De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

avisser
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2010, 12:55

De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door avisser »

Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is Failliet.

Bericht door J.C. Philpot »

Beste avisser,
Wat wil je bereiken met dit vlugschrift? De manier van bewoorden maakt het voor mij lastig om deze posting serieus te nemen, en lijkt me geen goede start voor een vruchtbare wisseling van gedachten over dit precaire onderwerp.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 jul 2012, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is Failliet.

Bericht door Mara »

Failliet staat ook nog met een hoofdletter. Is dat met een bedoeling?
En wat bedoel je precies met rechts reformatorisch?
Waarom zou dit failliet zijn en wat betekent failliet in dit verband, want aan geld is geen gebrek dacht ik. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Guppy3
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 apr 2008, 13:33

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is Failliet.

Bericht door Guppy3 »

Als ik de prediking beluister in rechts reformatorisch Nederland, denk ik dit is de prediking van alle tijden, dus niet failliet.
De prediking van de belofte functioneert zeker.
Wellicht bedoel je dat jij andere accenten legt?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is Failliet.

Bericht door -DIA- »

De Kerk (met een hoofdletter) blijft er tot de jongste dag.

Anders is het of die in dit land blijft. Onder meer door onze dominee wordt meedere malen
opgemerkt dat de Heere als op de dorpel staat om dit land te verlanten. En de mensen (zowel kerkleiders, predikanten al het kerkvolk) merken er niet op. Zie verband in Ezechiel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door eilander »

Elia meende ook dat het een verloren zaak was. Er was er nog maar één in het hele land die nog voor de God van Israël opkwam. Tenminste, dat dacht hij. De Heere had er nog zevenduizend (dat is volgens de kanttekening: zeer vele!) overgelaten.

Zolang die God van Israël nog leeft, zolang zal Zijn Naam voortgeplant worden van geslacht tot geslacht. Onze jongeren (met name) moeten we déze boodschap voorhouden. En zeker ook: haast u om uws levens wil! Dat ook! Maar dat is eigenlijk nooit anders geweest.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is Failliet.

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:De Kerk (met een hoofdletter) blijft er tot de jongste dag.

Anders is het of die in dit land blijft. Onder meer door onze dominee wordt meedere malen
opgemerkt dat de Heere als op de dorpel staat om dit land te verlanten. En de mensen (zowel kerkleiders, predikanten al het kerkvolk) merken er niet op. Zie verband in Ezechiel.
Een predikant wordt geroepen om het Evangelie te prediken, het goede nieuws over de Weg de Waarheid en het Leven.
Mensen vervolgens vertellen dat zij verder niets kunnen doen om bekeerd te worden, en iedereen weet dat rechts daar naar toe neigt, is inderdaad een failliete leer, want het bewerkstelligt dat we toch weer gaan denken, hoe beter ik leef en hoe vaker ik erom bid, des te groter is de kans dat ik voor die genade in aanmerking kom.
En dan is het dus geen genade meer.Dus ik snap wel wat Avisser wil zeggen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Cees »

avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.
Dit komt mij meer over dat hier sprake is van enige frustratie dan dat er inhoudelijk een zaak aan de orde wordt gesteld.

Wat mij opvalt is dat de schuld van de kerk altijd bij anderen gelegd wordt. Wanneer trekt men de schuld eens naar zichzelf. De geschriften van deze oud vaders zijn rijk en leerzaam. En daar kunnen wij nog veel van leren.

Ik kan niet anders zeggen dat de kerk van rechts reformatorisch Nederland NIET failliet is, maar juist erg rijk aan bronnen, waar de kerk AD 2012 nog steeds uit mag putten.

Dat de mensen er een puinhoop van maken is een hele andere kwestie en daarom is het makkelijk om een ander of anderen de schuld te geven. Laten we eerst DE schuld eens bij onszelf zoeken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door refo »

Dr CA vd Sluijs heeft daar een interessant boek over geschreven: Prediking in de crisis.

Maar er wordt steevast ontkend dat de prediking in de ger gezindte in de crisis ís.
Dus snapt niemand zijn boek. Zeggen ze.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is Failliet.

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:De Kerk (met een hoofdletter) blijft er tot de jongste dag.

Anders is het of die in dit land blijft. Onder meer door onze dominee wordt meedere malen
opgemerkt dat de Heere als op de dorpel staat om dit land te verlanten. En de mensen (zowel kerkleiders, predikanten al het kerkvolk) merken er niet op. Zie verband in Ezechiel.
Als God ons land verlaat is het niet meer dan terecht als we zien op de zonden van land en volk. Ja, het zou al terecht zijn als we allen eerlijk naar ons zelf kijken. De andere kant is ook al benoemd. Al eeuwen klinkt deze klacht. En tot op de dag van vandaag mag (en moet) de blijde boodschap in ons land klinken! God heeft geen lust in onze dood, maar daarin dat we ons bekeren en tot Zijn eer leven! Laten we niet zondigen door ons ongeloof aan de hand te houden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door -DIA- »

Cees schreef:
avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.
Dit komt mij meer over dat hier sprake is van enige frustratie dan dat er inhoudelijk een zaak aan de orde wordt gesteld.

Wat mij opvalt is dat de schuld van de kerk altijd bij anderen gelegd wordt. Wanneer trekt men de schuld eens naar zichzelf. De geschriften van deze oud vaders zijn rijk en leerzaam. En daar kunnen wij nog veel van leren.

Ik kan niet anders zeggen dat de kerk van rechts reformatorisch Nederland NIET failliet is, maar juist erg rijk aan bronnen, waar de kerk AD 2012 nog steeds uit mag putten.

Dat de mensen er een puinhoop van maken is een hele andere kwestie en daarom is het makkelijk om een ander of anderen de schuld te geven. Laten we eerst DE schuld eens bij onszelf zoeken.
Daar ligt het ook. De Kerk ziet de schuld wel eens liggen , dat we ver van de plek zijn, en het is hun wel tot droefheid en smart, maar kan niet op de plek komen. Dat kunnen we toch niet anders duiden als een oordeel Gods?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door Luther »

avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.
Ik wil dit krachtig tegenspreken door een stukje uit de Eigenschappen van Comrie te citeren, die het tegendeel laat zien van wat je hier beweert:
dr. A. Comrie schreef:Mediteer veel over het aanbod van genade, dat zo ruim, vrij en welmenend aan u wordt gedaan. De grootste verwarring over het werk van het toegaan komt voort uit een groot onbegrip ten aanzien van het aanbod van Jezus. Als u over het aanbod vanuit het Evangelie hoort spreken, ga uzelf dan niet afvragen: ‘Ben ik wel de persoon voor wie dit geldt? Heb ik de gemoedsgesteldheid die hierbij past? Heb ik wel de kracht om de aangeboden zaligheid te omhelzen?’ Want hoe loffelijk zulke vragen u ook lijken te zijn, en hoe goed uw uitgangspunt ook lijkt te zijn204, u zult ervaren dat het licht dat u enigermate in het Evangelie hebt, verduisterd wordt; en uw hart zal benauwd worden om uzelf nog aan Jezus toe te vertrouwen. Tracht integendeel toch op het Woord te geloven zonder allerlei vragen aan uw hart te stellen. Dan zou het met u kunnen gaan als met de man die op het woord van Christus zijn lamme arm uitstak. O, het is goed om dat te proberen! Tracht toch vaak te staan naar de aannemende daad van het geloof; dan zal de zekerheid vanzelf komen, zonder inspanning. Veel oprechte zielen werken dikwijls verkeerd. Ze willen eerst zien dat hun staat tegenover God goed is, en dan zullen ze een aangeboden Jezus omhelzen. Maar zover kunnen ze niet komen. Ze hebben de ene keer wat meer moed, en de andere keer zijn ze weer twijfelmoedig, al naar gelang hun gemoedsgesteldheid is tegenover God. O, wat bent u te beklagen dat u zich zo voor het licht verbergt en in een woestijn omdoolt, hoewel de deur en de toegang tot een land dat van melk en honing overvloeit, openstaat voor ieder die wil komen. Als u immers Jezus op Zijn aanbod zou aannemen, dan zou deze Zon der gerechtigheid uw hart verlichten om te zien wat u van God geschonken is; en dat zou uw ziel verwarmen en doen smelten.
Weer een ander zal zeggen: ‘Ik weet wel dat ik vroeger die zekerheid had, maar het is vervaagd. Het meeste wat ik nog heb, is een flauwe herinnering daaraan. Wat moet ik doen om dat weer terug te krijgen?’ Mijn antwoord is: Als u dat hartelijke verlangen naar uw vroegere geluk bedoelt, dan moet u beseffen dat u, na enige tijd op die weg geweest te zijn, dit niet meer zó zult beleven. Dat is voor de jonge gelovigen! Misschien is er ook een bepaalde zonde die u in een geestelijke duisternis heeft gebracht. Doe uw uiterste best om die zonde te onderkennen en daarover verootmoedigd te worden. Roep met David in uw gebed of God u weer de vreugde wil doen smaken van Zijn heil, en tracht de zaken te verkrijgen waarover wij zojuist gesproken hebben. Dan zal het kunnen zijn dat Gods licht in uw ziel opgaat.

Ten slotte nog een woord van vermaning. Omdat u zo’n Hogepriester hebt, wekken we u op om zo toe te gaan. Maar omdat u daartoe genegen bent, zeggen wij: ‘O, wat is deze weg tot verheerlijking van God! Wat is deze weg veilig, want zelfs de dwaas zal er niet op dwalen. Wat is deze weg u tot voordeel, want alles wat u zo zoekt, zal u gegeven worden, omdat u tot een Vader gaat Die in Zijn Zoon voldaan is.’ God geve u en mij daarom dat wij langs deze weg veel tot de God van het verbond mogen gaan om genade op genade uit Zijn volheid te ontvangen. Amen.
(Eigenschappen, 2012, p. 395)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door SecorDabar »

avisser schreef:Als ik de prediking in rechts reformatorisch Nederland beluister krijg ik het idee dat deze sterk geënt is op de theologie van Comrie en Schortinghuis. Kunstmatig wordt de onzekerheid in stand gehouden gevoed door de geschriften van deze mensen die voor een grote groep van gemeenteleden in het geheugen gebeiteld staan. De prediking lijkt doorgaans meer op een psychoanalyse waar Freud nog van zou opkijken. De prediking van de belofte functioneert niet meer en daarmee is dit deel van de kerk failliet.
Beste A. Visser,
Ik denk dat Comrie's "Eigenschappen des geloofs"
en Schortinghuis zijn "Innige Christendom"
juist de onzekerheid wegneemt, in deze
aanbevelenswaardige en lezenswaardige boeken
wordt sterk het zaligmakend geloof van het schijngeloof onderscheiden.
Ik heb deze boeken met veel zegen mogen lezen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is Failliet.

Bericht door SecorDabar »

Simon schreef:
-DIA- schreef:De Kerk (met een hoofdletter) blijft er tot de jongste dag.

Anders is het of die in dit land blijft. Onder meer door onze dominee wordt meedere malen
opgemerkt dat de Heere als op de dorpel staat om dit land te verlanten. En de mensen (zowel kerkleiders, predikanten al het kerkvolk) merken er niet op. Zie verband in Ezechiel.
Een predikant wordt geroepen om het Evangelie te prediken, het goede nieuws over de Weg de Waarheid en het Leven.
Mensen vervolgens vertellen dat zij verder niets kunnen doen om bekeerd te worden, en iedereen weet dat rechts daar naar toe neigt, is inderdaad een failliete leer, want het bewerkstelligt dat we toch weer gaan denken, hoe beter ik leef en hoe vaker ik erom bid, des te groter is de kans dat ik voor die genade in aanmerking kom.
En dan is het dus geen genade meer.Dus ik snap wel wat Avisser wil zeggen.
Beste Simon,
Het goede nieuws moet inderdaad gebracht worden,
maar wat verstaat u onder de Weg, de Waarheid en Het Leven ?
Weet u, Christus wordt de Weg als onze wegen zijn doodgelopen, Hij wordt de Waarheid voor bedriegers in zichzelven, Hij wordt het leven voor dode zondaren.
De bekering wordt niet door ons toedoen, maar door de Heilige Geest gewerkt in zondaarsharten, en niet door onszelf. Wij kunnen nog geen nagelschrapsel aan onze zaligheid toedoen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
avisser
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 sep 2010, 12:55

Re: De kerk van rechts reformatorisch Nederland is failliet.

Bericht door avisser »

Beste dames en heren,
Inderdaad, het was een “vlugschrift” daarom stond “kerk” geschreven met een hoofdletter. Dat was niet de bedoeling.
Helaas wordt de crisis door velen niet gezien. Dat doet me pijn omdat de wijdte en rijkdom van de genade wordt overwoekerd door subjectieve stelsels. De objectieve leer van de reformatie is vervangen door een leer van subjectivisme, verwarrende nazaten van de nadere reformatie. Helaas zijn vele mensen gevangen in dit web. Deze subjectiviteit heeft de plaats ingenomen van het begrip van de leer want de overtuiging is dat het subjectivisme moet overtuigen. Het Woord is slechts een aanzet en geen ankergrond, want voor je het weet heb je je vergist. De positie van het gevoel is dat deze het Woord moet gaan bevestigen. Dat is de volgorde geworden. Komt dit door gebrek aan geletterdheid of een verkeert begrip van het remonstrantisme?
De leer van de reformatie is onder meer neergeslagen in de 3 formulieren. Helaas worden die nu omgeven door allerlei geheimzinnigheden en valse mystiek. Overigens zijn er veel paralellen met de Roomse kerk in deze. Mystiek doet het goed, een leer meestal niet omdat het grijpbaar is. Dat wordt als een gevaar gezien want er zit aannemingsgevaar in op basis van kennis en niet van overtuiging. Helaas wordt vergeten dat kennis noodzakelijk is voor overtuiging. Echter men wil overtuigen zonder kennis. Een hachelijke onderneming die tot mislukken gedoemd is en reeds mislukt is.
Plaats reactie