De Apocriefe bijbelboeken

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Opvallend is dat de Roomsen de apocriefe boeken als canoniek zien, en onder andere de leer van het vagevuur, en het bidden voor doden ook.
Mag ik u vragen of dat laatste , bidden voor de doden, dan zit in protestantse, of verschoning, iets meer specifieker, in uw gezindte?
Ikzelf ben namelijk ook protestant (PKN) en in mijn omgeving bid men ook voor de doden.
Of bedoelde u misschien bidden tot de doden? de zogenoemde heiligenverering?
In veel PKN kerken (ik laat de Gereformeerde Bond er nu even buiten) wordt ook tot de doden gesproken. Zelf heb ik meerde begrafenissen meegemaakt waarin dit gebeurde.
David deed het ook in zijn klaaglied over Saul en Jonathan.
David en Jonathan waren in de Geest aan elkaar verbonden. En in die zin kan het nog altijd. Die band wordt gelegd en verbreekt in eeuwigheid niet meer. Dat ligt dus heel anders als tot de dode spreken.
Als David dat zegt bedoelt hij het in wensende zin. Niet in de eerste plaats om Jonathan dadelijk aan te spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33281
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Tiberius »

Bovendien: niet alles wat David deed, is normatief voor ons.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Bovendien: niet alles wat David deed, is normatief voor ons.
Dan zou hij ook tot zijn 'verloren zoon' Absalom hebben gesproken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door parsifal »

Ik ga niet voor het spreken tot doden pleiten, maar in de klaagzangen in de Bijbel en in de kerken is het naar mijn idee vaak een stijlfiguur waardoor de levende luisteraar (of lezer) wordt aangesproken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:Ik ga niet voor het spreken tot doden pleiten, maar in de klaagzangen in de Bijbel en in de kerken is het naar mijn idee vaak een stijlfiguur waardoor de levende luisteraar (of lezer) wordt aangesproken.
Maar daar ging het ook helemaal niet over. Ik heb enkele malen diensten in de PKN meegemaakt waarin tot de dode in de kist werd gesproken.
Bij ons hebben we regels in een brochure, en daarin is ook duidelijk vermeldt dat tijdens begrafenissen niet tot doden mag worden gesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door ejvl »

Tot doden bidden lijkt mij duidelijk dat dit verkeerd is.
Contact met gestorvenen is echter niet algemeen verworpen. Contact in de zin van gemeenschap. Zie bv Mientje Vrijdag.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door FlyingEagle »

Ik meen dat we daar al eens een discussie over hebben gevoerd
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef:Ik meen dat we daar al eens een discussie over hebben gevoerd
Zekers. Ziehttp://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... je#p668490
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Van Ewijk »

Ik vind lezing er van geen kwalijke zaak, zo lees ik ook boeken van andere filosofen zoals Seneca enz.
Met in mijn achterhoofd dat het niet Gods woord is maar desalniettemin is wijsheid een geschenk van God aan andere schrijvers dus heilzame adviezen en overwegingen kan men daarom ook buiten de bijbel vinden.
Het was immers ook niet alleen de tuin van Eden waarin men eetbare vruchten kon vinden.
Buiten het boek (welk dan ook) is het een kwestie van de lezer die wel of niet geleid word door de geest.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door emigrant »

Ik heb een uigave van een Duitse Katholieke uitgever met de apocriefen van het oude én het nieuwe testament, als daar zijn de Handelingen van Petrus, het proto-Evangelie van Jakobus, brieven van Clemens en Polycarpus.
Lezenswaard, en ik zou best eens nader uitgelegd willen zien wat op de Concilies van de Vroege Kerk de criteria voor Canonieke boeken waren.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Johann Gottfried Walther »

emigrant schreef:Ik heb een uigave van een Duitse Katholieke uitgever met de apocriefen van het oude én het nieuwe testament, als daar zijn de Handelingen van Petrus, het proto-Evangelie van Jakobus, brieven van Clemens en Polycarpus.
Lezenswaard, en ik zou best eens nader uitgelegd willen zien wat op de Concilies van de Vroege Kerk de criteria voor Canonieke boeken waren.
Voor Oude Testament waren het de Bijbelboeken die ook bij de Joden gezag hadden.
Aantal Bijbelboeken (NT) zijn niet opgenomen omdat ze de andere Bijbelboeken tegenspraken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Van Ewijk »

Ach, nu dit topic toch openstaat, kan iemand mij wellicht vertellen waar ik (op internet) de apocriefe boeken vertaald door de statenvertalers kan lezen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door emigrant »

Van Ewijk schreef:Ach, nu dit topic toch openstaat, kan iemand mij wellicht vertellen waar ik (op internet) de apocriefe boeken vertaald door de statenvertalers kan lezen?
http://www.bijbelsdigitaal.nl/view/?bible=sv1637

Ná het boek Openbaringen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Van Ewijk »

emigrant schreef:
Van Ewijk schreef:Ach, nu dit topic toch openstaat, kan iemand mij wellicht vertellen waar ik (op internet) de apocriefe boeken vertaald door de statenvertalers kan lezen?
http://www.bijbelsdigitaal.nl/view/?bible=sv1637

Ná het boek Openbaringen.
Vriendelijk bedankt.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Tot doden bidden lijkt mij duidelijk dat dit verkeerd is.
Contact met gestorvenen is echter niet algemeen verworpen. Contact in de zin van gemeenschap. Zie bv Mientje Vrijdag.
Deze laster mag ZEKER niet onweersproken worden!
Zoek het maar na, dit is iet totaal anders.
Wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis, het leven met dood?

Hier had toch een moderator moeten ingrijpen? Dit puur laster
en maakt van de werken des Geestes werken van satan!

Er iets tegenin brengen (zo leert de ervaring) heeft geen zin.
Wij gaan toch onze eigen gang.
Laat dit dan nog één keer tot een getuigenis zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie