Dordtse Leerregels

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Auto schreef:
Marnix schreef:....
Inderdaad refo, vroeger stond geloof centraal... tegenwoordig is dat de kerkleer.
Tegenwoordig wordt er veel meer een aanval op de kerkleer gedaan en lijkt het wel of niemand het meer wil begrijpen. En wordt er een geloof centraal gesteld waarvan ik afvraag is het een gecreerd geloof of is nou een zaligmakend geloof.
Als de DL er niet geweest waren had je je die vraag vast niet gesteld.
Geloof is Gods gave en dat is niet te creëeren. De term klopt dus niet, en je kunt er veel kwaad mee uitrichten.
Het pretendeert een onderscheidingsvermogen te hebben wat alleen aan God toekomt. Laten we deze woorden goed tot ons doordringen voordat we verder praten:
1Jo 5:1 ¶ Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Of het een waar geloof is, zal men uit de vruchten kennen. Maar het feit dat iemand gelooft, moet ons hart doen opspringen van vreugde, in plaats van fronsende wenkbrouwen...
We meten ons te veel allure aan als we andermans geloof gaan beoordelen op het % remonstrantisme.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het verhaal van Houthakker spreekt me wel aan...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Bericht door Auto »

Miscanthus schreef:Als de DL er niet geweest waren had je je die vraag vast niet gesteld.
Als als ...... ze zijn er dus wel en gelukkig mag ik er veel aan hebben. Voor studie en voor onderwijs.[/quote]
Miscanthus schreef: Geloof is Gods gave en dat is niet te creëeren. De term klopt dus niet, en je kunt er veel kwaad mee uitrichten.
Het pretendeert een onderscheidingsvermogen te hebben wat alleen aan God toekomt. Laten we deze woorden goed tot ons doordringen voordat we verder praten:
1Jo 5:1 ¶ Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren; en een iegelijk, die liefheeft Dengene, Die geboren heeft, die heeft ook lief dengene, die uit Hem geboren is.

Of het een waar geloof is, zal men uit de vruchten kennen. Maar het feit dat iemand gelooft, moet ons hart doen opspringen van vreugde, in plaats van fronsende wenkbrouwen...
We meten ons te veel allure aan als we andermans geloof gaan beoordelen op het % remonstrantisme.


Ik ben het met je eens, maar misschien een paar gekke vragen, maar wie bepaald wat een waar geloof is? Als ik het bovenstaande van je lees, maak jij ook onderscheid of zie ik het verkeerd?

Het stukje wat je schreef doet mij denken aan 15 jaar terug dat ik meegenomen werd door een kennis naar een bijeenkomst van een evangelische gemeente. Een evangelist stond daar heel enthousiast te vertellen hoe hij was gaan geloven en wat hij allemaal gedaan had op een manier die echt aanstekelijk was. Vol overgave en liefde vertelde hij van zichzelf. Na ongeveer 20 minuten meen ik mij te herinneren stond er een hele oude man op die wel eens op de markt hard op uit de bijbel stond te lezen. En de evangelist stopte en keek die man aan, zegt die oude man "Nu heb ik heel veel gehoord wat jij allemaal gedaan hebt en hoe fijn het allemaal is om God te dienen, maar kan je ons ook vertellen wat Jezus voor je gedaan hebt?" Het was of er een bom ontplofte, het was muisstil en iedereen keek naar die evangelist en die werd kwaad en negeerde de man en ging verder. Na 5 minuten stond die oude man op en met tranen in zijn ogen ging hij weg en langzamerhand stonden er meer mensen op en ik ben ook weggegaan. Dat bedoelde ik met die 2 termen en ik weet heel goed dat je voorzichtig moet zijn en misschien helemaal niet moet gebruiken.

Maar ik ben wel bang dat waar je ook zit dat er ook heel veel goed gepraat wordt en dat je vooral geen onderscheid mag maken want dan ben je verdacht. Het bovenstaande voorval is voor mij een onderwijzing van God geweest dat God liet zien dat ik zo druk was met mijzelf en niet op zag naar Christus.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Auto schreef:
Marnix schreef:....
Inderdaad refo, vroeger stond geloof centraal... tegenwoordig is dat de kerkleer.
Dat is onzin, wie de geschiedenis kent zal zien dat elke eeuw zijn disputen heeft gehad. Heeft de synode van Dordt dan verkeerd gehandeld? Ze hadden zeker alleen naar de zaken moeten kijken die saambindend zouden moeten zijn. Gelukkig is dat niet gebeurd en hebben ze bijbels een antwoord tegen dwalingen neergezet (waarvan ik eerlijk zeg dat ik het amper kan onderscheiden omdat daar voor mij kennis ontbreekt, maar door zaken na te lezen dat ik elke keer wat verder kom).

Tegenwoordig wordt er veel meer een aanval op de kerkleer gedaan en lijkt het wel of niemand het meer wil begrijpen. En wordt er een geloof centraal gesteld waarvan ik afvraag is het een gecreerd geloof of is nou een zaligmakend geloof.
Ik zeg niet dat er toen verkeerd is gehandeld. Ik zeg alleen dat er een hoop tegenwoordig verkeerd wordt toegepast. Als iemand het evangelie gelooft, maar de bijbel op een bepaald punt anders intepreteert, gaan we al snel met ze om alsof het geen echte gelovigen zijn. Evangelischen zijn fout want ze hebben de volwassendoop, als iiemand in broek de kerk binnen komt wordt hij/zij er op aangekeken, als GKV'er ben ik te lichtzinnig en ga zo maar door. Als iemand in een kerk zit waar de leer anders is, worden ze al snel als minderwaardig gezien, ketters of dwaalleraren... en wordt zo iemand als een verloren zoon behandeld. Het gaat er in de omgang met elkaar mee rom van welke kerk die lid is, dan of hij/zij gelooft. Daar heb ik moeite mee.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het gaat er in de omgang met elkaar mee rom van welke kerk die lid is, dan of hij/zij gelooft.
Nee, het gaat erom dat de meningen over wat 'geloof' is, verdeeld zijn. En als je niet alles voor 'zoete koek' slikt wat iemand zegt, dan ben je een zwartkijker en een ketterjager.
A.A. Bos

Dordtse Leerregels

Bericht door A.A. Bos »

Hallo Allemaal,

zou God, De Schepper remonstranten liefhebben? ...denk het wel he?
Voelen reformatorische mensen zich meer dan remonstranten, ...?
Mensen, kijk eens in de spiegel!
Zijn wij echt beter?
Vergeet niet dat in 1953 mede een scheuring veroorzaakt heeft binnen de geref. gemeenten over o.a. de predestinatieleer. De daardoor ontstane kerkverband scheurde ook weer in 1980 door hetzelfde.... Wie is er uitverkoren, wordt er zalig en wie niet of zijn we "nieuwe brandhoutjes voor de hel?" volgens wijlen dr. Steenblok.
Er zijn inderdaad meer remonstranten dan in de Remonstrantse Broederschap zelf, maar ook remonstranten kunnen zalig worden, als ze geloven in de HERE Jezus Christus. Wie mag dan oordelen?
Bidt juist voor remonstranten!! misschien net zo als voor je ongelovige buurman, of buurvrouw.....

Groeten van Bossie!
Houthakker

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door Houthakker »

A.A. Bos schreef:
zou God, De Schepper remonstranten liefhebben? ...denk het wel he?
Rare vraag Bossie!
God, de Schepper heeft mensen lief, omdat Hij ze Zelf heeft geschapen. En Hij maakt daarin geen onderscheid tussen Remonstranten en anderen.

En wijders is God een verterend vuur voor iedereen die buiten Christus is, Remonstrant of Contra-Remonstrant, dat maakt niet uit.
Voelen reformatorische mensen zich meer dan remonstranten, ...?
Ja, van nature wel. Zoals ook de Remonstranten zich, van nature, beter voelen dan de Reformatorischen.
Zijn wij echt beter?
Nee, natuurlijk niet. Net zomin als andersom. De Remonstranten zijn ook niet beter dan de Reformatorischen.

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Bericht door FlyingEagle »

Duidelijk houthakker, helemaal mee eens.

Als ik soms hoor hoe er in de reformatorsche wereld op Katholieken en Remonstranten wordt afgegeven dan zou je haast zeggen dat wij beter zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Het gaat er in de omgang met elkaar mee rom van welke kerk die lid is, dan of hij/zij gelooft.
Nee, het gaat erom dat de meningen over wat 'geloof' is, verdeeld zijn. En als je niet alles voor 'zoete koek' slikt wat iemand zegt, dan ben je een zwartkijker en een ketterjager.
Precies... het gaat er om wat geloof is... volgens de een is dat een ontzettend gedetailleerde kerkleer, en die geloven en naleven.... voor een ander is het de apostolische geloofsbelijdenis bijvoorbeeld. Als de leer van mensen met de geloofsbelijdenis te rijmen is, maar wat afwijkt van onze exacte kerkleer, worden ze al snel als schijnchristenen gezien en behandeld... als ik hoor hoe er bijvoorbeeld door predikanten en gemeenteleden wordt gepraat over evangelische christenen die zich volledig afhankelijk weten van het offer van Christus, of over andere stromingen in het geloof waar we van verschillen, dan schaam ik me daar voor... we gaan ons gelijk boven die ander verheffen, en die ander wordt als minderwaardig, als een halve christen (is een hele heiden?!) behandeld.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Precies... het gaat er om wat geloof is... volgens de een is dat een ontzettend gedetailleerde kerkleer, en die geloven en naleven.... voor een ander is het de apostolische geloofsbelijdenis bijvoorbeeld.
Het gaat hier niet zozeer om de inhoud van het geloof, maar om het geloof waarmee je gelooft. Dát moet in orde zijn (niet volmaakt, dat bedoel ik niet).
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:
Precies... het gaat er om wat geloof is... volgens de een is dat een ontzettend gedetailleerde kerkleer, en die geloven en naleven.... voor een ander is het de apostolische geloofsbelijdenis bijvoorbeeld.
Het gaat hier niet zozeer om de inhoud van het geloof, maar om het geloof waarmee je gelooft. Dát moet in orde zijn (niet volmaakt, dat bedoel ik niet).
Efe 4:5 Een Heere, een geloof, een doop,
Paulus wijst ons herhaaldelijk op de inhoud en dat het geloof niet zonder vrucht kan blijven.
Die zogenaamde verschillende soorten geloof kunnen me wat.
Je gelooft in Jezus, Zoon van God, de verlosser van je zonden -of je gelooft niet.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Je gelooft in Jezus, Zoon van God, de verlosser van je zonden -of je gelooft niet.
Ja, zo is het.

Helemaal niet moeilijk of ingewikkeld. Heel simpel. Bijbels.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Tja, wat is het toch eigenlijk simpel, hè?
Eerst geloofden vele joden in Jezus, later niet meer. In het Johannesevangelie lezen we dat bijv.
Dus ja, eerst geloofden ze en later niet meer.
Simpel.
En in de gelijkenis van de zaaier doet de Heere Jezus ook onnodig ingewikkeld: geloof is gewoon geloof. Punt.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:Tja, wat is het toch eigenlijk simpel, hè?
Eerst geloofden vele joden in Jezus, later niet meer. In het Johannesevangelie lezen we dat bijv.
Dus ja, eerst geloofden ze en later niet meer.
Simpel.
Benaarstig u des te meer om uw roeping en verkiezing vast et maken, want dat doende.... zult gij het eeuwige leven beerven.
Uit angst voor mensen die geen ware honger hebben zullen we dan ook maar het brood weghalen, zodat de ware hongerigen sterven van de honger?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
Afgewezen schreef:Tja, wat is het toch eigenlijk simpel, hè?
Eerst geloofden vele joden in Jezus, later niet meer. In het Johannesevangelie lezen we dat bijv.
Dus ja, eerst geloofden ze en later niet meer.
Simpel.
Benaarstig u des te meer om uw roeping en verkiezing vast et maken, want dat doende.... zult gij het eeuwige leven beerven.
Uit angst voor mensen die geen ware honger hebben zullen we dan ook maar het brood weghalen, zodat de ware hongerigen sterven van de honger?
Wat kun jij vreemde conclusies trekken.
Plaats reactie