Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Medereiziger »

jvdg schreef:
Medereiziger schreef:....... 'modale reformatorische christen' ligt.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Zoals Freek het bedoelde.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Medereiziger »

freek schreef:
Medereiziger schreef:Nee, dat heb je niet mis. ;) Zoals ik elders ook al aan gaf, soms wil ik wel eens advocaat van de duivel spelen terwijl mijn werkelijke mening dicht bij de 'modale reformatorische christen' ligt.
Ow. Dan kunnen we elkaar misschien wel de vijf geven :haha
Zo'n idee had ik al. :OO
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Tiberius »

Medereiziger schreef:Zoals ik elders ook al aan gaf, soms wil ik wel eens advocaat van de duivel spelen ...
Dat was in een PB aan mij, dus die hebben de anderen niet gelezen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door jvdg »

Medereiziger schreef:
jvdg schreef:
Medereiziger schreef:....... 'modale reformatorische christen' ligt.
Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Zoals Freek het bedoelde.
En wat bedoelde Freek, volgens jou?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Medereiziger schreef:Zoals ik elders ook al aan gaf, soms wil ik wel eens advocaat van de duivel spelen ...
Dat was in een PB aan mij, dus die hebben de anderen niet gelezen.
Ik kan me herinneren dat ik dat ook gelezen heb. Mogelijk in een inmiddels verwijderd topic.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Medereiziger
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2009, 10:55

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Medereiziger »

Hoe dan ook:
Medereiziger schreef:
Jongere schreef:
Medereiziger schreef:Optie 1 kan ik niet geloven. Dat zou namelijk betekenen dat ik niet schuldig ben.
Dit is niet juist. Hoewel de mens duidelijk als dood wordt bestempeld vóór zijn levendmaking legt de Bijbel steeds alle schuld bij de mens zelf. Ik accepteer dat liever dan dat ik op basis van mijn eigen gedachtengang dingen meen te moeten concluderen. Zo las ik onlangs nog Erasmus over de vrije wil. Prachtig geschreven, scherp nagedacht - maar waar is de Bijbel gebleven..?
Dat wil ik wel accepteren, maar dan houdt dat in dat God niet alles heeft beschikt. Of moet ik dan maar accepteren dat God alles heeft beschikt, mijn zonden niet het gevolg zijn van mijn vrije wil, maar van Zijn beschikking?

Waar is dan mijn aandeel?
Vind jij Romeinen 9 een mooi hoofdstuk, Medereiziger?
Je bedoelt dat dat m.b.t. tot dit een relevant hoofdstuk is?
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Rens »

Medereiziger schreef:Zoals ik elders ook al aan gaf, soms wil ik wel eens advocaat van de duivel spelen terwijl mijn werkelijke mening dicht bij de 'modale reformatorische christen' ligt.
dan kunnen we elkaar een stevige hand geven.......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Bericht door Luther »

Onlangs hoorde ik een predikant het volgende zeggen. Ik wil het jullie graag meegeven:
Als je over verkiezing en verwerping spreekt zónder Christus, dan heb je zwaar geschut in handen, waarmee je veel kapot kan maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Boomstam
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:14

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Boomstam »

Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland. De mens kan dat niet weten en het is ook niet door God geopenbaard. Waarom zouden we dat ook willen weten? dan is de spanning er vanaf. De verantwoordelijkheid ligt bij de mens wat die met het aanbod van het Evangelie doet. God is er duidelijk over dat iedereen mag komen tot Jezus en dat iedereen die komt zal worden behouden. Dit is niet iets zakelijks wat buiten zijn hart omgaat, maar iets wat Hem na aan het hart ligt, Hij staat elke dag op de uitkijk om te zien of er nog zondaren komen. Wij kunnen daar als kinderen van Hem een belangrijke schakel in zijn, maar dan kom je uit op het onderwerp roeping, evangelisatie, de Grote Opdracht die God ons geeft. Ook weer een verantwoordelijkheid die God ons geeft in samenwerking met Hem. Alles heeft weer met elkaar te maken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Afgewezen »

Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Welkom Boomstam.
Afgewezen, er staat niet dat God enkel weet wie er zullen kiezen. Er staat ook niet dat God die keuze niet zelf werkt.
Dus niet echt een echt handige reactie, deze post ;)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Welkom Boomstam.
Afgewezen, er staat niet dat God enkel weet wie er zullen kiezen. Er staat ook niet dat God die keuze niet zelf werkt.
Dus niet echt een echt handige reactie, deze post ;)
We zullen zien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Dit wordt verworpen in de D.L. en op dit Refoforum hoort de D.L. bij de grondslag "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie."
Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheidp
Welkom Boomstam :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:
Afgewezen schreef:
Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Welkom Boomstam.
Afgewezen, er staat niet dat God enkel weet wie er zullen kiezen. Er staat ook niet dat God die keuze niet zelf werkt.
Dus niet echt een echt handige reactie, deze post ;)
We zullen zien.
Natuurlijk, maar dat geldt voor iedereen. Het is volgens mij netter om aan de andere kant te beginnen met verwachten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Dit wordt verworpen in de D.L. en op dit Refoforum hoort de D.L. bij de grondslag "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie."
Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheidp
Welkom Boomstam :huhu
Nee huisman.
Er staat in de post van Boomstam niet dat God verkiest uit voorgezien geloof.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie