Geloofsdoop of kinderdoop?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Verder vind ik het moeilijk om op basis van een mailwisseling tussen jou en de auteur te discussiëren om twee redenen.
1. Ik ken de hele mailwisseling niet. Het is dus geen openbare bron.
2. Je krijgt antwoorden op jouw vragen maar mijn vragen aan de auteur zouden heel andere zijn.
Met toestemming van de auteur:
Marten van Willigen schreef:Dan, in reactie op de vraag die je stelt: In de Vroege Kerk is de volwassendoop vanaf het allereerste begin overheersend. Kinderdoop komt daarnaast wel voor, maar waarschijnlijk is de kinderdoop in de eerste eeuwen ver in de minderheid (als het gaat om de getallen) vergeleken met de volwassendoop. Als aan het eind van de 4e eeuw de volwassendoop sterk onder druk komt te staan en naar het moment van sterven dreigt te verschuiven is het de kerkvader Augustinus die de kinderdoop in het centrum van de sacramentsbeleving een plaats geeft door de kinderdoop noodzakelijk te achten voor iedere gelovige, vanwege zijn/haar erfzonde. Geen mens ontkomt aan de zonde van de eerste mens. Zo is de doop absoluut noodzakelijk voor ieder mens die Christus wil volgen, of voor ieder pasgeboren kind waarvan de ouders willen dat het Christus volgt, het liefst direct in het begin van zijn/haar leven. Niemand mag worden uitgesloten van de doop, geen pasgeboren kind en evenmin een gebrekkige oude man (Zie het prachtige citaat op pag. 160 van het boek). Het boek is hier helder in en laat op meerdere plaatsen zien dat de gedachte dat de kinderdoop vanaf het begin wijdverbreid is niet klopt. De kinderdoop was er wel, maar de volwassendoop is veel frequenter toegepast, getuige de bronnen en de archeologische opgravingen. Ook de archeologie onderstreept de prevalentie van de volwassendoop in de eerste 4 eeuwen.
Op mijn verzoek dit te mogen plaatsen, zegt hij dat dit de visie is die hij op dit moment uit de bronnen afleidt. Misschien dat hij later zijn mening moet bijstellen. Dan vervolgt hij:
Marten van Willigen schreef:Ook is het belangrijk om erbij te vermelden dat de Vroegchristelijke Gemeente missionair van karakter is. Dit betekent dat om die reden ook veel meer mensen volwassen worden gedoopt dan later het geval is. In de 4e eeuw komt namelijk het omslagpunt: de Kerk wordt niet meer vervolgd en het missionaire karakter verdwijnt.
Dus ook jullie hebben een punt. ;)
Dat was idd mijn punt in mijn laatste post in dit topic. Blij dat dr van Wiligen het met huisman eens is. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Wat mij betreft is dus de conclusie dat de volwassendoop in de Vroege Kerk absoluut niet 1 op 1 vergeleken kan worden met de huidige geloofsdoop (met uitsluiting van de kinderdoop). Die komt pas op in de 17e, 18e eeuw.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Wat een goede reactie van prof. dr. J.W. Maris (RD 04-02) op het vreemde voorstel van prof. dr. J. Hoek, om de kwestie van de kinderdoop of geloofsdoop naast elkaar in de kerk te laten bestaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Luther schreef:Wat een goede reactie van prof. dr. J.W. Maris (RD 04-02) op het vreemde voorstel van prof. dr. J. Hoek, om de kwestie van de kinderdoop of geloofsdoop naast elkaar in de kerk te laten bestaan.
Inderdaad een mooie inhoudelijke reactie. Alle kerken die zich op de reformatie beroepen (dus ook de PKN) zouden de leer omtrent de kinderdoop beter moeten uitdragen.
Vooral aan de rechterzijde zie je een verbonds en doopleer die je eigenlijk doet uitkomen bij de geloofsdoop. Aan de linkerzijde zie je bij de kinderdoop een on-Schriftuurlijke overschatting van dit sacrament. Beide afwijkingen brengt mensen er toe om dit sacrament anders in te gaan vullen en gaan zich dan refobaptisten noemen. Dit doen ze vaak met een stukje klankexegese en een afzetten tegen een karikatuur van de echte gereformeerde doopsleer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door helma »

PKN-predikant A de Boer heeft zich afgelopen zondag laten overdopen in een Baptistengemeente...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2875
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door FlyingEagle »

Bizar...
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Erik »

huisman schreef:
Luther schreef:Wat een goede reactie van prof. dr. J.W. Maris (RD 04-02) op het vreemde voorstel van prof. dr. J. Hoek, om de kwestie van de kinderdoop of geloofsdoop naast elkaar in de kerk te laten bestaan.
Inderdaad een mooie inhoudelijke reactie. Alle kerken die zich op de reformatie beroepen (dus ook de PKN) zouden de leer omtrent de kinderdoop beter moeten uitdragen.
Vooral aan de rechterzijde zie je een verbonds en doopleer die je eigenlijk doet uitkomen bij de geloofsdoop. Aan de linkerzijde zie je bij de kinderdoop een on-Schriftuurlijke overschatting van dit sacrament. Beide afwijkingen brengt mensen er toe om dit sacrament anders in te gaan vullen en gaan zich dan refobaptisten noemen. Dit doen ze vaak met een stukje klankexegese en een afzetten tegen een karikatuur van de echte gereformeerde doopsleer.
Vandaag nog wat tekst en uitleg van prof.dr. Hoek in het RD.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Pimpelmees »

helma schreef:PKN-predikant A de Boer heeft zich afgelopen zondag laten overdopen in een Baptistengemeente...
Deze predikant is nu lid van zowel de PKN als de baptistengemeente. Er wordt door de PKN geen maatregelen genomen tegen ds De Boer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door parsifal »

Pimpelmees schreef:
helma schreef:PKN-predikant A de Boer heeft zich afgelopen zondag laten overdopen in een Baptistengemeente...
Deze predikant is nu lid van zowel de PKN als de baptistengemeente. Er wordt door de PKN geen maatregelen genomen tegen ds De Boer.
Ik zou het vreemd vinden als er tegen hem wel maatregelen worden genomen en tegen een predikant die de historiciteit van de Heere Jezus ontkent niet. Maar dat laatste is echt heel vreemd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Pimpelmees »

parsifal schreef:
Pimpelmees schreef:
helma schreef:PKN-predikant A de Boer heeft zich afgelopen zondag laten overdopen in een Baptistengemeente...
Deze predikant is nu lid van zowel de PKN als de baptistengemeente. Er wordt door de PKN geen maatregelen genomen tegen ds De Boer.
Ik zou het vreemd vinden als er tegen hem wel maatregelen worden genomen en tegen een predikant die de historiciteit van de Heere Jezus ontkent niet. Maar dat laatste is echt heel vreemd.
Helemaal met je eens. Ik zou het daarnaast goed vinden als de PKN wat grenzen zou stellen. Maar misschien zijn ze bang voor een rel ofzo, en zijn ze bang dat er dan ineens veel vrijzinnige predikanten en gemeenten de PKN zouden verlaten.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Erik »

Pimpelmees schreef:
Helemaal met je eens. Ik zou het daarnaast goed vinden als de PKN wat grenzen zou stellen. Maar misschien zijn ze bang voor een rel ofzo, en zijn ze bang dat er dan ineens veel vrijzinnige predikanten en gemeenten de PKN zouden verlaten.[/quote]

Scriba PKN heeft een duidelijk geluid laten horen.

De tuchtmaatregelen in de PKN lopen i.t.t. de afgescheiden kerken niet top-down. Zie ook geval Hendrikse. De beoordeling en eventuele maatregelen zijn niet landelijk en uniform geregeld.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Pimpelmees »

Erik schreef: De tuchtmaatregelen in de PKN lopen i.t.t. de afgescheiden kerken niet top-down. Zie ook geval Hendrikse. De beoordeling en eventuele maatregelen zijn niet landelijk en uniform geregeld.
Ok, ik weet niet hoe dat precies werkt binnen de PKN. Kunnen alleen individuele gemeenteleden bezwaar aantekenen? Of ook een kerkenraad, of een classis?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Tiberius »

Erik schreef:De tuchtmaatregelen in de PKN lopen i.t.t. de afgescheiden kerken niet top-down.
Wat de PKN betreft, zou ik niet weten.
Wat je over de afgescheiden kerken zegt, is in ieder geval onjuist.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door ZWP »

Nee, die lopen inderdaad down-top, en terecht.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:Nee, die lopen inderdaad down-top, en terecht.
Bottom-up, heet dat. ;)
Plaats reactie