De prediking van het Evangelie

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

keesjanm schreef:Op dit forum moet je de 3FvE toch onderschrijven ?
Bij ontkenning van het aanbod van genade, begeef je je dus buiten de forumregels.
En waar dan specifiek vind je het 'aanbod van genade' in de 3FvE?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Mister »

keesjanm schreef:Op dit forum moet je de 3FvE toch onderschrijven ?
Bij ontkenning van het aanbod van genade, begeef je je dus buiten de forumregels.
Het aanbod van genade wordt hier niet ontkend hoor. Wel wordt er gesproken over tot wie het aanbod komt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:Er zijn de bijbel door talloze voorbeelden van mensen die biddend pleiten op Gods beloften, dat lezen we in de psalmen, in Daniël en op vele plaatsen meer. Waar we tegelijk belijden dat de doop een teken en zegel is van Gods beloften, lijkt me dit niet meer dan een logische conclusie...
Wees maar erg voorzichtig met die logische conclusies. Want wat in de doop beloofd wordt, ís reeds ontvangen. Dat is een heel andere situatie dus dan waar jij naar verwijst.

H.C. Vr.69. Hoe wordt gij in den Heiligen Doop vermaand en verzekerd dat de enige offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goede komt?
Antw. Alzo, dat Christus dit uitwendig waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest van de onreinheid mijner ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben, als ik uitwendig met het water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.


En nogmaals, nergens lees ik in de Bijbel dat de doop als pleitgrond gebruikt wordt. Of dat je daar 'werkzaam' mee moet zijn. Inderdaad wat J.C. Philpot (nickname) zegt: je pleit ook niet op je avondmaalsgang.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
MarthaMartha schreef:Er zijn de bijbel door talloze voorbeelden van mensen die biddend pleiten op Gods beloften, dat lezen we in de psalmen, in Daniël en op vele plaatsen meer. Waar we tegelijk belijden dat de doop een teken en zegel is van Gods beloften, lijkt me dit niet meer dan een logische conclusie...
Wees maar erg voorzichtig met die logische conclusies. Want wat in de doop beloofd wordt, ís reeds ontvangen. Dat is een heel andere situatie dus dan waar jij naar verwijst.

H.C. Vr.69. Hoe wordt gij in den Heiligen Doop vermaand en verzekerd dat de enige offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goede komt?
Antw. Alzo, dat Christus dit uitwendig waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest van de onreinheid mijner ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben, als ik uitwendig met het water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.


En nogmaals, nergens lees ik in de Bijbel dat de doop als pleitgrond gebruikt wordt. Of dat je daar 'werkzaam' mee moet zijn.
Nee, maar het gebed is het belangrijkste deel van onze dankbaarheid, en God geeft de Heilige Geest aan hen die Hem daarom voordurend bidden
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef:Nee, maar het gebed is het belangrijkste deel van onze dankbaarheid, en God geeft de Heilige Geest aan hen die Hem daarom voordurend bidden
Zeker, maar dát ontkent toch niemand?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

MarthaMartha schreef:Ook Zijn beloften en toezeggingen zijn een pleitgrond. Deze zijn verzegeld in de doop.
In die bedoeling is in de doop welzeker een pleitgrond.
Wat ik me dan afvraag: zijn die doopbeloften dan wezenlijk andere beloften dan de belofte van het evangelie?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Mariavt »

Wat mij opvalt is dat jullie steeds in herhaling vallen over de doop en de belofte van verlossing
Er staat niet in de bijbel wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden, maar nét andersom en dat is Wie gelóófd zal hebben én gedoopt zal zijn díe zal zalig worden. Het geloof in Christus is een geschonken geloof, maar pas als je je in Christus mag weten geborgen te zijn, dán pas begint de zaligmakende bekering.

Buiten Christus ís géén leven, maar een eeuwig zielsverderf
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Alexander CD »

J.C. Philpot schreef:
MarthaMartha schreef:Ook Zijn beloften en toezeggingen zijn een pleitgrond. Deze zijn verzegeld in de doop.
In die bedoeling is in de doop welzeker een pleitgrond.
Wat ik me dan afvraag: zijn die doopbeloften dan wezenlijk andere beloften dan de belofte van het evangelie?
Nee, dat zijn dezelfde beloften, en dat is dat God ons als kinderen wil aannemen in Christus Jezus.

Maar we moeten ons altijd realiseren dat God in Rom 3 vs 3 zegt,

Want wat is het, al zijn sommigen ongelovig geweest? Zal hun ongelovigheid het geloof van God te niet doen?

de ongelovigheid van sommigen neemt de effectiviteit van Gods beloften niet weg, niet hoofd voor hoofd zullen ze allemaal behouden worden.
Mariavt schreef:Wat mij opvalt is dat jullie steeds in herhaling vallen over de doop en de belofte van verlossing
Er staat niet in de bijbel wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden, maar nét andersom en dat is Wie gelóófd zal hebben én gedoopt zal zijn díe zal zalig worden. Het geloof in Christus is een geschonken geloof, maar pas als je je in Christus mag weten geborgen te zijn, dán pas begint de bekering.
daar heb je gelijk in het is zelfs niet eens ons geloof maar in de eerste plaats het geloof van Jezus ( Rom 3).
Alles is geschonken daarom heet het genade. En de Heere Jezus blijft de Leidsman ( auteur) en voleinder van ons geschonken geloof
En wie God de Heilige Geest geeft, die is gedoopt met vuur en besneden van hart, dat is een kind Gods, niet zozeer de waterdoop die is een teken en zegel van de doop met de Heilige Geest
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Mariavt »

Alexander CD schreef:
Mariavt schreef:Wat mij opvalt is dat jullie steeds in herhaling vallen over de doop en de belofte van verlossing
Er staat niet in de bijbel wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden, maar nét andersom en dat is Wie gelóófd zal hebben én gedoopt zal zijn díe zal zalig worden. Het geloof in Christus is een geschonken geloof, maar pas als je je in Christus mag weten geborgen te zijn, dán pas begint de bekering.
daar heb je gelijk in het is zelfs niet eens ons geloof maar in de eerste plaats het geloof van Jezus ( Rom 3).
Alles is geschonken daarom heet het genade. En de Heere Jezus blijft de Leidsman ( auteur) en voleinder van ons geschonken geloof
En wie God de Heilige Geest geeft, die is gedoopt met vuur en besneden van hart, dat is een kind Gods, niet zozeer de waterdoop die is een teken en zegel van de doop met de Heilige Geest
Heb je het nu over de kinderdoop of de volwassendoop?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Alexander CD »

Mariavt schreef:
Alexander CD schreef:
Mariavt schreef:Wat mij opvalt is dat jullie steeds in herhaling vallen over de doop en de belofte van verlossing
Er staat niet in de bijbel wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden, maar nét andersom en dat is Wie gelóófd zal hebben én gedoopt zal zijn díe zal zalig worden. Het geloof in Christus is een geschonken geloof, maar pas als je je in Christus mag weten geborgen te zijn, dán pas begint de bekering.
daar heb je gelijk in het is zelfs niet eens ons geloof maar in de eerste plaats het geloof van Jezus ( Rom 3).
Alles is geschonken daarom heet het genade. En de Heere Jezus blijft de Leidsman ( auteur) en voleinder van ons geschonken geloof
En wie God de Heilige Geest geeft, die is gedoopt met vuur en besneden van hart, dat is een kind Gods, niet zozeer de waterdoop die is een teken en zegel van de doop met de Heilige Geest
Heb je het nu over de kinderdoop of de volwassendoop?
Ik heb het over de doop, kan beide!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:
keesjanm schreef:Op dit forum moet je de 3FvE toch onderschrijven ?
Bij ontkenning van het aanbod van genade, begeef je je dus buiten de forumregels.
En waar dan specifiek vind je het 'aanbod van genade' in de 3FvE?
D.L. schreef:2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Ik begrijp ook wel dat deze artikelen geen in detail uitgewerkte leer is. Het gaat er dus maar om wat we onder 'aanbod van genade' verstaan. Idem hoe we bovengenoemde artikelen uitleggen. Ik ben het dus met geen van jullie beiden eens.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Mariavt »

Alexander CD schreef:
Mariavt schreef:
Alexander CD schreef:
Mariavt schreef:Wat mij opvalt is dat jullie steeds in herhaling vallen over de doop en de belofte van verlossing
Er staat niet in de bijbel wie gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben zal zalig worden, maar nét andersom en dat is Wie gelóófd zal hebben én gedoopt zal zijn díe zal zalig worden. Het geloof in Christus is een geschonken geloof, maar pas als je je in Christus mag weten geborgen te zijn, dán pas begint de bekering.
daar heb je gelijk in het is zelfs niet eens ons geloof maar in de eerste plaats het geloof van Jezus ( Rom 3).
Alles is geschonken daarom heet het genade. En de Heere Jezus blijft de Leidsman ( auteur) en voleinder van ons geschonken geloof
En wie God de Heilige Geest geeft, die is gedoopt met vuur en besneden van hart, dat is een kind Gods, niet zozeer de waterdoop die is een teken en zegel van de doop met de Heilige Geest
Heb je het nu over de kinderdoop of de volwassendoop?
Ik heb het over de doop, kan beide!
Gaan we weer de rotonde op, hoe kan een kind met de kinderdoop al verzegeld zijn met de Heilige Geest als je niet weet of dat kind later tot de kennis van Christus komt? Het klinkt hard maar als je niet in Christus bent, lig je verdoemelijk voor God. Het kind is geen onbeschreven blad maar door de erfzonde al besmet.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door refo »

Even ter opscherping: waar vinden we de erfzonde in de bijbel?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:
keesjanm schreef:Op dit forum moet je de 3FvE toch onderschrijven ?
Bij ontkenning van het aanbod van genade, begeef je je dus buiten de forumregels.
En waar dan specifiek vind je het 'aanbod van genade' in de 3FvE?
D.L. schreef:2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Ik begrijp ook wel dat deze artikelen geen in detail uitgewerkte leer is. Het gaat er dus maar om wat we onder 'aanbod van genade' verstaan. Idem hoe we bovengenoemde artikelen uitleggen. Ik ben het dus met geen van jullie beiden eens.
Het zou wel inlegkunde nemen, om te zeggen dat deze citaten het over een 'welmenend onvoorwaardelijk algemeen aanbod van genade aan alle hoorders' heeft....

(ondertussen onderschrijf ik natuurlijk deze artikelen als zijnde mijn belijdenis, en wil ik volhouden dat deze artikelen, en vooral samengenomen met de rest van de Dortse Leerregels, zulk een aanbod afwijzen....). Maar dat is :offtopic en hebben we eerder al elders over gehad. Zoek het forum maar na....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 01 mar 2011, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie