De gemeente

hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: De gemeente

Bericht door hervormde »

Wie komt de belofte toe? Dat verkondigt het Woord van de HEERE ons:

Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

U en uw kinderen: het Joodse volk
die daar verre zijn: ook die nu nog ver verwijderd zijn.

Wat bepaald dan of wij een kind van het verbond zijn en de belofte toekomt? Dit:

zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.

De vraag: hoe vaak zijn wij al genodigd. Geroepen door de Heere. Het is zoals Memento zegt. De verbondsbelofte staat. Zolang we leven. Daarom staat de prediking altijd onder de boog van de eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De gemeente

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:
memento schreef:Maar ga eens het OT lezen, en zie hoe daar het verbond functioneerd. Niet alleen zegen, maar ook vloek .
Precies, en doe ik ook oa. aan de hand van Jeremia 31:31-34

Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken; Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Het nieuwe verbond, dat de vervulling is van het genadeverbond, kent geen vervloekingen tegen Gods uitverkorenen en het kan niet zoals hierover vernietigd worden.
Toch ligt het niet zo simpel. Zie Hebreeën 10:

28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Gaat dit niet heel duidelijk over de verbondswraak in het nieuwe verbond?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De gemeente

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
mayflower schreef:Het nieuwe verbond, dat de vervulling is van het genadeverbond, kent geen vervloekingen tegen Gods uitverkorenen en het kan niet zoals hierover vernietigd worden.
Je koppelt het nieuwe verbond wel erg los van het oude verbond. M.i. is dat onjuist (men leze bv ons doopformulier), en wordt dat alleen in baptistische kringen voorgestaan. Daarom blijven mijn 3 vragen staan:

(1) wat betekend dan de kinderdoop, en (2) wat is de waarde van het verbond voor nog niet wedergeborenen?

En:
Als je het verbond als onvoorwaardelijke garantie gaat zien, zul je óf de betekenis van de kinderdoop moeten veranderen in iets onbetekenends, of je zult de geloofsdoop moeten voorstaan, of je moet doop en verbond van elkaar loskoppelen. Voor wie gelooft dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is (doopformulier) zijn alle 3 de opties niet mogelijk.
Volgens mij staat Mayflower ook de geloofsdoop voor, dus in die zin is hij consequent.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: De gemeente

Bericht door mayflower »

Afgewezen schreef:
mayflower schreef:
memento schreef:Maar ga eens het OT lezen, en zie hoe daar het verbond functioneerd. Niet alleen zegen, maar ook vloek .
Precies, en doe ik ook oa. aan de hand van Jeremia 31:31-34

Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken; Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Het nieuwe verbond, dat de vervulling is van het genadeverbond, kent geen vervloekingen tegen Gods uitverkorenen en het kan niet zoals hierover vernietigd worden.
Toch ligt het niet zo simpel. Zie Hebreeën 10:

28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.


Gaat dit niet heel duidelijk over de verbondswraak in het nieuwe verbond?
Nee, .
Laatst gewijzigd door mayflower op 24 mei 2010, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De gemeente

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:Nee, er zullen velen zijn die onder het gehoor van de prediking staan en als het ware geproeft hebben van het evangelie, maar helaas nooit deelachtig zijn geweest van het genadeverbond, kan ook niet omdat dit ingaat tegen Jeremia 31:34. waarvan geschreven wordt dat de Here God hun ongerechtigheid zal vergeven, en hunner zonden niet meer zal gedenken.
En inderdaad ik verwerp de zuigelingendoop als een dwaling omdat dit een verkeerd zicht geeft op het Nieuwe Verbond.
Ja, dat is snel gezegd allemaal, maar lees eens goed: het gaat over mensen die 'door het bloed van Christus geheiligd waren', niet zomaar toehoorders van het Evangelie dus. Precies zoals bij het oude Israël: allemaal door de zee gegaan, allemaal in Mozes gedoopt in de wolk en in de zee (1 Kor.10), en tóch hoorde niet iedereen erbij.
Het is in het NT niet anders dan in het OT: de inhoud van het verbond is ten diepste alleen voor de uitverkorenen, de anderen zijn het kaf, in tegenstelling tot het koren, de anderen zijn dode ranken, in tegenstelling tot de levende ranken, enz. enz.
En zo kan het zijn dat je bij Jezus hoort, door Zijn bloed geheiligd bent (waarom je dan ook gedoopt bent!), en dat je tóch geen uitverkorene bent!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De gemeente

Bericht door Erasmiaan »

Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef: Dat hebben de baptisten ook. Ik geloof dat jouw verbondsvisie dichter bij de baptisten zit dan de verbondsvisie die in de Nederlandse kerken gewoon is.
Dat heb je wel fout, want we hadden het niet over kinderen voor de jaren van onderscheid. Die wij als verbondskinderen behandelen, en jullie niet. Jullie behandelen ze als heidenen.
Baptisten hebben ook kerken met mensen die geen lid mogen worden omdat ze Jezus niet kennen. Pas als ze daarvan mogen (kunnen) gewagen, dan kunnen ze lid worden. Zo is het eigenlijk bij jullie ook. Al leggen hun de doop op een ander tijdstip.

Overigens vind ik deze opmerkingen van je behoorlijk nestbevuiling en zijn ze bovendien nog aantoonbaar onjuist ook.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:
Bert Mulder schreef:
Erasmiaan schreef: Dat hebben de baptisten ook. Ik geloof dat jouw verbondsvisie dichter bij de baptisten zit dan de verbondsvisie die in de Nederlandse kerken gewoon is.
Dat heb je wel fout, want we hadden het niet over kinderen voor de jaren van onderscheid. Die wij als verbondskinderen behandelen, en jullie niet. Jullie behandelen ze als heidenen.
Baptisten hebben ook kerken met mensen die geen lid mogen worden omdat ze Jezus niet kennen. Pas als ze daarvan mogen (kunnen) gewagen, dan kunnen ze lid worden. Zo is het eigenlijk bij jullie ook. Al leggen hun de doop op een ander tijdstip.

Overigens vind ik deze opmerkingen van je behoorlijk nestbevuiling en zijn ze bovendien nog aantoonbaar onjuist ook.
Waarom zou men in kerken als lid toelaten, degenen die Christus niet kennen? Hoe kan daar mogelijk de kerkelijk tucht onderhouden worden?

Hoezo is dit mestbevuiling? Ik ben lid in de PRCA. Ik ben in de GGinN geboren. Ik heb in dit onderwerp (en ook anderen) gediscussieerd op basis van de Schrift en de 3 formulieren van enigheid. Wat heb ik geschreven dat niet volgens die standaarden is, en dus mestbevuiling? Ga hier aub niet met losse vlodders zitten schieten.... Bewijsmaterieel, of anders, trek je woorden terug.... Zoals je zegt, kun je het aantonen... doe dat dan ook, en zit niet wat insinuaties te maken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
mayflower schreef:Nee, er zullen velen zijn die onder het gehoor van de prediking staan en als het ware geproeft hebben van het evangelie, maar helaas nooit deelachtig zijn geweest van het genadeverbond, kan ook niet omdat dit ingaat tegen Jeremia 31:34. waarvan geschreven wordt dat de Here God hun ongerechtigheid zal vergeven, en hunner zonden niet meer zal gedenken.
En inderdaad ik verwerp de zuigelingendoop als een dwaling omdat dit een verkeerd zicht geeft op het Nieuwe Verbond.
Ja, dat is snel gezegd allemaal, maar lees eens goed: het gaat over mensen die 'door het bloed van Christus geheiligd waren', niet zomaar toehoorders van het Evangelie dus. Precies zoals bij het oude Israël: allemaal door de zee gegaan, allemaal in Mozes gedoopt in de wolk en in de zee (1 Kor.10), en tóch hoorde niet iedereen erbij.
Het is in het NT niet anders dan in het OT: de inhoud van het verbond is ten diepste alleen voor de uitverkorenen, de anderen zijn het kaf, in tegenstelling tot het koren, de anderen zijn dode ranken, in tegenstelling tot de levende ranken, enz. enz.
En zo kan het zijn dat je bij Jezus hoort, door Zijn bloed geheiligd bent (waarom je dan ook gedoopt bent!), en dat je tóch geen uitverkorene bent!
Dus zijn er toch 3 soorten mensen:

de uitverkorenen
de ongelovigen
en degenen die wel geloven, wel willen, maar God wil niet????

Dat is Godlasterlijk!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

hervormde schreef:
Bert Mulder schreef:
vlinder schreef:
Ismaël was ook en verbondskind. Was besneden enz....
En dit zegt Paulus over Ismael, Gal. 4:

22 86Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had,m 87één uit 88de dienstmaagd nen 89één uit 90de vrije.
23 oMaar gene, die uit de dienstmaagd was, is 91naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, 92door de beloftenis.
Hier ga je een grens over Bert. Je misbruikt het beeld wat Paulus gebruikt door te suggereren alsof Hagar en Ismaël verloren zijn. In het OT wordt trouwens van een aantal patriarchen én Ismaël geschreven dat ze tot hun vaderen verzameld werden. Hagar heeft bij Lachai-Roi verstaan en geloofd wie de HEERE was.
Welke grens overtreed ik? Ik misbruik niks. Ik citeer gewoon de Schrift, zonder inleeskunde. Waar vind jij in de Schrift dat Ismael genade ontvangen heeft? 'Tot zijn vaderen verzameld' betekend niet dat men naar de hemel ging.... Verder hadden we het over Ismael, niet over Hagar....

Gen 17:
18 En Abraham zeide tot God: 35Och, dat Ismaël mocht leven voor Uw aangezicht!
19 En God zeide: Voorwaar, kSara, uw huisvrouw, zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam noemen 36Izak; en Ik zal Mijn verbond met hem oprichten, tot een 37eeuwig verbond zijn zade na hem.
20 En aangaande Ismaël heb Ik u verhoord; zie, lIk heb hem gezegend en zal hem vruchtbaar maken en hem gans zeer vermenigvuldigen; 38twaalf vorsten zal hij gewinnen, en Ik zal hem tot een groot volk stellen.
21 Maar 39Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten, dien u Sara mop dezen gezetten tijd in het 40andere jaar baren zal.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:En, daar komt ie weer, ik veronderstel dat ook hun kinderen niet worden gedoopt.
Beschouw het niet als commentaar, maar ik wilde het even constateren.
Inderdaad vraag ik me af of dit nu de weg is. Na één generatie ongeloof de kinderen al uit de gemeente weg. Zo ging dat in Israël toch ook niet. God behandelde Israël alsof iedereen er bij hoorde. Iedereen moest deelnemen aan de feesten, zijn kinderen laten besnijden, offeren, etc. etc.
Wie eenmaal in de gemeente is, zijn geloof niet verloochent en onberispelijk leeft, moet die afgesneden worden, omdat hij moet belijden geen wáár geloof te hebben? Ik vraag me dat sterk af.
Keerzijde hiervan is dat mensen zichzelf iets op gaan dringen wat ze niet hebben. "Ik moet geloven, nou, ik denk dat ik wel geloof, want..."
Ik kan 't niet helemaal uitleggen, maar volgens mij klopt er iets niet in de redenering van Bert.
Was het maar 1 generatie....

Was het maar, dat slechts de helft van de gemeente nog belijdde, het ware geloof te bezitten...

Maar er zijn veel (grote) kerken, waar een enkeling de dood des Heeren gedenkt, en men niet genoeg gelovige mannen hebben om de ambten te vervullen....

En wat doe je met de kerkelijke tucht?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
mayflower schreef:
memento schreef:........ in het verbond is geen garantie voor het eeuwige leven......
Groot verschil, hoe je tegen het verbond aan kijkt, want naar mijn weten kan niemand verloren gaan die in opgenomen in het genadeverbond !!!!
Het verbond is de cheque voor het eeuwige leven, met als verloopdatum het moment van je dood. Vóór dat moment is hij elk moment in te wisselen. Maar wie hem niet inwisselt, heeft er niets aan. Die kan alleen later enorme spijt hebben dat hij zo stom is geweest om zo'n grote schat, die hij binnen handbereik had, te laten gaan.

Maar het verschil met jouw visie is dat ik geloof dat ieder gedoopt kind (ja, iedereen die onder het woord zit, ook de ongedoopten) in het verbond zijn. In het verbond zijn 2 soorten kinderen. Waarschijnlijk hang jij de verbondsvisie aan waarbij alleen de wedergeborenen in het verbond zijn. Dan heb ik toch een vraag: (1) wat betekend dan de kinderdoop, en (2) wat is de waarde van het verbond voor nog niet wedergeborenen?
Dus is genade dus wel voorwaardelijk geschonken?

Gods genade wordt zo van de mens afhankelijk?

Dus we moeten toch bijdragen aan onze zaligheid, door de cheque in te wisselen?

Dat lees ik niet in de Schrift, noch in onze belijdenisgeschriften.

11 Voorts wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelven wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

12 En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
Jan, een klein beetje geloof is toch geloof. En die zullen toch heus niet door de tucht afgesneden worden, zolang ze trouw de middelen gebruiken, en een christelijk leven leiden.
Dat is geen antwoord.
En de voorwaarden die je stelt, zijn dat ook kenmerken van de waar gelovige?
En het dopen?
Ik snap je niet. Welke voorwaarden heb je het over, want ik stel nergens voorwaarden. Ik stel slechts dit:

16 Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: De gemeente

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:En zo kan het zijn dat je bij Jezus hoort, door Zijn bloed geheiligd bent (waarom je dan ook gedoopt bent!), en dat je tóch geen uitverkorene bent!
Is dat bloed dan niet verspilt als je erdoor geheiligd bent, maar toch niet bent uitverkoren? Wat heb je dan aan Christus' bloed?
Ik zou deze uitspraak niet na durven zeggen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De gemeente

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
Jan, een klein beetje geloof is toch geloof. En die zullen toch heus niet door de tucht afgesneden worden, zolang ze trouw de middelen gebruiken, en een christelijk leven leiden.
Dat is geen antwoord.
En de voorwaarden die je stelt, zijn dat ook kenmerken van de waar gelovige?
En het dopen?
Ik snap je niet. Welke voorwaarden heb je het over, want ik stel nergens voorwaarden.
Je stelt dat ze eigenlijk moeten worden verstoten, maar dit is al te ruw, dus als ze aan de voorwaarden van trouw de middelen waarnemen en een christelijk leven leiden (wat is dat eigenlijk) dan mogen ze toch wel meedoen in de kerkelijke gemeente.
Maar (kerkelijke) rechten...., nee dat niet.....
Wat een harde leer en werkt ook hypocrisie in de hand.
Functioneert het Evangelie nog wel in zo'n klimaat, waar alleen de "bekeerden" iets te betekenen hebben.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De gemeente

Bericht door Bert Mulder »

jvdg schreef:
Je stelt dat ze eigenlijk moeten worden verstoten, maar dit is al te ruw, dus als ze aan de voorwaarden van trouw de middelen waarnemen en een christelijk leven leiden (wat is dat eigenlijk) dan mogen ze toch wel meedoen in de kerkelijke gemeente.
Maar (kerkelijke) rechten...., nee dat niet.....
Wat een harde leer en werkt ook hypocrisie in de hand.
Functioneert het Evangelie nog wel in zo'n klimaat, waar alleen de "bekeerden" iets te betekenen hebben.
Je legt woorden in mijn mond! Dat zeg ik niet!

Ik houd me aan de Schrift en belijdenis, dat degenen die Christus niet kennen, geen deel van Zijn lichaam, de kerk uitmaken. En dat gedoopte kinderen, zolang ze niet op het punt zijn dat ze in goede consciente belijdenis kunnen doen, en zolang ze getrouw de middelen, door God gesteld tot geloof en bekering, getrouw gebruiken, en anders een goed leven leiden, als (doop)lid der gemeente aanvaardt worden en blijven. Desnoods tot ze 80 zijn. (maar dat zal uitzondering zijn). Maar wat hebben ongelovigen in de kerk te maken? Een klein beetje zuurdeeg verzuurd de hele kerk, zoals men in de Ger gezindte duidelijk ziet. Drankketen, om maar een voorbeeld te noemen....

Maar het gaat al heel gek hier op RF. Openbare zonde mag niet genoemd worden, en degenen die Christus openlijk loochenen mag men niks van zeggen, en kunnen volwaardig lid der kerk blijven... Terwijl men hier openlijk aanvalt degenen die belijden in Christus te zijn, en proberen Christelijk te leven....


Jesaja 5:20
Wee dengenen die het kwade goed heten en het goede kwaad, die duisternis tot licht stellen en het licht tot duisternis, die het bittere tot zoet stellen en het zoete tot bitterheid.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie