1.3

Plaats reactie
Jelle

1.3

Bericht door Jelle »

1-3. En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Mooie bijbeltekst vind ik dat... En tegelijk denk ik ook een oproep aan ons, om in de wereld over Hem te vertellen!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Mooi vind ik in dit artikel dat God zendt (Hij dus ook Zijn knechten roept tot deze dienst/zending) tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Hieruit blijkt Gods vrijmacht. Duidelijk staat ook de taak van de predikers verwoord in dit artikel, namelijk oproepen tot bekering en het geloof in Christus, de Gekruisigde.
Treffend vind ik ook dat verwoord wordt dat mensen tot het geloof worden gebracht. Duidelijk is dat dit door God gebeurt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.Treffend vind ik ook dat verwoord wordt dat mensen tot het geloof worden gebracht. Duidelijk is dat dit door God gebeurt.
Daar wordt verderop in de DL nog wat genuanceerde over gesproken dus ik vind het op deze plaats (waar het gata over de verkondiging van het evangelie- uit z'n verband gelicht en op zijn minst eenzijdig. Maar dat zal verderop nog wel aan de orde komen.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Het gaat inderdaad over de verkondiging van het Evangelie. En daardoor worden mensen tot het geloof gebracht. Hier wordt dat zo beleden en daarom vind ik het helemaal niet uit z'n verband gerukt en allerminst eenzijdig.

Wat is er volgens jou eenzijdig aan dan?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Het gaat inderdaad over de verkondiging van het Evangelie. En daardoor worden mensen tot het geloof gebracht. Hier wordt dat zo beleden en daarom vind ik het helemaal niet uit z'n verband gerukt en allerminst eenzijdig.

Wat is er volgens jou eenzijdig aan dan?
Omdat dat tot geloof brengen van God uit bezien is, en als het van de mens uit bezien wordt, zegt de DL ook: En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert. (art 3/4-12)

Dat zijn de twee kanten die we beide moeten laten staan en niet tegen elkaar moeten uitspelen.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Ja, maar voor jouw geciteerde woorden uit DL, hoofdstuk 3/4, art. 12, wordt wel eerst gesteld dat de wedergeboorte zonder ons in ons gewerkt wordt door God. En in jouw woorden staat dit trouwens ook: "van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf".
Dan laat ik toch beide kanten staan en speel ik niets tegenover elkaar uit.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hehe, in het topic Aanbod in Bezinning kunnen we vast verder praten over werk van God vs. verantwoordelijkheid van mensen... tot hoever dat gaat en zo ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
Hehe, in het topic Aanbod in Bezinning kunnen we vast verder praten over werk van God vs. verantwoordelijkheid van mensen... tot hoever dat gaat en zo ;)
Het gaat hier toch om een bespreking van de DL? Daarom past het prima in dit topic. Ik snap eigenlijk niet waarom je jouw woorden hier gepost hebt. :pu
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Omdat anders 1 onderwerp in 2 topics (als het er niet meer zijn) besproken gaat worden en ik alles dubbel kan gaan typen :) Bovendien heeft iedereen daar al zijn/haar mening uiteengezet en onderbouwd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie