Taal

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb zelf voor toetertrouwstoet gekozen
Ik heb een aversie tegen dat woord, omdat het bij mij een irritatie oproept.
Het was eerst getoeter - door een bepaalde bevolkingsgroep - als hun voetbalclub gewonnen had.
Later werd dat uitgebreid met de trouwstoet en dit jaar met verschrikkelijke gevolgen voor een agent.
Okee, het woord klonk mij wel leuk in de oren, dat het nare gevolgen had wist ik niet.
https://www.ad.nl/binnenland/verdachte- ... d~a057ea54
Aanvankelijk dacht de arts dat hij "slechts" een hersenschudding had, maar het bleek veel ernstiger. Ik meen dat hij nog steeds niet in staat is om zijn werk te doen.
Getuigen zijn bedreigd en beïnvloed.
Maar het is buiten dit alles, verschrikkelijk irritant en a sociaal gedrag. Ze houden het verkeer op, mensen hebben last van het getoeter. Het is niet zomaar een keertje tuut tuut, maar alle auto's toeteren vrijwel continu! :banghead
Het is verboden en ze doen het toch.
Eens in het jaar mogen gehandicapte kinderen meerijden in vrachtauto's, de Truckrun of toetertoer. Als je dat eenmaal hebt langs horen komen, stoor je je nooit meer aan zo'n bruiloftje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Nou ja, zeg!

Ik vind dit een hele valse vergelijking. Bovendien, het is ook niet waar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Jantje schreef:Nou ja, zeg!

Ik vind dit een hele valse vergelijking. Bovendien, het is ook niet waar.
Wat is niet waar?https://youtu.be/QSUrAS1fMkI
Laatst gewijzigd door refo op 11 dec 2019, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Nou ja, zeg!
Ik vind dit een hele valse vergelijking. Bovendien, het is ook niet waar.
Ja joh, daarom ga ik hier ook niet op in.
samanthi schreef:is asociaal gedrag, dat is iets anders dan toeteren.
Het toeteren is een soort irritante bijzaak, maar nog overkomelijk.
In Antwerpen en Brussel moet zo'n trouwstoet een vergunning aanvragen, 6 weken van tevoren.
Dat zou hier ook moeten.
Ze zetten vaak het verkeer vast op een aanrijroute naar de ziekenhuizen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Mara schreef:
Jantje schreef:Nou ja, zeg!
Ik vind dit een hele valse vergelijking. Bovendien, het is ook niet waar.
Ja joh, daarom ga ik hier ook niet op in.
samanthi schreef:is asociaal gedrag, dat is iets anders dan toeteren.
Het toeteren is een soort irritante bijzaak, maar nog overkomelijk.
In Antwerpen en Brussel moet zo'n trouwstoet een vergunning aanvragen, 6 weken van tevoren.
Dat zou hier ook moeten.
Ze zetten vaak het verkeer vast op een aanrijroute naar de ziekenhuizen!
Och, och, wat een drama allemaal.
Je maakt de valse vergelijking trouwstoet-asociaal gedrag.
Dat is al eerder opgemerkt door iemand.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Stem mee op het mooiste woord van 2019, op de site van Van Dale. Schitterende woorden!
Bezorgschaamte, toetertrouwstoet, boomer of wiebelpensioen, bruisregio, diversiteitsverlof, ecopopulisme, foeigesprek, klimaatdrammer, klimaatspijbelaar, levensloopstress, luchtvluchteling, nulrentoceen, plunderpuber, stalguerrilla, stekkersubsidie, verthuizen, vleeswroeging en windterreur.
Nou, zouden we die volgend jaar allemaal terugzien in het Groot Dictee der Nederlandse taal?
Dat bestaat toch niet meer?
Op welke planeet woon jij?
https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/ ... al-doe-mee
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Taal

Bericht door Klavart »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Stem mee op het mooiste woord van 2019, op de site van Van Dale. Schitterende woorden!
Bezorgschaamte, toetertrouwstoet, boomer of wiebelpensioen, bruisregio, diversiteitsverlof, ecopopulisme, foeigesprek, klimaatdrammer, klimaatspijbelaar, levensloopstress, luchtvluchteling, nulrentoceen, plunderpuber, stalguerrilla, stekkersubsidie, verthuizen, vleeswroeging en windterreur.
Nou, zouden we die volgend jaar allemaal terugzien in het Groot Dictee der Nederlandse taal?
Dat bestaat toch niet meer?
Op welke planeet woon jij?
https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/ ... al-doe-mee
Zo gek was de vraag van Jantje niet, hoor.
Ze zijn gestopt op de tv (https://nos.nl/nieuwsuur/video/2174866- ... stopt.html), maar daarna verder gegaan op de radio.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Taal

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik heb zelf voor toetertrouwstoet gekozen
Ik voor klimaatdrammer.
Janneman, kun je dit nog ongedaan maken? Hiermee speel je dat nare D66 in de kaart, elk beetje aandacht dat we voor hen kunnen voorkomen zou goed zijn. Ze zijn nl trots op deze kwalificatie en hebben er zelfs shirtjes van gedrukt :nonnon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Ik vind ze deze keer geen van alle geschikt als woord van het jaar. De meeste zie ik zelfs voor het eerst.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Taal

Bericht door Hendrikus »

Klavart schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Dat bestaat toch niet meer?
Op welke planeet woon jij?
https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/ ... al-doe-mee
Zo gek was de vraag van Jantje niet, hoor.
Ze zijn gestopt op de tv (https://nos.nl/nieuwsuur/video/2174866- ... stopt.html), maar daarna verder gegaan op de radio.
Dus het bestaat nog helemaal. En dat was de vraag van Jantje. Stel je voor dat aanwezigheid op tv het criterium is voor het al dan niet bestaan van iets :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Ik lees weer een nieuw woord, in de Volkskrant dit keer: Plofonderwijs.
‘Als je de politieopleidingen verkort, krijg je plofonderwijs. Dat gaat ten koste van kwaliteit’
Vrijdag vertrok Leon Kuijs als directeur van de Politieacademie. Hij blikt terug op een woelige periode, waarin de academie haar zelfstandigheid verloor en maakt zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs. ‘De politie creëert een plofkip.’
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... t~bc805b7d
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Een mooi woord voor de vloed aan nieuwe producten in de supermarkten vind ik wel "pop-ups" Dat zijn geen pop-ups die je op je scherm ziet, maar nieuwe producten van jonge en nieuwe ondernemers die er met nieuwe en alternatieve producten tussen proberen te komen. Veel van die producten halen het niet, ze zijn even in de winkel, en blijken dan vaak onvoldoende aan te slaan en verdwijnen weer. Dat zijn dan de 'pop-ups' in de supermarkt... Even opkomen, (soms) eventjes blinken en weer verzinken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Taal

Bericht door Ambtenaar »

Stof schreef: Janneman, kun je dit nog ongedaan maken? Hiermee speel je dat nare D66 in de kaart, elk beetje aandacht dat we voor hen kunnen voorkomen zou goed zijn. Ze zijn nl trots op deze kwalificatie en hebben er zelfs shirtjes van gedrukt
Omdat de partijleider van D66 zo werd genoemd. Hij gebruikt het nu als geuzennaam. Ik vond dat wel een sterke actie, een kwalificatie die negatief bedoeld is gebruiken om het belangrijke punt van het klimaat nog beter onder de aandacht te brengen.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Taal

Bericht door Stof »

Ambtenaar schreef:
Stof schreef: Janneman, kun je dit nog ongedaan maken? Hiermee speel je dat nare D66 in de kaart, elk beetje aandacht dat we voor hen kunnen voorkomen zou goed zijn. Ze zijn nl trots op deze kwalificatie en hebben er zelfs shirtjes van gedrukt
Omdat de partijleider van D66 zo werd genoemd. Hij gebruikt het nu als geuzennaam. Ik vond dat wel een sterke actie, een kwalificatie die negatief bedoeld is gebruiken om het belangrijke punt van het klimaat nog beter onder de aandacht te brengen.
Klopt, de methode is sterk, maar aangezien het gedachte'goed' waar D66 voor staat zo intens haaks staat op wat God ons geeft en van ons vraagt, zij deze aandacht ze wmb niet gegund. Vriendelijker kan ik het deze nacht niet maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Het is ze ook niet gelukt.

'Boomer' is het woord van 2019.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie