De prediking van het Evangelie

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Even ter opscherping: waar vinden we de erfzonde in de bijbel?
1 Kor. 15:22
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Mariavt »

refo schreef:Even ter opscherping: waar vinden we de erfzonde in de bijbel?
De erfzonde is die we meegekregen hebben vanuit het paradijs, toen Adam en Eva gezondigd hadden werden wij besmet met de erfzonde. Ik weet niet of het zo letterlijk in de bijbel staat maar zou dat even op moeten zoeken, Maar denk jij dan dat een kind als een onbeschreven blad geboren wordt?
Moet je het doopforumulier even nakijken

.Dank je wel Bert.

(51:7) Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen

Psalm 51 : 3

't Is niet alleen dit kwaad, dat roept om straf;
Neen, 'k ben in ongerechtigheid geboren;
Mijn zonde maakt mij 't voorwerp van Uw toren.
Reeds van het uur van mijn ontvang'nis af.

Zie, Gij hebt lust tot waarheid in 't gemoed;
Gij, HEER, Die weet, al wat ik heb misdreven,
Gij, die mijn geest met wijsheid hadt gevoed,
En in mijn ziel Uw Godd'lijk licht gegeven
Laatst gewijzigd door Mariavt op 01 mar 2011, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:
Calvijn schreef:Ziet hoe Christus Zich alle mensen aanbiedt tot een fundament, opdat ze tot Gods tempel mochten opgebouwd worden. Zo is er dan geen ergernis, maar waarom ergeren zij zich dan? Omdat ze met een blinde aanval geheel wederspannig tegen Hem aanlopen, in Wien ze vredig behoorden gerust te wezen. Bron: Traktaat der ergernissen
@Bert, je bedoelt dit aanbod?

Kun je dat citaat in het verband plaatsen aub, in plaats van 2 zinnen te geven?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Alexander CD »

Mariavt schreef:Gaan we weer de rotonde op, hoe kan een kind met de kinderdoop al verzegeld zijn met de Heilige Geest als je niet weet of dat kind later tot de kennis van Christus komt? Het klinkt hard maar als je niet in Christus bent, lig je verdoemelijk voor God. Het kind is geen onbeschreven blad maar door de erfzonde al besmet.
Als een pasgeboren baby sterft is die dan verloren, in schuld en erfzonde?
Zo gemakkelijk ligt het niet.
Geloof is ons geschonken en de Heilige Geest ook, God kan dat ook aan een kind schenken.
De waterdoop is een teken dat daar naar verwijst de doop met de Heilige Geest, net al ook de besnijdenis een teken was dat wijst naar de besnijdenis van het hart niet met menselijke handen gedaan, dat deden ze als het kindje acht dagen oud was, dat had God toch hen geboden? Is het nu anders?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef:
Calvijn schreef:Ziet hoe Christus Zich alle mensen aanbiedt tot een fundament, opdat ze tot Gods tempel mochten opgebouwd worden. Zo is er dan geen ergernis, maar waarom ergeren zij zich dan? Omdat ze met een blinde aanval geheel wederspannig tegen Hem aanlopen, in Wien ze vredig behoorden gerust te wezen. Bron: Traktaat der ergernissen
@Bert, je bedoelt dit aanbod?

Kun je dat citaat in het verband plaatsen aub, in plaats van 2 zinnen te geven?
Kan, maar het verandert niets aan wat dit citaat weergeeft.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Mariavt »

Alexander CD schreef:
Mariavt schreef:Gaan we weer de rotonde op, hoe kan een kind met de kinderdoop al verzegeld zijn met de Heilige Geest als je niet weet of dat kind later tot de kennis van Christus komt? Het klinkt hard maar als je niet in Christus bent, lig je verdoemelijk voor God. Het kind is geen onbeschreven blad maar door de erfzonde al besmet.
Als een pasgeboren baby sterft is die dan verloren, in schuld en erfzonde?
Zo gemakkelijk ligt het niet.
Geloof is ons geschonken en de Heilige Geest ook, God kan dat ook aan een kind schenken.
De waterdoop is een teken dat daar naar verwijst de doop met de Heilige Geest, net al ook de besnijdenis een teken was dat wijst naar de besnijdenis van het hart niet met menselijke handen gedaan, dat deden ze als het kindje acht dagen oud was, dat had God toch hen geboden? Is het nu anders?
Natuurlijk kan de Heere dat ook aan een kind schenken, dat ontken ik ook helemaal niet, maar de doop verwíjst niet bevéstigd,naar het teken van de Heilige Geest . En dat wéét je nog niet als dat kind net geboren is,
Laatst gewijzigd door Mariavt op 01 mar 2011, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Jongere »

Waar geloof is dat wat God hoort spreken en rust op Zijn belofte, zegt Calvijn.

Voor wie die beloften zijn, is geen wiskundige vraag, wat mij betreft. Die beloften zijn voor hen, die God erin horen spreken en bij wie het geloof doorbreekt om te rusten op Zijn Woord.
Er is uiteraard verschil in beloften. Maar als het gaat om de beloften van het evangelie, die zijn er voor iedereen om mee gehandeld te woorden. Ze zijn Gods Woorden en daarmee betrouwbaar. Ik weet niet of je daarmee een belofte "hebt" (of ze dan voor jou zijn). Het gaat er ook niet om een belofte te hebben, maar om vergeving te hebben. Ik weet wel dat het ware geloof bezig is met de beloften en daarin ook met niets anders tevreden is dan met Gods eigen Woord (ook Calvijn).
Gods Woord spreekt tegen iedereen. Zijn beloften hebben daarmee ook iedereen iets te zeggen. Niemand kan die naast zich neerleggen, als er 'niets is gebeurd'. Want of ze nu voor jou zijn of niet, het is Gods Woord en daarmee waarheid en betrouwbaar. Het is een grote zaligheid waar acht op geslagen moet worden. Wie dat gaat zien, gaat worstelen met Gods woorden. Tot hij mag rusten in de beloften van God in Zijn evangelie, dat er vergeving der zonden is voor zondaren.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

In dit verband, uit het boek 'Het Evangelie', een polemiek tegen de leer van Prof. Heyns:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_hhgospelchap4.pdf

alsook de andere hoofdstukken natuurlijk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:Even ter opscherping: waar vinden we de erfzonde in de bijbel?
1 Kor. 15:22
En Romeinen 5.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Mariavt »

Jongere schreef:Waar geloof is dat wat God hoort spreken en rust op Zijn belofte, zegt Calvijn.

Voor wie die beloften zijn, is geen wiskundige vraag, wat mij betreft. Die beloften zijn voor hen, die God erin horen spreken en bij wie het geloof doorbreekt om te rusten op Zijn Woord.
Er is uiteraard verschil in beloften. Maar als het gaat om de beloften van het evangelie, die zijn er voor iedereen om mee gehandeld te woorden. Ze zijn Gods Woorden en daarmee betrouwbaar. Ik weet niet of je daarmee een belofte "hebt" (of ze dan voor jou zijn). Het gaat er ook niet om een belofte te hebben, maar om vergeving te hebben. Ik weet wel dat het ware geloof bezig is met de beloften en daarin ook met niets anders tevreden is dan met Gods eigen Woord (ook Calvijn).
Gods Woord spreekt tegen iedereen. Zijn beloften hebben daarmee ook iedereen iets te zeggen. Niemand kan die naast zich neerleggen, als er 'niets is gebeurd'. Want of ze nu voor jou zijn of niet, het is Gods Woord en daarmee waarheid en betrouwbaar. Het is een grote zaligheid waar acht op geslagen moet worden. Wie dat gaat zien, gaat worstelen met Gods woorden. Tot hij mag rusten in de beloften van God in Zijn evangelie, dat er vergeving der zonden is voor zondaren.
Maar die beloften moeten wel toegepast zijn in het hart, want het is groot als je mag zien dat er vergeving is der zonden voor zondaren, maar die moeten wel verzegeld(en beleefd) worden,, wil het wel zijn voor de eeuwigheid.
Laatst gewijzigd door Mariavt op 01 mar 2011, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Jongere »

Bert Mulder schreef:In dit verband, uit het boek 'Het Evangelie', een polemiek tegen de leer van Prof. Heyns:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_hhgospelchap4.pdf

alsook de andere hoofdstukken natuurlijk.
We hebben hier wel vaker over gesproken, maar zoals hier wordt geredeneerd, kan ik op Bijbelse gronden niet in meekomen. Het klinkt logisch sluitend, maar gaat al mank rond Gods geboden. Hij wil dat die worden gehouden en tóch staat Hij toe dat ze worden geschonden. Er is geen theoloog (ook de schrijver van dit boekje niet), die God hierom "twee willen" verwijt.

Op catechisatie werd mij altijd van de verborgen en geopenbaarde wil van God geleerd. Of de wil des bevels en des besluits. Ik geloof dat die niet tegenstrijdig zijn, maar wel verschillen zoals tijd en eeuwigheid van elkaar verschillen. Dat is waarom ik geloof dat Gods wil dat allen tot bekering komen (in Zijn bevel, maar niet minder uit Zijn hart, 2 Petr. 3) niet strijdig is met wat wij in de werkelijkheid zien gebeuren - dat er ook mensen verloren gaan.
Ik wil maar zeggen dat we niet te snel moeten zijn met onze reactie en met name met de logica.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Jongere »

Mariavt schreef:
Jongere schreef:Waar geloof is dat wat God hoort spreken en rust op Zijn belofte, zegt Calvijn.

Voor wie die beloften zijn, is geen wiskundige vraag, wat mij betreft. Die beloften zijn voor hen, die God erin horen spreken en bij wie het geloof doorbreekt om te rusten op Zijn Woord.
Er is uiteraard verschil in beloften. Maar als het gaat om de beloften van het evangelie, die zijn er voor iedereen om mee gehandeld te woorden. Ze zijn Gods Woorden en daarmee betrouwbaar. Ik weet niet of je daarmee een belofte "hebt" (of ze dan voor jou zijn). Het gaat er ook niet om een belofte te hebben, maar om vergeving te hebben. Ik weet wel dat het ware geloof bezig is met de beloften en daarin ook met niets anders tevreden is dan met Gods eigen Woord (ook Calvijn).
Gods Woord spreekt tegen iedereen. Zijn beloften hebben daarmee ook iedereen iets te zeggen. Niemand kan die naast zich neerleggen, als er 'niets is gebeurd'. Want of ze nu voor jou zijn of niet, het is Gods Woord en daarmee waarheid en betrouwbaar. Het is een grote zaligheid waar acht op geslagen moet worden. Wie dat gaat zien, gaat worstelen met Gods woorden. Tot hij mag rusten in de beloften van God in Zijn evangelie, dat er vergeving der zonden is voor zondaren.
Maar die beloften moeten wel toegepast zijn in het hart, want het is groot als je mag zien dat er vergeving is der zonden voor zondaren, maar die moeten wel verzegeld worden,, wil het wel zijn voor de eeuwigheid.
Ik geloof dat dat gebeurt vanuit die worsteling (die plaats vindt waar God de ogen opent) tot het omhelzen van het geloof van de belofte. Daarmee worden ze toegepast, want in het geloof krijgen we deel aan de inhoud van de belofte. Dat gaat niet buiten ons om, als in stokken of blokken. En toch is het geheel genade.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Alexander CD »

Mariavt schreef:
Alexander CD schreef:
Mariavt schreef:Gaan we weer de rotonde op, hoe kan een kind met de kinderdoop al verzegeld zijn met de Heilige Geest als je niet weet of dat kind later tot de kennis van Christus komt? Het klinkt hard maar als je niet in Christus bent, lig je verdoemelijk voor God. Het kind is geen onbeschreven blad maar door de erfzonde al besmet.
Als een pasgeboren baby sterft is die dan verloren, in schuld en erfzonde?
Zo gemakkelijk ligt het niet.
Geloof is ons geschonken en de Heilige Geest ook, God kan dat ook aan een kind schenken.
De waterdoop is een teken dat daar naar verwijst de doop met de Heilige Geest, net al ook de besnijdenis een teken was dat wijst naar de besnijdenis van het hart niet met menselijke handen gedaan, dat deden ze als het kindje acht dagen oud was, dat had God toch hen geboden? Is het nu anders?
Natuurlijk kan de Heere dat ook aan een kind schenken, dat ontken ik ook helemaal niet, maar de doop verwíjst niet bevéstigd,naar het teken van de Heilige Geest . En dat wéét je nog niet als dat kind net geboren is,
Dat hoeven wij ook niet te weten God weet het, de verkiezing bestuurt het verbond!

Daarom schreef ik Rom 3 tekst er ook bij;
Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?Niet allen zullen geloven, want Gods belofte is niet voor allen.
Maar door de doop wordt het kind opgenomen in het verbond.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

Jongere schreef:
Bert Mulder schreef:In dit verband, uit het boek 'Het Evangelie', een polemiek tegen de leer van Prof. Heyns:

http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_hhgospelchap4.pdf

alsook de andere hoofdstukken natuurlijk.
We hebben hier wel vaker over gesproken, maar zoals hier wordt geredeneerd, kan ik op Bijbelse gronden niet in meekomen. Het klinkt logisch sluitend, maar gaat al mank rond Gods geboden. Hij wil dat die worden gehouden en tóch staat Hij toe dat ze worden geschonden. Er is geen theoloog (ook de schrijver van dit boekje niet), die God hierom "twee willen" verwijt.

Op catechisatie werd mij altijd van de verborgen en geopenbaarde wil van God geleerd. Of de wil des bevels en des besluits. Ik geloof dat die niet tegenstrijdig zijn, maar wel verschillen zoals tijd en eeuwigheid van elkaar verschillen. Dat is waarom ik geloof dat Gods wil dat allen tot bekering komen (in Zijn bevel, maar niet minder uit Zijn hart, 2 Petr. 3) niet strijdig is met wat wij in de werkelijkheid zien gebeuren - dat er ook mensen verloren gaan.
Ik wil maar zeggen dat we niet te snel moeten zijn met onze reactie en met name met de logica.
Je bent wel erg snel tot die conclusie gekomen.... hoeveel bladzijden van het boekje heb je gelezen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Jongere »

Alexander CD schreef:Dat hoeven wij ook niet te weten God weet het, de verkiezing bestuurt het verbond!

Maar door de doop wordt het kind opgenomen in het verbond.
Als jij deze twee zaken wilt combineren, dan maakt de doop zalig.
Ik geloof dat de doop alles met het verbond te maken heeft, maar door geloof ontvangt een zondaar vergeving. Het doopformulier spreekt niet voor niets over 'twee delen' in het verbond.
Plaats reactie