Geloofsdoop of kinderdoop?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Nog iets verder, laatste alinea van art. 34.
Je bedoelt de verwijzing naar de uitspraak van Paulus? Mijns inziens gaat de belijdenis hier uit van een verkeerde exegese. Immers, het gaat in Kol. 2:11 over een besnijdenis die 'zonder handen geschiedt'.
Bovendien zal elk weldenkend christen belijden dat het avondmaal in de plaats van het pascha is gekomen (de Heere Jezus stelde het niet niet voor niets bij het pascha in). Alleen, het is niet helemaal hetzelfde, dat zul je ongetwijfeld bedoelen. Maar dat kun je dan van de doop ook zeggen, zelfs al zóú de doop 'de besnijdenis van Christus' genoemd worden.

Lees dit artikel eens aandachtig in zijn geheel en in het bijzonder dit deel. Uit De Waarheidsvriend 16 oktober 1958 door v Sl (Zal wel ds van Sliedregt zijn ) Al je vragen worden van een antwoord voorzien maar waarschijnlijk zul je weer andere vragen oproepen.

Doch nu blijft intussen de algemene Pascha-viering toch ons de voet dwars zetten. Als de lijn zo doorloopt van belijdenis naar Doop, dan ook zo van het Pascha naar het Heilig Avondmaal.

Is dat inderdaad zo? Waarom worden de kinderen der gemeente gedoopt, zo-'' als bij Israël de kinderen besneden werden? Toch krachtens het Verbond Gods met Abraham: Ik ben uw God en de God uws zaads. Krachtens die toezegging aan Abraham breidde zich het verbond uit onder zijn nageslacht. En deze toezegging is toch overgegaan op de gemeente van het nieuwe Verbond, op de kinderen der belofte. Gods toezegging aan hen, aan Zijn Gemeente, die het lichaam van Christus is, doet het Verbond zich uitbreiden over het nage­slacht. Daariom worden de kinderen gedoopt. Opdat tegelijk ook de Zoon Gods kan voortgaan Zijn uitverkorenen te vergaderen. Wat de stipulatiën ten opzichte van de ouders betreft, wil de kerk garantie hebben aangaande de opvoeding der kinderen. Natuurlijk zit er voor de ouders in de oproep tot bekering en geloof, indien zij niet waarachtig geloven. Doch het geloof der ouders is niet de grond of voorwaarde van de doop hunner kinderen, maar het verbond.

Het is dus niet zo, dat, omdat alle kinderen in Israël besneden werden nu ook alle ouders op het erf der kerk met hun kinderen tot de doop worden toegelaten, maar dit geschiedt vanwege de toezegging Gods in Zijn verbond.

Als we nu de Pascha-viering gaan vergelijken met de viering van het H. Avondmaal, dan komen we hier voor iets heel anders te staan. Niet de lijn van de algemene viering moet doorgetrokken worden, maar we moeten vragen naar de zin der schaduw.

De wet heeft een schaduw der toekomende goederen. Paulus wijst het Pascha-offer aan als schaduw van Christus.

Welke grond zouden we nu kunnen vinden om de cultische reinheid te laten slaan op het uitwendig onergerlijk kerkelijk leven van het huidig belijdend lid der gemeente. Mij komt dit zeer willekeurig voor.

Trekken we echter de lijn der schaduw door, wat voor de hand ligt en volkomen Schriftuurlijk is, dan is de offerdienst, i.e. hier het Pascha-offer, schaduw van Christus, en de cultische gesteldheid t.o.v. dit offer schaduw van onderwijs aangaande de persoonlijke houding tegenover Christus. De cultische reinheid wijst ons heen — omdat we hier in de sfeer der schaduwen verkeren — naar het waar geloof, dé cultische onreinheid naar ''t ontbreken van dit geloof. Aangezien in plaats van het Pascha in de nieuwe dag het H. Avondmaal is gekomen (als sacrament), moet dat ook toegepast worden op het gaan ten avondmaal. En vanuit de schaduw krijgt zo vr. 81 van de catechismus wel grote klemtoon. Niet om het getal der avondmaalsgangers zo klein mogelijk te houden, maar integendeel om op te roepen tot bekering en geloof, opdat tot de Dis toegetreden worde. Ja, dan krijgt de dreiging van Num. 9 : 13 (dat de reine, die het Pascha verzuimde, uitgeroeid zou worden) wel zeer bijzondere waarschuwende kracht in onze dag voor Gods kinderen, die slordig en buiten Gods inzettingen leven. Die zullen wonen in het dorre des doods.

Tenslotte moge het feit, dat de cultisch onreine wel uitzondering geweest zal zijn, en de viering van het Pascha door de leden van Israels gemeente regel, ons bepalen bij - de geestelijke ingezonken toestand van zeer veel gemeenten. Hoe is het goud verdonkerd. Waar komt het voor, dat de Avondmaalszondag een hoogtijdag der gemeente is. Ik bedoel niet uitwendig, maar geestelijk en waar. Zoals we lezen van de gemeenten in Schotland in de dagen der Erskines. Benauwt ons de gesteldheid onzer gemeenten weleens? — Niet alsof in het grote aantal avondmaalsgangers zonder meer het heil der gemeente ligt en het kenmerk van leven te vinden is, maar wel omdat waar­achtig leven des geloofs zich openbaart in gezegende Avondmaalsviering.

http://www.digibron.nl/search/detail/2a ... vondmaal/1
Ja, en de besnijdenis was een schaduw van de besnijdenis des harten. Dus kun je dezelfde redenering op de doop toepassen als ds. Van Sliedregt hier doet op het avondmaal.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Mara »

Een citaat uit een meditatie van ds. Kempeneers:

In die Naam worden wij herinnerd aan de werkelijkheid waar ook het Doopformulier zo aangrijpend mee begint. Dat wij met onze kinderen in zónden ontvangen en geboren worden. En dat ook die kleine kinderen, kinderen des toorns zijn, die in het rijk Gods niet kúnnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden. Dat zijn aangrijpende woorden. Zondaar. Een kind des toorns. Buiten het Koninkrijk Gods. Op weg naar de eeuwige verdoemenis. Geloven we dat? Het zijn bekende klanken. En we zeggen er ‘ja’ op. Ik hoop dat u beseft waar u antwoord op hebt gegeven. Ouders, beséffen we wat het wil zeggen, dat wij met onze kinderen zóndaren zijn? Want deze woorden zijn aan u geadresseerd. Aan uw kinderen. En aan mij en mijn kinderen. Daar moet je wel voor leren buigen, hoor. Daar ben je het zómaar niet mee eens, als je zo’n klein lief kindje ziet. Of als je zelf zo je best doet om als christen te leven. Aan allerhande ellendigheden, ja aan de verdoemenis zelf onderworpen. Dat kun je alleen zeggen als de Geest je dat heeft voorgezegd. Als het beléving wordt. Waarheid in het binnenste. Dat moet gevóeld worden.

De gehele meditatie is HIER te lezen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:Mensen, ik zeg dit niet vaak, maar hier houdt het echt op hoor. Als je zo erg teksten wilt laten buikspreken...

Calvijn, en de NGB zijn al geciteerd, hier de HC:

Vraag 75
Hoe wordt gij in het Heilig Avondmaal vermaand en verzekerd, dat gij aan de enige offerande van Christus, aan het kruis volbracht,en aan al zijn goed gemeenschap hebt?
Alzo, dat Christus mij en allen gelovigen tot zijn gedachtenis van dit gebroken brood te eten en van dezen drinkbeker te drinken bevolen heeft, en daarbij ook beloofd heeft :
eerstelijk,dat zijn lichaam zo zekerlijk voor mij aan het kruis geofferd en gebroken enzijn bloed voor mij vergoten is, als ik met de ogen zie, dat het brood desHeeren mij gebroken en de drinkbeker mij medegedeeld wordt;
en ten andere, dat Hijzelf mijn ziel met zijn gekruisigd lichaam en vergoten bloed zo zekerlijk tot het eeuwige leven spijst en laaft, als ik het brood en den drinkbeker des Heeren uit des dienaars hand ontvang en met den mond geniet.

Vraag 76
Wat is dat te zeggen, het gekruisigde lichaam van Christuseten en zijn vergoten bloed drinken?
Het is niet alleen met een gelovig hart het ganse lijden en sterven van Christus aannemen en daardoor vergeving der zonden en het eeuwige leven verkrijgen , maar ook daar benevens door den Heiligen Geest, die èn in Christus èn in ons woont, alzo met zijn heilig lichaam hoe langer hoe meer verenigd worden , dat wij, al is het, dat Christus in den hemel is en wij op aarde zijn, nochtans vlees van zijn vlees en been van zijn gebeente zijn ,en dat wij door één Geest eeuwiglijk leven en geregeerd worden.

Vraag 77
Waar heeft Christus beloofd, dat Hij de gelovigen zo zekerlijk alzo met zijn lichaam en bloed wil spijzen en laven, als zij van dit gebroken brood eten en van dezen drinkbeker drinken?
In de inzetting des Avondmaals, welke alzo luidt :
De Heere Jezus, in den nacht, in welken Hij verraden werd, nam het brood, en als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet; dat is mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot mijn gedachtenis. Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des Avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het nieuwe Testament in mijn bloed; doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot mijn gedachtenis. Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt; 1Kor. 11 : 23-26.
Deze toezegging wordt ook herhaald door den Heiligen Paulus, waar hij spreekt: De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet des lichaams van Christus? Want één brood is het, zo zijn wij velen één lichaam,dewijl wij allen ééns broods deelachtig zijn, 1 Kor. 10: 16, 27.
Wat bedoel je nu precies? Dit zeg ik toch de hele tijd?
Niet het teken spijst en laaft, maar de betekende zaak.
[edit]
De betekende zaak wordt met het avondmaal gegeven. Dát staat in die teksten. En dat is wat jullie steeds ontkennen.
Laatst gewijzigd door Fjodor op 31 dec 2014, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:Je kunt met evenveel recht zeggen dat de doop iets 'nieuws' bevat ten opzichte van de besnijdenis, als dat het avondmaal iets 'nieuws' bevat ten opzichte van het pascha.
Dat kan. Maar dan moet dat wel vanuit de Bijbel te onderbouwen zijn. En dat is het juist niet, immers zet Paulus in Kol. 2 de doop en besnijdenis op één lijn. Terwijl hij bij het avondmaal expliciet het aspect van zelfbeproeving toevoegt, bij de doop niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Je kunt met evenveel recht zeggen dat de doop iets 'nieuws' bevat ten opzichte van de besnijdenis, als dat het avondmaal iets 'nieuws' bevat ten opzichte van het pascha.
Dat kan. Maar dan moet dat wel vanuit de Bijbel te onderbouwen zijn. En dat is het juist niet, immers zet Paulus in Kol. 2 de doop en besnijdenis op één lijn. Terwijl hij bij het avondmaal expliciet het aspect van zelfbeproeving toevoegt, bij de doop niet.
Bij de doop wordt expliciet het geloof vereist. "Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn..." en andere teksten.
Dus staan beide sacramenten wat dat betreft quitte.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Wat bedoel je nu precies? Dit zeg ik toch de hele tijd?
Niet het teken spijst en laaft, maar de betekende zaak.
Mooi. Vertel dat maar aan Luther en Huisman want die geloven dit niet.
Ja hoor, ik wel. Sterker nog: dat probeer ik steeds duidelijk te maken. Het teken, het sacrament zegt iets over God Zelf en Zijn verbondshandelen in Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Je kunt met evenveel recht zeggen dat de doop iets 'nieuws' bevat ten opzichte van de besnijdenis, als dat het avondmaal iets 'nieuws' bevat ten opzichte van het pascha.
Dat kan. Maar dan moet dat wel vanuit de Bijbel te onderbouwen zijn. En dat is het juist niet, immers zet Paulus in Kol. 2 de doop en besnijdenis op één lijn. Terwijl hij bij het avondmaal expliciet het aspect van zelfbeproeving toevoegt, bij de doop niet.
Bij de doop wordt expliciet het geloof vereist. "Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn..." en andere teksten.
Dus staan beide sacramenten wat dat betreft quitte.
Is dat een eis die aan de doop vooraf gaat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Je kunt met evenveel recht zeggen dat de doop iets 'nieuws' bevat ten opzichte van de besnijdenis, als dat het avondmaal iets 'nieuws' bevat ten opzichte van het pascha.
Dat kan. Maar dan moet dat wel vanuit de Bijbel te onderbouwen zijn. En dat is het juist niet, immers zet Paulus in Kol. 2 de doop en besnijdenis op één lijn. Terwijl hij bij het avondmaal expliciet het aspect van zelfbeproeving toevoegt, bij de doop niet.
Bij de doop wordt expliciet het geloof vereist. "Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn..." en andere teksten.
Dus staan beide sacramenten wat dat betreft quitte.
Is dat een eis die aan de doop vooraf gaat?
Ja, lees het maar na in Handelingen: eerst geloof, dan doop.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Wat bedoel je nu precies? Dit zeg ik toch de hele tijd?
Niet het teken spijst en laaft, maar de betekende zaak.
Mooi. Vertel dat maar aan Luther en Huisman want die geloven dit niet.
Ja hoor, ik wel. Sterker nog: dat probeer ik steeds duidelijk te maken. Het teken, het sacrament zegt iets over God Zelf en Zijn verbondshandelen in Christus.
Owja, mm.
Jij zegt zeker dat de betekende zaak niet de inenting in Christus is maar de belofte van God? Niet het daadwerkelijke deelnemen maar het van Gods zijde aanzeggen ervan?

Dus wat is volgens jou de betekende zaak?
Krijgen we daar deel aan door het avondmaal?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:Je kunt met evenveel recht zeggen dat de doop iets 'nieuws' bevat ten opzichte van de besnijdenis, als dat het avondmaal iets 'nieuws' bevat ten opzichte van het pascha.
Dat kan. Maar dan moet dat wel vanuit de Bijbel te onderbouwen zijn. En dat is het juist niet, immers zet Paulus in Kol. 2 de doop en besnijdenis op één lijn. Terwijl hij bij het avondmaal expliciet het aspect van zelfbeproeving toevoegt, bij de doop niet.
Bij de doop wordt expliciet het geloof vereist. "Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn..." en andere teksten.
Dus staan beide sacramenten wat dat betreft quitte.

Ik heb getwijfeld of ik het volgende per PB moest doen of in dit topic. Ik heb gekozen voor het laatste hoewel het wel wat op de persoon is.

Jij stelt vragen over o.a het verband Pascha-Avondmaal in vergelijk met besnijdenis-doop. Ik antwoord daar op met een lang artikel van ds van Sliedregt waar ik-gezien je vlugge reactie- mij afvraag of je het helemaal grondig hebt gelezen.

Dit artikel geeft veel antwoorden op de laatste vragen in dit topic door jou gesteld maar je maakt je in een paar woorden van het artikel af en je blijft gewoon doorgaan met dezelfde vragen stellen.

1. Ben jij wel geïnteresseerd in antwoorden ?
2. Besef je dat je verwarring creëert bij veel meelezers?
3. Geef zelf eens antwoorden als die van ons allemaal bagger zijn

Vr gr,
huisman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef:
Fjodor schreef:
Tiberius schreef:Wat bedoel je nu precies? Dit zeg ik toch de hele tijd?
Niet het teken spijst en laaft, maar de betekende zaak.
Mooi. Vertel dat maar aan Luther en Huisman want die geloven dit niet.
Ja hoor, ik wel. Sterker nog: dat probeer ik steeds duidelijk te maken. Het teken, het sacrament zegt iets over God Zelf en Zijn verbondshandelen in Christus.
Owja, mm.
Jij zegt zeker dat de betekende zaak niet de inenting in Christus is maar de belofte van God? Niet het daadwerkelijke deelnemen maar het van Gods zijde aanzeggen ervan?

Dus wat is volgens jou de betekende zaak?
Krijgen we daar deel aan door het avondmaal?
De haalt nu de betekenis van teken en betekende zaak door elkaar.
Dit hele draadje gaat over de waarde en de zeggingskracht van het teken. En ik heb nog enkele postings betoogd dat het teken niets zegt over de dopeling of de avondmaalganger. Het teken zegt vooral iets over de God van het teken, over Zijn verband, over Zijn Woord en het heil dat Hij heeft aangebracht in Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Jij stelt vragen over o.a het verband Pascha-Avondmaal in vergelijk met besnijdenis-doop. Ik antwoord daar op met een lang artikel van ds van Sliedregt waar ik-gezien je vlugge reactie- mij afvraag of je het helemaal grondig hebt gelezen.

Dit artikel geeft veel antwoorden op de laatste vragen in dit topic door jou gesteld maar je maakt je in een paar woorden van het artikel af en je blijft gewoon doorgaan met dezelfde vragen stellen.

1. Ben jij wel geïnteresseerd in antwoorden ?
2. Besef je dat je verwarring creëert bij veel meelezers?
3. Geef zelf eens antwoorden als die van ons allemaal bagger zijn

Vr gr,
huisman
De 'paar woorden' waren mijns inziens wél ter zake. Dus wat je nu doet, is een zwaktebod.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Jij stelt vragen over o.a het verband Pascha-Avondmaal in vergelijk met besnijdenis-doop. Ik antwoord daar op met een lang artikel van ds van Sliedregt waar ik-gezien je vlugge reactie- mij afvraag of je het helemaal grondig hebt gelezen.

Dit artikel geeft veel antwoorden op de laatste vragen in dit topic door jou gesteld maar je maakt je in een paar woorden van het artikel af en je blijft gewoon doorgaan met dezelfde vragen stellen.

1. Ben jij wel geïnteresseerd in antwoorden ?
2. Besef je dat je verwarring creëert bij veel meelezers?
3. Geef zelf eens antwoorden als die van ons allemaal bagger zijn

Vr gr,
huisman
De 'paar woorden' waren mijns inziens wél ter zake. Dus wat je nu doet, is een zwaktebod.
Toch kan ik huisman wel volgen, ook in dit antwoord geef je geen antwoord op de drie gestelde punten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Posthoorn »

@Huisman en @Luther: speel niet op de persoon...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:@Huisman en @Luther: speel niet op de persoon...
Ik speel niet op de persoon, ik zou wel graag een antwoord willen weten, m.n. op de 2e en de 3e vraag van Huisman.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie