Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef:Als ik tegenwoordig de lijstjes zie die de kinderen op school moeten leren is het wel een stuk breder dan wat ik geleerd heb.
Goed initiatief.
Ik ben persoonlijk ook voorstander van vaker onbekende psalmen zingen, dan leer je het vanzelf.
Bij een bepaalde methode voor het basisonderwijs wordt gedurende groep 3 t/m 7/8 van iedere psalm minstens één vers geleerd. Wij zingen thuis met de kinderen de psalm die ze voor school moeten leren, dus ik heb ze ook allemaal al eens gezongen.

Het mooie is dat onze dominee in de ochtenddienst ook vaak psalmen laat zingen die de kinderen op school leren die week. Dan komen onbekende psalmen automatisch in de kerk aan de orde.

Maar het dwaalt wat af van het onderwerp.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Het RD van 15-11-2018 schreef:Dordtse Leerregels voor jou
Het RD publiceerde de ”Dordtse Leerregels samengevat voor jou” (RD 9-11). Deze publicatie wordt genoemd „een vereenvoudigde samenvatting, met dezelfde kern als 400 jaar geleden”. Ik heb niets tegen vereenvoudigen, als de kern inderdaad maar hetzelfde blijft.
Hoofdstuk 2 van de Dordtse Leerregels is een reactie op de dwaling van de remonstranten dat Jezus Christus voor ieder mens gestorven zou zijn. In de leerregels laten onze Dordtse vaderen Gods volk aan het woord, evenals bij de andere belijdenisgeschriften. In paragraaf 2.2 wordt beleden dat Christus voor ons zou genoegdoen, voor ons of in onze plaats. God zorgde in Zijn barmhartigheid voor plaatsvervanging. De vereenvoudigde versie luidt: „Daarom heeft God Zijn Zoon gegeven als Borg Die in jouw plaats gaat staan.” Door ”voor ons” naar de tweede persoon enkelvoud te converteren, laat deze jongerenuitgave hier de leerregels iets zeggen wat onze Dordtse vaderen nu juist bestrijden. Zij reageren juist tegen de dwaling van de remonstranten dat Jezus gestorven zou zijn voor alle mensen. De vereenvoudiging gaat hier zo ver, dat de kern niet hetzelfde blijft. Je kunt het ”ons” van Gods verkoren kerk niet zomaar omzetten naar het persoonlijke ”jouw” van elke jongere.

Ds. A. Schot
Nunspeet

De gekozen formulering is het gevolg van de vertaalslag waarbij door alle artikelen heen de jongere lezer wordt aangesproken. Dat kan (onbedoeld) aanleiding geven tot een uitleg die een algemene verzoening veronderstelt. Dat is eenvoudig te ondervangen door deze formulering: „Daarom heeft God Zijn Zoon gegeven als Borg Die in onze plaats gaat staan.” De webversie van het artikel is in dier voege aangepast, ook na overleg met dr. P. C. Hoek, meelezer van de samenvatting.
Hoofdredactie
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Herman »

De Kerk belijdt dit. Niet de kerk.
Laatst gewijzigd door Herman op 16 nov 2018, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Hij is vast een hoofdletter vergeten in de haast om dit in te sturen. :huhu

Ik kan er overigens niks aan doen dat zijn naam nu weer ter sprake komt, maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Bezorgd »

Iedereen ging er bij het lezen van de samenvatting vanuit dat de DL een algemene verzoening leerde natuurlijk. Wat een verwarring in ref NL. Dat moet snel worden rechtgezet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Herman »

Ach, gisteren hoorde ik nog betuigen dat de DL zouden gaan over een onberouwlijkheid in God ten aanzien van de verkiezing en inwendige roeping.

Dat is dacht ik niet geheel de strekking van de DL als het gaat om de roeping. Maar goed.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Iedereen ging er bij het lezen van de samenvatting vanuit dat de DL een algemene verzoening leerde natuurlijk. Wat een verwarring in ref NL. Dat moet snel worden rechtgezet.
Het sarcasme druipt er weer vanaf... :fi

Maar jij weet net zo goed dat er mensen zijn, ook jongeren, die met deze zinsnede toch een bepaalde kant uitgaan. Dus het is wel juist, deze reactie van ds. Schot.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Dus het is wel juist, deze reactie van ds. Schot.
Dat weet ik niet. Het gaat dus om het subtiele onderscheid tussen 'ons' en 'jouw'. Dat is echt alleen maar een emotioneel verschil.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Jantje »

Dr. P.C. Hoek is het blijkbaar ook eens met deze zienswijze van ds. Schot. Dus zo raar is het blijkbaar niet, als het speciaal is aangepast (gisteren om 8.26 uur) in de webversie van het betreffende RD-artikel.

https://www.rd.nl/kerk-religie/dordtse- ... -1.1526377
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door TSD »

Ik denk inderdaad dat de aangepaste tekst in de samenvatting meer in lijn ligt met het origineel.

Toch vraag ik me wel af of Ds. Schot nu gelijk heeft dat de DL met het 'ons' in paragraaf 2 nu alleen de 'verkoren Kerk' bedoelen.

Wanneer je paragraaf 2 in zijn verband leest, dus na paragraaf 1, dan lijken de Dordtse leerregels wel degelijk 'ons' in het algemeen (ons als zijnde een 'mens') te bedoelen.

Daarmee bedoelen ze echt niet de algemene verzoeningsleer, want dat blijkt duidelijk uit paragraaf 8 van hetzelfde hoofdstuk.

Ik meen ook (maar misschien dat anderen die zich daar meer in verdiept hebben daar uitsluitsel over kunnen geven?) dat dit de uitkomst is van een heftige discussie omtrent de reikwijdte van de verzoening en dat dit het 'compromis' is wat er uit is gekozen.
Laatst gewijzigd door TSD op 16 nov 2018, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Dr. P.C. Hoek is het blijkbaar ook eens met deze zienswijze van ds. Schot. Dus zo raar is het blijkbaar niet, als het speciaal is aangepast (gisteren om 8.26 uur) in de webversie van het betreffende RD-artikel.
Ik denk het enige wat je kunt concluderen is dat dr. P.C. Hoek geen bezwaar had tegen de aanpassing. Als hij dezelfde visie had gehad als ds. Schot, had hij de originele versie wel anders laten verwoorden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Herman »

Ongeacht een verschil in visie onderschrijft dit mijn gevoel dat deze samenvatting een dermate versimpeling is die je niet op een belijdenis geschrift kunt toepassen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Erskinees »

Waarom zou je een samenvatting niet kunnen samenvatten?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Waarom zou je een samenvatting niet kunnen samenvatten?
Dit doet me denken aan de vraag die je aan kinderen stelt. Waar ging de preek deze morgen over? Antwoord: Over de Heere Jezus.

Altijd een 100% score die goed is, maar die de feitelijke inhoud natuurlijk niet dekt als de behandelde geschiedenis David en Goliath was.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dordtse Leerregels samengevat voor jou

Bericht door Valcke »

Het RD van 15-11-2018 schreef:Dordtse Leerregels voor jou
Het RD publiceerde de ”Dordtse Leerregels samengevat voor jou” (RD 9-11). Deze publicatie wordt genoemd „een vereenvoudigde samenvatting, met dezelfde kern als 400 jaar geleden”. Ik heb niets tegen vereenvoudigen, als de kern inderdaad maar hetzelfde blijft.
Hoofdstuk 2 van de Dordtse Leerregels is een reactie op de dwaling van de remonstranten dat Jezus Christus voor ieder mens gestorven zou zijn. In de leerregels laten onze Dordtse vaderen Gods volk aan het woord, evenals bij de andere belijdenisgeschriften. In paragraaf 2.2 wordt beleden dat Christus voor ons zou genoegdoen, voor ons of in onze plaats. God zorgde in Zijn barmhartigheid voor plaatsvervanging. De vereenvoudigde versie luidt: „Daarom heeft God Zijn Zoon gegeven als Borg Die in jouw plaats gaat staan.” Door ”voor ons” naar de tweede persoon enkelvoud te converteren, laat deze jongerenuitgave hier de leerregels iets zeggen wat onze Dordtse vaderen nu juist bestrijden. Zij reageren juist tegen de dwaling van de remonstranten dat Jezus gestorven zou zijn voor alle mensen. De vereenvoudiging gaat hier zo ver, dat de kern niet hetzelfde blijft. Je kunt het ”ons” van Gods verkoren kerk niet zomaar omzetten naar het persoonlijke ”jouw” van elke jongere.

Ds. A. Schot
Nunspeet

De gekozen formulering is het gevolg van de vertaalslag waarbij door alle artikelen heen de jongere lezer wordt aangesproken. Dat kan (onbedoeld) aanleiding geven tot een uitleg die een algemene verzoening veronderstelt. Dat is eenvoudig te ondervangen door deze formulering: „Daarom heeft God Zijn Zoon gegeven als Borg Die in onze plaats gaat staan.” De webversie van het artikel is in dier voege aangepast, ook na overleg met dr. P. C. Hoek, meelezer van de samenvatting.
Hoofdredactie
- Een zeer terechte opmerking van ds. Schot. Overigens blijf ik moeite houden met 'gegeven als Borg Die in jouw plaats gaat staan'. Nu lijkt het alsof de Zoon pas Borg is geworden bij Zijn lijden en sterven. En dat is niet juist en staat ook niet in het oorspronkelijke.

- Verder vind ik in zijn algemeenheid (dus niet alleen in dit artikel) bezwaarlijk dat "je" gebruikt is. Het is natuurlijk gedaan om het dichterbij de jeugd te brengen. Maar het 'ons' is natuurlijk veel krachtiger. Het gaat om het belijden van de Kerk, niet slechts van een individu. Terwijl bovendien voorkomen moest worden dat 'je' als gelovige werd opgevat. Daardoor is juist het persoonlijk belijden uit de tekst verdwenen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 nov 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie