Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Bona Fide »

StAndrews schreef:Alexander Comrie over het aanbod van genade
Uit: Thomas Sheppard, De gelijkenis der tien maagden, Deel I, p. 75-76. Door Comrie in het Nederlands vertaald en voorzien van voetnoten, waaronder deze twee.
Thomas Sheppard: Ja; maar zult gij zeggen: zal Hij op zulk een ellendig schepsel acht geven? Zal Hij zulk een melaatse als ik ben, omhelzen? Neen zeker, zegt gij,hij zal het nooit doen.

Alexander Comrie:
Dit is een antwoord van een arme verlegen en overtuigde ziel, die enigszins de schoonheid van Jezus ziende, Hem gaarne zou willen hebben, maar Jezus niet durft aannemen, noch tot Hem komen, omdat zij een zo diep inzicht van haar mismaaktheid heeft. De mens wil toch eerst enige schoonheid in zichzelven vinden, eer hij tot Jezus wil komen. O daar is een uitnemende kracht Gods toe van node om ons te overreden, dat wij komen mogen, zo melaats als wij zijn. Waar weinig licht van het Evangelie is, houden de zonden de ziel terug, maar als God de ogen verlicht tot kennis der vrije genade, verstaat de ziel Davids drangredenen, die hij gebruikte om de vergeving der zonden te verkrijgen: Vergeef mij mijn zonden; want zij zijn groot. Daarom zeg ik tot antwoord op de vraag: Ja Jezus! ik wil U omhelzen. Al waart gij zo zwart als de duivel, als gij maar een mens en geen duivel zijt; al waart gij het ellendigste wanschepsel; al had gij honderduizendmaal meer zonden, als gij hebt; al had gij geen hart noch hand om Hem te omhelzen, zo gij maar wilt, het is gedaan, de scharlaken en karmozijnen zonden wil Hij uitdelgen, en let wel, om Zijns Naams wil, niet om uwentwil, noch om iets, dat in u is, of dat gij doen kunt; dit zij u bekend. O, redeneer dan niet langer tegen de vrije genade en u zelven; het komt er niet op aan, wat gij hebt of kunt doen. Is het niet genoeg dat Jezus alles heeft en alles doen wil voor u, die niets hebt, noch het allerminste doen kunt. Hij heeft rijkdom voor uw armoede, klederen voor uw naaktheid, schoonheid voor uw mismaaktheid en een almachtige arm voor uw machteloosheid. Zoek u dan maar in alles zoals gij zijt, op eeuwige en louter vrije genade, te werpen; ik kan en durf u verzekeren op het getuigenis van Gods Woord, dat al waart gij de grootste zondaar onder de zon, als gij maar komt Hij u geenszins zal uitwerpen.

Thomas Sheppard: Merk op dat Hij u ten huwelijk vraagt, niet één ziel, die dit leest, of de Heere Jezus doet een huwelijksaanzoek bij u.

Alexander Comrie:
Namelijk in de aanbieding van het Evangelie, want ofschoon de uitverkorenen alleen zalig worden, wordt het aanbod van genade echter aan allen gedaan, die het Woord horen. Het ware te wensen, dat men in elke leerrede dit aanbod hoorde; mogelijk zouden de predikatiën van meer kracht zijn voor arme overtuigde zielen. Hoezeer is het te beklagen, dat het slechts nu en dan gedaan wordt; dat het voorwaardelijk geschiedt, en met plichten en vereisten zozeer bezwachteld is, zodat in plaats dat de arme zondaars op de roepende stem zouden komen, zoals zij zijn, zij zolang moeten staan, totdat zij deze en gene vereiste dingen vinden. O hoe troebel zijn dikwerf de wateren van het heiligdom! Hoe weinigen zijn er die de banen verhogen en tot een arm ellendig volk roepen: neemt van de wateren des levens om niet.
Bedankt. Als je dit leest is het te begrijpen dat ds. Kersten Comrie heet vermalen.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door StAndrews »

Bona Fide schreef:Bedankt. Als je dit leest is het te begrijpen dat ds. Kersten Comrie heet vermalen.
Toch valt het te vrezen dat velen van de tegenwoordige Comrie-sympathisanten niet uit de voeten kunnen met dit citaat. Wellicht hebben zij hun eigen Comrie.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Jongere »

StAndrews schreef:
Bona Fide schreef:Bedankt. Als je dit leest is het te begrijpen dat ds. Kersten Comrie heet vermalen.
Toch valt het te vrezen dat velen van de tegenwoordige Comrie-sympathisanten niet uit de voeten kunnen met dit citaat. Wellicht hebben zij hun eigen Comrie.
Ach, net zoals een topic over oudvaders met alleen maar citaten over het onvoorwaardelijk aanbod van genade ook die oudvaders niet geheel recht doet.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door StAndrews »

Jongere schreef:Ach, net zoals een topic over oudvaders met alleen maar citaten over het onvoorwaardelijk aanbod van genade ook die oudvaders niet geheel recht doet.
Dat zal zo zijn, maar hier zegt Comrie het zo expliciet... Geen speld tussen te krijgen.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Ad Anker »

Las gisteren een preek van Isaäc de Leeuw, oudvader uit de 18e eeuw. Het gaat over 'Het Hemelse Brood voor zondaren'. Een preek waar het onvoorwaardelijk aanbod van genade nadrukkelijk aan de orde kwam. En het sprak me wel aan.
't Is een preek uit de reveilserie Maart-April 2013.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door refo »

StAndrews schreef:
Jongere schreef:Ach, net zoals een topic over oudvaders met alleen maar citaten over het onvoorwaardelijk aanbod van genade ook die oudvaders niet geheel recht doet.
Dat zal zo zijn, maar hier zegt Comrie het zo expliciet... Geen speld tussen te krijgen.
Hier moet je nog achter zetten: ',vind ik'.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door jan34willem »

refo schreef:
StAndrews schreef:
Jongere schreef:Ach, net zoals een topic over oudvaders met alleen maar citaten over het onvoorwaardelijk aanbod van genade ook die oudvaders niet geheel recht doet.
Dat zal zo zijn, maar hier zegt Comrie het zo expliciet... Geen speld tussen te krijgen.
Hier moet je nog achter zetten: ',vind ik'.
vind jij.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Fjodor »

jan34willem schreef:
refo schreef:
StAndrews schreef:
Jongere schreef:Ach, net zoals een topic over oudvaders met alleen maar citaten over het onvoorwaardelijk aanbod van genade ook die oudvaders niet geheel recht doet.
Dat zal zo zijn, maar hier zegt Comrie het zo expliciet... Geen speld tussen te krijgen.
Hier moet je nog achter zetten: ',vind ik'.
vind jij.
haha :super
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door StAndrews »

refo schreef:
StAndrews schreef:
Jongere schreef:Ach, net zoals een topic over oudvaders met alleen maar citaten over het onvoorwaardelijk aanbod van genade ook die oudvaders niet geheel recht doet.
Dat zal zo zijn, maar hier zegt Comrie het zo expliciet... Geen speld tussen te krijgen.
Hier moet je nog achter zetten: ',vind ik'.
Waar slaat dit op? Comrie zegt letterlijk: alleen de uitverkorenen worden zalig, maar het aanbod van genade wordt echter aan allen gedaan, die het Woord horen. Het is onmogelijk om met een objectieve, zuiver taalkundige interpretatie tot een andere conclusie komen dan de mijne.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Jongere »

Op dit forum is herhaaldelijk gediscussieerd naar aanleiding van de tekst uit 1 Timotheüs, dat God wil dat 'allen zalig worden'. En de vraag hoe deze tekst zich verhoudt tot de verkiezing, of allen hier niet 'allerlei' betekent, etc.

John Piper schreef een boekje over deze vraag. Hier te downloaden als PDF: http://www.desiringgod.org/resource-lib ... o-be-saved
Dit vind ik nog altijd de meest overtuigende manier om uit te leggen hoe verkiezing en de wil van God dat allen zalig worden zich verhouden tot elkaar, zónder aan één van beide Bijbelse gegevens tekort te moeten doen.

Ik plaats het maar even in dit topic, omdat er hierin ook over is gediscussieerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Op dit forum is herhaaldelijk gediscussieerd naar aanleiding van de tekst uit 1 Timotheüs, dat God wil dat 'allen zalig worden'. En de vraag hoe deze tekst zich verhoudt tot de verkiezing, of allen hier niet 'allerlei' betekent, etc.

John Piper schreef een boekje over deze vraag. Hier te downloaden als PDF: http://www.desiringgod.org/resource-lib ... o-be-saved
Dit vind ik nog altijd de meest overtuigende manier om uit te leggen hoe verkiezing en de wil van God dat allen zalig worden zich verhouden tot elkaar, zónder aan één van beide Bijbelse gegevens tekort te moeten doen.

Ik plaats het maar even in dit topic, omdat er hierin ook over is gediscussieerd.
Heb je een Nederlandse samenvatting? :)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef: Heb je een Nederlandse samenvatting? :)
Oei, nee. :) Ik heb zijn visie wel eens proberen samen te vatten op het forum.
Misschien kom ik er nog wel eens aan toe een goede samenvatting te schrijven.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef: Heb je een Nederlandse samenvatting? :)
Oei, nee. :) Ik heb zijn visie wel eens proberen samen te vatten op het forum.
Misschien kom ik er nog wel eens aan toe een goede samenvatting te schrijven.
Ik kijk ernaar uit. :super
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zie hieruit hoe schuldig u zich maakt, die de deur nauw maakt en de roeping van het Evangelie belemmert, in werkelijkheid zeggende: Als u niet zulke en zulke eigenschappen hebt, is dit Woord der zaligheid niet voor u; als u die en die kenmerken en kentekenen niet hebt, is het niet voor u; het is alleen voor u op zulke en zulke voorwaarden. Hierdoor maakt u het Evangelie tot geen Evangelie. Het is alsof Christus gekomen is om heiligen, en niet om zondaren zalig te maken. Zij weerspreken het eigenlijke doel van het Evangelie, dat is een Woord van zaligheid te brengen aan allerlei soort van zondaren. "Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden"; voor u, o zondaar is de deur van de zaligheid geopend. Alles wat deze deur nauwer maakt; elke leer, die u hoort, die het evangelieaanbod belemmert of beperkt, en strekt om u te doen veronderstellen, dat er voor u geen plaats, geen toegang is, die mag u verdenken, dat het óf geen evangelieleer is, óf, dat er zoveel wettischheid onder vermengd is, dat u die behoort te schuwen als de duivel; want die zou u ver van Christus en de zaligheid houden.


Ralph Erskine
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er is geen onderwerp dat door onbekeerden minder begrepen wordt dan de onvoorwaardelijke aanbieding van Christus. -- Dit is wel de hoofdzonde van Schotland, versmading van Christus en verwerping van een om niet aangeboden Zaligmaker. -- Christus biedt zichzelf aan als de Zaligmaker van het ganse mensdom. Dit is de meest ontdekkende waarheid van de ganse Schrift.

Ds. R.M. MacCheyne
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie