Houden wij genoeg rekening met de Wederkomst van Christus?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Dank je, Miscanthus!

Ik denk dat dit gedicht verwoordt wat mensen hier toch globaal bedoelen.
De wederkomst? Graag, maar...
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Als we toch liederen aan het citeren zijn, dan citeer ik graag het volgende indrukwekkende lied:

Eens zal op de grote morgen
klinken het bazuingeschal,
dan zal Jezus wederkomen
als de Rechter van ‘t heelal

Refrein:
Wie zal op die grote morgen,
buigen voor die Majesteit?
Wie zal op die grote morgen
vluchten voor die heerlijkheid?

Eens zalop de grote morgen
‘t mensdom zwijgen, eind’lijk stil.
Dan zal Jezus Christus vragen:
Wat deed u om mijnentwil?

Eens zal op de grote morgen
Jezus macht worden erkend:
Dan zal ieder mens beseffen
dat Gods Woord geen leugens kent.

Eens zal op de grote morgen
blank en bruin worden vereend:
kleur of ras is niet belangrijk,
maar Gods gunst aan ons verleend.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Dat is een lied van Arie Pronk. :D
Mooi idd.
alleen heb ik vraagtekens bij de passage; "wat deed je voor mij?"
in sommige kerken is dat niet de goede vraag, in andere kerken weer wel.... (geloof vs werken).
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Miscanthus schreef:alleen heb ik vraagtekens bij de passage; "wat deed je voor mij?"
in sommige kerken is dat niet de goede vraag, in andere kerken weer wel.... (geloof vs werken).
Ben ik met je eens. Gelukkig geeft de laatste regel wel weer aan dat het gaat om God's gunst aan ons verleend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Dat is een lied van Arie Pronk. :D
Mooi idd.
alleen heb ik vraagtekens bij de passage; "wat deed je voor mij?"
in sommige kerken is dat niet de goede vraag, in andere kerken weer wel.... (geloof vs werken).
De vraag klopt ook inderdaad niet.

De Heere zal dan niet vragen: "Wat deed je voor Mij?".
Maar Hij zal zeggen: "Dat deed je voor Mij".
En Zijn schapen zullen dan vragen "Wanner heb ik dat voor U gedaan?"
(Naar Mattheus 25 : 34-46 ).

Maar goed: dat zal niet in de versvoet gepast hebben. :wink:
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:De Heere zal dan niet vragen: "Wat deed je voor Mij?".
Maar Hij zal zeggen: "Dat deed je voor Mij".
En Zijn schapen zullen dan vragen "Wanner heb ik dat voor U gedaan?"
(Naar Mattheus 25 : 34-46 ).
Goede correctie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Maar goed: dat zal niet in de versvoet gepast hebben. :wink:
Datheen zat daar niet mee :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Even een vraag:
Hoe zien jullie in het licht hiervan deze tekst?

Eze 33:8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ariene schreef:Even een vraag:
Hoe zien jullie in het licht hiervan deze tekst?

Eze 33:8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
In welk licht?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Miscanthus schreef:
Ariene schreef:Even een vraag:
Hoe zien jullie in het licht hiervan deze tekst?

Eze 33:8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
In welk licht?


:idea: (deze)


Jullie stellen hier dat de Heere zal zeggen "Dat deed je voor mij?" (positief)
en niet "wat deed je voor mij" (vragend)

In deze tekst wordt het bloed geeist van de zondaren die door Gods kinderen niet gewaarschuwd zijn. Een tekst waar sommige predikanten ook meeworstelen.
Hoe zien jullie dat dan in het licht van wederkomst en voorgaande vraag?

(ik hoop dat mijn hersenspinsels nu iets duidelijker beschreven zijn)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Miscanthus schreef:Dat is een lied van Arie Pronk. :D
Mooi idd.
alleen heb ik vraagtekens bij de passage; "wat deed je voor mij?"
in sommige kerken is dat niet de goede vraag, in andere kerken weer wel.... (geloof vs werken).
Jak. 2 ?
Toon mij uw geloof uit uw werken...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ariene schreef:Jullie stellen hier dat de Heere zal zeggen "Dat deed je voor mij?" (positief)
en niet "wat deed je voor mij" (vragend)

In deze tekst wordt het bloed geeist van de zondaren die door Gods kinderen niet gewaarschuwd zijn. Een tekst waar sommige predikanten ook meeworstelen.
Hoe zien jullie dat dan in het licht van wederkomst en voorgaande vraag?

(ik hoop dat mijn hersenspinsels nu iets duidelijker beschreven zijn)
Ik denk niet dat predikanten daarmee hoeven te worstelen. De predikant roept iedere zondag toch op tot bekering en levensheiliging?

je vraga over " hoe we het zien in het licht van.." begrijp ik nog niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:Even een vraag:
Hoe zien jullie in het licht hiervan deze tekst?
Eze 33:8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
[/quote]

Over deze tekst deze zomer nog een preek gehoord waar de predikant geheel de plank missloeg door die tekst aan de hele gemeente toe te passen.

Voor ambtsdragers, en vooral predikanten en ook ouderlingen, is dit een Woord des Heeren om wel degelijk rekening mee te houden, staande in de muren van Zion. Wakend over de vrede van Jerusalem. Want van ons als ambtsdragers zal uw bloed geeist worden als we de gemeente in de verkeerde paden zouden leiden. Als we de valse leer in de kerk zouden laten. Als we mensen in de zonde lieten leven zonder hun te waarschuwen. Maat deze tekst moet in de context gelezen worden

onderbouw:


1 En des HEEREN woord geschiedde tot mij, zeggende:
2 Mensenkind! spreek tot de kinderen uws volks, en zeg tot hen: Wanneer Ik het zwaard over enig land breng, en het volk des lands een man uit hun einden nemen, en dien voor zich tot een wachter stellen;
3 En hij het zwaard ziet komen over het land, en blaast met de bazuin, en waarschuwt het volk;
4 En een, die het geluid der bazuin hoort, wel hoort, maar zich niet laat waarschuwen; en het zwaard komt, en neemt hem weg, diens bloed is op zijn hoofd.
5 Hij hoorde het geluid der bazuin, maar liet zich niet waarschuwen, zijn bloed is op hem; maar hij, die zich laat waarschuwen, behoudt zijn ziel.
6 Wanneer daarentegen de wachter het zwaard ziet komen, en blaast niet met de bazuin, zodat het volk niet is gewaarschuwd; en het zwaard komt, en neemt een ziel uit hen weg; die is wel in zijn ongerechtigheid weggenomen, maar zijn bloed zal Ik van des hand des wachters eisen. 7 Gij nu, o mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israels; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen.
8 Als Ik tot den goddeloze zeg: O goddeloze, gij zult den dood sterven! en gij spreekt niet, om den goddeloze van zijn weg af te manen; die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar zijn bloed zal Ik van uw hand eisen.
9 Maar als gij den goddeloze van zijn weg afmaant, dat hij zich van dien bekere, en hij zich van zijn weg niet bekeert, zo zal hij in zijn ongerechtigheid sterven; maar gij hebt uw ziel bevrijd.
10 Daarom, gij mensenkind! zeg tot het huis Israels: Gijlieden spreekt aldus, zeggende: Dewijl onze overtredingen en onze zonden op ons zijn, en wij in dezelve versmachten, hoe zouden wij dan leven?
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
12 Gij dan, o mensenkind! zeg tot de kinderen uws volks: De gerechtigheid 5)des rechtvaardigen1) zal hem niet redden2) ten dage zijner overtreding;3) en aangaande de goddeloosheid des goddelozen, hij zal om dezelve niet vallen,4) ten dage als hij zich van zijn goddeloosheid bekeert; en de rechtvaardige zal niet kunnen leven door dezelve zijn gerechtigheid, ten dage als hij zondigt.
13 Als Ik tot den rechtvaardige zeg, dat hij zekerlijk leven zal,6) en hij op zijn gerechtigheid vertrouwt, en onrecht doet, zo zullen al zijn gerechtigheden niet gedacht worden, maar in zijn onrecht, dat hij doet, daarin zal hij sterven.
14 Als Ik ook tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven!7) en hij zich van zijn zonde bekeert, en recht en gerechtigheid doet;
15 Geeft de goddeloze het pand weder,8) betaalt hij het geroofde,9) wandelt hij in de inzettingen des levens, zodat hij geen onrecht doet; hij zal zekerlijk leven,10) hij zal niet sterven.
16 Al zijn zonden, die hij gezondigd heeft, zullen hem niet gedacht worden;11) hij heeft recht en gerechtigheid gedaan, hij zal zekerlijk leven.
17 Nog zeggen de kinderen uws volks:12) De weg des Heeren is niet recht; daar toch hun eigen weg niet recht is.
18 Als de rechtvaardige afkeert van zijn gerechtigheid, en doet onrecht, zo zal hij daarin sterven.
19 En als de goddeloze zich bekeert van zijn goddeloosheid, en doet recht en gerechtigheid, zo zal hij daarin leven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Re: Houden wij genoeg rekening met de Wederkomst van Christus?

Bericht door Klaas-Jan »

Ook de beide brieven aan de Thessalonicensen gaan over de Wederkomst van Christus. Aanbevolen!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Houden wij genoeg rekening met de Wederkomst van Christus?

Bericht door vlinder »

Soms kan ik er intens naar verlangen. Soms als het tegenzin in het leven of op geestelijk gebied. Maar meestal juist als God wat van Zichzelf laat zien. Dan verlang ik dat het altijd zo zou mogen zijn!!

Dit lied is voor wat betreft de wederkomst wel mijn favouriet!

Ooit komt er een dag
dat de hemel openbreekt
en de doden zullen opstaan.
Ooit komt er een dag
dat U terug komt op een wolk
en dat U kijkt met ogen, stralend als de zon

Ooit zal het zo zijn
dat we leven in een stad
waar geen pijn en geen verdriet is
Ooit zal het zo zijn
als we komen in die stad
dat de Vader onze tranen wist.

Tot aan die dag
wil ik weten wie U bent,
wil ik leven dicht bij U
en mij geven in aanbidding.
Tot aan die dag wil ik horen wat U zegt
en Uw woorden tot mij nemen
als een kostbaar geschenk.
Tot aan die dag!

Ik verlang zo naar de dag
dat ik neer kniel aan Uw voeten
en ik U mag herkennen aan Uw stem.
Als we samen hand in hand
het hemels paradijs betreden,
zal ik eeuwig mogen zijn waar U bent.

Tot aan die dag!
_____________________________________________________________________________________________________
2 Petrus 3:13 (NBV)
Wij verwachten echter naar Zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Openbaring 21:1-4 (NBV)
1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.
2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht.
3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, Hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn.
4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’

Ook vers 3 van Het Gebed des Heeren, vind ik mooi:

Uw koninkrijk koom' toch 0 HEER!
Ai, werp den troon des satans neer;
Regeer ons door Uw Geest en Woord;
Uw lof word' eens alom gehoord,
En d' aarde met uw vrees vervuld,
Totdat G' Uw rijk volmaken zult.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie