Pagina 1 van 3

Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:13
door Eenpaargedachten
Is het iemand wel eens op gevallen dat Jezus geen drie dagen en nachten in het graf gelegen heeft?

Wie heeft hier een verklaring voor want Hij zegt in het Marcus evangelie dat Hij net als Jona drie dagen en nachten in de vis ook in het graf zal gaan.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:18
door vlinder
Hier zijn volgens mij al 1000 preken over gehouden. Daarin hoor je de volgende verklaring: de joden telden in hele dagen. Dus in uren niet, in dagrekening wel.
Jezus zegt zelf: breek deze tempel af en Ik zal hem in 3 dagen weder opbouwen.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:24
door Eenpaargedachten
Maar als je in hele dagen telt dan kom je er nog niet want Maria kwam voor het licht werd al bij het graf en toen was het al leeg.
Dus Jezus is in de nacht van zaterdag op zondag op gestaan.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:31
door refo
De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:32
door Zonderling
Eenpaargedachten schreef:Maar als je in hele dagen telt dan kom je er nog niet want Maria kwam voor het licht werd al bij het graf en toen was het al leeg.
Dus Jezus is in de nacht van zaterdag op zondag op gestaan.
1. Je zegt dat Maria bij het graf kwam voor het licht was. Dat staat er niet op deze manier, het is slechts jouw interpretatie.
2. In Markus 16:9 staat dat Jezus is opgestaan 's morgens vroeg op de eerste dag van de week.
3. Kleopas verklaart duidelijk dat op zondag (de eerste dag van de week) het de derde dag was sinds de kruisiging. Dat betekent dat een opstanding op de voorgaande dag niet mogelijk is, want dan zou Kleopas gesproken moeten hebben van de vierde dag.
4. De wachters kwamen volgens Mattheüs 28:11 pas in de stad toen de vrouwen weer vertrokken bij het graf. Dit staat er natdrukkelijk! Dat kan alleen wanneer de opstanding en de vlucht van de wachters vrij kort voor de komst van de vrouwen plaatsgehad heeft.

@Eenpaargedachten: Je moet wat nauwkeuriger zijn in je beweringen en Schrift met Schrift vergelijken.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:50
door Eenpaargedachten
Zonderling schreef:
Eenpaargedachten schreef:Maar als je in hele dagen telt dan kom je er nog niet want Maria kwam voor het licht werd al bij het graf en toen was het al leeg.
Dus Jezus is in de nacht van zaterdag op zondag op gestaan.
1. Je zegt dat Maria bij het graf kwam voor het licht was. Dat staat er niet op deze manier, het is slechts jouw interpretatie.
2. In Markus 16:9 staat dat Jezus is opgestaan 's morgens vroeg op de eerste dag van de week.
3. Kleopas verklaart duidelijk dat op zondag (de eerste dag van de week) het de derde dag was sinds de kruisiging. Dat betekent dat een opstanding op de voorgaande dag niet mogelijk is, want dan zou Kleopas gesproken moeten hebben van de vierde dag.

@Eenpaargedachten: Je moet wat nauwkeuriger zijn in je beweringen en Schrift met Schrift vergelijken.
1. In Joh. 20 vers 1 staat toch echt dat ze bij het graf kwam toen het nog donker was.
2 Dat klopt en k beweer ook niet dat hij niet op gestaan is op de eerste dag van de week.
3 zie punt 2


Laten we eens kijken naar Marc 16 vers 1. Hier staat dat enkele vrouwen na de Sabbat specerijen kochten om hem te zalven.
Als je ook eens kijkt naar Lukas 23 vers 56 dan mis ik ergens een dag als we het in beide versen van marcus en lukas over de zelfde vrouwen hebben.
Want in Lukas staat dat zij nadat ze specerijen gekocht hebben de sabbat vierden. en in Marcus staat dat zij na de sabbat specerijen kocht en deze klaar maakten.
Ik combinatie met de tijdslijn in Joh. 20 zullen ze daar niet veel tijd en gelegenheid voor gehad hebben.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:54
door Zonderling
Zonderling schreef:
Eenpaargedachten schreef:Maar als je in hele dagen telt dan kom je er nog niet want Maria kwam voor het licht werd al bij het graf en toen was het al leeg.
Dus Jezus is in de nacht van zaterdag op zondag op gestaan.
1. Je zegt dat Maria bij het graf kwam voor het licht was. Dat staat er niet op deze manier, het is slechts jouw interpretatie.
2. In Markus 16:9 staat dat Jezus is opgestaan 's morgens vroeg op de eerste dag van de week.
3. Kleopas verklaart duidelijk dat op zondag (de eerste dag van de week) het de derde dag was sinds de kruisiging. Dat betekent dat een opstanding op de voorgaande dag niet mogelijk is, want dan zou Kleopas gesproken moeten hebben van de vierde dag.
4. De wachters kwamen volgens Mattheüs 28:11 pas in de stad toen de vrouwen weer vertrokken bij het graf. Dit staat er natdrukkelijk! Dat kan alleen wanneer de opstanding en de vlucht van de wachters vrij kort voor de komst van de vrouwen plaatsgehad heeft.

@Eenpaargedachten: Je moet wat nauwkeuriger zijn in je beweringen en Schrift met Schrift vergelijken.
En nog wat indirecte bewijzen:
5. Alle vier evangelisten spreken in verband met de opstandingsgeschiedenis over de eerste dag van de week. Dat zou wel zeer verwonderlijk zijn wanneer dit geen speciale bedoeling heeft, want bij allerlei andere gebeurtenissen treffen we dergelijke dag-aanduidingen niet aan (tenzij het een functie heeft). Ook hier heeft het nadrukkelijk een functie!

6. De apostelen hielden reeds de eerste dag van de week als een dag van samenkomst en viering van het Avondmaal, zie Handelingen 20:7.

7. Johannes spreekt in Openbaring 1:10 over ' 's Heeren dag' in een constructie die in het Grieks nadrukkelijk afwijkt van 'de dag des Heeren' als de toekomstige dag. De constructie in het Grieks komt maar 2x in de Bijbel voor, namelijk in de term 's Heeren avondmaal en 's Heeren dag. De oude Kerk gebruikt dezelfde constructie ook nog voor 'het gebed des Heeren'. Al deze termen wijzen er op dat we te maken hebben met een instelling of voorbeeld van de Heere Jezus Christus Zelf. Dat betekent dat we de 'dag des Heeren' alleen maar kunnen opvatten zoals de kerkvaders gedaan hebben, namelijk als de dag van de opstanding die tevens dag van samenkomst zou worden.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 19:58
door Zonderling
Eenpaargedachten schreef:
Zonderling schreef:
Eenpaargedachten schreef:Maar als je in hele dagen telt dan kom je er nog niet want Maria kwam voor het licht werd al bij het graf en toen was het al leeg.
Dus Jezus is in de nacht van zaterdag op zondag op gestaan.
1. Je zegt dat Maria bij het graf kwam voor het licht was. Dat staat er niet op deze manier, het is slechts jouw interpretatie.
2. In Markus 16:9 staat dat Jezus is opgestaan 's morgens vroeg op de eerste dag van de week.
3. Kleopas verklaart duidelijk dat op zondag (de eerste dag van de week) het de derde dag was sinds de kruisiging. Dat betekent dat een opstanding op de voorgaande dag niet mogelijk is, want dan zou Kleopas gesproken moeten hebben van de vierde dag.

@Eenpaargedachten: Je moet wat nauwkeuriger zijn in je beweringen en Schrift met Schrift vergelijken.
1. In Joh. 20 vers 1 staat toch echt dat ze bij het graf kwam toen het nog donker was.
2 Dat klopt en k beweer ook niet dat hij niet op gestaan is op de eerste dag van de week.
3 zie punt 2
1. In mijn Bijbel staat dat niet. Er staat slechts iets over de tijd dat Maria vertrok, niet iets over de tijd dat ze bij het graf was.
2. en 3. O.k.
Laten we eens kijken naar Marc 16 vers 1. Hier staat dat enkele vrouwen na de Sabbat specerijen kochten om hem te zalven.
Als je ook eens kijkt naar Lukas 23 vers 56 dan mis ik ergens een dag als we het in beide versen van marcus en lukas over de zelfde vrouwen hebben.
Want in Lukas staat dat zij nadat ze specerijen gekocht hebben de sabbat vierden. en in Marcus staat dat zij na de sabbat specerijen kocht en deze klaar maakten.
Ik combinatie met de tijdslijn in Joh. 20 zullen ze daar niet veel tijd en gelegenheid voor gehad hebben.
Dat is slechts een schijn-probleem.
- In het ene Evangelie staat dat ze specerijen kochten nog op de dag van de kruisiging, dus op vrijdagmiddag laat, dus inderdaad vóór de sabbat. Vanuit de gedachte dat de vrouwen Christus wilden zalven is dat ook logisch, men wilde dit zo spoedig mogelijk doen, eigenlijk vóór Zijn begrafenis (maar hadden daartoe geen gelegenheid).
- In het andere Evangelie staat dat ze specerijen kochten na de sabbat. Omdat op zaterdagavond de sabbat voorbij is en bij de joden alle winkels opengaan (ook nú), was dit geen enkel probleem.
- Het is niet zo vreemd dat een deel van de inkopen nog op vrijdag gedaan zijn, en een ander deel pas op zaterdagavond. (Het zou veel vreemder zijn om te denken dat de vrouwen een hele werkdag hebben laten voorbijgaan om naar het graf te gaan..)

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 20:31
door Eenpaargedachten
Zonderling schreef:
Eenpaargedachten schreef:
Zonderling schreef:
Eenpaargedachten schreef:Maar als je in hele dagen telt dan kom je er nog niet want Maria kwam voor het licht werd al bij het graf en toen was het al leeg.
Dus Jezus is in de nacht van zaterdag op zondag op gestaan.
1. Je zegt dat Maria bij het graf kwam voor het licht was. Dat staat er niet op deze manier, het is slechts jouw interpretatie.
2. In Markus 16:9 staat dat Jezus is opgestaan 's morgens vroeg op de eerste dag van de week.
3. Kleopas verklaart duidelijk dat op zondag (de eerste dag van de week) het de derde dag was sinds de kruisiging. Dat betekent dat een opstanding op de voorgaande dag niet mogelijk is, want dan zou Kleopas gesproken moeten hebben van de vierde dag.

@Eenpaargedachten: Je moet wat nauwkeuriger zijn in je beweringen en Schrift met Schrift vergelijken.
1. In Joh. 20 vers 1 staat toch echt dat ze bij het graf kwam toen het nog donker was.
2 Dat klopt en k beweer ook niet dat hij niet op gestaan is op de eerste dag van de week.
3 zie punt 2
1. In mijn Bijbel staat dat niet. Er staat slechts iets over de tijd dat Maria vertrok, niet iets over de tijd dat ze bij het graf was.
2. en 3. O.k.
Laten we eens kijken naar Marc 16 vers 1. Hier staat dat enkele vrouwen na de Sabbat specerijen kochten om hem te zalven.
Als je ook eens kijkt naar Lukas 23 vers 56 dan mis ik ergens een dag als we het in beide versen van marcus en lukas over de zelfde vrouwen hebben.
Want in Lukas staat dat zij nadat ze specerijen gekocht hebben de sabbat vierden. en in Marcus staat dat zij na de sabbat specerijen kocht en deze klaar maakten.
Ik combinatie met de tijdslijn in Joh. 20 zullen ze daar niet veel tijd en gelegenheid voor gehad hebben.
Dat is slechts een schijn-probleem.
- In het ene Evangelie staat dat ze specerijen kochten nog op de dag van de kruisiging, dus op vrijdagmiddag laat, dus inderdaad vóór de sabbat. Vanuit de gedachte dat de vrouwen Christus wilden zalven is dat ook logisch, men wilde dit zo spoedig mogelijk doen, eigenlijk vóór Zijn begrafenis (maar hadden daartoe geen gelegenheid).
- In het andere Evangelie staat dat ze specerijen kochten na de sabbat. Omdat op zaterdagavond de sabbat voorbij is en bij de joden alle winkels opengaan (ook nú), was dit geen enkel probleem.
- Het is niet zo vreemd dat een deel van de inkopen nog op vrijdag gedaan zijn, en een ander deel pas op zaterdagavond. (Het zou veel vreemder zijn om te denken dat de vrouwen een hele werkdag hebben laten voorbijgaan om naar het graf te gaan..)
Als dit allemaal niet belangrijk is dan mis ik nog steeds een paar dagen.
je hebt vrijdag nacht en zaterdag nacht. en zaterdag als dag. Dus twee nachten en een dag. Zelfs met de 72 uur redenering kom je er niet.
Of is dit niet zo belangrijk....

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 20:36
door Simon
refo schreef:De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.
Daniël 9:27 ...dat in de helft der week hij het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden. Helft der week is WOENSDAG, Jezus is zaterdagavond, de overgang naar zondag (met donker begint de 1e dag der week) opgestaan, precies 3 dagen en drie nachten

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 20:44
door Grace
Simon schreef:
refo schreef:De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.
Daniël 9:27 ...dat in de helft der week hij het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden. Helft der week is WOENSDAG, Jezus is zaterdagavond, de overgang naar zondag (met donker begint de 1e dag der week) opgestaan, precies 3 dagen en drie nachten
Sleutelteksten in deze zijn Johannes 19:14 en 31 . De dag des sabbats was groot.


http://www.apologeet.nl/faq/print/002_d ... achten.php

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 20:47
door Grace
Grace schreef:
Simon schreef:
refo schreef:De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.
Daniël 9:27 ...dat in de helft der week hij het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden. Helft der week is WOENSDAG, Jezus is zaterdagavond, de overgang naar zondag (met donker begint de 1e dag der week) opgestaan, precies 3 dagen en drie nachten
Sleutelteksten in deze zijn Johannes 19:14 en 31 . De dag des sabbats was groot.


http://www.apologeet.nl/faq/print/002_d ... achten.php
(31) De Joden dan, opdat de lichamen niet aan het kruis zouden blijven op den sabbat, dewijl het de voorbereiding was (want die dag des sabbats was groot), baden Pilatus, dat hun benen zouden gebroken, en zij weggenomen worden.

Een grote sabbat is één van de jaarlijkse heilige dagen of feestdagen, hiervan zijn er zeven en zij worden alle sabbat genoemd.
Voor ons heel bekende feestdagen zijn Grote Verzoendag (Lev. 16:31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting.)
en Pascha (Exod. 12:1-28 en Num. 28:16, 17).
Jezus heeft tot zijn discipelen gezegd: "Gij weet, dat het over twee dagen Pascha is en alsdan wordt de Zoon des mensen overgeleverd om gekruisigd te worden (Matth. 26:2).
Jezus zegt dus zelf dat Hij op het Pascha werd gedood.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 20:48
door Zonderling
Simon schreef:
refo schreef:De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.
Daniël 9:27 ...dat in de helft der week hij het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden. Helft der week is WOENSDAG, Jezus is zaterdagavond, de overgang naar zondag (met donker begint de 1e dag der week) opgestaan, precies 3 dagen en drie nachten
In Daniël 9 gaat het overduidelijk over 70 jaar-weken.
Eerst wordt gesproken over 7 en 62 weken.
Dan is er nog één week over.
De helft van de week is dus de helft van de laatste of 70e jaarweek. Het heeft dus niets met de woensdag te maken.

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 20:50
door Zonderling
Grace schreef:
Simon schreef:
refo schreef:De Heere Jezus is aan het eind van de middag gestorven.
Als je 3 dagen en 3 nachten letterlijk wilt nemen als 72 uur, heeft Hij van woensdagmiddag tot zaterdagmiddag in het graf gelegen. Want op zondag werd het graf leeg aangetroffen.
Daniël 9:27 ...dat in de helft der week hij het slachtoffer en spijsoffer zal doen ophouden. Helft der week is WOENSDAG, Jezus is zaterdagavond, de overgang naar zondag (met donker begint de 1e dag der week) opgestaan, precies 3 dagen en drie nachten
Sleutelteksten in deze zijn Johannes 19:14 en 31 . De dag des sabbats was groot.
Ik erken dat er een paassabbat was (= 15 Nisan) en dat deze volgt op de dag van de kruisiging (= 14 Nisan). Maar de paassabbat en de weeksabbat kunnen heel goed samenvallen volgens de joodse kalender. In het jaar van de kruisiging blijkt dat uit alle omstandigheden het geval te zijn geweest.
Een grote sabbat is één van de jaarlijkse heilige dagen of feestdagen, hiervan zijn er zeven en zij worden alle sabbat genoemd.
Voor ons heel bekende feestdagen zijn Grote Verzoendag (Lev. 16:31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting.)
en Pascha (Exod. 12:1-28 en Num. 28:16, 17).
Jezus heeft tot zijn discipelen gezegd: "Gij weet, dat het over twee dagen Pascha is en alsdan wordt de Zoon des mensen overgeleverd om gekruisigd te worden (Matth. 26:2).
Jezus zegt dus zelf dat Hij op het Pascha werd gedood.
Jezus is inderdaad gedood op de dag dat de paaslammeren geslacht werden (14 Nisan). Dit was het paasfeest.
Dit paasfeest werd gevolgd door de 'paassabbat' (15 Nisan).
Inderdaad werd op die dag gerust. (In het jaar van de kruisiging viel dit samen met de weeksabbat.)
Op 16 Nisan was het de dag waarop de garven van de eerstelingen geofferd werden.
Dit komt overeen met de opstanding.

Paulus refereert aan beide typen expliciet.
- Christus wordt het Pascha genoemd met het oog op Zijn kruisiging (op 14 Nisan!).
- Idem de eersteling uit de doden (conform de eerstelingen op 16 Nisan).

Re: Lag Jezus wel of niet drie dagen en nachten in het graf

Geplaatst: 08 mei 2012, 20:57
door Zonderling
Eenpaargedachten schreef:Als dit allemaal niet belangrijk is dan mis ik nog steeds een paar dagen.
je hebt vrijdag nacht en zaterdag nacht. en zaterdag als dag. Dus twee nachten en een dag. Zelfs met de 72 uur redenering kom je er niet.
Of is dit niet zo belangrijk....
Ik ben ervan overtuigd dat het gaat om delen van dagen die als geheel tellen.
Dan zijn er drie gedeeltelijke dagen geweest.
Het drie-dagen-en-drie-nachten moeten we dan opvatten als drie etmalen, of delen van etmalen.

Dit stemt overeen met de veelvuldig in het NT gebruikte term 'op de derde dag' ('ten derde dage). Naar joodse telling betekent dit:
1e dag = dag van de kruisiging
3e dag = dag van de opstanding.

We moeten aan het drie-dagen-en-drie-nachten niet meer gewicht toekennen dan aan het 'ten derde dage' ('op de derde dag'), maar Schrift met Schrift vergelijken.