Het stuk der ellende

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Het stuk der ellende

Bericht door freek »

artistiek schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?
In het begin, toen ze nog baby waren, toen ze nog niet wisten dat ze een vader en moeder hadden, toen ze alleen nog maar konden schreeuwen, toen ze alleen nog maar melk konden drinken. In het begin, dat weten ze niet eens meer maar toen ze wedergeboren waren... wedergeboren, worden als een baby... dat gebeurt bij Gods kinderen in de wedergeboorte...
Wat een absurde vergelijking. Eigenlijk val je nou in dezelfde fout als Nicodemus, hoewel je het ietsje minder letterlijk neemt. Wedergeboorte = herschepping.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
artistiek schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?
In het begin, toen ze nog baby waren, toen ze nog niet wisten dat ze een vader en moeder hadden, toen ze alleen nog maar konden schreeuwen, toen ze alleen nog maar melk konden drinken. In het begin, dat weten ze niet eens meer maar toen ze wedergeboren waren... wedergeboren, worden als een baby... dat gebeurt bij Gods kinderen in de wedergeboorte...
Wat een absurde vergelijking. Eigenlijk val je nou in dezelfde fout als Nicodemus, hoewel je het ietsje minder letterlijk neemt. Wedergeboorte = herschepping.
?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Het stuk der ellende

Bericht door freek »

Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Het stuk der ellende

Bericht door artistiek »

freek schreef:Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
Ik ook niet... maar wel geestelijk
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?
Als de Heere nog maar net in je leven is gekomen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Het zal waar zijn dat de kennis van Christus in het begin nog zo onhelder is.
Wat moet ik me hierbij voorstellen? En wat bedoel je met 'in het begin'?
Als de Heere nog maar net in je leven is gekomen.
En wat is dat dan: 'als de Heere in je leven gekomen is'?
Ik vind het allemaal wat vaag, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Afgewezen »

artistiek schreef:
freek schreef:Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
Ik ook niet... maar wel geestelijk
Ja, maar Jezus verbindt wedergeboorte heel duidelijk met geloven in Hem en niet met schreeuwen en niet-weten etc.
chapman
Berichten: 50
Lid geworden op: 29 mar 2008, 20:24

Re: Het stuk der ellende

Bericht door chapman »

jvdg schreef:Dit is beslist geen persoonlijke mening, maar ik heb in mijn GG-tijd vaak horen zeggen door predikanten dat Christus de meest verborgen Persoon is.
Is die "kreet" in te passen in deze discussie?
Dat komt mij schriftuurlijker over. Zie zondag 5: "Is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade blijven?"

Met een aantal andere reacties kan ik mij totaal niet verenigen. Het kan de toets van Gods Woord niet doorstaan. Het riekt ernaar dat men een bepaalde theologie wil ophangen aan een natuurlijk beeld. Zoals een pasgeboren kind kent zijn vader/moeder niet. Men zoekt naar grond(en), verrotte gonden, zandgronden. Hét gaat om de vergeving van zonden, de openbaring van Christus en vereniging met Christus, de kennis van een Drieënig God. Men zoekt, hoe kan het met zo weinig mogelijk toe en er toch nog bij horen ..... Hoe is het zuivere goud verduisterd!

Het kan misschien zijn dat iemand veel van Hem heeft, gelijk een klimop om een boom is gegroeid. Gelijk de dwaze maagden. Maar ze zijn niet ín Hem en met Hem verenigd door een waar geloof. Het gaat om Christus en al Zijn weldaden (gerechtigheid, vrede, rust etc.)

Antonius Waleus schrijft in de Synopsis (overzicht van de zuiverste theologie):

"Wij ontkennen echter niet dat God Zelf weliswaar op verschillende wijzen, hetzij door bewijsmiddelen der natuur, Rom 2, 4, hetzij door het woord van de Wet en het Evangelie, de mensen langzamerhand voorbereidt, voordat Hij hen van de weldaad (wedergeboorte) deelgenoot maakt, gelijk hierna zal worden uitgelegd, maar wij ontkennen ten eerste, dat God tot deze gewone wijze van handelen gehouden is, gelijk uit de met Christus gekruisigde bandiet, en Paulus die de Kerk van Christus vervolgde blijkt; vervolgens dat dit een zodanige voorbereding of geschiktheid is, dat ze ook maar uit overeenstemming een zodanige gave verdient, gelijk de plaats Titus 3,5 aangehaald bewijst: tenslotte dat enig dergelijke geschiktheid of voorbereiding, die aan het geloof voorafgaat, een voorgaande is, waaraan door God een vaste belofte van deze gave gedaan is, daar al wat uit het geloof niet is, zonde is, Rom. 14, 23 en zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, te weten ter zaligheid, Hebr. 11,6."

Het stuk der ellende an sich brengt ons dus niet dichter bij de bekering! Het komt er op aan dat een mens aan het einde van de wet wordt gebracht en wordt overtuigd van de zonde tegen het Evangelie (het ongeloof) en mag sterven aan al hetgeen van hem is en zich door de H. Geest krachtdadig mag overgeven aan Christus. De Geest is het, Die levend maakt om zo in Christus gevonden te worden.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Het stuk der ellende

Bericht door artistiek »

Afgewezen schreef:
artistiek schreef:
freek schreef:Nicodemus dacht ook dat Jezus met 'wedergeboren worden' bedoelde: opnieuw baby worden. Maar dat bedoelde Jezus nou net niet.
Ik ook niet... maar wel geestelijk
Ja, maar Jezus verbindt wedergeboorte heel duidelijk met geloven in Hem en niet met schreeuwen en niet-weten etc.
Heb jij enig idee waarom Hij het 'weder geboren' noemde en niet gewoon 'anders worden'?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Marnix »

Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Het stuk der ellende

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Afgewezen »

artistiek schreef:
Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...
Je durft heel wat te zeggen: uit water en Geest geboren worden is wat "schraal".
Maar ik begrijp het wel: je wilt er natuurlijk een ween- en schreitheorie aan vast koppelen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Jongere »

artistiek schreef:
Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...
Ik vind dit een ongepaste reactie als het over deze onderwerpen gaat. Ik snap niet waar de trend tegenwoordig vandaan komt om in elke post met gestrekte benen op je discussiepartner in te vliegen.

Ook zou ik van jou nog wel wat uitleg willen horen. De Bijbel spreekt op verschillende plekken over een opwas, ook in de kennis van de Heere Jezus. Kinderen hebben weer andere 'spijze' nodig dan ouderen. Maar dat de Heere Jezus een verborgen persoon is, waar komt die uitdrukking vandaan? En dan bedoel ik Bijbels, niet op basis van het doortrekken van een natuurlijk beeld, zoals chapman terecht zegt. Waarom zou Jezus in het bekende hoofdstuk over de wedergeboorte (Joh. 3) het grootste deel van Zijn rede aan één ding wijden: het geloof in Hem versus het ongeloof in Hem? Juist omdat alles in de wedergeboorte en in het geestelijk leven draait om Hem.
Dat de Heere Jezus het beeld van een geboorte gebruikt tegenover deze leraar van de Joden is niet verwonderlijk. Nicodemus begreep deze dingen niet en gaf hiermee te kennen dat hij een natuurlijk mens was (1 Kor. 2:14). Als zo iemand tot het geloof in de Heere Jezus komt en wordt wedergeboren is het alsof hij opnieuw wordt geboren. Alle dingen moeten namelijk opnieuw worden geleerd, als zij geestelijk worden verstaan (ook 1 Kor 2). Met alle oude gewoonten moet worden gebroken of ze komen in een heel ander licht te staan. Dat is volgens mij één van de redenen dat de Heere Jezus de geboorte gebruikt als beeld. Een andere reden zal zijn dat wij geboren worden en niet onszelf baren. Zo is dat met de wedergeboorte, die werkt als de wind waarvan wij niet weten vanwaar hij komt (Joh 3). Het geloof is (in zekere zin, en na de wedergeboorte) de menselijke kant - de andere kant van het tweeluik in de wedergeboorte waar de Heere Jezus dan ook het grootste gedeelte van zijn uitleg aan besteed.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Het stuk der ellende

Bericht door artistiek »

Afgewezen schreef:
artistiek schreef:
Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...
Je durft heel wat te zeggen: uit water en Geest geboren worden is wat "schraal".
Maar ik begrijp het wel: je wilt er natuurlijk een ween- en schreitheorie aan vast koppelen.
Zijn uitlegging (je hebt me idd. goed begrepen) is in dezen zeer mager.
'je wilt' ik wil helemaal niks, we moeten!

Maargoed, wellicht heeft Marnix ondertussen nagedacht over wat ruimere uitlegging aangaande de wedergeboorte...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Afgewezen »

artistiek schreef:
Afgewezen schreef:
artistiek schreef:
Marnix schreef:Omdat vlees en Geest niet een kwestie is van "iets anders". Het is een totaal verschillend iets, een totaal andere natuur. Je wordt geen ander mens, maar een nieuw mens.
Ga verder....... of was dit het al? Ik vind het een beetje schraal...
Je durft heel wat te zeggen: uit water en Geest geboren worden is wat "schraal".
Maar ik begrijp het wel: je wilt er natuurlijk een ween- en schreitheorie aan vast koppelen.
Zijn uitlegging (je hebt me idd. goed begrepen) is in dezen zeer mager.
'je wilt' ik wil helemaal niks, we moeten!

Maargoed, wellicht heeft Marnix ondertussen nagedacht over wat ruimere uitlegging aangaande de wedergeboorte...
En misschien heb jij dan inmiddels wel nagedacht over de post van Jongere. ;)
Plaats reactie