Dordtse Leerregels

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Dordtse Leerregels

Bericht door Miscanthus »

A.A. Bos schreef:Herzien dat Formulier!!

Groeten van Bossie en een goede zondag toegewenst!
Helemaal mee eens!
Zodat er gene misverstanden over kunnen bestaan.
Misschien is ook een korte inleiding handig zodat mensen weten tegen welke achtergrond ze zijn opgesteld....

hier ligt een schone taak voor je, Bossie?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Herzien dat Formulier!!

Groeten van Bossie en een goede zondag toegewenst!
Doe maar een voorstel.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Van mij hoeft het formulier niet herzien te worden. Een update zou wat mij betreft wel mogen. Er staan antwoorden op dwalingen van die tijd in.... Maar er zijn wel dwaalleren bij gekomen.... waarop in de DL geen antwoord gegeven wordt. Zelfde geldt voor de HC, die duidelijk is geschreven in de tijd dat de Roomse Kerk regeerde. Maar de tijden zijn wel veranderd, en over problemen in deze tijd schrijven we geen formulieren. Mag ik vragen waarom niet? Waarom kom het toen wel, maar gebeurt dat nu absoluut niet meer? Waarom wel formulieren die vragen over geschillen in die tijd, tussen protestanten en rooomsen en remonstranten, beantwoorden... maar geen formulieren die antwoord geven op problemen in deze tijd. Natuurlijk doen veel antwoorden uit de formulieren dat wel, maar er zijn ook dingen bijgekomen, nieuwe kerkverbanden ontstaan waar weer andere dingen geleerd worden etc.

Waarom kan ik in mijn kerkboek wel vinden wat ik moet zeggen als er een remonstrant aan de deur aanbelt, maar niet als een Jehova-getuige aanbelt... wat toch veel vaker voorkomt.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

De DL zijn me veel waard!
Wèl wordt het wellicht tijd voor een nieuw dergelijk geschrift er bij.
Bijvoorbeeld een geschrift tegen het New-Age denken, of tegen de interreligieuze tendensen binnen de PKN.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
ego flos

Bericht door ego flos »

Toen had je nog 1 kerk en nu 694.

Het lijkt me niet mogelijk om een document te maken tegen alle dwalingen. Sommige kerken zijn zelf dwaling. Enzovoorts.

In 1931 heeft een kerk nog een document gemaakt over het genadeverbond. Dat is lijnrecht in tegenspraak met antwoord 74 van de HC.
En zo zal er wel meer zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik kom meer remonstranten tegen dan Jehovah's getuigen, op dit forum bijvoorbeeld.
Voorlopig zijn de DL dus nog wel actueel.
Misschien moet Bossie zich er nog wat meer in gaan verdiepen en zijn ogen niet zo laten rollen.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Ik kom meer remonstranten tegen dan Jehovah's getuigen, op dit forum bijvoorbeeld.
Stel je niet zo aan zeg!
Ga eens een poosje naar het buitenland, naar China, op visite bij de Huisgemeenten, en reis even door naar Noord-korea, en bezoek de Christenen die daar gevangen zitten en doe op de terugweg wat plaatsen in Rusland aan en praat eens met de Christenen daar.

En kom dan eens terug op het forum, dan kijk je intussen een beetje anders tegen bepaalde zaken aan.

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Als ik zeg dat ik remonstranten tegenkom, moet ik
1. me niet aanstellen
2. maar eens naar het buitenland gaan.
:?: :?: :roll:
jacob

Bericht door jacob »

Afgewezen schreef:Als ik zeg dat ik remonstranten tegenkom, moet ik
1. me niet aanstellen
2. maar eens naar het buitenland gaan.
:?: :?: :roll:
nou ik denk dat dat betekent dat je onzin kletst. Althans in de ogen van deze poster.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Als ik zeg dat ik remonstranten tegenkom, moet ik
1. me niet aanstellen
2. maar eens naar het buitenland gaan.
:?: :?: :roll:
Jij zegt dat je remonstranten tegenkomt.... maar ik merk wel dat mensen die heel makkelijk roepen, terwijl het vaak helemaal niet zo is, en dan heeft het met de manier van kijken te maken. Ik ben hier ook wel eens voor remonstrant uitgemaakt, terwijl ik allereerst volgens mij helemaal geen remonstrant be, maar sommigen dat vinden omdat ik vrij veel hamer op de menselijke keuzeverantwoordelijkheid, die heel bijbels is en door de dordse leerregels niet ontkend wordt.

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Tegenwoordig wordt izo ongeveer edereen die zegt: "ik moet me bekeren" uitgemaakt voor remonstrant want je moet zeggen: God moet mij bekeren. Terwijl beide standpunten door de bijbel geleerd worden. Iemand die zegt: Ik moet me bekeren is daarmee nog geen remonstrant.

Ik wil maar aangeven dat er tegenwoordig wel heel makkelijk dit etiket op mensen wordt geplakt.

En daarnaast heb mijn vraag ontweken, waarom we de formulieren niet zouden updaten. Ik pleit ook niet voor het afschaffen van de DL.... maar vraag me af waarom er toen wel een formulier over remonstranten en tegen de RKK kon worden geschreven die we nu ook gebruiken, maar worden dergelijke formulieren over recentere stromingen niet geschreven? Waarom kon dat toen wel en nu niet meer?

Soms lijkt het wel of we de waarschuwing uit Openbaring dat er niets aan de bijbel mag worden toegevoegd of weggelaten, op onze bijbel MET psalmen en formulieren te betrekken.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Ja.
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Tegenwoordig wordt izo ongeveer edereen die zegt: "ik moet me bekeren" uitgemaakt voor remonstrant want je moet zeggen: God moet mij bekeren. Terwijl beide standpunten door de bijbel geleerd worden. Iemand die zegt: Ik moet me bekeren is daarmee nog geen remonstrant.
De vraag: Hoe kom ik tot bekering? getuigt van wereldgelijkvormig denken.
De Bijbel zegt: Bekeert u! Dat is duidelijk.
Dat is een bevel, en laat weinig of helemaal geen ruimte om vervolgens erover te gaan filosoferen hoe dat nu allemaal in zijn werk zou kunnen of moeten gaan.
Daarmee houden mensen elkaar wel aan de praat, maar het heeft doorgaans weinig te maken met het direct gehoorzamen aan dat bevel.

De vraag: Hoe bekeer ik mij? is dus beter. Want dat is een directe reactie op het bevel: Bekeert u. Als je dat bevel serieus neemt, dan ga je er ogenblikkelijk mee aan de slag en dan zal de eerste vraag dus heel goed kunnen luiden: Wat moet ik doen om me te bekeren, hoe bekeer ik mij?

Groet,
Houthakker.
Laatst gewijzigd door Houthakker op 07 nov 2005, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Tegenwoordig wordt izo ongeveer edereen die zegt: "ik moet me bekeren" uitgemaakt voor remonstrant want je moet zeggen: God moet mij bekeren. Terwijl beide standpunten door de bijbel geleerd worden. Iemand die zegt: Ik moet me bekeren is daarmee nog geen remonstrant.
Lijkt me geen juiste voorstelling van zaken. Iemand die roept "ik moet me bekeren", wordt niet voor remonstrant 'uitgemaakt'. Iemand die roept "ik kan mij bekeren" wel. En niet zonder grond.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Ja, ja.
En daaruit moet ik concluderen, dat er dus heel wat mensen zijn hier op het forum, die zitten te roepen: Ik kan het zelf, ik kan mij bekeren, ik heb God niet nodig?
Want jij komt er hier nogal een kwak tegen, zeg je.
Dus....

Groet,
Houthakker.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Houthakker schreef:Ja, ja.
En daaruit moet ik concluderen, dat er dus heel wat mensen zijn hier op het forum, die zitten te roepen: Ik kan het zelf, ik kan mij bekeren, ik heb God niet nodig?
Want jij komt er hier nogal een kwak tegen, zeg je.
Dus....

Groet,
Houthakker.
Er is niemand op dit forum die zegt: "Ik heb God niet nodig." Maar dat zeggen de remonstranten ook niet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Dan nog ben ik het niet met je eens dat er hier veel remonstranten zouden rondlopen.... Want iedereen hier gelooft dat hij zich van nature, uit zichzelf niet kan bekeren, tenzij God dit in ze mogelijk maakt....

Er zijn alleen sommigen die zeggen: God roept me er toe op en maakt het in me mogelijk, werkt in me door ZIjn Geest... en daardoor kan ik me bekeren.

Dat is niet remonstrants.... omdat de mens uit zichzelf niet kon bekeren en dit door God mogelijk wordt gemaakt... waardoor het het werk van God is en geen mensenwerk. Dat neemt die opdracht van God niet weg. Hoe kan een dominee anders roepen: "Bekeert u!"? Dan zeggen we toch ook niet dat dit aanzet tot remonstrantisme is? :)

Hoe gaat er niet om of iemand roept of hij/zij zich kan bekeren, maar wat daaraan vooraf ging, of zo iemand gelooft dat dit door God mogelijk is gemaakt, maar er nog wel sprake is van "kunnen", een keuze dus... of dat zo iemand zegt dat hij zelf voor die keuze staat en die niet doro God mogelijk werd gemaakt. Dat is remonstrants.... je verlossing zelf kunnen verdienen... en dat kunnen we niet. Maar we kunnen wel tegen God kiezen.....
Plaats reactie