Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking

Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking

Bericht door Canada »

Susanna, I recommend The Doctrine of Justification by James Buchanan published by The Banner of Truth Trust. It's a classic!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking

Bericht door Susanna »

Canada schreef:Susanna, I recommend The Doctrine of Justification by James Buchanan published by The Banner of Truth Trust. It's a classic!
Thank you so much. Buchanan’s careful and comprehensive survey of church history shows clearly that the doctrine is the historic and Biblical doctrine. (R.C. Sproul). Ik wil hem kopen.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking

Bericht door Johannes S »

Susanna schreef:
Als je nog een boek weet hierover ( ik lees eigenlijk alleen puriteinen de laatste tijd ) dan houd ik me aanbevolen voor een goede tip.
Misschien gewoon eenvoudig bij het Woord houden. Ik wil dat niet naar bedoelen, maar ik lees zo weinig verwijzingen rechtstreekst uit en naar het Woord. Zou daar die verwarring ook door kunnen komen? Het is voor mezelf ook niet altijd helder geweest, ik ben er niet mee geboren, daarom haal ik het aan.
De Heere Jezus zegt: Johannes 15:4: Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft.
In Christus rechtvaardig en vrucht dragen, dus rechtvaardig zijn en heiligmaking horen bij elkaar.
Dat is toch iets wat voortdurend ''beoefend moet worden'' door het geloof door de Geest. Het is vlees en Geest.
Paulus zegt daarover ook in Filippenzen 3:8: Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
Als een voortdurende zaak.
Misschien bedoelt de persoon uit je openingspost dat als hij het heeft over ''dat hij "de rechtvaardiging" als een dagelijkse gebeurtenis ziet aangezien we dagelijks het geloof oefenen''?!

Paulus zegt ook aan het einde van zijn leven in
2 Timotheus 4:
6 Want ik word nu tot een drankoffer geofferd, en de tijd mijner ontbinding is aanstaande.
7 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden;
8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Eenmalig of dagelijkse rechtvaardigmaking

Bericht door Susanna »

Waardevol @johannesS. Dank ervoor. Ik denk erover na en ga de teksten onderzoeken, lezen.
Plaats reactie