Exegese Hooglied (uit: Lust)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Exegese Hooglied (uit: Lust)

Bericht door huisman »

Inbetween schreef: Ook Hooglied windt er geen doekjes om, 2 geliefden loven elkaars lichaam en genieten er van.
Ik heb Hooglied altijd anders leren lezen, ongeveer zoals iemand het in onderstaand citaat verwoordde. Vind het dus ook niet zo passen in deze discussie.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Lust

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
Inbetween schreef: Ook Hooglied windt er geen doekjes om, 2 geliefden loven elkaars lichaam en genieten er van.
Ik heb Hooglied altijd anders leren lezen, ongeveer zoals iemand het in onderstaand citaat verwoordde. Vind het dus ook niet zo passen in deze discussie.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.
Ze mogen beide denk ik.
Salomo zong het hooglied toch in eerste instantie voor zijn bruid.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Lust

Bericht door Joannah »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
Inbetween schreef: Ook Hooglied windt er geen doekjes om, 2 geliefden loven elkaars lichaam en genieten er van.
Ik heb Hooglied altijd anders leren lezen, ongeveer zoals iemand het in onderstaand citaat verwoordde. Vind het dus ook niet zo passen in deze discussie.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.
Ze mogen beide denk ik.
Salomo zong het hooglied toch in eerste instantie voor zijn bruid.
Maar was dat de (niet zo arme) zwarte koningin Sheba?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lust

Bericht door huisman »

MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
Inbetween schreef: Ook Hooglied windt er geen doekjes om, 2 geliefden loven elkaars lichaam en genieten er van.
Ik heb Hooglied altijd anders leren lezen, ongeveer zoals iemand het in onderstaand citaat verwoordde. Vind het dus ook niet zo passen in deze discussie.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.
Ze mogen beide denk ik.
Salomo zong het hooglied toch in eerste instantie voor zijn bruid.
Maar ik denk niet dat de Heilige Geest dit bijbelboek heeft gegeven om een liefdeslied tussen twee geliefden te geven.
Het allegorisch lezen van Hooglied heeft hele oude papieren. Zo hebben namelijk de joden het ook altijd gelezen (zie citaat).
Dit is dus niet een na-reformatie interpretatie van het lezen en verstaan van Hooglied. (Misschien iets voor een nieuw topic moderators? Zo ja graag deze laatste postings overnemen in een topic over de uitleg van Hooglied)
In de allegorische interpretatie welke door het jodendom gevolgd wordt wordt het gehele boek Hooglied opgevat als een doorlopende beeldspraak. De liefde tussen bruid en bruidegom is dan een beeld van de liefde tussen God en de gelovige. De allegorische interpretatie steunt zowel binnen het jodendom als het christendom op lange tradities.
Binnen het jodendom wordt het Hooglied geïnterpreteerd als een allegorie over de liefde tussen God en Israël.
Binnen het christendom wordt het Hooglied geïnterpreteerd als een allegorie over de liefde tussen Jezus Christus en de kerk (waarbij de kerk moet worden beschouwd als de gemeenschap van hen, die in Jezus Christus geloven).
In de allegorische interpretatie wordt de beeldspraak direct vertaald naar wat er zich afspeelt in de liefde tussen God en de gelovige.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Lust

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
Inbetween schreef: Ook Hooglied windt er geen doekjes om, 2 geliefden loven elkaars lichaam en genieten er van.
Ik heb Hooglied altijd anders leren lezen, ongeveer zoals iemand het in onderstaand citaat verwoordde. Vind het dus ook niet zo passen in deze discussie.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.
Ze mogen beide denk ik.
Salomo zong het hooglied toch in eerste instantie voor zijn bruid.
Maar ik denk niet dat de Heilige Geest dit bijbelboek heeft gegeven om een liefdeslied tussen twee geliefden te geven.
Het allegorisch lezen van Hooglied heeft hele oude papieren. Zo hebben namelijk de joden het ook altijd gelezen (zie citaat).
Dit is dus niet een na-reformatie interpretatie van het lezen en verstaan van Hooglied. (Misschien iets voor een nieuw topic moderators? Zo ja graag deze laatste postings overnemen in een topic over de uitleg van Hooglied)
In de allegorische interpretatie welke door het jodendom gevolgd wordt wordt het gehele boek Hooglied opgevat als een doorlopende beeldspraak. De liefde tussen bruid en bruidegom is dan een beeld van de liefde tussen God en de gelovige. De allegorische interpretatie steunt zowel binnen het jodendom als het christendom op lange tradities.
Binnen het jodendom wordt het Hooglied geïnterpreteerd als een allegorie over de liefde tussen God en Israël.
Binnen het christendom wordt het Hooglied geïnterpreteerd als een allegorie over de liefde tussen Jezus Christus en de kerk (waarbij de kerk moet worden beschouwd als de gemeenschap van hen, die in Jezus Christus geloven).
In de allegorische interpretatie wordt de beeldspraak direct vertaald naar wat er zich afspeelt in de liefde tussen God en de gelovige.
goed idee om af te splitsen naar een nieuw topic! (is er niet al eentje over?)
ik denk ook dat je dit bijbelboek allegorisch mag lezen, maar dat neemt niet weg dat Salomo het zong voor zijn bruid.....
als dat een "buiten-de-perken-lied" was geweest, zou de Heilige Geest het vast niet hebben gegeven in het woord van God met een nog diepere betekenis....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lust

Bericht door refo »

Bij een allegorie moet je natuurlijk wel eerst nagaan wat er beschreven wordt en niet meteen doorschakelen naar het verhaal achter het verhaal. Dan wordt het meer een abstractie dan een allegorie.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Lust

Bericht door helma »

Joodse jongetjes mochten (mogen?)niet voor niets het Hooglied pas lezen na hun Bar Mitswa
Als de betekenis puur geestelijk zou zijn dan zou dat toch overbodig zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lust

Bericht door huisman »

refo schreef:Bij een allegorie moet je natuurlijk wel eerst nagaan wat er beschreven wordt en niet meteen doorschakelen naar het verhaal achter het verhaal. Dan wordt het meer een abstractie dan een allegorie.
Dat is natuurlijk altijd waar, maar bij het boek Hooglied is de geestelijke strekking zoveel dieper dan de letterlijke betekenis dat de Rabijnen het vergeleken met het binnengaan van het heilige der heiligen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lust

Bericht door huisman »

helma schreef:Joodse jongetjes mochten (mogen?)niet voor niets het Hooglied pas lezen na hun Bar Mitswa
Als de betekenis puur geestelijk zou zijn dan zou dat toch overbodig zijn.
Dat lijkt mij niet zo'n sterk argument, juist jonge jongetjes kunnen het beschreven beeld niet vergeestelijken en lezen dus puur het letterlijke. (Ik zou er trouwens niet zo voor zijn om de tekst van Hooglied aan de kinderen te onthouden)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Lust

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
refo schreef:Bij een allegorie moet je natuurlijk wel eerst nagaan wat er beschreven wordt en niet meteen doorschakelen naar het verhaal achter het verhaal. Dan wordt het meer een abstractie dan een allegorie.
Dat is natuurlijk altijd waar, maar bij het boek Hooglied is de geestelijke strekking zoveel dieper dan de letterlijke betekenis dat de Rabijnen het vergeleken met het binnengaan van het heilige der heiligen.
Precies; vergelijk het maar met de allegorie van "De Christenreis". Om het geestelijke staat het letterlijke er.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Lust

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:
MarthaMartha schreef:
huisman schreef:
Inbetween schreef: Ook Hooglied windt er geen doekjes om, 2 geliefden loven elkaars lichaam en genieten er van.
Ik heb Hooglied altijd anders leren lezen, ongeveer zoals iemand het in onderstaand citaat verwoordde. Vind het dus ook niet zo passen in deze discussie.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.
Ze mogen beide denk ik.
Salomo zong het hooglied toch in eerste instantie voor zijn bruid.
Maar was dat de (niet zo arme) zwarte koningin Sheba?
Nee, meer waarschijnlijk zijn Egyptische bruid....

de koningin van Scheba is nooit met hem getrouwd, iig niet volgens de Bijbel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lust

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:goed idee om af te splitsen naar een nieuw topic!
:garde
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Lust

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:goed idee om af te splitsen naar een nieuw topic!
:garde
Bedankt Tiberius voor het afsplitsen , hier nog een keer mijn overtuiging hoe Hooglied gelezen moet worden.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.

Ik wordt altijd een beetje verdrietig als dit prachtige Bijbelboek gebruikt wordt om allerlei relatieproblemen te verklaren. Het gaat hier om een veel diepere en geestelijke betekenis dan de letterlijke, zoals eerder gezegd hebben de Joden dit Boek ook altijd allegorisch gelezen. En dan ligt er zoveel troost vermaning en onderwijs in.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Exegese Hooglied (uit: Lust)

Bericht door Alexander CD »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:goed idee om af te splitsen naar een nieuw topic!
:garde
Bedankt Tiberius voor het afsplitsen , hier nog een keer mijn overtuiging hoe Hooglied gelezen moet worden.
Salomo bezingt in het Hooglied, in de vorm van een lied, een gedicht, de liefde van God tot Zijn volk. Het gaat om de Bruidegom Jezus Christus, terwijl de bruid Zijn ganse bruidskerk is. Een arme zwarte bruid kan er veel troost in vinden.

Ik wordt altijd een beetje verdrietig als dit prachtige Bijbelboek gebruikt wordt om allerlei relatieproblemen te verklaren. Het gaat hier om een veel diepere en geestelijke betekenis dan de letterlijke, zoals eerder gezegd hebben de Joden dit Boek ook altijd allegorisch gelezen. En dan ligt er zoveel troost vermaning en onderwijs in.
Helemaal mee eens!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Exegese Hooglied (uit: Lust)

Bericht door eilander »

Ik lees zojuist de inleiding van Matthew Henry bij dit Bijbelboek. Die wijst er (dat terzijde) op dat de naam van God niet in dit boek voorkomt. Dat was me nog nooit opgevallen; je hoort dat wel altijd van het boek Esther.

Maar Henry wijst er ook op dat het een allegorie is, "waarvan de letter hen die daar bij blijven en niet verder zien, doodt maar waarvan de geest leven geeft". En verder zegt hij: "Als wij ons tot de studie van dit boek begeven, dan moeten wij niet alleen met Mozes en Jozua onze schoenen uittrekken van onze voeten, en zelfs vergeten dat wij lichamen hebben (...)".

Dat het vooral om de geestelijke betekenis gaat, is voor mij wel helder. Ik kan mij echter niet zo voorstellen dat het beeld dat gebruikt wordt (het lichamelijke genieten) er totaal niet toe doet of zelfs zondig zou zijn.

Henry betwijfelt overigens dat dit lied ter gelegenheid van Salomo's huwelijk geschreven zou zijn. Volgens hem is de toren van Libanon lang na dit huwelijk pas gebouwd; Salomo maakt er echter wel melding van in hfdst.7:4.
Plaats reactie