Hoe waarderen wij C.H. Spurgeon ?
Re: Hoe waarderen wij C.H. Spurgeon ?
Ach ja, als men op persoonlijke aanvallen overgaat, is dat meestal een teken dat de inhoudelijke argumenten op zijn 

Maar waarom zou het verkeerd zijn recht toe rechtaan te zijn? Tegenwoordig wordt alles wat men niet of minder welgevallig vindt welhaast onder de noemer "op de persoon spelen" afgedaan.Tiberius schreef:Ik heb pas de levensbeschrijving van ds. J.D. Barth nog eens zitten lezen. Daar staan wat brieven in van hoogleraren over Barths overgang naar de GG; ik denk niet dat je hun houding en manier van spreken dan nog zal prijzen...
Zijn we bang geworden om -zoals vroeger normaal was- de zaken met naam en toemaam te noemen?
Ik las net nog een stukje van de godzalige J. van Lodensteyn:
De Heere God wil, als Hij Zijn volk laat bestraffen, dat men de bestraffing naar het algemeen benoemen zal en absoluut (hoewel er wel uitzonderingen zijn). Zoals in deze voorbeelden. We lezen ondermeer: Zij is Mijn vrouw niet meer. De schandvlek is hunner. Het zijn Mijn kinderen niet. Hoe is de getrouwe stad tot een hoer geworden. Hij was tot de Zijnen gekomen, maar zij hebben Zijn getuigenis niet aangenomen. Dat wil niet zeggen, dat er geen waren, die de Heere Jezus hadden aangenomen; maar over het algemeen was het zo slecht gesteld.
Als Gods Geest dan zo spreekt, dan is dat om de grootheid en gruwelijkheid van de zonden, die zo algemeen zijn. Neemt het dan niet kwalijk als uw leraren in algemene zin zo spreken. Gij ziet hier Gods klaar bevel. Als ik in het vervolg de algemeenheid van de zonden zo aanwijs, denkt dan niet dat ik in het bijzonder de gemeente van Delft alleen op het oog heb; neen, ik heb gelijke gedachten van hen als van anderen, maar het is volgens Gods Woord, en de goeden uitgenomen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het kan zijn dat 'deze man' het zelf ook niet heel goed zag, maar dat kan komen omdat hij zichzelf als nachtpitje zag (vergeleken bij de oudvaders).edward schreef:Vestigt op prinsen geen betrouwen.huisman schreef:Hoe denken wij over deze prins der predikers ?
(desalniettemin sta ik natuurlijk nogal wantrouwig tegenover iemand die meent te MOGEN oordelen dat een begenadigd man als Spurgeon NIETS heeft voor Gods volk)
Ik sluit me graag aan bij ds. Roos. Misschien is het voortschrijdend inzicht?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck