Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindte?

De Dordtse Leerregels zijn onderbelicht in de Gereformeerde Gezindte

1. Ja, hiervoor zou meer aandacht moeten zijn!
29
58%
2. Ja, maar ach??
3
6%
3. Nee, hier is voldoende aandacht voor
7
14%
4. Nee, laten we eens stoppen met die overdreven aandacht voor de belijdenisgeschriften.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 50

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindte?

Bericht door TSD »

Onlangs is in de Gezinsgids een artikel verschenen over de populariteit van de 3 formulieren van enigheid waaruit naar voren kwam dat de DL het minst populair waren en mensen er minder affiniteit bij hebben.

Zie het artikel hierover in het RD:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_595831

Ik herken de uitkomsten wel. De Catechismus kent iedereen van A tot Z en van Z tot A maar de DL zijn vrij onbekend. Is dit niet eigenlijk een kwalijke zaak? Wat heeft het voor nut om op kweetniethoeveel plaatsen te moeten onderschrijven dat je achter de DL staat (ook op dit forum) terwijl de daadwerkelijke kennis ervan gering is? Het is bij mij niet anders. De Catechismus is veel beter bekend als de inhoud van de DL (en ook wel de Ned. Geloofsbelijdenis op de 'bekende' artikelen na dan).

Zou hiervoor binnen de gereformeerde gezindte niet meer aandacht moeten zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door huisman »

TSD schreef:Onlangs is in de Gezinsgids een artikel verschenen over de populariteit van de 3 formulieren van enigheid waaruit naar voren kwam dat de DL het minst populair waren en mensen er minder affiniteit bij hebben.

Zie het artikel hierover in het RD:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_595831

Ik herken de uitkomsten wel. De Catechismus kent iedereen van A tot Z en van Z tot A maar de DL zijn vrij onbekend. Is dit niet eigenlijk een kwalijke zaak? Wat heeft het voor nut om op kweetniethoeveel plaatsen te moeten onderschrijven dat je achter de DL staat (ook op dit forum) terwijl de daadwerkelijke kennis ervan gering is? Het is bij mij niet anders. De Catechismus is veel beter bekend als de inhoud van de DL (en ook wel de Ned. Geloofsbelijdenis op de 'bekende' artikelen na dan).

Zou hiervoor binnen de gereformeerde gezindte niet meer aandacht moeten zijn?
Ik vind het idd zeer jammer maar herken het bij mijzelf niet. Door mijn kerkelijke gang heb ik mij juist veel verdiept in de DL.
Het boek van Ds C den Boer "Om 't eeuwig welbehagen" geeft een goed inzicht in de pastorale toon van de DL. Het is m.i. het meest pastorale belijdenisgeschrift van onze 3FvE. In onze gemeente functioneert ook een Dordse Leerregelskring.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door Upquark »

Helaas! Onbekend maakt onbemind. Wat ook niet helpt is het uiterst stoffige taalkleed van de belijdenisgeschriften in de meeste bijbels. Laat daar nu eens wat aan gedaan worden!

Wat mijzelf betreft, mij treft altijd weer de pastorale toon die de DL laten horen. Zo duidelijk te lezen hoe bewogen onze vaderen waren om enerzijds de remonstrantse dwalingen te weerleggen, maar tegelijkertijd een geschrift neer te zetten waar de eeuwen door uit geput kan worden.

Ondertussen ben ik naar de boekenkast gelopen :), en naar aanleiding daarvan citeer ik uit het (bekende?) boek van ds. E. Koop (De Dordtse Leerregels dichterbij gebracht):
Over het algemeen is de kennis van de Dordtse Leerregels gering. Men weet te zeggen dat het daarin gaat over de uitverkiezing. En op z'n best weet men dan ook nog dat ze opgesteld zijn in de strijd tegen de Remonstranten. Maar verder? Helaas kent men veelal de inhoud van deze belijdenis niet. Men denkt aan de uitverkiezing als een moeilijk 'vraagstuk'. Men weet niet hoe kostelijk en Schriftuurlijk in deze Leerregels gehandeld wordt over de schepping, over geloof en bekering, over de betekenis van het Evangelie en de prediking daarvan, over de volharding van de heiligen, enz. Men schrikt soms ook terug van de min of meer ingewikkelde formulering van de artikelen. Zo blijven deze Leerregels voor velen onbekend, zowel voor de jeugd als voor ouderen. Dat is heel erg jammer! Wat een kostelijke rijkdom van wat God in zijn Woord heeft geopenbaard is hierin beleden. Zie slechts de inhoudsopgave! Het betekent daarom schade voor geloof en leven als de belijdenis van Dordt op de achtergrond komt en op een afstand blijft...
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door dennis »

Ik zou ze eigenlijk weer eens moeten lezen. Is heel veel jaren geleden!
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door Marieke »

dennis schreef:Ik zou ze eigenlijk weer eens moeten lezen. Is heel veel jaren geleden!
Je zou het kunnen doen a.d.h.v. het boek van ds. Heemskerk "En om Uw gunst en waarheid saam" van ds. D. Heemskerk. Dit is een prekenserie over de Dordtse leerregels. Heel leerzaam.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door Mister »

Marieke schreef:
dennis schreef:Ik zou ze eigenlijk weer eens moeten lezen. Is heel veel jaren geleden!
Je zou het kunnen doen a.d.h.v. het boek van ds. Heemskerk "En om Uw gunst en waarheid saam" van ds. D. Heemskerk. Dit is een prekenserie over de Dordtse leerregels. Heel leerzaam.
Ik heb het ook weer ter hand genomen, aanbevolen!!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door TSD »

huisman schreef: Ik vind het idd zeer jammer maar herken het bij mijzelf niet. Door mijn kerkelijke gang heb ik mij juist veel verdiept in de DL.
Het boek van Ds C den Boer "Om 't eeuwig welbehagen" geeft een goed inzicht in de pastorale toon van de DL. Het is m.i. het meest pastorale belijdenisgeschrift van onze 3FvE. In onze gemeente functioneert ook een Dordse Leerregelskring.
Ok.... bijzonder, zelfs een 'Dordtse leerregelskring'. Mooi eigenlijk... de DL omvatten zoveel!
Upquark schreef:Helaas! Onbekend maakt onbemind. Wat ook niet helpt is het uiterst stoffige taalkleed van de belijdenisgeschriften in de meeste bijbels. Laat daar nu eens wat aan gedaan worden!

Wat mijzelf betreft, mij treft altijd weer de pastorale toon die de DL laten horen. Zo duidelijk te lezen hoe bewogen onze vaderen waren om enerzijds de remonstrantse dwalingen te weerleggen, maar tegelijkertijd een geschrift neer te zetten waar de eeuwen door uit geput kan worden.

Ondertussen ben ik naar de boekenkast gelopen :), en naar aanleiding daarvan citeer ik uit het (bekende?) boek van ds. E. Koop (De Dordtse Leerregels dichterbij gebracht):
Over het algemeen is de kennis van de Dordtse Leerregels gering. Men weet te zeggen dat het daarin gaat over de uitverkiezing. En op z'n best weet men dan ook nog dat ze opgesteld zijn in de strijd tegen de Remonstranten. Maar verder? Helaas kent men veelal de inhoud van deze belijdenis niet. Men denkt aan de uitverkiezing als een moeilijk 'vraagstuk'. Men weet niet hoe kostelijk en Schriftuurlijk in deze Leerregels gehandeld wordt over de schepping, over geloof en bekering, over de betekenis van het Evangelie en de prediking daarvan, over de volharding van de heiligen, enz. Men schrikt soms ook terug van de min of meer ingewikkelde formulering van de artikelen. Zo blijven deze Leerregels voor velen onbekend, zowel voor de jeugd als voor ouderen. Dat is heel erg jammer! Wat een kostelijke rijkdom van wat God in zijn Woord heeft geopenbaard is hierin beleden. Zie slechts de inhoudsopgave! Het betekent daarom schade voor geloof en leven als de belijdenis van Dordt op de achtergrond komt en op een afstand blijft...
Mooi stukje!

Ik was nog op zoek naar een goed boek die de DL behandeld, inmiddels al 3 tips gezien hier :-)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door helma »

TSD schreef:
Ok.... bijzonder, zelfs een 'Dordtse leerregelskring'. Mooi eigenlijk... de DL omvatten zoveel!
kom gerust een keer meeluisteren!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind de Dortse Leerregels het belangrijkste van de drie formulieren van enigheid. In iedere gemeente zou naast uit de HC ook naar aanleiding van (niet uit) de DL gepreekt moeten worden (vind ik).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door Upquark »

Nog een aanrader is een prekenserie van prof. Baars (genaamd 'Verkiezing - Verzoening - Volharding'), te vinden op downloadpreken.nl.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door Luther »

Ooit heeft ds. Golverdingen een boekje uit laten geven met de uitgetypte lezingen op gemeenteavonden in Gorinchem over de DL. Ik meen dat het heet: Troost van de verkiezing.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Ooit heeft ds. Golverdingen een boekje uit laten geven met de uitgetypte lezingen op gemeenteavonden in Gorinchem over de DL. Ik meen dat het heet: Troost van de verkiezing.
"Loflied op de verkiezing".
Hij heeft ook ooit in de Saambinder een artikelenserie hierover geschreven (te raadplegen via Digibron).

Verder staat er op Prekenweb een serie lezingen die ds. Brugge tijdens gemeenteavonden in Dordrecht heeft gehouden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Ooit heeft ds. Golverdingen een boekje uit laten geven met de uitgetypte lezingen op gemeenteavonden in Gorinchem over de DL. Ik meen dat het heet: Troost van de verkiezing.
"Loflied op de verkiezing".
Hij heeft ook ooit in de Saambinder een artikelenserie hierover geschreven (te raadplegen via Digibron).

Verder staat er op Prekenweb een serie lezingen die ds. Brugge tijdens gemeenteavonden in Dordrecht heeft gehouden.
Er zijn ook verschillende dagboeken over de D.L.
1. Uw waarheid zal bestaan Ds C Sonnevelt
2. De Dordtse Leerregels voor iedere dag Ds W. Chr. Hovius
3. Zicht op Dordt Ds N van der Want
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door TSD »

Boeken, dagboeken enz. over de DL zijn er blijkbaar genoeg.

Maar daarvoor is dit topic niet geopend (anders moet deze verplaatst worden naar 'boeken' :hum )

Wat vinden jullie van:

"Zou hiervoor binnen de gereformeerde gezindte niet meer aandacht moeten zijn?"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dordtse Leerregels onderbelicht in gereformeerde gezindt

Bericht door huisman »

TSD schreef:Boeken, dagboeken enz. over de DL zijn er blijkbaar genoeg.

Maar daarvoor is dit topic niet geopend (anders moet deze verplaatst worden naar 'boeken' :hum )

Wat vinden jullie van:

"Zou hiervoor binnen de gereformeerde gezindte niet meer aandacht moeten zijn?"
Als er zoveel boeken over zijn verschenen is er in ieder geval aandacht voor de DL. Ik sprak gisteren een predikant die op het ogenblik in zijn eigen gemeente de DL bepreekt. Dus aandacht is er echt wel voor de DL.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie