik bedoel: in een oude Statenbijbel die ik thuis heb, staan ze wel. Met vooraf dan de waarschuwing. Blijkbaar wilde men oorspronkelijk de tekst toch opnemen. Waarom nu niet meer?
Ik denk dat het een drukkers issue was. Met die waarschuwing lazen de mensen het niet meer en de drukkers vonden het allemaal te duur en teveel werk (ander font, kleinere letter, enz.) en dus begon na verloop van tijd de boeken te verdwijnen uit de bijbels.
Sja maar nu heb je het probleem dat als mensen de Apocriefe boeken willen lezen naar de NBV grijpen. En dat lijkt me niet wenselijk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
astroguy schreef:
eilander schreef:Waarom is er eigenlijk voor gekozen om de apocriefe boeken niet meer op te nemen in de Bijbel? Ik bedoel: in een oude Statenbijbel die ik thuis heb, staan ze wel. Met vooraf dan de waarschuwing. Blijkbaar wilde men oorspronkelijk de tekst toch opnemen. Waarom nu niet meer?
Ik denk dat het een drukkers issue was. Met die waarschuwing lazen de mensen het niet meer en de drukkers vonden het allemaal te duur en teveel werk (ander font, kleinere letter, enz.) en dus begon na verloop van tijd de boeken te verdwijnen uit de bijbels.
Sja maar nu heb je het probleem dat als mensen de Apocriefe boeken willen lezen naar de NBV grijpen. En dat lijkt me niet wenselijk.
Je kunt de Apocriefe Boeken toch ook nog kopen in de SV uitgegeven bij Den Hertog?
Inclusief het waarschuwend woord vooraf. Die kon in ieder geval destijds wel samen
met de 3-delige Bijbel met kantteningen geleverd worden als een soort supplement.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Je kunt de Apocriefe Boeken toch ook nog kopen in de SV uitgegeven bij Den Hertog?
Inclusief het waarschuwend woord vooraf. Die kon in ieder geval destijds wel samen
met de 3-delige Bijbel met kantteningen geleverd worden als een soort supplement.
Klopt, zo staan ze hier ook in de kast.
En in de NBV heb ik ze ook, alleen heten ze daar deuterocanoniek en staan ze keurig tussen het OT en NT in.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door jakobmarin »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Je kunt de Apocriefe Boeken toch ook nog kopen in de SV uitgegeven bij Den Hertog?
Inclusief het waarschuwend woord vooraf. Die kon in ieder geval destijds wel samen
met de 3-delige Bijbel met kantteningen geleverd worden als een soort supplement.
Klopt, zo staan ze hier ook in de kast.
En in de NBV heb ik ze ook, alleen heten ze daar deuterocanoniek en staan ze keurig tussen het OT en NT in.
Als NBV lezen ze een stuk makkelijker en snap je beter wat er staat.

Ik vind die aanhangsels van Daniel wel spannend om te lezen, over draken enzo :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door refo »

Ik heb pas een uitleg van het boek Judith gelezen.
Dat zou toch eigenlijk wel in de canon passen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door vlinder »

refo schreef:Ik heb pas een uitleg van het boek Judith gelezen.
Dat zou toch eigenlijk wel in de canon passen.
Ik vind het veel op Esther lijken. Waarom Ester wel in de Canon staat en die andere boeken niet heb ik nooit zo begrepen.
Zelf vind ik Jezus Sirach altijd erg mooi om te lezen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door refo »

vlinder schreef:
refo schreef:Ik heb pas een uitleg van het boek Judith gelezen.
Dat zou toch eigenlijk wel in de canon passen.
Ik vind het veel op Esther lijken. Waarom Ester wel in de Canon staat en die andere boeken niet heb ik nooit zo begrepen.
Zelf vind ik Jezus Sirach altijd erg mooi om te lezen.
De enige reden schijnt te zijn dat de namen niet kloppen en het daarom niet 'geïnspireerd' kán zijn. De literaire stijl is inderdaad uniek, maar het thema is volop gereformeerd.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door jakobmarin »

Soms lijken apocriefen deels geïnspireerd, omdat ze aangehaald worden in de bijbel (bijv. Judas: 9, 14)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door refo »

jakobmarin schreef:Soms lijken apocriefen deels geïnspireerd, omdat ze aangehaald worden in de bijbel (bijv. Judas: 9, 14)
Van Esther, Spreuken, Jacobus is ook lang gewtijfeld.
Er staat nu eenmaal geen Keurmerk op de geschriften.
En wanneer vinden we iets 'geïnspireerd'?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door huisman »

Over de Canon in de Bijbel is een pagina in Wikipedia met mooie tabellen welke geschriften wel en niet als canoniek worden beschouwd binnen de diverse christelijke hoofdstromingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door François Turretini »

vlinder schreef:Ik vind het veel op Esther lijken. Waarom Ester wel in de Canon staat en die andere boeken niet heb ik nooit zo begrepen.
Zelf vind ik Jezus Sirach altijd erg mooi om te lezen.
Omdat die andere boeken niet in de oorspronkelijke canon van de Joden hoorden. Aangezien we het OT van de Joden hebben ontvangen, lijkt het me wel zo nuttig om dat dan ook daadwerkelijk te doen, en er niet andere Joodse geschriften die de Joden zelf nooit als canoniek hebben aanvaard, bij te voegen. De vroegste canonlijsten van kerkvaders hadden de apocriefe boeken er ook niet bij zitten. De naam 'apocrief', hebben we te danken aan Hiëronymus, die het OT naar het Latijn vertaalde (heet Vulgaat) aan het eind van de 4e eeuw, en daarbij voorbij ging aan wat hij de 'apocriefe' (Grieks voor 'verborgen') geschriften noemde. Dit deed hij, omdat de Joden deze boeken ook niet erkende.

De RKK heeft pas een volledige algemeen geldende uitspraak over de canon gedaan, waarin de canoniciteit van de apocriefe boeken bevestigd werd, op het concilie van Trente, in 1543-1563, hoewel ze daarvoor al wel veel als canoniek gezien werden.
Plaats reactie