Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Joannah »

helma schreef:ik weet van een gemoedsbezwaarde (dichtbij) die aangereden werd: hoge ziekenhuiskosten, auto totall loss.
De verzekering van de tegenpersoon wilde alles betalen. Nee, zei de man. Ik ben zelf tegen verzekeren met het oog op zondag 10. Ik kan dan van uw verzekering ook geen geld aannemen.

Ditzelfde kwam ik tegen bij mijn overgrootmoeder.(kreupele Betje) Toen ik haar brieven uittypte kwam ik een brief tegen van 'ministerie van wederopbouw'. In WOII was haar huis gebombardeerd door de geallieerden. Ze kon van dat ministerie geld krijgen voor een ander huis. Uit het antwoord van het ministerie begreep ik dat ze het geld niet heeft aan kunnen nemen. Ze respecteerden haar besluit.

En ik heb ook respect voor zulke mensen. Want niet verzekerd zijn moet twee kanten hebben.

En ik denk van mezelf dat ik die dingen niet zo gauw na zou doen......
Ik zou geloof ik meer voelen voor het geld gewoon wel te accepteren, en het op Woord en Daad te storten of iets dergelijks.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
Democritus schreef:
helma schreef: En ik denk van mezelf dat ik die dingen niet zo gauw na zou doen......
Wordt dat dan gevraagd? We kunnen ons zelf ook lasten op leggen die Bijbel niet van ons vraagt.
Ik denk dat het voor die mevrouw, evenals de meeste andere gemoedsbezwaarden, geen last is/was, maar een lust, een liefdedienst. Niet om daar wat mee te worden of te zijn, maar om in alle eenvoud op God te vertrouwen.
Dat kan. Maar ik doel meer op het volgende. Er ontstaat nog al eens de tendens dat als je echt op God vertrouwd dan verzeker je niet of...etc. Dus die kan je ook omdraaien....als je wel dit en dit doet dan vertrouw je niet op God.

Maar als we er zo mee omgaan dan zijn we elkaar niet Bijbelse lasten aan het opleggen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Democritus »

Tiberius schreef:
Democritus schreef:
helma schreef: En ik denk van mezelf dat ik die dingen niet zo gauw na zou doen......
Wordt dat dan gevraagd? We kunnen ons zelf ook lasten op leggen die Bijbel niet van ons vraagt.
Ik denk dat het voor die mevrouw, evenals de meeste andere gemoedsbezwaarden, geen last is/was, maar een lust, een liefdedienst. Niet om daar wat mee te worden of te zijn, maar om in alle eenvoud op God te vertrouwen.
Dat kan. Maar ik doel meer op het volgende. Er ontstaat nog al eens de tendens dat als je echt op God vertrouwd dan verzeker je niet of...etc. Dus die kan je ook omdraaien....als je wel dit en dit doet dan vertrouw je niet op God.

Maar als we er zo mee omgaan dan zijn we elkaar niet Bijbelse lasten aan het opleggen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door eilander »

Democritus schreef:
Tiberius schreef:
Democritus schreef:
helma schreef: En ik denk van mezelf dat ik die dingen niet zo gauw na zou doen......
Wordt dat dan gevraagd? We kunnen ons zelf ook lasten op leggen die Bijbel niet van ons vraagt.
Ik denk dat het voor die mevrouw, evenals de meeste andere gemoedsbezwaarden, geen last is/was, maar een lust, een liefdedienst. Niet om daar wat mee te worden of te zijn, maar om in alle eenvoud op God te vertrouwen.
Dat kan. Maar ik doel meer op het volgende. Er ontstaat nog al eens de tendens dat als je echt op God vertrouwd dan verzeker je niet of...etc. Dus die kan je ook omdraaien....als je wel dit en dit doet dan vertrouw je niet op God.

Maar als we er zo mee omgaan dan zijn we elkaar niet Bijbelse lasten aan het opleggen.
Democritus, eerst had je het over jezelf lasten opleggen, en nu heb je het over elkaar lasten opleggen.
Elkaar lasten opleggen in een middelmatige zaak is denk ik niet goed. Met jouw opmerking "we kunnen onszelf ook lasten opleggen die de Bijbel niet van ons vraagt" ben ik het in de huidige context niet eens: ik meen nl. dat de Bijbel dat wel van mij vraagt. Maar ik zal dat niet voor een ander durven zeggen, zoals ik al eerder hier heb verteld.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Josephus »

memento schreef:Sowieso moet je over al je inkomsten belasting betalen. Ook als je het contant gekregen hebt. Ook als je het gekregen hebt om schulden af te betalen. (de boekhouders/juristen zullen misschien wel wat truckjes weten, waarmee deze belasting op een legale manier omzeilt kan worden)
Ik kan me niet voorstellen dat een oprecht gemoedsbezwaarde op zoek zal gaan naar trucs om wetgeving te omzeilen.

Diaconale schenkingen zijn overigens belastingvrij. Een schenking om schulden af te betalen is alleen dan belastingvrij, als de schuldenaar hetzelfde resultaat niet kan bereiken door al zijn bezittingen te verkopen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Democritus »

eilander schreef: Democritus, eerst had je het over jezelf lasten opleggen, en nu heb je het over elkaar lasten opleggen.
Elkaar lasten opleggen in een middelmatige zaak is denk ik niet goed. Met jouw opmerking "we kunnen onszelf ook lasten opleggen die de Bijbel niet van ons vraagt" ben ik het in de huidige context niet eens: ik meen nl. dat de Bijbel dat wel van mij vraagt. Maar ik zal dat niet voor een ander durven zeggen, zoals ik al eerder hier heb verteld.
Ten eerste reageerde ik op Helma en niet op jouw. Want er kan snel een sfeer ontstaan van: iemand die niet verzekert vertrouwt echt op God dus iemand die wel verzekert vertrouwd minder op God. Als keuzes inzake wel/niet verzekeren vanuit deze sfeer tot stand komen dan ben je elkaar m.i. een niet Bijbelse last aan het opleggen......dus daarom antwoorde ik aan Helma dat je jezelf ook niet Bijbelse last kan opleggen.

Daarnaast denk ik dat het zelfs mogelijk is jezelf een niet Bijbelse last op te leggen. Ook al is deze last op zichzelf niet verkeerd. Kijk maar naar Christenen die iedere vorm van alcohol afzweren. Op deze wijze zie ik ook het niet-verzekeren. Maar nogmaals ik heb diep respect voor diegene die het uit een zuivere overtuiging doen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Tiberius »

Democritus schreef:Daarnaast denk ik dat het zelfs mogelijk is jezelf een niet Bijbelse last op te leggen. Ook al is deze last op zichzelf niet verkeerd. Kijk maar naar Christenen die iedere vorm van alcohol afzweren. Op deze wijze zie ik ook het niet-verzekeren. Maar nogmaals ik heb diep respect voor diegene die het uit een zuivere overtuiging doen.
En om terug te keren naar het topic-onderwerp: dat geldt ook voor niet-roken.
Precies zoals Memento een stukje lager al typte: als je er van overtuigd bent, dat roken is zonde is, moet je direct stoppen. Maar leg die last niet aan anderen op.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
Democritus schreef:Daarnaast denk ik dat het zelfs mogelijk is jezelf een niet Bijbelse last op te leggen. Ook al is deze last op zichzelf niet verkeerd. Kijk maar naar Christenen die iedere vorm van alcohol afzweren. Op deze wijze zie ik ook het niet-verzekeren. Maar nogmaals ik heb diep respect voor diegene die het uit een zuivere overtuiging doen.
En om terug te keren naar het topic-onderwerp: dat geldt ook voor niet-roken.
Precies zoals Memento een stukje lager al typte: als je er van overtuigd bent, dat roken is zonde is, moet je direct stoppen. Maar leg die last niet aan anderen op.
Vraag is nog steeds, of roken alleen een zonde is als je er zelf van overtuigd bent dat dat zo is, of dat je in het algemeen kunt stellen dat roken ingaat tegen het 6e gebod. Ik neig toch meer naar dat laatste.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
Tiberius schreef:
Democritus schreef:Daarnaast denk ik dat het zelfs mogelijk is jezelf een niet Bijbelse last op te leggen. Ook al is deze last op zichzelf niet verkeerd. Kijk maar naar Christenen die iedere vorm van alcohol afzweren. Op deze wijze zie ik ook het niet-verzekeren. Maar nogmaals ik heb diep respect voor diegene die het uit een zuivere overtuiging doen.
En om terug te keren naar het topic-onderwerp: dat geldt ook voor niet-roken.
Precies zoals Memento een stukje lager al typte: als je er van overtuigd bent, dat roken is zonde is, moet je direct stoppen. Maar leg die last niet aan anderen op.
Vraag is nog steeds, of roken alleen een zonde is als je er zelf van overtuigd bent dat dat zo is, of dat je in het algemeen kunt stellen dat roken ingaat tegen het 6e gebod. Ik neig toch meer naar dat laatste.
Dat kan. Evenals iemand anders weer het drinken van alcohol of eten van snacks als zonde tegen het 6e gebod ziet.
Maar dat is dan een last die je wel jezelf maar niet een ander kan opleggen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Afgewezen »

De vraag is dus: in hoeverre zondig je wanneer je iets niet nalaat dat schadelijk is voor je lichaam?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:De vraag is dus: in hoeverre zondig je wanneer je iets niet nalaat dat schadelijk is voor je lichaam?
Dat is al een bevooroordeelde vraag. Dat de Schrift ons verbiedt om dingen te doen die slecht zijn voor ons lichaam, is zeker zo. De beoordeling wat hier binnen en buiten valt, is een persoonlijke. Roken heeft naast nadelen ook voordelen (stressverlagend, wat beter is voor oa je hart). In mijn opinie wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Maar we moeten wel een ieder vrij laten hierin zelf te kiezen. Voor het aangezicht Gods.

Hetzelfde geld voor het drinken van alcoholische dranken, snoepen, friet eten, niet-sporten/te weinig bewegen, etc.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:De vraag is dus: in hoeverre zondig je wanneer je iets niet nalaat dat schadelijk is voor je lichaam?
Inderdaad (het is wat indirect geformuleerd.. iets niet nalaten = iets doen..). Ik denk dat voor roken geldt dat het in iedere hoeveelheid schadelijk is, wat niet geldt voor alcohol en ook niet voor snacks.
Wie belijdt dat hij met lichaam en ziel eigendom is van zijn Heer dient zuinig te zijn op dat eigendom. Ik kan steeds minder inzien hoe dat te rijmen is met het roken van kankerverwekkende en stinkende sigaretten. En trouwens ook niet met bovenmatig alcoholgebruik of junkfood. In die zin zijn ook die niet vrijblijvend.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Marco »

memento schreef:Dat is al een bevooroordeelde vraag. Dat de Schrift ons verbiedt om dingen te doen die slecht zijn voor ons lichaam, is zeker zo. De beoordeling wat hier binnen en buiten valt, is een persoonlijke.
Dat is nou juist de vraag..
memento schreef:Roken heeft naast nadelen ook voordelen (stressverlagend, wat beter is voor oa je hart).
Zit dat effect in het roken of in het friemelen met een sigaret, het terugvallen op iets 'vertrouwds'?
memento schreef:In mijn opinie wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Maar we moeten wel een ieder vrij laten hierin zelf te kiezen. Voor het aangezicht Gods.

Hetzelfde geld voor het drinken van alcoholische dranken, snoepen, friet eten, niet-sporten/te weinig bewegen, etc.
Nogmaals, dat is de vraag. Wie de mens ziet als beeld van God dient naar dat beeld van God te leven. De invulling daarvan kan verschillen, maar ik vraag mij serieus af of het te rijmen is dat je dit soort middelen gebruikt als je jezelf op deze manier ziet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
Afgewezen schreef:De vraag is dus: in hoeverre zondig je wanneer je iets niet nalaat dat schadelijk is voor je lichaam?
Inderdaad (het is wat indirect geformuleerd.. iets niet nalaten = iets doen..). Ik denk dat voor roken geldt dat het in iedere hoeveelheid schadelijk is, wat niet geldt voor alcohol en ook niet voor snacks.
Wie belijdt dat hij met lichaam en ziel eigendom is van zijn Heer dient zuinig te zijn op dat eigendom. Ik kan steeds minder inzien hoe dat te rijmen is met het roken van kankerverwekkende en stinkende sigaretten. En trouwens ook niet met bovenmatig alcoholgebruik of junkfood. In die zin zijn ook die niet vrijblijvend.
Kankerverwekkend vanwege de aspartaam zijn ook de zoetjes in je koffie. Frikandellen en frites zijn weer slecht voor je bloedvaten.
En wat dat stinken betreft, dat is een kwestie van smaak: er zijn genoeg mensen die sigaretten lekker vinden ruiken. En anderzijds zijn er ook mensen die bijvoorbeeld spruitjes vinden stinken, terwijl dat toch een gezonde, vitamineleverende groente is.
Verder zijn er ook voordelen voor lichaam en geest voor roken, alcohol, frites, etc, zoals Memento al aangeeft.

Dus zo eenvoudig is het allemaal niet. Voor jezelf wellicht wel, prima, maar om het een ander op te leggen niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:
memento schreef:Roken heeft naast nadelen ook voordelen (stressverlagend, wat beter is voor oa je hart).
Zit dat effect in het roken of in het friemelen met een sigaret, het terugvallen op iets 'vertrouwds'?
Nee, dat zit in de stoffen die ingenomen worden; die hebben een rustgevend effect.
Evenals bij het drinken van een glaasje wijn de werkzame stof (alcohol) een ontspannend effect heeft, en niet zozeer het walsen van het glas in je hand.

Marco schreef:
memento schreef:In mijn opinie wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Maar we moeten wel een ieder vrij laten hierin zelf te kiezen. Voor het aangezicht Gods.

Hetzelfde geld voor het drinken van alcoholische dranken, snoepen, friet eten, niet-sporten/te weinig bewegen, etc.
Nogmaals, dat is de vraag. Wie de mens ziet als beeld van God dient naar dat beeld van God te leven. De invulling daarvan kan verschillen, maar ik vraag mij serieus af of het te rijmen is dat je dit soort middelen gebruikt als je jezelf op deze manier ziet.
Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
Plaats reactie