De vrouw uit Openbaring 12

Gebruikersavatar
Inbetween
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jan 2011, 09:13

De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Inbetween »

Jullie kennen de tekst uit Openbaring 12:

En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw, met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd.

Een prachtige beeldspraak. Maar waarvan precies? De uitleg die ik altijd heb gekregen is 'De vrouw is de Kerk, de Bruid van Jezus' en dat klopt voor mijn gevoel ook het beste. Ik verkeer tegenwoordig echter in kringen waar men er echter van overtuigd is dat de hierboven beschreven vrouw echter niet de Kerk is, maar Maria, de moeder van Christus.
Ik, min of meer nog steeds gereformeerd, kan helemaal niets met die uitleg en vind dat Maria een te grote rol krijgt toebedeeld als het hier werkelijk om Maria zou gaan. Wat zijn jullie ideeën, en vooral; waarom? Ik ben enorm benieuwd naar jullie argumenten!
"Happiness is real only when shared"
- Alexander Supertramp
Gebruikersavatar
Aty
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jul 2011, 15:47

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Aty »

De nakomelingen van de vrouw zijn dacht ik de Christenen, die zullen volgen door de eeuwen heen. Meer weet ik er zo niet van. Maar er zijn vast anderen op het forum met meer kennis hierover!
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Hansie »

Kijk eens naar de Europese vlag. (12 sterren)"Europa was de naam van de vrouw uit de mythologie, en ieder land onder (ten zuiden van)Europa heeft de maan in haar vlag, voor zover ik weet.
(Wikipedia:Omdat ook het Grieks alfabet feitelijk teruggaat op het Fenicische, lijkt het ook niet zo vreemd dat de mythologie Europa voorstelt als de moeder van Minos, en dus ook van de Minoïsche cultuur, de oudste beschaving in het werelddeel Europa.)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Mara »

Helaas wordt er door veel predikanten niet of nauwelijks uit Openbaringen gepreekt. Maar er zijn predikanten die een hele serie preken hebben gemaakt hierover. Misschien via DWW te beluisteren ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Toeschouwer »

Openbaring 12 laat ons zien wie Israël is in Gods gedachten en ook eenmaal zijn zal. De vrouw is hier Israël en niet de kerk, want de kerk is uit Christus geboren, niet andersom (Jak. 1:18, Gen. 2:21,22; 1 Kor. 11:8 en Ef. 5:32). Maar naar het vlees is Hij een Zoon van Israël (Jes. 9:5, Rom. 9:5). Ook wordt hier gesproken van de aartsengel Michaël, die in de Schrift verbonden is aan het welzijn van Israël (Dan. 10:21; 12:1). Wij lezen in Jesaja 66:7 “Eer zij barensnood had heeft zij gebaard, eer haar smart overkwam zo is zij van een knechtje verlost”. Afgezien van de kindermoord in Bethlehem heeft Israël bij de geboorte van het Kind geen barensweeën gekend. In de geschiedschrijving van Israël wordt de geboorte, het leven en de dood van Jezus slechts terloops vermeld. Ook hier wordt de tijd tussen komst en wederkomst over geslagen. Het Kind is onmiddellijk volwassen en wordt weggerukt tot God en Zijn troon. Eerst hier overvallen Israël de barensweeën van de geboorte van de wederkomende Messias (Jer. 30:6, 7; Mich.5:2). Daarom wordt hier de satan uit de hemel op aarde geworpen (wat ook weer een klaar bewijs is dat hij nog steeds niet gebonden is) en vangt hier de beslissende eindstrijd aan.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Helaas wordt er door veel predikanten niet of nauwelijks uit Openbaringen gepreekt. Maar er zijn predikanten die een hele serie preken hebben gemaakt hierover. Misschien via DWW te beluisteren ?
Ds M v Campen en ds J Koppelaar zijn 2 reformatorische predikanten die veel uit Openbaringen preken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door -DIA- »

Aanbevolen:
HET BOEK DER OPENBARING
door ds. F. Mallan

In dit 2-delige werk wordt niet gespeculeerd en gefantaseerd.
De schrijver blijft bij de Bijbeltekst en de kanttekeningen.
Wie het leest zal merken dat het, al is het jaren geleden geschreven,
in het algemeen toch verrassend actueel is!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Jongere »

Rond hemelvaart heb ik 2 preken uit Openbaring 12 gehoord.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:Rond hemelvaart heb ik 2 preken uit Openbaring 12 gehoord.
En de preek van ds. J. Koster die hier elders staat (ik meen bij "Bezinning") van september 1984, uit Openbaring 22 is ook nog altijd actueel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Johann »

-DIA- schreef:Aanbevolen:
HET BOEK DER OPENBARING
door ds. F. Mallan

In dit 2-delige werk wordt niet gespeculeerd en gefantaseerd.
De schrijver blijft bij de Bijbeltekst en de kanttekeningen.
Wie het leest zal merken dat het, al is het jaren geleden geschreven,
in het algemeen toch verrassend actueel is!
Deze is inderdaad aanbevelens waardig.
Inbetween schreef:Jullie kennen de tekst uit Openbaring 12:

En er werd een groot teken in de hemel gezien: een vrouw, met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd.

Een prachtige beeldspraak. Maar waarvan precies? De uitleg die ik altijd heb gekregen is 'De vrouw is de Kerk, de Bruid van Jezus' en dat klopt voor mijn gevoel ook het beste. Ik verkeer tegenwoordig echter in kringen waar men er echter van overtuigd is dat de hierboven beschreven vrouw echter niet de Kerk is, maar Maria, de moeder van Christus.
Ik, min of meer nog steeds gereformeerd, kan helemaal niets met die uitleg en vind dat Maria een te grote rol krijgt toebedeeld als het hier werkelijk om Maria zou gaan. Wat zijn jullie ideeën, en vooral; waarom? Ik ben enorm benieuwd naar jullie argumenten!
Dat met Maria is uiteraard een grove dwaling, ik denk inderdaad dat het met dé Kerk te maken heeft. Vroeger zeiden ze wel eens: ´´Ik mocht even de maan onder mijn voeten hebben...´´
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Mister »

Eveneens aanbevolen:

Ds. R. van Kooten: 'Dingen die met haast geschieden moeten.
Praktisch commentaar op de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Upquark »

Welja, nog maar een leestip dan: Middenin de eindstrijd van Ds. Tj. Boersma.

Wat de vrouw betreft, ik zou zeggen dat die symbool staat voor het vrouwenzaad.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Kohlbrugge »

Ik heb verschillende verklaringen van het boek Openbaring: J.H. Bavinck - "En voort wentelen de eeuwen"; Ds. E. van Meer - "De Alpha en de Omega" en nog wat meer. Het blijkt telkens weer dat de verklaringen bij verschillende gedeelten een verschillende interpretatie van de perikopen te zien geven. Bij de vrouw uit Op. 12 wordt algemeen aangenomen dat dit de kerk betekent. Een gedachte die voor mij nieuw is, is dat Israel met de vrouw bedoeld wordt. Wel een mooie gedachte, maar ik denk dat het met de betekenis van de kerk breder getrokken wordt. Immers na pinksteren is het Evangelie voluit verbreid onder de heidenen. Openbaring is na pinksteren geschreven. Zomaar wat gedachten die ik hier neer schrijf.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Hansie »

Bert10 schreef:Ik heb verschillende verklaringen van het boek Openbaring: J.H. Bavinck - "En voort wentelen de eeuwen"; Ds. E. van Meer - "De Alpha en de Omega" en nog wat meer. Het blijkt telkens weer dat de verklaringen bij verschillende gedeelten een verschillende interpretatie van de perikopen te zien geven. Bij de vrouw uit Op. 12 wordt algemeen aangenomen dat dit de kerk betekent. Een gedachte die voor mij nieuw is, is dat Israel met de vrouw bedoeld wordt. Wel een mooie gedachte, maar ik denk dat het met de betekenis van de kerk breder getrokken wordt. Immers na pinksteren is het Evangelie voluit verbreid onder de heidenen. Openbaring is na pinksteren geschreven. Zomaar wat gedachten die ik hier neer schrijf.
Toch is het in Openbaring na het derde hoofdstuk alles wel gezegd over de gemeente, en gaat de rest van het Boek vooral over Israel, (ouden , dieren, getalsmatig, 12, 7, enz) dus ik denk dat Toeschouwer wel goed zou kunnen zitten, bij nader inzien.
Zo staat toch ook in Jesaja dat allen de sabbath weer zullen vieren etc (ipv de zondag)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De vrouw uit Openbaring 12

Bericht door Jongere »

Upquark schreef:Wat de vrouw betreft, ik zou zeggen dat die symbool staat voor het vrouwenzaad.
Dit lijkt me het meest logisch en volkomen recht doen aan de Oud-Testamentische symboliek die Johannes gebruikt.
Met name in het 12e hoofdstuk waar hij verwijst naar Genesis 3 (zie vers 9!, de 'oude slang') is het niet verwonderlijk dat hij ook het beeld van de vrouw uit dat hoofdstuk heeft genomen. Johannes ziet de moederbelofte hier in vervulling gaan.

Gespeculeer over Europa (zoals ik onlangs ook hoorde dat op een JijDaar avond breeduit was gebeurd) vind ik op zijn zachtst gezegd wankel.
Plaats reactie